Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vil skattlegge oljeindustrien for havvind !

NYTT TEMA
xpoolman

xpoolman
17.02.21 09:15

En eller annen galskapens tankesmie som av alle ting kaller seg Manifest (er det Breivik som står bak) vil at oljeindustrien skal betale en avgift som skal brukes til å subsidiere havvind:

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/qAkenm/vil-skattlegge-oljen-for-aa-bygge-havvind?referer=https://www.aftenbladet.no

En helt syk tankegang !
Som om ikke oljeindustrien betaler nok skatt som den gjør.

Man kunne tro dette var noe som kom fra programmet til MDG.

Dersom vindkraften ikke er i stand til å stå på egne ben så er det like greit å la være å bygge vindkraft. Det er noe vi overhodet ikke trenger i Norge, og i alle fall ikke dersom det skal gå på bekostning av vår hovedinntektskilde nr. 1, petroleumsindustrien.

Man kødder ikke med en inntektskilde som skal sikre både oss selv og våre etterkommere i generasjoner framover !

ingenkanvite

ingenkanvite
28.02.21 13:14
xpoolman: Man kunne tro dette var noe som kom fra programmet til MDG.

Det er vel bare hva en kan forvente av aktivister som bruker en eller annen tittel for å høres litt mer seriøse ut. Samfunnsøkonom Jonas Algers og Manifest har et politisk mål som er på linje med SV og Miljøpartiet De Grønne i klimapolitiken. Dette er bare et politisk utspill.
la1goa

la1goa
28.02.21 13:29
xpoolman: En helt syk tankegang !
Som om ikke oljeindustrien betaler nok skatt som den gjør.

Tankesmia er en venstrevridd orginisasjon. De mangler rot i virkeligheten når de fremmer slike forslag. Det går en grense for hvor mye selvskading Norge tåler. Venstresiden evner neppe å se det.

trondhjem

trondhjem
12.03.21 10:22
la1goa: Tankesmia er en venstrevridd orginisasjon. De mangler rot i virkeligheten når de fremmer slike forslag. Det går en grense for hvor mye selvskading Norge tåler. Venstresiden evner neppe å se det.

Regjeringen la nylig frem en perspektivmelding som sier at olje og gassproduksjonen på norsk sokkel vil reduseres med 65 % innen 2050 selv om man legger til grunn fortsatt leting og utvinning av nye funn. Petroleumsindustriens dager som ryggraden i norsk økonomi er på hell - enten vi vil det eller ei. 

Dette er ikke en ønskedrøm til MDG/klimaaktivister, men beinhard økonomisk realitet slik våre petroleumsmyndigheter analyserer tingenes tilstand. Spørsmålet om hva vi skal leve av utover dette århundret kan ikke bli mer olje og gass - de ressursene fins høyst sannsynlig ikke.

Du og andre som tydeligvis mener hydrogen, vindkraft (til lands og til vanns), CCS, elektrisk skipsfart mm. er grønn galskap blir svar skyldig på hva skal vi leve av da? 

(Innlegget ble redigert 12.03.21 10:23)

ingenkanvite

ingenkanvite
12.03.21 11:00

Det er et merkelig dobbeltspill som føres av aktivister og grønne politikere.

De påstår at Norges melkeku skranter og ikke vil leve så lenge. Og å få inn flere melkekuer er ikke aktuell politikk. Samtidig viser de en enorm grådighet når det gjelder å få hånd om de siste dråpene slik at det blir penger til alle drømmeslottene. Og de siste dråpene skal dessuten sløses vekk på grønne avgifter (for å tilfredsstille EU), elektrifisering, hydrogenproduksjon og karbonfangst.

Og den største drømmen er å få tak i oljefondet, slik at alle tapsprosjektene kan finansieres. 

trondhjem

trondhjem
12.03.21 12:15
ingenkanvite: De påstår at Norges melkeku skranter og ikke vil leve så lenge.

Det er regjeringen og Olje og energidepartementet som sier dette, i langtidsmeldingen. 

Sett fra en grønn politikers ståsted er det meget gledelig at reservene på norsk sokkel ikke har nok olje og gass til å kunne bli den ryggraden i norsk økonomi utover dette århundret slik de fleste selvutnevnte realister på VGD håper og tror vil skje. Men det er altså ikke derfra påstanden om at reservene våre strekker ikke til til å muliggjøre den drømmen. Den kommer fra kaldblodige kalkyler fra byråkratene i Olje og energidepartementet som sitter på oppdaterte data over reservene og oversikt over letevirksomheten og hvor mye den typisk finner. 

Hva med å ta til seg fakta? Du vil fremstå langt mer troverdig om du argumenterer faktabasert og ærlig. 

(Innlegget ble redigert 12.03.21 12:15)

trondhjem

trondhjem
12.03.21 12:24
ingenkanvite: Og den største drømmen er å få tak i oljefondet, slik at alle tapsprosjektene kan finansieres.

Det er en måte å betrakte argumentet om å ta i bruk de ressurser vi har i vårt samfunn til å utvikle morgendagens eksportindustri. Den får stå for din regning. 

En langt klokere og mer konstruktiv måte å møte denne rapporten til Manifest Analyse er å betrakte den som et seriøst og velment innspill til hvordan kan det norske samfunnet få til den nødvendige omstillingen fra en oljedrevet økonomi til en post-oljeøkonomi. 

Kanskje er det forslag i dette innspillet som er mindre gode, kanskje er de gode. Det fortjener en real og åpen diskusjon og analyse selv om det kommer fra en venstrevridd tenketank. 

Måten denne rapporten er blitt hånet og forsøkt latterligjort i denne tråden kan ikke karakteriseres som annet enn ren og skjær idioti. 

trondhjem

trondhjem
12.03.21 12:36
la1goa: Det går en grense for hvor mye selvskading Norge tåler. Venstresiden evner neppe å se det.

Jeg synes det er fornøyelig at grønne politikere og miljøer på ytre venstre er konstruktive og tar initiativet til å besvare hvordan det norske samfunnet bør gjennomføre den kommende overgangen fra en oljeøkonomi til post-oljeøkonomien. 

Høyresidens løsning til nå har vært skatteletter og noen fond for å forske på nye løsninger. Den ser ikke ut til å forstå at privat næringsliv skyr risiko som pesten og kommer derfor ikke til å satse friskt på en helt ny teknologi uten å ha statens ressurser i ryggen.

Høyresiden har glemt at det norske oljeeventyret kom til ved at staten og privat næringsliv trakk lasset sammen. Staten må gå aktivt inn og selv delta ala Statoils rolle på 70 og 80-tallet skal det bli noe konkret av å utvikle vindressursene i Nordsjøen til et levebrød. 

At en kommunistisk tankesmie forstår dette bedre enn høyresiden synes jeg er kostelig.  

(Innlegget ble redigert 12.03.21 12:44)

la1goa

la1goa
18.03.21 17:50
trondhjem: Du og andre som tydeligvis mener hydrogen, vindkraft (til lands og til vanns), CCS, elektrisk skipsfart mm. er grønn galskap blir svar skyldig på hva skal vi leve av da?

Igjen legger du føringer for hva jeg mener. Du er ikke en gang i nærheten. Hvorfor gjør du det? Bare så du er noe mer opplyst om hva jeg mener så har jeg tro på hydrogen. Men jeg tviler sterk på at du husker det i morgen.

la1goa

la1goa
18.03.21 17:54
trondhjem: Høyresiden har glemt at det norske oljeeventyret kom til ved at staten og privat næringsliv trakk lasset sammen. Staten må gå aktivt inn og selv delta ala Statoils rolle på 70 og 80-tallet skal det bli noe konkret av å utvikle vindressursene i Nordsjøen til et levebrød.  At en kommunistisk tankesmie forstår dette bedre enn høyresiden synes jeg er kostelig.

hehehe..... En skal høre mye før ørene detter av. Hva mer samfunnskunnskap er det høyresiden har glemt som du er ekspert på å huske og minne oss på?

(Innlegget ble redigert 18.03.21 17:54)

trondhjem

trondhjem
18.03.21 18:29
la1goa: Bare så du er noe mer opplyst om hva jeg mener så har jeg tro på hydrogen

OK.

Men hva med vindkraft, solkraft, batteridrevne bil, lastebiler, anleggsmaskiner, båter fly m.m., og hva karbonsfangst og lagring, har du troa på  noe av dette? 

la1goa

la1goa
18.03.21 19:45
trondhjem: Men hva med vindkraft, solkraft, batteridrevne bil, lastebiler, anleggsmaskiner, båter fly m.m., og hva karbonsfangst og lagring, har du troa på  noe av dette?

Sitter du der og ror deg bort? Du sitter der og legger ut både det ene etter hva jeg mener. Eier du ikke skam? Du er tatt med buksa nede, face it.

Edit:

Forøvrig har jeg svart på "ro deg bort" spørsmålene dine før.

(Innlegget ble redigert 18.03.21 19:47)

la1goa

la1goa
18.03.21 20:11
trondhjem: Men hva med vindkraft, solkraft, batteridrevne bil, lastebiler, anleggsmaskiner, båter fly m.m., og hva karbonsfangst og lagring, har du troa på  noe av dette?

Jeg skal svare deg en gang til, men jeg har nok ikke trua på at du husker dette i morgen.

Vindkraft: Norge har ikke bruk for vindkraft, det vi trenger er sparing av energi. Og ved å eksisterende oppgradere vannkraft så er vi i mål. Turbiner er naturødeleggende og har ingenting med klimaspørsmål å gjøre.

Solkraft: Det fungerer hvis du vet hvordan det skal gjøres. Solceller er svært inneffektive og i Norge er det skivebom for når vi trenger energien så er solen under horisonten. Dessuten er våre breddegrader ikke på solcellers side. Ellers på sydligere strøk kan man med andre metoder utnytte solkraft. Men det skal litt mer en 85 i IQ for å forstå det.

Batteridrevne biler: Fungerer hvis du har små krav. Men på sikt tror jeg ikke at batterier er energibæreren i fremtiden. Som sagt sniff litt på hydrogen er du snill. Billigere, bedre, laaaaangt mer miljøvennelig enn batterier. Raskere å tanke. Uansett jeg kommer aldri, og jeg gjentar, jeg kommer aldri i livet til å kjøpe el-bil. Jeg har andre krav til kjøretøy.

Batteridrevne maskiner, fly m.m.: I motsetning til biler som omtrent ruller av seg selv er maskiner kraftkrevende. Jada, Oslo kommunes arbeidere stortrives med en elektrisk gravemaskin som står 5 timer av de 8 timene de er på jobb. Effektiviteten er dessverre fraværende. Fly? Ja du så hvordan det gikk. En et ombygget seilfly havarerte etter kort tid. Den som tror at små seilfly redder turistnæringen til syden er taperne om turistene.

Karbonfangst: Folk er totalt blottet intelligens hvis de mener at vi skal holde på med det. Det burde være et påbud om å studere hvordan CO2 bobler opp og ned av havene med temperaturforskjellene.

ingenkanvite

ingenkanvite
19.03.21 11:00
la1goa: Men på sikt tror jeg ikke at batterier er energibæreren i fremtiden. Som sagt sniff litt på hydrogen er du snill. Billigere, bedre, laaaaangt mer miljøvennelig enn batterier.

Hydrogen fungerer på samme måte som batterier. Det er ikke en energikilde, men en enrgibærer. Produksjon av hydrogen kan sammenlignes med å lade opp batterier, da det dreier seg om lagring av energi som skal tas ut igjen i neste omgang. 

Hydrogen er trolig en langt dyrere måte å lagre energi på enn batterier. Den billigste måten er å lage hydrogen av kull, med den forurensning det medfører, og store utslipp av CO2. Da vil det vel være mer effektivt å bare fyre opp en kullkjele og kjøre en dampmaskin. Den "grønne" måten å lage hydrogen på er gjennom elektrolyse. Det er langt dyrere og mindre energieffektivt. 

Det blir som barneleken. "Så mye hadde jeg - så mye fikk jeg igjen". Ved å ha en neve med sand, kaste den opp i luften og fange så mye som mulig. Den som har prøvd det vet hvor mye svinn det blir. 

ingenkanvite

ingenkanvite
19.03.21 11:14
ingenkanvite: det dreier seg om lagring av energi som skal tas ut igjen i neste omgang.

Hvem vet hva somkan bli framtidens energibærer. Kanskje det kan bli smeltesalt.
la1goa

la1goa
19.03.21 13:46
ingenkanvite: Hydrogen er trolig en langt dyrere måte å lagre energi på enn batterier. Den billigste måten er å lage hydrogen av kull, med den forurensning det medfører, og store utslipp av CO2. Da vil det vel være mer effektivt å bare fyre opp en kullkjele og kjøre en dampmaskin. Den "grønne" måten å lage hydrogen på er gjennom elektrolyse. Det er langt dyrere og mindre energieffektivt.

Jeg har ikke satt meg inn i hvor effektiv hydrogen er. Men som jeg skrev at som energibærer har jeg mer troa på hydrogen enn batterier. Batteriene har sin pris (jeg tenker ikke på kroner og øre) som aldri blir oppgitt. Jeg hører stadig vekk at komprimeringen av hydrogen er problemet, men er det da noen som har testet elektrolyse under trykk? Ang. hydrogen gidder jeg ikke lang krangel, det for andre ta seg av.

Ja de fleste er nok klar over hvor energien kommer i fra. Ironisk nok bruker vi masse kull for å lage klimavennlig energi. En kan bare lure på hvor mye IQ som mangler i den grønne troppen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg