Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Earth Day

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
22.04.21 13:57

I dag er det Eart Day. For å minne oss på at vi ikke har noe annet sted i hverken solsystemet eller i det vi kjenner til av galaksen eller resten av universet som vi kan flytte til.

https://fb.watch/517bSSeN9P/

Jeg snappet opp noe i radioen i dag, at alle de leste E-postene som bare ligger der faktisk bruker mye datakraft bare for å være lagret i skyen.

Fant ut at jeg har tusenvis av gamle E-poster i skyen som har ligget der i årevis og som ikke lengre har noen interesse. De ligger bare der og bruker strøm.

Mitt bidrag til Earth Day i dag er å slette hele mappa med gammel drit, og med det bidrar jeg til å spare energi.

(Innlegget ble redigert 22.04.21 13:59)

MagneR

MagneR
22.04.21 16:21
fargerik: Jeg snappet opp noe i radioen i dag, at alle de leste E-postene som bare ligger der faktisk bruker mye datakraft bare for å være lagret i skyen. Fant ut at jeg har tusenvis av gamle E-poster i skyen som har ligget der i årevis og som ikke lengre har noen interesse. De ligger bare der og bruker strøm. Mitt bidrag til Earth Day i dag er å slette hele mappa med gammel drit, og med det bidrar jeg til å spare energi.

Wow!

Dette var helt ukjent for meg, må jeg innrømme. 

Har du noe tall på hvor mye strøm dette tar i stor skala/verdensbasis? 

Dette burde pressen ta tak i. Selv skal jeg følge opp og slette masse.

Fico

Fico
22.04.21 17:49
fargerik: De ligger bare der og bruker strøm.

Som regel er det  noen som tjener  store penger på lagringen,  selv om den er  unødvendig-

En annen ting som jeg nettopp snappet opp,  er at elbiler sliter 30 % mer dekk enn fossilbiler, og at vektforskjellen på et alminnelig nytt og utslitt vanlig dekk til personbiler er en 3 til 4 kilo.

Slik forsøpler elbiler litt mer enn hva vi  trodde.

gugler

gugler
22.04.21 19:02
Fico: elbiler sliter 30 % mer dekk enn

En mulighet for dekkprodusentene dette da vel. Utvikle dekk spesialisert til el biler. Bildekkene har vel blitt videreutviklet siden de for første gang ble plassert på hjulene benyttet av de første bilene.

xpoolman

xpoolman
22.04.21 20:15
MagneR: Har du noe tall på hvor mye strøm dette tar i stor skala/verdensbasis?  Dette burde pressen ta tak i. Selv skal jeg følge opp og slette masse
Fico

Fico
22.04.21 20:24
gugler: En mulighet for dekkprodusentene dette da vel. Utvikle dekk spesialisert til el biler. Bildekkene har vel blitt videreutviklet siden de for første gang ble plassert på hjulene benyttet av de første bilene.

Da mener du at det gagner klimaet vi får lavere utnyttelse av et råstoff? 

MagneR

MagneR
22.04.21 20:31
xpoolman: Dette var oppslag i flere medier på tirsdag:

Takk for linken. Jeg har ikke fulgt helt med, tydeligvis :-)

Men egentlig burde dette være noe alle burde kjenne til, selv de aller sløveste av oss. Selv har jeg ikke reflektert over dette, og jeg abonnerer på avis og ser nyheter hver dag. 

perchri

perchri
23.04.21 16:47
fargerik: I dag er det Eart Day. For å minne oss på at vi ikke har noe annet sted i hverken solsystemet eller i det vi kjenner til av galaksen eller resten av universet som vi kan flytte til. https://fb.watch/517bSSeN9P/ Jeg snappet opp noe i radioen i dag, at alle de leste E-postene som bare ligger der faktisk bruker mye datakraft bare for å være lagret i skyen. Fant ut at jeg har tusenvis av gamle E-poster i skyen som har ligget der i årevis og som ikke lengre har noen interesse

Går nok greit det ,i denne skya, (serveren), en dag kolapser skyen/ene, hva da? Bilder, dokumenter osv gone forever. 

Hørt om god gammel backup...så rett i pengeskapet?

Ikke bare prøv å ta vare på dere sjøl...men også dataene dere har. 

Veren blir du.......du.......ere. Durch shade bleibt Man klug.

Snellman

Snellman
23.04.21 18:30

Ang. dette med mail ser jeg i en artikkel fra en dansk avis at mytene kan stamme fra en rapport utført i 2009 bestilt av McAfee for å vise hvor effektivt spamfiltre kunne redusere klimautslipp:

"Næsten 80 procent af energiforbruget i forbindelse med spammails opstod, når modtagerne slettede eller gennemgik sine spammails. Lagring af de modtagne spammails stod for mindre end en halv procent af energiforbruget."

I en mer oppdatert uttalelse står det:
"En disk bruger samme mængde energi uanset hvor meget, der ligger gemt på den. Har man først installeret disken, sparer man altså ikke noget ved at slette data, forklarer Henrik Lehrmann Christiansen.

Desuden skal man være opmærksom på, at det at slette mails i sig selv vil bruge ekstra energi."

Så sletting av gammel mail virker å være i mot sin hensikt (om hensikten er å spare strøm, vel å merke).
Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-vestager-refererer-til-klimapaastand-som-ekspert-kalder-latterlig

(Innlegget ble redigert 23.04.21 18:31)

xpoolman

xpoolman
23.04.21 20:08
Snellman: "En disk bruger samme mængde energi uanset hvor meget, der ligger gemt på den. Har man først installeret disken, sparer man altså ikke noget ved at slette data

Det kan jo være at de stadig må ha flere og flere disker da vet du :-)

Snellman

Snellman
25.04.21 16:25
xpoolman: Det kan jo være at de stadig må ha flere og flere disker da vet du :-)

Hvem tror du at du snakker til, egentlig? Jeg er nesten elleve år gammel, tenk! Og snart skal jeg få min egen mailkonto så ikke kom her og kom her, gammer'n!

Samtidig er det litt rart at man i dette tilfellet må se i gjennom mail og bruke strøm for å en gang i fremtiden spare strøm. Det blir litt som å skylle plast i varmtvann for å gjøre den resirkulerbar. Dessverre er det en forsvinnende liten mengde av den plasten vi i Norge samler inn som faktisk blir gjenvunnet; i hvertfall om vi skal tro en episode av "Folkeopplysningen" på NRK.

Men det er klart; for de fleste er illusjonen om å bidra alltid viktigere enn bidraget i seg selv. Hva med å f.eks. kutte ut rødt kjøtt? "Nei, det går ikke"... mens det å slette mail til mikroskopisk nytte: "ja, det skal jeg prøve å få gjort snart; om det er såpass som skal til for å redde planeten".

Lenke til episoden jeg refererer til: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2020/KMTE50003320/avspiller

xpoolman

xpoolman
25.04.21 16:36
Snellman: Hvem tror du at du snakker til, egentlig? Jeg er nesten elleve år gammel, tenk! Og snart skal jeg få min egen mailkonto så ikke kom her og kom her, gammer'n!

Så-så, det går snart over :-)

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
25.04.21 16:47
Snellman: Det blir litt som å skylle plast i varmtvann for å gjøre den resirkulerbar.

Takk for dagens første gigalatter, nå har jeg enda et argument å bruke overfor de som redder verden hver fredag etter at tacoen har blitt fortært..

Fra før av hadde jeg den dokumentaren du linker til, og hvis jeg husker riktig var det en sjokkerende stor prosentandel av den "resirkulerbare" plasten som ble lastet opp på tunge dieseltrailere og fraktet til Tyskland for brenning..?

Men så lenge folk har ren samvittighet når plasten blir satt ut ved søppelkassene hver fullmåne, spiller det vel liten rolle hva som skjer i andre enden...

Snellman

Snellman
25.04.21 17:57
SirOwen*MOD*: hvis jeg husker riktig var det en sjokkerende stor prosentandel av den "resirkulerbare" plasten som ble lastet opp på tunge dieseltrailere og fraktet til Tyskland for brenning..?

Jeg har hørt fra en som jobber i Grønt Punkt at dette er en myte. Det som skjer er visstnok at plasten fraktes i sendinger som skal til Tyskland uansett (gitt at de har plass til overs). Og grunnen til at det må sendes så langt er fordi vi ikke har anlegg i Norge som kan resirkulere plast, hvertfall ikke av den typen som sendes utenlands. 

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
25.04.21 19:02
Snellman: Jeg har hørt fra en som jobber i Grønt Punkt at dette er en myte. Det som skjer er visstnok at plasten fraktes i sendinger som skal til Tyskland uansett (gitt at de har plass til overs). Og grunnen til at det må sendes så langt er fordi vi ikke har anlegg i Norge som kan resirkulere plast, hvertfall ikke av den typen som sendes utenlands.

Ja...altså, det er vanskelig å vite hva man tro på av all informasjon og desinformasjon som flyter der ute. Jeg så akkurat ferdig dokumentaren på Folkeopplysningen igjen, og ser jo at de viser bilde av et tog når de prater om plasten som blir sendt til Tyskland. Så mulig det er det vedkommende i Grønt Punkt mener.

I dokumentaren blir det også oppgitt at det er ca 40 % av plasten som ikke lar seg gjenvinne, og som derfor går til brenning. Men det virket også som at det tallet mer eller mindre var tatt ut av løse luften, og at fasit like gjerne kan være 60, 70 eller 80 %. For når man ser reportasjen fra IVAR, som jo skal være et moderne sorteringsanlegg, får man jo der eksempel på hvor lite som skal til før noe blir feilsortert. Hvis yoghurtbegeret står på båndet, blir det sendt til resirkulering. Hvis samme beger ligger på båndet, blir det sendt til brenning.

Legg til det faktum at det høyst trolig er flere aktører som gjør det samme som de i Sverige, som altså brant det som egentlig skulle gå til gjenvinning.

Ikke rart man da som vanlig bruker blir frustrert når man ser dette.

ostgote

ostgote
25.04.21 21:55
Snellman: Dessverre er det en forsvinnende liten mengde av den plasten vi i Norge samler inn som faktisk blir gjenvunnet

Dert er svært begrenset hva man kan produsere av resirkulert  plast fra husholdninger.
Mulighetene er litt større når det gjelder gjenvunnet industriplast der en kan få samme type rein plast i større mengder. Men det er også begrensinger.
Man kan ikke lage det samme produktet på nytt ved å resirkulere plasten fra produktet. 

Matinfisert plast fra husholdninger er bare brukbar til å brenne opp.

Snellman

Snellman
27.04.21 20:37
SirOwen*MOD*: Legg til det faktum at det høyst trolig er flere aktører som gjør det samme som de i Sverige, som altså brant det som egentlig skulle gå til gjenvinning. Ikke rart man da som vanlig bruker blir frustrert når man ser dette.

Plasten fraktes med tog, ja. Og jeg blir såklart like frustrert som deg over dette; og om du vil bli enda mer frustrert kan jeg anbefale Michael Moores 'Planet of the Humans'.

Jeg hadde dog vært mindre oppgitt om de kunne ha vært mer ærlige på dette. 'Folkeopplysningen' får det til å virke som at hovedgrunnen til myndighetenes oppfordring til kildesortering er for å ha mindre søppelbøtter som igjen gjør at søppelbilene kan samle inn avfall fra flere husholdninger før de blir fulle. Som jo er vel og bra, men gjenvinningsselskapene virker å være mer opptatt av lønnsomhet enn av miljøet strengt tatt; så hvorfor er jeg overrasket, egentlig?

Jeg har i mange år vært nøye med å fjerne matrester fra emballasje det tross alt står 'MÅ SORTERES SOM PLAST, DIN PAPPSKALLE' bakpå. Jeg har tenkt at å la plasten stå i vann over natten før jeg kaster den gjør at den blir lettere å resirkulere, men siden det 'å gjenvinne' tydeligvis utføres mest effektivt ved å brenne det opp må jeg nok revurdere et par av hverdagsrutinene mine. Heldigvis jobbes det med å gjøre lavkvalitets-plast resirkulerbar, så kanskje finnes det et lite fremtidshåp for barn som meg...

...men siden jeg likevel er i prat med en voksen må jeg nesten få spørre: hva er iPod for noe?

Er det en slik? https://digitaltmuseum.no/011022858164/grammofon

Eller har det noe med iCloud å gjøre..? Det bruker nemlig pappan min :))

(Innlegget ble redigert 27.04.21 20:44)

Snellman

Snellman
27.04.21 20:42
ostgote: Man kan ikke lage det samme produktet på nytt ved å resirkulere plasten fra produktet. Matinfisert plast fra husholdninger er bare brukbar til å brenne opp.

Så hvorfor oppfordres vi til å sortere den ut, da? Forhåpentlig kan selskaper som Quantafuel og Agilyx snart muliggjøre en mer miljøvennlig bruk av urent plastavfall:

'Quantafuel utvikler teknologi som bidrar til å løse det globale avfallsproblemet. I samarbeid med dedikerte partnere oppnås målet om bærekraftig avfallshåndtering og resirkulering av lavkvalitet plastavfall. Gjennom kjemisk resirkulering av plastavfall produseres en verdifull kjemisk råvare som kan benyttes til produksjon av ny plast og lavkarbon drivstoff. Quantafuel bidrar til å gjøre plast til et sirkulært produkt som kan forbli i verdikjeden og som ikke tapes til forbrenning eller deponeres.'

https://www.quantafuel.com/

Gunstein12

Gunstein12
30.04.21 14:17
SirOwen*MOD*: Fra før av hadde jeg den dokumentaren du linker til, og hvis jeg husker riktig var det en sjokkerende stor prosentandel av den "resirkulerbare" plasten som ble lastet opp på tunge dieseltrailere og fraktet til Tyskland for brenning..? Men så lenge folk har ren samvittighet når plasten blir satt ut ved søppelkassene hver fullmåne, spiller det vel liten rolle hva som skjer i andre enden...

I et program på NRK for en stund siden, så var det noen barn som vasket melkekartonger og skylte plastikkflasker i rennende varmt vann på kjøkkenet., som et klimatiltak, selvfølgelig.

Disse barna var så små at opplysninger om energi/varmtvannstanker ville skapt forvirring, så en lot det ligge.

En skulle vel gå ut ifra at de voksne som har inspirert disse barna til slike "klimatiltak", har bedre vett?

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
30.04.21 20:57
Gunstein12: En skulle vel gå ut ifra at de voksne som har inspirert disse barna til slike "klimatiltak", har bedre vett?

Heh, åpenbart ikke.

SjatH

SjatH
01.05.21 09:55
fargerik: Mitt bidrag til Earth Day i dag er å slette hele mappa med gammel drit, og med det bidrar jeg til å spare energi.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg