Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske bonder en skam!

NYTT TEMA
webjorn
webjornInnlegg: 1
03.03.01 17:15
Hva er det egentlig en bonde tror? At ulven er et ondt vesen som maa fjernes fra skogen slik at han kan drive saueslakting i fred?

Det er skam at bonder ikke er "kloke" nok til aa forstaa at det er paa tide mennesker begynner aa tenke paa aa ta vare paa det biologiske mangfoldet!

Personlig synes jeg vi bor slutte aa tenke paa at vi har "for mange ulver" i skogen vaar! Heller skal vi tenke paa hvor mange AP-politikere som er paa stortinget, eller hvor mange penger vi bruker paa distriktstotte til disse sytete bondene!
jansy
jansyInnlegg: 9047
03.03.01 21:48
Våre oversubsidierte og priviligerte bønder er i dag så feite og late at de ikke lenger gidder å passe dyrene sine. Derfor må skogen renses for farer, slik at ikke de stakkars sauene blir spist før de kommer på middagsbordet vårt - og blir spist. Grethe Fossum kommer i neste uke til å komme med forslag om at Norge skal be NATO om støtte, for å bli kvitt de siste ulvene. Deretter skal grensen mellom Norge og Sverige minelegges og det skal opprettes kontrollposter, slik at ikke en eneste ulv skal kunne komme over grensa. Flere tiltak kommer etter hvert...
gullet
gulletInnlegg: 1517
04.03.01 00:33
Skal jeg fortelle deg en ting? Jo, de fleste bønder i Norge driver ikke med sau. De fleste bønder i Norge er også skogeiere. Det biologiske mangfoldet er meget sentralt i enhver seriøs skogeiers hverdag. Man er snart pålagt å følge slike normer for i det hele tatt å kunne leve av skogen sin.

Gullet, som synes det er avslørende at du skjærer alle over en kam.
gullet
gulletInnlegg: 1517
04.03.01 00:35
Takk for et konstruktivt innlegg!

Gullet
burk
burkInnlegg: 5133
04.03.01 01:00
Det er ingen som syter mer enn FrP populistene, og de finner vi både i by og bygd.

Jævlige skatter, forb. avgifter, idiotiske politikere, alle får men ikke jeg.

Ta deg av kloakkrottene, når de innvanderer huset ditt blir det jævlig, det har jeg selv erfart i en bygård en gang i tiden. Da reiste jeg på landet og fikk et mer nyansert bilde av natur, matproduksjon og hva som må til for å opprettholde et norsk landbruk i disse kugalskap og munn og klovsyke tider.
annemor
annemorInnlegg: 394
04.03.01 01:06
Og som er en mye større trussel for landbruket enn ulven noen gang kan bli!
Og hvem har så skapt dette problemet?

Annemor.
burk
04.03.01 01:16
Skjønner ikke helt hvor du vil men det er vel Frp-erne du mener er en mye større trussel for landbruket enn ulven, siden jeg nevnte disse i mitt innlegg.

Problemet er skapt av et stadig jag etter billig billig, og at det er kun bøndene som er årsak til dyre matvarer selv om det viser seg at bøndene får mindre for sine produkter og produksjon og handel øker prisene og tar ut mer fortjeneste.

Hadde forbruker fokusert på kvalitet fremfor billig mat så hadde første steg mot et sunnere og bedre landbruk vært tatt.

annemor
annemorInnlegg: 394
04.03.01 02:12
Hvor jeg vil?
Du nevnte munn og klovsyke?

Annemor - som ser at b.la sauen kan være borte fortere enn vi aner!
burk
04.03.01 02:23
Nei sauen gjemmer vi i skogen fjernt fra all smitte, dersom det ikke kommer en ulv og har med seg smittestoff fra Sverige da.

Nå har vi hatt utbrudd av munn og klovsyke med jevne mellomrom i historisk tid. dette er vel som en influensa hos mennesker.
Vi har kommet oss igjennom tidligere epedimier, så det går vel bra denne gangen og. Den siste store epedimien der også Norge hadde m&k var i 1951-52.
Da hadde vi tilfeller i vestfold og Østfold. En stor epidemi også i 1966, men da ble ikke Norge rammet. så det er håp.

garm
garmInnlegg: 4261
04.03.01 14:51
Det er ikke mer enn delvis riktig Burk.

Tidligere kunne munn og klovsyke nok bli begrenset av avstandene mellom brukene.
Men nå er regelverket som forbyr transport av dyr mellom fylkene i ferd med å bli
kraftig uthulet, blant annet på grunn av tilpassning til EU's regelverk.

Nå er det da slik at EU er i ferd med å oppdage endel ulemper ved "fri flyt" av varer
og tjenester, samt det uhyrlige ved å regne levende vesener som "varer".

Problemet vårt her i Norge er at vi sitter med en komplett inkompetent landbruksmedister
som i tillegg til å være handlingslammet, også foretrekker å "vente og se" hvordan
situasjonen utvikler seg ute i Europa.

Hvor ble det av det høyt rosede "føre var" prinsippet, det brukes jo ellers flittig
når noe skal forbyes eller avgiftsbelegges....

Håp er det først når bøndene tvangsdesinfiserer vetrinærene som reiser fra gård til
gård, Gud hvet hva slags smitte de plukker med seg på sine runder, ellers er det bare
en ting som hjelper, isolasjon.

Garm
elgen895
elgen895Innlegg: 395
04.03.01 16:06
Grensa mot Sverige skulle vært minelagt allerede i 1905, ikke for å stoppe ulven, men først og fremst for å sikre oss mot innpåslitne frekke Svensker, dernest for å hindre typer alá Selfangstinspektør Lindberg, i å flykte unna ansvaret sitt.

burk
04.03.01 16:09
Vær nå ikke så pessipistisk.

Du skal se at utbrudd av dyresykdommer i Europa vil føre til en styrking av norsk landbruk. Det er stort sett opp til hver bonde om de vil være føre var og passe på hva de tar inn på sine eiendommer.

Men det blir vel som vanlig at bonden står med lua i hånden også denne gangen.

elgen895
04.03.01 16:13
Boykott heller RIMI Hagen eller Reitan gruppen, det er her penga våre forsvinner, ikke i bondens bankkonto, bonden får ca 23.50 for kiloen for kjøtt han leverer til slakt, hvor mye betaler vi på butikken...

De fleste på denne siden som uttaler seg negativt om bonden mht. økonomi har nok ikke prøvd å leve av det bonden har i inntekt.

Det er lett å kritisere når man ikke behøver å tenke på hvordan man skal skaffe seg mat de neste dagene, det som nå er farlig er disse utbruddene av sykdommer på besettninger kan skaffe et reelt mangel på enkelte produkter, da er det godt å ha skaffet seg det kjøttet man trenger fra egen produksjon og naturalhusholdningen jeg driver.

Her er det nok mange som vil "sulte ihjel foran brødboksen", greit, kom og spør så skal vi hjelpe dere dere i å overleve
burk
04.03.01 16:27
Er vi ikke enig da!
Har selv et yrke der mye av inntekten kommer fra landbruksnæringen, så også ut fra et personlig ønske er det nødvendig med et landbruk som går med overskudd, selv om dette er sekundert.

Egentlig så er mitt ønske at vi fikk en total innførselsstopp av landbruksprodukter, slik at folk fikk øynene opp for hvorfor vi må ha et oppegående landbruk og spredt bosetning.

Alt for mange fatter ikke hva matproduksjon er.
Selv så betaler jeg gjerne mer for gode norske matprodukter. Her har bøndene en stor oppgave med å gi oss både god kvalitet og alternativ billig Rimi/Rema kvalitet.

elgen895
04.03.01 16:42
Er vel svært enig med deg, kvaliteten på varene vi leverer er av størst betydning for meg iallefall, jeg er også nødt til å ha arbeide ved siden av.

Det jeg gfrykter er at vi skal få all elendigheta som er på kontinenetet nå inn i landet.

Derfor er det så altfor enkelt å kritisere en næringsgruppe enten det er sau eller ku det går på.

Vi er fryktelige sårbare, om vi ikke står samlet

Det er tross alt sluttkonsumenten som er den tapende part, om han/henne ikke slår ring om Norsk landbruk
geiram
geiramInnlegg: 44
04.03.01 19:15
Enig med deg. Håper landbruket blir lagt ned, import av engelsk kjøtt eller lignende er eneste mulighet. At barna våre får ku-galskap eller det som verre er får vi ta på kjøpet. Alt for ulven.
HEIA NORGE, med alle sine forståsegpåere!!!!!!!
koe
koeInnlegg: 15
04.03.01 23:02
enig
norske bønder bruker ikke så mye medisiner til dyr som i andre land. bruker heller ikke så mye sprøytemiddel. så tror nok vi kan si at maten er trygg og spise i dette landet.
Mange klager på dyr mat gir bøndene skylda. men hva har de i handlekurva
gotteri chips øl og tobakk. dette er ikke matvarer men mange ser ut til og regne dette for matvarer ialfall da de klager på prisene så er jo kurva full av ting som ikke har med mat og gjøre
Ellers takk for støtten til norsk landbruk

koe
falcon34
falcon34Innlegg: 1
23.02.18 20:58

Du snakker om smitte fra skogen. Ulvens levemåte er jo og holde storviltet  i stabilitet som mengde og ta ut syke dyr slik att sykdommer ikke forekommer. Når ikke dette er stabilt og ikke nok ulv i forhold til mengde hjort/elg/rein skjer det att skrantesyken eksplodere og dette vil få innvirkning på sauen også i nærmeste fremtid. Når alt storviltet har fått skrantesyke og inkludert sauen. Hvem skal ta det ansvaret og kalle seg eksperter etterpå?. Den krisa er det bøndene som må ordne opp i.. Da må dem slakte ned hele sauen og skogen og panikken er i gang. Og syge på tommelen da hjelper ikke. Da er det bare legge ned.

(Innlegget ble redigert 23.02.18 21:07)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg