Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Neste avstemning???

NYTT TEMA
LilleFrp
LilleFrpInnlegg: 2680
16.11.06 17:34
ER det noen som vet når neste avstemning om EU er i Norge? Jeg ville stemt et klart _JA!!!
Kårefix
KårefixInnlegg: 3339
16.11.06 21:20
Det blir nok ganske lenge til er jeg redd.
LilleFrp
17.11.06 09:18
Uff... Hvor lenge?
Suppetallerken
SuppetallerkenInnlegg: 692
17.11.06 12:54
Ikke nødvendigvis så lenge. Svaret er vel heller at det er uvisst. Jeg vil tro minst 2 år.
LilleFrp
17.11.06 12:57
Aha. Da er jeg gammel nok til å stemme JA:-) Hva med deere? Ja eller nei?
Suppetallerken
17.11.06 14:05
Jeg vil stemme ja.
LilleFrp
17.11.06 17:37
Satser på en avstemning snart:-)
axce
axceInnlegg: 17830
18.11.06 02:37
Til LilleFrp
Du kan bruke ventetiden til å tørke deg bak ørene.
Tranquila2000
Tranquila2000Innlegg: 2906
21.11.06 23:59

Vil stemme JA igjen, slik jeg gjorde ved de to forrige avstemninger. Men, jeg er nok bange for at det vil ta maaaaaaaange år før vi får en ny folkeavstemning igjen.

EU er tidenes fredsprosjekt i Europeisk sammenheng.

Derrick_Detective
Derrick_DetectiveInnlegg: 3224
22.11.06 00:25
tidligst i 2050
shanti
shantiInnlegg: 45
22.11.06 09:02

Nå har vi sagt NEI 2xganger.

Da får det holder i 50 år til.

Ja siden må lære å akseptere at en nei er et nei.

Vi er tilpasset EU nok som det er.

Hva er fordelen av å gå inn i dette korrupte organisasjonen - ingenting !
Suppetallerken
22.11.06 10:47
Skal 16-åringer med foreldre som kanskje ikke hadde stemmerett første gang og ikke hadde begynt på skolen i 1994, bry seg med de avstemningene?

Jeg stemte forrige gang og da stemte jeg ja. Jeg kan ikke ombestemme meg og derigjennom være med å endre resultatet fra forrige gang, men det fins mange som stemte nei den gangen som har ombestemt seg eller er i tvil.
trondergutt
tronderguttInnlegg: 31666
22.11.06 13:08
Vil stemme JA ved neste avstemning ( om jeg er i live da), men om den kommer før eller etter 2050 er vel ikke så enkelt å si....

Før Norge vil bli medlem vil nok land som Island, Tyrkia, Albania, Hvite-Russland, ja kanskje Russland også ha vært medlem i årevis....

Dette her tror jeg kommer til å ta tid...
LeXUS_
LeXUS_Innlegg: 693
23.11.06 00:13
Jaja ..

Hva er fordelene med EU ?Hva innebærer for deg & deg som en student eller arbeider ..

Og sosialister / kommunister : Hva mener dere ?
ExcelsionogMynten
ExcelsionogMyntenInnlegg: 249
23.11.06 13:18
Jeg har alltid ment at vi må inn i EU.. har faktisk stemt ja, gått med 'buttons' med ja på å greier..

Men nå er jeg en del av NEI folket :-)

NEI til EU!!

Forøvrig så er det litt fordi alle u-landene blir medlem.
Jeg er ikke interessert gi de mine surt tjente kroner.
Hvert land får feie for sin egen dør.
Yapok
YapokInnlegg: 4681
23.11.06 22:51
Jeg er JA idag, men blir skeptisk hvis Tyrkia blir medlem. Da bør Norge ut av EØS. Da blir det ekstrem økning av tyrkiske mennesker her i landet.
Valtra6850
Valtra6850Innlegg: 1013
25.11.06 15:04
Blir i alle fall ikke noen ny avstemning før det har vært et stabilt ja-flertall i lengre tid, noe som ser ut til å være langt unna... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164464
Suppetallerken
25.11.06 16:56
Jo det er nok et stykke unna, men vi skal ikke glemme at det er bare 2 år siden ja-flertallet lå stabilt på rundt 60%. Dette flertallet var i ferd med å forvitre i fjor vår, men raset over til den andre siden kom ikke før etter avstemningene i Nederland og Frankrike.
Mye avhenger av utviklingen i EU fremover og der er det mange positive utviklingstrekk, ikke minst økonomiske.
Valtra6850
Valtra6850Innlegg: 1013
25.11.06 17:45
Suppetallerken skrev:
Jo det er nok et stykke unna, men vi skal ikke glemme at det er bare 2 år siden ja-flertallet lå stabilt på rundt 60%.

Link? Den tydeligste statistikken jeg fant som viser utviklinga over tid var denne: http://multimedia.api.no/www.nationen.no/archive/00486/Nationens_EUbaromet_486975g.jpg som viser at ja-sida var på sitt høyeste i mars-april 03 med 52-53%...
Suppetallerken
25.11.06 17:56
http://home.online.no/~b-aardal/eu2000.pdf

Legg merke til det kraftige spranget i mai-juni i fjor. Ja-flertallet var ganske stabilt over drøyt 2 år og lå på sitt høyeste på ca. 65% høsten 2002 når tvilerne er trukket fra.
Bedreviter-Kim
Bedreviter-KimInnlegg: 380
25.11.06 21:34
Tranquila2000 skrev:

----------------------------------------

Helt enig. Jeg har drevet med akademisk forskning på EUs fire friheter, de grunnleggende holdningene til demokrati, menneskerettigheter, osv. de siste to årene, og kan bekrefte at denne unionen, som i sin spede start var en interesseorganisasjon kun for økonomisk egennytte for sine svært få medlemmer, har satt seg mer og mer et politisk ansvar om å spre stabilitet, åpenhet og tillit blant europeiske stater og folk. Det er fremdeles mye fokus på det indre marked og en felles europeisk økonomisk sone og alt det der, men dette nå sett mer i sammenheng med de samfunnsmessige kostnadene/vinnigene ved ulike samfunnsøkonomiske tilnærminger.

Flotte greier! :-)
ManUnited_5
ManUnited_5Innlegg: 6044
22.02.07 00:42
Jeg vil stemme JA.
sonell
sonellInnlegg: 794
22.02.07 11:33
Hvis tilhengerne er så dumme at de vil ha enda et nederlag så gjerne for meg. Norge vil aldri bli EU-medlem.
inspector
inspectorInnlegg: 8382
22.02.07 23:12
Tranquila2000 skrev:

Vakkert og idealistisk av Tranquila, men: Tiss og fly.
Med så mange forskjellige land, kulturer, religioner, allianser og holdninger som EU etterhvert har fått, vil dette heller bli et ufredsprosjekt av dimensjoner
OleFenris
OleFenrisInnlegg: 623
27.02.07 17:14
Mulig det er et flott fredsprosjekt, men Norge tjener ikke flisa på det!

Derfor: Neeeei til EU.

:-)
Bouvet
BouvetInnlegg: 1260
09.03.07 01:55
Norge tjener milliarder i bøtter og spann. Mye av dette blir syltet i utenlandske Eu aksjer, og vi ser lite og ingenting til disse pengene. Så om Norge ikke tjener så mye på og gå inn i EU så driter jeg en lang f... i det. Det er noe av grunnen til at jeg mener et soleklart Ja er på sin plass. Så kanskje vi blir pålagt av Eu til og selge sikre nyere biler til de som trenger det, og kanskje vi blir pålagt og bygge ut de mest utsatte dødsveiene i Norge så de holder europeisk standard. Ja til Eu, Norge vil forbli søkrikt uansett, om vi bidrar litt mer til felleskapet så ødelegger ikke det oss, tvert imot. Vi er ett av de første landene i Europa til og innføre nye Eu regler og vi har ingenting vi skulle ha sagt i Eu, så et soleklart JA blir det fra min side. Når den norske stat ikke vil bruke penger til og ruste opp Norge for fremtiden, hvorfor er dere i nei til Eu da så redde for at Norge taper så mye på dette, dere vil aldri nyte godt av disse olje milliardene uansett. Kun i ekstremt liten grad. Vi kan ikke stenge oss inne og leve i vår egen lille boble her oppe, vi må utvikle oss og jobbe med Eu, det er bra for oss som bor i Norge og for Norsk næringsliv.
abban
abbanInnlegg: 1538
09.03.07 11:15
inspector skrev:

****Med så mange forskjellige land, kulturer, religioner, allianser og holdninger som EU etterhvert har fått, vil dette heller bli et ufredsprosjekt av dimensjoner******

Som jeg har skrevet til inspector mange ganger før:
Det er nettopp fordi at det ER store forskjeller som gjorde det nødvendig å opprette Eu.

abban
abban
abbanInnlegg: 1538
09.03.07 13:24
OleFenris skrev:
*****Mulig det er et flott fredsprosjekt, men Norge tjener ikke flisa på det!**********

Hvis du tenker deg litt om, så forstår du vel at fravær av krig, fravær av bomber, terror og drap,- faktisk er lønnsomt.
Hva kan igrunn være MER lønnsomt?

abban
Cinnamonn
CinnamonnInnlegg: 9
09.04.07 00:35
Ja, du sier noe der...! MEN: Hvis alle som stemmer både på EU og i andre valg generelt, måtte være tørre bak ørene først, så tror jeg at politikken generelt også ville sett annerledes ut, ja...! Det er så altfor mange som ikke har peiling på hva de egentlig stemmer PÅ.Men LilleFrp blir nok tørket bak ørene av StoreFrp, men samtidig helt "blåst" fra å stemme riktig, nemlig "NEI" ! ----- I år 2050 ------ og ikke før får vi håpe.

Ung kan ikkje lære av gamal, kunne han det, vart han gamal sjøl og våga seg ikkje på livet.
Arne Garborg
Juniaaa
JuniaaaInnlegg: 649
09.04.07 12:27
OleFenris skrev:
Mulig det er et flott fredsprosjekt, men Norge tjener ikke flisa på det!
----
Om EU er vellykket fredsprosjekt eller ikke, om Norge tjener penger på at det er et fredsprosjekt eller ikke.... Det er ravnende likegyldig, det er ikke et gyldig argument verken for eller mot, men for all del:

Nei til EU
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg