Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nei-folk og nazismebegrepet

NYTT TEMA
Miccel
MiccelInnlegg: 1816
14.01.09 12:37

De verste gærningene i Nei-leiren karakteriserer alle EU-tilhengere som "nazister". I den forbindelse kan det kanskje være på sin plass å sitere Wikipedias definisjon på nazismen:

"Hovedtrekkene var en sterk nasjonalisme, betoning av etnisk fellesskap innen den ariske rase og denne rasens overlegenhet, og mistillit til de demokratiske styreformene og liberale verdier." sitat slutt.

Er det flere enn meg som syns definisjonen har svært mange fellestrekk med mantra'ene som verstingene på Nei-siden spyr ut?

(Innlegget ble redigert 14.01.09 12:42)

Uavhengig1
Uavhengig1Innlegg: 862
14.01.09 13:03

Enig. Men denne debatten fører vel ikke så mange steder. Det er ikke mange som identifiserer seg med den ekstreme delen av nei-siden. De fleste er opptatt av de mer nære ting og EU virker kanskje noe abstrakt. Det er en utfordring som vi ja-folk må ta mer på alvor. Det er åpenbart at utviklingen på Island vil ha betydning for oss, på lengre sikt blir det slutt på oljeressursene. Enten vi liker det eller ikke ser det ut til at eksterne forhold vil styre debatten her hjemme.

PerPappa
PerPappaInnlegg: 955
16.01.09 15:53

Helt enig! Typiske Nei folk i dette forumet ytrer seg samtidig aggresivt mot innvandring, og ord som jødisk blir også brukt. 

Det som også er en gjenganger fra Nei siden er at vi Nordmenn er så mye bedre, og mer moralsk høyverdig enn våre naboer.  Flagg, symboler, gjentakelser av enkle budskap og allsang blir brukt i NEI kampen. For dem som var våken i historietimen om 30-tallets Tyskland, så bør det ringe noen bjeller.

(Innlegget ble redigert 16.01.09 15:59)

kansas00
kansas00Innlegg: 19892
17.01.09 11:29
Miccel: De verste gærningene i Nei-leiren karakteriserer alle EU-tilhengere som "nazister". I den forbindelse kan det kanskje være på sin plass å sitere Wikipedias definisjon på nazismen: "Hovedtrekkene var en sterk nasjonalisme, betoning av etnisk fellesskap innen den ariske rase og denne rasens overlegenhet, og mistillit til de demokratiske styreformene og liberale verdier." sitat slutt. Er det flere enn meg som syns definisjonen har svært mange fellestrekk med mantra'ene som verstingene på Nei-siden spyr ut?

Når du først er i gang med å sitere.. Kan du også kildehenvise til meg hvem disse nei-folkene er, så jeg kan få lese ordrett hva de sier ?

Miccel
19.01.09 10:13
kansas00: Når du først er i gang med å sitere.. Kan du også kildehenvise til meg hvem disse nei-folkene er, så jeg kan få lese ordrett hva de sier ?

Gidder ikke lete altfor mye på nettet etter kildene, for disse absurde påstandene forekommer svært ofte fra det jeg kaller "verstingene".

Men du kan gjerne søke her inne på VGD Norge og EU, f eks på nickene "bjooves" og "Zyclon-B", så finner du en hel del.

I tillegg kan du få en link du kan bla i:

http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult.html?searchExpr=eu-tilhengere+%2Bnazi&searchRegion=country&x=73&y=18

Disse verstingene er jo i absolutt mindretall, men de finns der ute, hele tida. Du selv er heller ikke "helt god" i dine skriverier om EU og EU-tilhengere, kansas00, selv du enda ikke(hva jeg har sett) direkte har karakterisert dine motstandere som nazister..

Som "Uavhengig" skrev så fører det ingen steds hen og bruke slike karakteristikker om sine motstandere, men likevel greit å minne verstingene på Nei-siden om hvilken ideologi de har fellestrekk med, når de selv legger opp til en slik nedrig diskusjon.

GoyBoy
GoyBoyInnlegg: 141
19.01.09 17:27
PerPappa: Flagg, symboler, gjentakelser av enkle budskap og allsang blir brukt i NEI kampen.

Det du ramser opp blir da også brukt i JA kampen. Spesielt det med enkle budskap, myntet på enkle sjeler.

Miccel
20.01.09 09:51
GoyBoy: Det du ramser opp blir da også brukt i JA kampen. Spesielt det med enkle budskap, myntet på enkle sjeler.

PerPappa kan sikkert svare selv, men det kan ikke være tvil om at Ja-argumentasjon i mye sterkere grad krever kunnskap, og litt kompliserte budskap, sammenlignet med den relativt enkle Nei-agitasjon vi ser.

Jeg tror at årsaken til at meningsmålingene viser såpass høy Nei-andel, er nettopp at enkle sjeler ikke evner å sette seg inn i saker, og derfor tar sitt standpunkt ut fra irrasjonelle, primitive og enkle budskap som ikke har rot i virkeligheten. Nei-lederne har forenklet budskapet sitt, gjennom å spille på følelsesmessige mekanismer hos folk. Det er en smart kommunikasjons-strategi, som Ja-siden ikke kan matche med den relativt krevende faktakunnskap man må kommunisere. Det er mye enklere å "la folk tror noe" som er feil, enn å drive fakta-informasjon.

PerPappa
PerPappaInnlegg: 955
20.01.09 17:33
GoyBoy: Det du ramser opp blir da også brukt i JA kampen. Spesielt det med enkle budskap, myntet på enkle sjeler.

Eksempler fra 94:

- Norske flagg som symbolet for Nei-kampen. Sjølråderett, norske folk. Oversett dette til tysk..

- EU-mat er farlig! Belgisk blå.
- Vi blir oversvømt av EU-arbeidskraft.
- EU vil ta fisken og oljen

- Allsang: Vi sier NEI NEI NEI

Hadde jeg giddet kunne jeg funnet mye mer, men sjekk innleggende til Zyklon B og Hans Bauge som representerer det vi diskuterer her. En brun blanding av nasjonalisme og fanatisk NEI til EU. Samtidig har man en form for nasjonalistisk økonomisk politikk som vil kreve stor grad av styring (sosialisme) Sjekk dette på Nei til EU sine hjemmesider om formålet for organisasjonen.

DVS: Nasjonal + Sosialisme

EU tilhengerne hadde ingen slike symboler eller enkle budskap. Tvert i mot krever det en del kompetanse for å se at man trenger overnasjonalt samarbeid. EU er det dårligste av alle samarbeidsformer for oss, bortsett fra alle de andre....

Se også på hvem som er EU-tilhengere i samfunnet, og hvem som er motstandere. Støre, Stoltenberg, Jagland + de aller fleste Næringslivsledere som skaper eksportinntekter er Ja.

Motstandere er subsidiemottakere og folk ute på de politiske fløyene.  

(Innlegget ble redigert 20.01.09 17:37)

inspector
inspectorInnlegg: 8382
09.02.09 23:15
Miccel: Er det flere enn meg som syns definisjonen har svært mange fellestrekk med mantra'ene som verstingene på Nei-siden spyr ut?

Jaså, du hiver deg på versting-bølgen selv ?

Miccel
10.02.09 08:19
inspector: Jaså, du hiver deg på versting-bølgen selv ?

Inspector: Det er mulig du ikke selv evner å se hvilke krefter/strømninger verstingene på Nei-siden representerer? Kanskje fordi du står plantet midt i denne nasjonalist-gørra sjøl?

inspector
inspectorInnlegg: 8382
10.02.09 21:48
Miccel: Det er mulig du ikke selv evner å se hvilke krefter/strømninger verstingene på Nei-siden representerer?

Det er mulig du ikke selv evner å se hvilke krefter/strømninger verstingene på Ja-siden representerer ?

Ja-sidens dystreste spådommer har ikke slått til.
Norge lever godt, på akseptabel avstand fra EU' klamme sentralstyre.

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
10.02.09 23:46
inspector: Ja-sidens dystreste spådommer har ikke slått til.
Norge lever godt, på akseptabel avstand fra EU' klamme sentralstyre.

Ja Norge lever godt.

Ringer det en bjelle et sted dersom jeg sier Eøs? Den avtalen vi har med Europa som mange Eu-motstandere ønsker oppsagt?

Vel,denne avtalen regulerer handel med Europa. 80% av Norges eksport går til Europa,tilsvarende 640 milliarder kroner i året.

Du lurer fortsatt på hvorfor vi har det såpass godt som vi har det selv om vi ikke er Eu-medlemmer?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg