Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny håndbok i EU/EØS-spørsmål

NYTT TEMA
Miccel
MiccelInnlegg: 1816
02.02.09 13:16

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/nyheter/2009/haandbok.html?id=542432

Håndbok som kan lastes ned.

Tror dette kan være en svært nyttig håndbok for å skaffe seg informasjon om EU/EØS, og Norges ulike samarbeidsordninger. Myntet på forvaltningen, men vi andre kan sikkert også ha god nytte av denne.

(Innlegget ble redigert 02.02.09 13:16)

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
02.02.09 13:21
Miccel: Håndbok som kan lastes ned. Tror dette kan være en svært nyttig håndbok for å skaffe seg informasjon om EU/EØS, og Norges ulike samarbeidsordninger. Myntet på forvaltningen, men vi andre kan sikkert også ha god nytte av denne.

Ja den burde etter min mening ha blitt sendt til alle landets husstander.

For desinformasjonen som  "Nei-til-Eu" har overøst folket med i en årrekke er ikke av det gode.

Folket fortjener fakta og kunnskap om Eu!

Arminius
ArminiusInnlegg: 333
02.02.09 16:06
ben_nevis: Ja den burde etter min mening ha blitt sendt til alle landets husstander.

Helt enig. Det ville nok styrket Nei-sidens stilling ytterligere at folk får lese svart på hvitt hva slags sammensurium av et udemokratisk byråkrati EU egentlig er. Ja-sidens floskler og slagord vil falle sammen som potetsekker.

ben_nevis
02.02.09 17:16
Arminius: Helt enig. Det ville nok styrket Nei-sidens stilling ytterligere at folk får lese svart på hvitt hva slags sammensurium av et udemokratisk byråkrati EU egentlig er. Ja-sidens floskler og slagord vil falle sammen som potetsekker.

Ser tydelig at du trenger et eksemplar......

Dette er jo et at de mest brukte mytene om Eu brukt av Nei-siden.....

Hvordan blir folkevalgte politikere udemokratisk etter en drøy times flytur til Brussel?

Miccel
02.02.09 18:58
Arminius: Helt enig. Det ville nok styrket Nei-sidens stilling ytterligere at folk får lese svart på hvitt hva slags sammensurium av et udemokratisk byråkrati EU egentlig er. Ja-sidens floskler og slagord vil falle sammen som potetsekker.

Hei Armenius!

Det hadde vært kjempefint hvis du punkt for punkt kunne redegjøre for oss uvitende om hvilke udemokratiske aspekter innen EU du kjenner til, som er verre enn det manglende demokrati Norge opplever som ikke-medlem av EU, men medlem av EØS?

kansas00
kansas00Innlegg: 19892
02.02.09 19:11

Synes også alle burde ta seg tid til å finne ut hvordan eu-borgerne opplever eu. Mange jobber sammen med mange eu-borgere.. Ofte polakker og svensker.. men også andre. Ta dere tid til å spørre disse konkret hva de får igjen for eu-medlemskapet sitt og hvorfor de har det så dårlig i eu-landene sine at de må komme til norge for å jobbe. Skulle ikke EU gjøre vindudere for deres nasjoners økonomi ?

Jeg har bodd i EU og jobber med "eu-folk". Og det er ikke akkurat noe glans bilde jeg har blitt presentert for av eu. Folk flest i medlemslandene i eu veit like lite om prossessene i brussel som oss i "annerledslandet". De fleste av dem gidder ikke å gå å stemme ved parlamentsvalg. Sågar veit de ikke hva landet deres betaler i bidrag til unionen etc..

Min beste forståelse for EU har jeg fått i fra folk som selv lever i unionen..

Miccel
02.02.09 19:22
kansas00: Synes også alle burde ta seg tid til å finne ut hvordan eu-borgerne opplever eu. Mange jobber sammen med mange eu-borgere.. Ofte polakker og svensker.. men også andre. Ta dere tid til å spørre disse konkret hva de får igjen for eu-medlemskapet sitt og hvorfor de har det så dårlig i eu-landene sine at de må komme til norge for å jobbe. Skulle ikke EU gjøre vindudere for deres nasjoners økonomi ? Jeg har bodd i EU og jobber med "eu-folk". Og det er ikke akkurat noe glans bilde jeg har blitt presentert for av eu. Folk flest i medlemslandene i eu veit like lite om prossessene i brussel som oss i "annerledslandet". De fleste av dem gidder ikke å gå å stemme ved parlamentsvalg. Sågar veit de ikke hva landet deres betaler i bidrag til unionen etc.. Min beste forståelse for EU har jeg fått i fra folk som selv lever i unionen..

Litt lite troverdig kanskje, siden utmeldelse av EU er et ikke-tema i samtlige EU-land, og samtlige EU-land har Ja-flertall?

Jeg har mye med svensker og finner å gjøre i jobben min, og er rundt begge landene, men EU-motstanderne er tydeligvis i mindretall, selv om man kan finne motstandere i alle EU-land. De er mer opptatt av hva slags folk vi egentlig er, som har så mye i mot EU. "Vad är orsaken till at ni isolerar er som ni gör?...oljan tar ju snart slut?"

ben_nevis
02.02.09 19:22
kansas00: ynes også alle burde ta seg tid til å finne ut hvordan eu-borgerne opplever eu. Mange jobber sammen med mange eu-borgere.. Ofte polakker og svensker.. men også andre. Ta dere tid til å spørre disse konkret hva de får igjen for eu-medlemskapet sitt og hvorfor de har det så dårlig i eu-landene sine at de må komme til norge for å jobbe. Skulle ikke EU gjøre vindudere for deres nasjoners økonomi ? Jeg har bodd i EU og jobber med "eu-folk". Og det er ikke akkurat noe glans bilde jeg har blitt presentert for av eu. Folk flest i medlemslandene i eu veit like lite om prossessene i brussel som oss i "annerledslandet". De fleste av dem gidder ikke å gå å stemme ved parlamentsvalg. Sågar veit de ikke hva landet deres betaler i bidrag til unionen etc.. Min beste forståelse for EU har jeg fått i fra folk som selv lever i unionen..

Ja la oss gjøre det. For det er så lett å si at man "kjenner noen i Eu som synes Eu er noe skummelt"

Jeg også har bodd i Eu og jeg kan jo bare si at jeg har motsatt erfaring av det du har. Så kan man jo også se på den formidable oppgangen Eu-landene har hatt,og på Eu-motstanden som er lav. Det er bare et lite mindretall som vil ut av Eu. Hva sier det oss da?

Joda,polakkene reiser gjerne til andre land for å jobbe fortsatt. Ingen forventer vel at et Eu-medlemskap skal endre på det over natten.

Men veksten i Polen er formidabel. Og de har snart et bedre motorveinett enn det Norge har....

Det er jo også en smule komisk når nei-siden betrakter Eu som noe udemokratisk fordi man ikke få vite alt som skjer i Brussel. Vel man ringer vel ikke hver enkelt innbygger,men nyhetene kommer på Tv-Kanaler som feks EuroNews og på Eu's egne nettsider.

Nei du må nok komme med noe bedre enn at du har "hørt fra noen om hvor fælt Eu er"

(Innlegget ble redigert 02.02.09 19:27)

kansas00
kansas00Innlegg: 19892
02.02.09 19:50
Miccel: Litt lite troverdig kanskje, siden utmeldelse av EU er et ikke-tema i samtlige EU-land, og samtlige EU-land har Ja-flertall?

Samtlige EU-land har ja-flertall ? Nå er det da sånn at flere av de store eu-nasjonene har aldri hatt noen avstemning om medlemskapet sitt. Og heller ikke har noen meningsmålinger om støtten til unionen. I flere andre land later det til å være en passiv støtte for eu. I den forstand at de fleste synes det er greit å være medlemer uten at de kan fortelle meg hva medlemskapet koster for deres nasjon og hva de får tilbake. Jubelen er nok størst i en del øst-europeiske land. Men deres velstand utvikling har jo allerede gått eksplosivt siden murens fall.. Og det er jo i og for seg snart tjue år siden. Vel og merke i de store byene. På landsbygda ser mye av disse gamle øst-blokklandene omtrent ut som de gjorde for 30 år siden.

Også har vi også det faktumet at landene har ulike økonomier. At EU ikke er noe diskusjoner lenger etter at man er blitt medlem tar jeg ikke som noe enstemmighet. Tvertimot. Det er min erfaring. Både som eu-borger og nordmann. Faktisk opplevde jeg misunnelse fra flere folk i den tiden arbeidsledigheten var skyhøy i mange eu-land, mens den var lav i norge.

Det er mange temaer i politikken som er "ikke-teamer" selv om det ikke behøver å bety at folk samtykker. Eksempel på det finner man i innvandringspolitikken i norge, der den er gjort til et "ikke-tema" av medier og politiske motstanderne til frp. Det er ikke dermed sagt at folket samtykker fordi om det ikke er noen diskusjon.

De ulike landene har ulike behov.. De nye østblokklandene har behov for beskyttelse fra eu og subsidier til økonomisk opprustning. Mens stormaktene i europa er avhengig av unionen for å markere styrke i forhold til USA, Russland, Kina og andre store land. Jeg klarer enda ikke å se hva norge med sin posisjon og økonomi skal ha å tjene på dette.

(Innlegget ble redigert 02.02.09 19:52)

ben_nevis
02.02.09 20:11
kansas00: De ulike landene har ulike behov.. De nye østblokklandene har behov for beskyttelse fra eu og subsidier til økonomisk opprustning. Mens stormaktene i europa er avhengig av unionen for å markere styrke i forhold til USA, Russland, Kina og andre store land. Jeg klarer enda ikke å se hva norge med sin posisjon og økonomi skal ha å tjene på dette.

Nei vi vet nå etterhvert at du ikke klarer å se det,selv om det har blitt forklart en rekke ganger. Men jeg skal gi deg en mulighet igjen:

Ved et Eu-medlemskap ville Norge få eksportere sine varer tollfritt til Europa,og med et større varespekter enn i dag.

Kysten vår har blitt lagt øde ved at foredlingsindustrien innen fiskeri har måttet stenge dørene pga høye tollmurer inn til Eu.

Det er trist at nei-folket er villig til å ofre arbeidsplasser i sin iver etter å holde Norge utenfor Eu.

Ellers går jeg ut fra at du er klar over hvor lite som skille oss fra et Eu-medlemskap i forhold til dagens Eøs-avtale...

Så hvorfor betyr tollmurer,begrenset markedsadgang og manglende medbestemmelse så mye for deg og dine på nei-siden?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg