Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når snur det?

NYTT TEMA
Uavhengig1
Uavhengig1Innlegg: 862
23.03.09 08:01

Nok en deprimerende måling for jasida:

http://www.nationen.no/eu_wto/article4213665.ece

Vi har det veldig godt for tiden etter mange år med høye oljepriser og et stort oljefond som fungerer som buffer mot de dårlige tidene. Ingenting varer evig, og disse årene gjør oss mer late enn godt er, på sikt. Det er ikke mange som vil ta dette inn over seg nå, for du verden hvor godt det er å la være.

PerPappa
PerPappaInnlegg: 955
23.03.09 20:17

Norge har sløst vekk oljepenger i stort monn på vanvittige spekulasjoner og forbruk. Samtidig har vi en ekstrem ustabil valuta, og næringslivet er belastet med høye håndteringskostnader for handel med EU-land. Prisnivået i Norge er mye høyere enn EU naboen i øst, men det er jo selvfølgelig fortjent.

EU direktivene blir implementert fortere i Norge enn i noe EU land, uten diskusjon. Dette er et demokratisk underskudd som er historisk for et vestlig land.

I Nord rasler Russland med sablene og vil ha både fisk og olje. Samtidig kan ressursene bli ødelagt av ekstrem og radioaktiv forurensing. Men vi takler jo det fint alene. Putin lystrer når Solheim er på besøk.

Finanskrisen sørger for at verden endelig søker alternativer til olje, og muligens lykkes man innen noen få år? Vi kan jo brenne oljen selv. 

Men det er klart, Norge er best best i enhver sammenheng, og trenger absolutt ikke noe lærdom eller fellesskap fra sine naboer.

(Innlegget ble redigert 23.03.09 20:18)

bhros
bhrosInnlegg: 11254
25.03.09 00:26

Prisnivået i Norge er høyere enn i Sverige, ja.  Hva med lønningene?

Den norske krona regnes nå som verdens sikreste valuta, leser jeg i dag.  Mens euroen går usikre tider i møte.

Joda, nå er det på tide å melde seg inn i EU....

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
27.03.09 23:06
bhros: Den norske krona regnes nå som verdens sikreste valuta, leser jeg i dag.  Mens euroen går usikre tider i møte.

Ja jeg også leste det der i Times for en drøy uke siden.  Storbritannia er forøvrig motstandere av Euro siden de selv tviholder på et fallende pund. Og da glimter de i tillegg til med å utrope den Norske Krona som verdens sikreste valuta. Selv om den bare den siste uka har svinget som en pendel....

For et år siden var den Norske Krona sterkere enn hva den er nå. Verdens beste..........

S-Allmighty
S-AllmightyInnlegg: 5
28.03.09 03:16

Ben, Kan ikke du bare pakke kofferten å flytte ut av Norge? du er virkelig så for EU at du ikke ser hvor dårlig Norge kommer ut ved å bli med i EU! det er lett å bli fristet når man blir lovet Gull og grønner skoger!

Uavhengig1
Uavhengig1Innlegg: 862
28.03.09 08:37
S-Allmighty: Ben, Kan ikke du bare pakke kofferten å flytte ut av Norge?

En typisk reaksjon fra en del nei-folk når de oppdager at det er noen utenfor den fantasibobla de lever i.

(Innlegget ble redigert 28.03.09 08:44)

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
28.03.09 12:24
S-Allmighty: Ben, Kan ikke du bare pakke kofferten å flytte ut av Norge? du er virkelig så for EU at du ikke ser hvor dårlig Norge kommer ut ved å bli med i EU! det er lett å bli fristet når man blir lovet Gull og grønner skoger!

Det spørs vel hva det gavner Norge og Eu-saken at jeg flytter ut av Norge? Men jeg ser ikke bort fra at det blir tvingende nødvendig å flytte ut av landet om noen ti-år når oljeressursene våre er tomme og vi sitter igjen i røysa vår og kaster steiner på hverandre.....

Og nei; jeg ser ikke hvor dårlig Norge kommer ut av et fullverdig medlemskap. Kanskje fordi vi i dag gjennom Eøs er så godt som fullverdige medlemmer? Det eneste vi mangler er medbestemmelse,tollfrihet og full markedsadgang.  Nei dette må vi fortsette å gi avkall på,helt klart!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg