Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barroso's kurs til nei-folket

NYTT TEMA
ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
09.12.12 13:47

Nei-folket har nå fått kurs i kunnskap om Eu fra selveste Eu-kommisjonens president  Barroso.

Men evner de å ta den til seg? Det gjenstår å se......

http://www.dagbladet.no/2012/12/08/nyheter/politikk/eu/nobelprisen/24741593/

amaterasu
amaterasuInnlegg: 9777
09.12.12 17:40

Det er utrolig mye svada som kommer fra EU-motstanderne. Til syvende og sist handler den norske EU-motstanden om en grunnleggende mistillit til andre land og deres måter å gjøre ting på, spør du meg.

Samtidig overser vi glatt at det i stor grad er penger fra våre europeiske naboer som fyller det norske oljefondet, og som gjør at vi nordmenn ukritisk kan klappe oss selv på skuldra og hevde at vi er flinkest til det meste. Hadde det ikke vært for EU, som har vært selve motoren i økonomisk vekst i Europa etter andre verdenskrig og ført til en voldsom velstandsøkning i europeiske land, så hadde vi ikke hatt de inntektene vi har hatt fra olje og gass.

I Norge frykter man også for den nasjonale identiteten, noe som er utrolig merkelig. Personlig har jeg ikke sett noen tegn til at denne har forsvunnet i land som er EU-medlemmer, og i alle fall ikke som et resultat av EU-medlemsskap. Ta land som Tyskland, Italia, Storbritannia, Spania osv. De har da i aller høyeste grad behold sin kulturelle egenart til tross for at de er med i EU. Hvorfor skulle norsk kultur gå under?

EU-motstanden i dette landet er fullstendig irrasjonell, og vitner om hvor lite opplyste nordmenn er. Motstanden handler i stor grad om fordommer.

steffen
steffenInnlegg: 24607
09.12.12 19:28
amaterasu: EU-motstanden i dette landet er fullstendig irrasjonell, og vitner om hvor lite opplyste nordmenn er.

Mens du tydeligvis regner deg selv som lynende intelligent og hel-opplyst? Flott hersketeknikk, men det virker mot sin hensikt, skjønner du...

amaterasu
09.12.12 19:33
steffen: Mens du tydeligvis regner deg selv som lynende intelligent og hel-opplyst? Flott hersketeknikk, men det virker mot sin hensikt, skjønner du...

Jeg evner å se EU i en større og bredere kontekst enn det de fleste her i steinrøysa gjør, det er det i alle fall ingen tvil om. Hersketeknikk er det heller ikke - jeg kaller bare en spade for en spade. Så får folk tolke det som de vil.

steffen
09.12.12 19:35
amaterasu: Jeg evner å se EU i en større og bredere kontekst enn det de fleste her i steinrøysa gjør, det er det i alle fall ingen tvil om.

Ingen hindrer deg i å sette gode karakterer på deg selv foran andre :-)

ben_nevis
09.12.12 19:39

Igjen ser vi at steffens sterkeste side er å IKKE diskutere temaet EU :D

steffen
09.12.12 19:41
ben_nevis: Igjen ser vi at steffens sterkeste side er å IKKE diskutere temaet EU :D

Igjen prøver Ben å styre premisser for debatter...:-D

amaterasu
09.12.12 19:50
steffen: Igjen prøver Ben å styre premisser for debatter...:-D

Det var tross alt han som startet debatten. Uansett er det ganske håpløst å snakke om person framfor å diskutere de påstandene som jeg har kommet med. Det gir bare inntrykk av at man ikke har noe fornuftig å si.

direktedemokrati
direktedemokratiInnlegg: 283
09.12.12 20:49
amaterasu: Det er utrolig mye svada som kommer fra EU-motstanderne. Til syvende og sist handler den norske EU-motstanden om en grunnleggende mistillit til andre land og deres måter å gjøre ting på, spør du meg. Samtidig overser vi glatt at det i stor grad er penger fra våre europeiske naboer som fyller det norske oljefondet, og som gjør at vi nordmenn ukritisk kan klappe oss selv på skuldra og hevde at vi er flinkest til det meste. Hadde det ikke vært for EU, som har vært selve motoren i økonomisk vekst i Europa etter andre verdenskrig og ført til en voldsom velstandsøkning i europeiske land, så hadde vi ikke hatt de inntektene vi har hatt fra olje og gass.
I Norge frykter man også for den nasjonale identiteten, noe som er utrolig merkelig. Personlig har jeg ikke sett noen tegn til at denne har forsvunnet i land som er EU-medlemmer, og i alle fall ikke som et resultat av EU-medlemsskap. Ta land som Tyskland, Italia, Storbritannia, Spania osv. De har da i aller høyeste grad behold sin kulturelle egenart til tross for at de er med i EU. Hvorfor skulle norsk kultur gå under?
EU-motstanden i dette landet er fullstendig irrasjonell, og vitner om hvor lite opplyste nordmenn er. Motstanden handler i stor grad om fordommer.

Jeg er veldig opplyst, og er fortsatt motstander er EU. Hva kan man si om resten av det du skriver, SVADA!!. EU pr dags dato er byråkratisk og udemokratisk. Norge gjør klokt i å si nei. Vi trenger ikke flere ledd med byråkrati, noe vi hadde fått med EU. Olje er verdens mest etterspurte ressurs. Og vi hadde fått solgt den med EU eller ikke. Tyskland hadde ikke hatt behov for olje om de ikke var i EU. Det var dagens......

ben_nevis
09.12.12 20:51
direktedemokrati: Jeg er veldig opplyst, og er fortsatt motstander er EU. Hva kan man si om resten av det du skriver, SVADA!!. EU pr dags dato er byråkratisk og udemokratisk. Norge gjør klokt i å si nei. Vi trenger ikke flere ledd med byråkrati, noe vi hadde fått med EU. Olje er verdens mest etterspurte ressurs. Og vi hadde fått solgt den med EU eller ikke. Tyskland hadde ikke hatt behov for olje om de ikke var i EU. Det var dagens......

Nei. Du er ikke det. 

Hvordan kan du påstå at Eu er så byråkratisk når det dreier seg om totalt 27 land? Kan du opplyse oss om det i form av en link?

Kan du være særlig opplyst dersom du kun fokuserer på oljeeksport?

direktedemokrati
direktedemokratiInnlegg: 283
09.12.12 21:07
ben_nevis: Nei. Du er ikke det.
Hvordan kan du påstå at Eu er så byråkratisk når det dreier seg om totalt 27 land? Kan du opplyse oss om det i form av en link?
Kan du være særlig opplyst dersom du kun fokuserer på oljeeksport?

Om du ser hva jeg svarer på, så sier han at EU er grunnen til at Norge har hatt store inntekter fra olje og gass. Jeg svarer han på det. God lesning.

http://www.testosteronepit.com/home/2012/11/6/the-art-of-siphoning-off-eu-money.html

http://www.wealthwire.com/news/global/4009

http://www.foreignpolicy.com/articles/2009/12/28/europes_love_affair_with_bureaucracy

ben_nevis
09.12.12 21:11
direktedemokrati: Om du ser hva jeg svarer på, så sier han at EU er grunnen til at Norge har hatt store inntekter fra olje og gass. Jeg svarer han på det. God lesning.
http://www.testosteronepit.com/home/2012/11/6/the-art-of-siphoning-off-eu-money.html
http://www.wealthwire.com/news/global/4009
http://www.foreignpolicy.com/articles/2009/12/28/europes_love_affair_with_bureaucracy

Snåle linker du kom med.....

Men dersom du er så opptatt av olje og gass...

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Europa-klarer-seg-utan-norsk-gass-2733249.html

newsflash
newsflashInnlegg: 29434
09.12.12 22:03
ben_nevis: Nei-folket har nå fått kurs i kunnskap om Eu fra selveste Eu-kommisjonens president  Barroso.

Fra selveste Barosso?

Hehe! 

(Innlegget ble redigert 09.12.12 22:03)

ben_nevis
09.12.12 22:05
newsflash: Fra selveste Barosso?
Hehe!

Ja. Ser du har sluttet å debattere sak nå i det siste newsflash.....

Sliter du om dagen?

(Innlegget ble redigert 09.12.12 22:05)

newsflash
09.12.12 22:06
ben_nevis: Ja. Ser du har sluttet å debattere sak nå i det siste newsflash.....
Sliter du om dagen?

Jo takk det samme. 

Hilsen fra selveste Newsflash. 

ben_nevis
09.12.12 22:15
newsflash: Jo takk det samme. 
Hilsen fra selveste Newsflash.

De siste dagene har du jo kun hengt deg opp i hvilket tastatur jeg har skrevet på og hvilken vin jeg har drukket :D

newsflash
09.12.12 22:20
ben_nevis: De siste dagene har du jo kun hengt deg opp i hvilket tastatur jeg har skrevet på og hvilken vin jeg har drukket :D

Hengt meg opp, og hengt meg opp?

Jeg avslørte at du bløffet, verre er det ikke. 

Vennlig hilsen selveste Newsflash. 

(Innlegget ble redigert 09.12.12 22:21)

ben_nevis
09.12.12 22:25
newsflash: Hengt meg opp, og hengt meg opp?
Jeg avslørte at du bløffet, verre er det ikke.

Nei du har kun avslørt at du ikke lenger evner å debattere sak,men hvilket middel jeg skriver fra. Du må ikke overvurdere deg selv.

newsflash
09.12.12 22:33
ben_nevis: Nei du har kun avslørt at du ikke lenger evner å debattere sak,men hvilket middel jeg skriver fra. Du må ikke overvurdere deg selv.

Jasså sier du det?

Skriver du på smarttelefonen din nå også eller? 

Med vennlig hilsen selveste Newsflash.

Lightning
LightningInnlegg: 11770
09.12.12 23:29
ben_nevis: Nei-folket har nå fått kurs i kunnskap om Eu fra selveste Eu-kommisjonens president Barroso.

Ja, selveste José Manuel Durão Barroso fortalte på Kveldsnytt i kveld at Norge er best av alle til å implementere EU-direktiver! Det var selvsagt ingen nyhet, men greit å få det servert av presidenten for Europakommisjonen. Samtidig er jeg usikker på om de 85% norske som er mot EU-samarbeid, er så glade for at Norge er best til akkurat dette...

(Innlegget ble redigert 09.12.12 23:29)

ben_nevis
09.12.12 23:33
Lightning: Samtidig er jeg usikker på om de 85% norske som er mot EU-samarbeid, er så glade for at Norge er best til akkurat dette...

Da har du to muligheter:

-enten tillegge de den meningen du mener passer best.

eller

-ringe alle sammen og spørre hva de mener om saken.

(Innlegget ble redigert 09.12.12 23:34)

Lightning
09.12.12 23:41
ben_nevis: enten tillegge de den meningen du mener passer best.

Hvilket alternativ vurderer du som mest sannsynlig at 85% av nordmenn mener om saka...?

ben_nevis
09.12.12 23:44
Lightning: Hvilket alternativ vurderer du som mest sannsynlig at 85% av nordmenn mener om saka...?

Jeg mener det blir helt håpløst å spekulere i hvorfor folk stemmer nei til Eu. Og det vet du at det blir. For grunnene er mange.Men fristelsen for å klistre sine egne meninger om saken på de som er mot medlemskap pr i dag er nok fristende ja.....

Det kan være alt fra  "nei til Europa,ja til USA, "Nei til penger. Ja til kongler og stener", "Nei til medlemskap. Ja til Eøs" "Nei til medlemskap i dag. Vi bør vente litt"

Ja listen kan nok gjøres lang....

(Innlegget ble redigert 09.12.12 23:45)

Lightning
09.12.12 23:52
ben_nevis: Jeg mener det blir helt håpløst å spekulere i hvorfor folk stemmer nei til Eu.

Det var ikke det jeg spurte om, så jeg spør på nytt med motsatt innfallsvinkel:

Er det sannsynlig at de 85% av nordmennene som er mot EU er glade over at Norge er best av alle i EU/EØS-området til å implementere EU-direktiver?

ben_nevis
09.12.12 23:54
Lightning: Det var ikke det jeg spurte om, så jeg spør på nytt med motsatt innfallsvinkel:
Er det sannsynlig at de 85% av nordmennene som er mot EU er glade over at Norge er best av alle i EU/EØS-området til å implementere EU-direktiver?

Innfallsvinkelen din blir like feil nå fordi du tar utgangspunkt i tallet 85 og at alle har sammenfallende mening.

Prøv  igjen!

Forøvrig er ikke hvordan landet skal styres noe man synser seg frem til slik du gjør nå.

(Innlegget ble redigert 09.12.12 23:56)

Lightning
10.12.12 00:01
ben_nevis: utgangspunkt i tallet 85

Det var da makeløst til avsporende tåkeprat!

Her er fakta at Norge har sagt Nei til EU 2 ganger, og et stort flertall av folket er mot EU. Likevel er korrelasjonen mellom folkemening og politisk realitet så grotesk fraværende at Nei-landet Norge er mest EU-lojal (i forhold til EU-direktiver) av alle land i EU/EØS-området

(Innlegget ble redigert 10.12.12 00:02)

ben_nevis
10.12.12 00:05
Lightning: Det var da makeløst til avsporende tåkeprat!
Her er fakta at Norge har sagt Nei til EU 2 ganger, og et stort flertall av folket er mot EU. Likevel er korrelasjonen mellom folkemening og politisk realitet så grotesk fraværende at Nei-landet Norge er mest EU-lojal (i forhold til EU-direktiver) av alle land i EU/EØS-området

At vi er et effektiv land angående å innføre regler på bakgrunn av Eøs har da overhodet ikke noe å gjøre med hvor mange som er mot medlemskap.

Så tåkepratet er det nok du selv som står for slik jeg ser det.

Lightning
10.12.12 00:13
ben_nevis: At vi er et effektiv land angående å innføre regler på bakgrunn av Eøs har da overhodet ikke noe å gjøre med hvor mange som er mot medlemskap.

??? Hvordan i all verden klarer du å avspore og forvrenge det helt enkle spørsmålet mitt, som galdt hvorvidt det er sannsynlig at folkeflertallet, som er mot EU, synes det er OK at Norge er så super-servile overfor EU-direktiver.

I stedet for å svare ordentlig, kvitterer du bare med med meningsløse "God dag, mann, økeseskaft"-svar...Hvis det er det beste du kan, synes jeg synd på deg!

(Innlegget ble redigert 10.12.12 00:14)

ben_nevis
10.12.12 00:16
Lightning: ??? Hvordan i all verden klarer du å avspore og forvrenge det helt enkle spørsmålet mitt, som galdt hvorvidt det er sannsynlig at folkeflertallet, som er mot EU, synes det er OK at Norge er så super-servile overfor EU-direktiver.
I stedet for å svare ordentlig kvitterer du bare med med meningsløse "God dag, mann, økeseskaft"-svar...

Det er ikke avsporing å påpeke at Eu-direktiver er et resultat av Eøs. Visste du ikke det?

At du ikke får det svaret du ønsker betyr ikke at det er jeg som gjør noe galt.........

Å skyve folket forran deg slik du nå gjør er usmakelig.

I -94 var det kun medlemskap vi stemte over,og avstemningen var R Å D G I V E N D E, selv om noen av dere prøver å binde den.......

(Innlegget ble redigert 10.12.12 00:17)

amaterasu
10.12.12 01:09
direktedemokrati: Om du ser hva jeg svarer på, så sier han at EU er grunnen til at Norge har hatt store inntekter fra olje og gass. Jeg svarer han på det. God lesning.

Poenget mitt er ikke at Norge ikke ville hatt oljeinntekter uten EU, noe vi selvfølgelig ville hatt uansett. Poenget er at store deler av de oljeinntektene vi har kommer fra EU-land. Faktisk så mye som 80%: http://www.ssb.no/magasinet/slik_lever_vi/art-2007-03-05-01.html

Og uten et velstående Europa, er det vel rimelig å anta at oljeprisen hadde vært lavere pga lavere etterspørsel? Ergo hadde inntektene vært lavere uten EU, fordi EU, som jeg nevnte, har vært selve motoren for økonomisk vekst i Europa. Du leste det forrige innlegget mitt slik Fanden leser Bibelen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg