Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klart flertall i Norge for EØS-avtalen

NYTT TEMA
Miccel
MiccelInnlegg: 1816
03.01.14 08:19

NRK publiserer i dag at 6 av 10 i den norske befolkning ønsker å beholde EØS-avtalen. Kun 1 av 5 ønsker å melde Norge ut av avtalen.

http://www.nrk.no/okonomi/flertallet-vil-beholde-eos-avtalen-1.11447446

TrondLFC
TrondLFCInnlegg: 4409
03.01.14 08:25

58% av hvor mange spurte ? At dette er representativt for den norske befolkning nekter jeg å tro.

FlameWarrior
FlameWarriorInnlegg: 5856
03.01.14 08:34
TrondLFC: 58% av hvor mange spurte ? At dette er representativt for den norske befolkning nekter jeg å tro.

Denne meningen er utført for Nationen, som alltid har vært en sterk motstander av EU. Likevel mener EØS-haterne at dette må være en konspirasjon (i hvert fall etter kommentarfeltene å dømme). Det sier litt om deres manglende logikk. 

Som ofte før er de mest høyrøstede en klar minoritet, ikke overraskende. 

(Innlegget ble redigert 03.01.14 08:34)

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31666
03.01.14 08:35
Miccel: NRK publiserer i dag at 6 av 10 i den norske befolkning ønsker å beholde EØS-avtalen. Kun 1 av 5 ønsker å melde Norge ut av avtalen.

Høres rimelig ut at det er flertall for EØS-avtalen

Misantrophicus
MisantrophicusInnlegg: 2549
03.01.14 08:41
TrondLFC: 58% av hvor mange spurte ?

Man kan jo lure på hvor mange som forsto spørsmålet også - i dagens Norge.
Uansett ble Norge innmeldt på suspekt vis. Å håpe på at befolkningen skal stole på at politikerne vil landets beste og applaudere i ettertid (folk vet ikke sitt eget beste) er definisjonen på leninisme.

TrondLFC
03.01.14 08:42
FlameWarrior: Denne meningen er utført for Nationen, som alltid har vært en sterk motstander av EU. Likevel mener EØS-haterne at dette må være en konspirasjon (i hvert fall etter kommentarfeltene å dømme). Det sier litt om deres manglende logikk.  Som ofte før er de mest høyrøstede en klar minoritet, ikke overraskende.

Var ikke dette jeg spurte om. Vet godt hvem den er utført for men ikke hvor mange som er spurt om det aktuelle temaet. 

TrondLFC
03.01.14 08:44
Misantrophicus: Man kan jo lure på hvor mange som forsto spørsmålet også - i dagens Norge.
Uansett ble Norge innmeldt på suspekt vis. Å håpe på at befolkningen skal stole på at politikerne vil landets beste og applaudere i ettertid (folk vet ikke sitt eget beste) er definisjonen på leninisme.

Er enig i det. Personlig har jeg ingen kjennskap til troverdige politikere.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6920
03.01.14 08:44
trondergutt: Høres rimelig ut at det er flertall for EØS-avtalen

Ja det skulle jo bare mangle.

Flertall mot hadde overrasket og skremt meg styggelig !

Miccel
MiccelInnlegg: 1816
03.01.14 09:02
xpoolman: Ja det skulle jo bare mangle. Flertall mot hadde overrasket og skremt meg styggelig !

Undersøkelsen bærer jo et håp om at vi her i landet kanskje etterhvert kan begrave de ekle nasjonalistiske og proteksjoniske strømningene vi på ingen måte er tjent med.

riksen77
riksen77Innlegg: 6223
03.01.14 09:12
trondergutt: Høres rimelig ut at det er flertall for EØS-avtalen

ja det gjør igrunn i det, ikke noe overraskende med det. jeg tror likevel endel nordmenn skulle ønske at den ikke var så omfattende som den har blitt eller er i dag. men det er åpenbart at vi er mer tjent med eøs avtalen enn vi hadde hvert hvis vi ikke hadde noe avtale i det hele tatt. det er tross alt eu land vi handler mest med, både import og eksport. 

newsflash
newsflashInnlegg: 30133
03.01.14 09:13
Miccel: NRK publiserer i dag at 6 av 10 i den norske befolkning ønsker å beholde EØS-avtalen. Kun 1 av 5 ønsker å melde Norge ut av avtalen.
http://www.nrk.no/okonomi/flertallet-vil-beholde-eos-avtalen-1.11447446

Hva var alternativene i denne undersøkelsen?

Ble det spurt hva folk foretrakk av EØS og en frihandelsavtale?

newsflash
03.01.14 09:15
riksen77: ja det gjør igrunn i det, ikke noe overraskende med det. jeg tror likevel endel nordmenn skulle ønske at den ikke var så omfattende som den har blitt eller er i dag. men det er åpenbart at vi er mer tjent med eøs avtalen enn vi hadde hvert hvis vi ikke hadde noe avtale i det hele tatt. det er tross alt eu land vi handler mest med, både import og eksport.

Alternativet er ikke å "ikke ha noen avtale i det heletatt".

Alternativet er en frihandelsavtale etter Sveitsisk mønster.

Dessverre fremstilles det som at EØS er eneste alternativet til EU medlemskap, noe som nok styrker oppslutningen om EØS.

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
03.01.14 09:59
newsflash: Alternativet er en frihandelsavtale etter Sveitsisk mønster.

Nei. Det er ikke noe alternativ. EU sier klart fra at de ikke ønsker å inngå flere slike tilsvarende avtaler som det Sveits har. Det er for krevende med et stort byråkrati.

Skal man prate om alternativer så bør de i det minste være reelle. Ikke sant?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 44988
03.01.14 10:00
TrondLFC: 58% av hvor mange spurte ? At dette er representativt for den norske befolkning nekter jeg å tro.

Hvor mange mener du er nødvendig for at du skal kunne godta resultatet?

Og hvorfor mener du det tallet er tilstrekkelig/nødvendig?

Utover det kan du regne med at Sentio bruker like representative utvalg i denne undersøkelsen som i andre meningsmålinger de utfører.

ben_nevis
03.01.14 10:00

Egentlig et naturlig resultat.

Det sier seg selv at folk flest ikke ønsker tilbakeskritt.

1769
1769Innlegg: 52434
03.01.14 10:09
newsflash: Alternativet er en frihandelsavtale etter Sveitsisk mønster.

Fra wikipedia:

"The bilateral approach, as it is called in Switzerland, was consistently supported by the people in various referenda. It allows the Swiss to keep a sense of sovereignty, due to arrangements when changes in EU law will only apply after a joint bilateral commission decides so in consensus.

The commission can never discuss or change contents, i.e. unlike full EU members, Switzerland has no influence over the contents of EU law that will apply. And while the bilateral approach officially safeguards the right to refuse application of new EU Law to Switzerland, in practice this right is severely restricted by the so-called Guillotine Clause, giving both parties a right to cancellation of the entire body of treaties when one new treaty or stipulation cannot be made applicable in Switzerland.

From the perspective of the EU, the treaties largely contain the same content as the EEA treaties, making Switzerland a virtual member of the EEA. Most EU law applies universally throughout the EU, the EEA and Switzerland, providing most of the conditions of the free movement of people, goods, services and capital that apply to full member states. Switzerland pays into the EU budget and extended the bilateral treaties to the new EU member states, just like full members did, yet people had to decide upon this in a referendum."

Jeg synes dette ser svært likt ut jeg... Kan du forklare meg hvor den store forskjellen ligger?

newsflash
03.01.14 10:11
1769: Fra wikipedia:
"The bilateral approach, as it is called in Switzerland, was consistently supported by the people in various referenda. It allows the Swiss to keep a sense of sovereignty, due to arrangements when changes in EU law will only apply after a joint bilateral commission decides so in consensus.
The commission can never discuss or change contents, i.e. unlike full EU members, Switzerland has no influence over the contents of EU law that will apply. And while the bilateral approach officially safeguards the right to refuse application of new EU Law to Switzerland, in practice this right is severely restricted by the so-called Guillotine Clause, giving both parties a right to cancellation of the entire body of treaties when one new treaty or stipulation cannot be made applicable in Switzerland.
From the perspective of the EU, the treaties largely contain the same content as the EEA treaties, making Switzerland a virtual member of the EEA. Most EU law applies universally throughout the EU, the EEA and Switzerland, providing most of the conditions of the free movement of people, goods, services and capital that apply to full member states. Switzerland pays into the EU budget and extended the bilateral treaties to the new EU member states, just like full members did, yet people had to decide upon this in a referendum."
Jeg synes dette ser svært likt ut jeg... Kan du forklare meg hvor den store forskjellen ligger?

Forskjellen ligger i at Sveits ikke automatisk tar inn nye EU lover i sitt lovverk. 

newsflash
03.01.14 10:12
ben_nevis: Nei. Det er ikke noe alternativ. EU sier klart fra at de ikke ønsker å inngå flere slike tilsvarende avtaler som det Sveits har. Det er for krevende med et stort byråkrati.
Skal man prate om alternativer så bør de i det minste være reelle. Ikke sant?

Selvfølgelig er det et alternativ. EU selv holdt jo en pressekonferanse for ikke så lenge siden der de snakket om at frihandelsavtaler er fremtiden. 

Har du glemt det?

Dersom EØS avvikles, så handelen med EU reguleres av den frihandelsavtalen vi hadde før EØS. 

Da vil det være i både Norge og EUs interesse å oppdatere den til dagens situasjon.

1769
03.01.14 10:15
newsflash: Forskjellen ligger i at Sveits ikke automatisk tar inn nye EU lover i sitt lovverk.

Nei, men de tar allikevel inn alle nye EU-lover. Akkurat som vi gjør. De er bare ikke med på å bestemme dem. Frykten for at EU skal iverksette giljotinklausulen på alle avtalene gjør at selv upopulær EU-lovgivning tas inn i sveitsisk lov. 

Det er vel heller ingen automatikk i at vi gjør det, men vi er pålagt å gjøre det. Felles marked krever felles regler. 

(Innlegget ble redigert 03.01.14 10:19)

newsflash
03.01.14 10:29
1769: Nei, men de tar allikevel inn alle nye EU-lover. Akkurat som vi gjør. De er bare ikke med på å bestemme dem. Frykten for at EU skal iverksette giljotinklausulen på alle avtalene gjør at selv upopulær EU-lovgivning tas inn i sveitsisk lov. 
Det er vel heller ingen automatikk i at vi gjør det, men vi er pålagt å gjøre det. Felles marked krever felles regler.

Nei, de gjør ikke det. 

Link

I tillegg til eksemplene i artikkelen, så har Sveits heller ikke tatt inn f.eks. Postdirektivet. Eller DLD. 

1769
03.01.14 10:41
newsflash: I tillegg til eksemplene i artikkelen, så har Sveits heller ikke tatt inn f.eks. Postdirektivet. Eller DLD.

De kommer nok de også, om EU presser hardt nok. 

Friheten til å si nei til endringer man ikke ønsker eksisterer ikke i virkeligheten. Sveits har etter påtrykk fra EU måttet endre store deler av sin lovgivning også på områder som de har ansett som særdeles viktige, som f.eks hemmelighold i banksektoren. 

TrondLFC
03.01.14 11:08
BornOnThe4thOfJuly: Hvor mange mener du er nødvendig for at du skal kunne godta resultatet?

En folkeavstemning hvor alle myndige norske statsborgere får delta. Frem til da er "meningsmålinger" døde og maktesløse.

ben_nevis
03.01.14 11:21
newsflash: Selvfølgelig er det et alternativ. EU selv holdt jo en pressekonferanse for ikke så lenge siden der de snakket om at frihandelsavtaler er fremtiden. Har du glemt det? Dersom EØS avvikles, så handelen med EU reguleres av den frihandelsavtalen vi hadde før EØS. Da vil det være i både Norge og EUs interesse å oppdatere den til dagens situasjon.

Så hvorfor prater du da om Sveits?

Helt greit om du prater om avtale slik Sør-Korea har fått,men ikke en avtale som Sveits som Eu sier de ikke ønsker flere av. Når skal du slutte å blande kortene?

For oss er det altså tilbakeskritt som er alternativet. Derfor er du i mindretall.

(Innlegget ble redigert 03.01.14 11:23)

ben_nevis
03.01.14 11:29

Her er alternativet til EØS>

(kilde: Nationen)

Russland har gjort alvor av truslane dei kom med i fjor, om å boikotte delar av norsk fisk.

Årsaka er mellom anna at russiske styresmakter meiner norsk sjømatproduksjon ikkje har gode nok rutinar når det gjeld hygiene, skriv NRK.

- Det er absolutt ikkje heldig å bli møtt av slike restriksjonar frå Russland, seier Egil Ove Sundheim, direktør for marknadsinformasjon i Noregs sjømatråd vidare.

Han viser til restriksjonane frå Russland som omfattar enkelte av dei verksemdene som driv med såkalla pelagisk- og kvitfisk frå og med nyttår. Pelagisk fisk, omhandlar mellom anna sild, makrell, lodde og brisling. Kvitfisk er til dømes torsk, sei.

http://www.nationen.no/2014/01/02/nyheter/russland/handel/fisk/8447341/

Tiltrekkende,ikke sant?

BornOnThe4thOfJuly
03.01.14 11:36
TrondLFC: En folkeavstemning hvor alle myndige norske statsborgere får delta. Frem til da er "meningsmålinger" døde og maktesløse.

Så da var egentlig spørsmålet ditt i det første innlegget bare en skinnmanøver?

Du vil ikke godta noen meningsmålinger og de vil alltid måtte være for usikre uansett hvor mange som blir spurt?

For du trodde vel ikke at alle her i landet hadde blitt spurt når du spurte om hvor mange som hadde blitt spurt?

TrondLFC
03.01.14 11:44

Jeg var ganske enkelt interessert i å vite hvor mange som var spurt siden NRK tydelig mente at resultatet var representativt for den norske befolkningen. Utover det gjorde jeg rede for hva jeg mente var representativt, altså den eneste metoden som faktisk vil kunne påvirke i praksis. Så hva mener du ? 20 spurte ? 200 ? 2000 ?

(Innlegget ble redigert 03.01.14 11:48)

newsflash
03.01.14 11:50
1769: De kommer nok de også, om EU presser hardt nok. 
Friheten til å si nei til endringer man ikke ønsker eksisterer ikke i virkeligheten. Sveits har etter påtrykk fra EU måttet endre store deler av sin lovgivning også på områder som de har ansett som særdeles viktige, som f.eks hemmelighold i banksektoren.

Nå viste jeg deg jo nettopp i mitt forrige innlegg at de ikke tar inn alle lovene fra EU, slik du påsto.

Da synes jeg faktisk at du bør forholde deg til det, fremfor å gjenta påstander som er motbevist.

newsflash
03.01.14 11:53
ben_nevis: Så hvorfor prater du da om Sveits?
Helt greit om du prater om avtale slik Sør-Korea har fått,men ikke en avtale som Sveits som Eu sier de ikke ønsker flere av. Når skal du slutte å blande kortene?
For oss er det altså tilbakeskritt som er alternativet. Derfor er du i mindretall.

Hvorfor jeg prater om Sveits?

Ganske enkelt fordi de har en bedre avtale enn oss. Bedre enn EØS og bedre enn EU medlemskap. 

En slik avtale bør vi selvfølgelig ha ambisjoner om å få på plass. 

Den dagen EØS sies opp, så vil handelen mellom Norge og EU reguleres av den opprinnelige frihandelsavtalen. Det vil være i både Norge og EUs interesse å oppdatere den, og dermed har vi en avtale etter Sveitsisk modell.

Benekter du det?

1769
03.01.14 12:09
newsflash: Nå viste jeg deg jo nettopp i mitt forrige innlegg at de ikke tar inn alle lovene fra EU, slik du påsto. Da synes jeg faktisk at du bør forholde deg til det, fremfor å gjenta påstander som er motbevist.

De lovene som er vesentlige for at fellesmarkedet skal fungere sørger EU for at Sveits implementerer. Blir spørsmålet viktig nok, som spørsmålet om fri bevegelse av arbeidskraft, presser EU det igjennom. Datalagringsdirektivet og postdirektivet er neppe viktige nok for EU. Om Norge hadde fastholdt reservasjonsretten i disse tilfellene hadde det på tilsvarende vis neppe betydd slutten for EØS-avtalen. 

BornOnThe4thOfJuly
03.01.14 12:18
TrondLFC: Jeg var ganske enkelt interessert i å vite hvor mange som var spurt siden NRK tydelig mente at resultatet var representativt for den norske befolkningen. Utover det gjorde jeg rede for hva jeg mente var representativt, altså den eneste metoden som faktisk vil kunne påvirke i praksis. Så hva mener du ? 20 spurte ? 200 ? 2000 ?

Ville du spurt det samme spørsmålet om meningsmålingen hadde vist det motsatte resultat? Altså en som skifter mening om meningsmålingenes representativitet avhengig av om utfallet ser ut til å støtte sitt eget syn eller ikke? Eller er du blant det bitte lille mindretallet som har en grunnleggende skepsis til meningsmålinger generelt?

Jeg mener som andre som kan statistikk at ved enkle ja/nei/vet ikke-spørsmål (2-3-valgsundersøkelser) så holder det med rundt 500 spurte for å få forholdsvis gode svar mens det i flervalgsundersøkelser som partimålinger så er det behov for rundt 1000 spurte for å få gode svar.

Jeg ser ingen grunn til å gå på tvers av det statistisk metode har bevist her.

Forutsetningen er selvsagt at utvalget er representativt noe jeg regner med at Sentio har ganske lang erfaring med å sørge for.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg