Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU dikterer norsk barnetrygd

NYTT TEMA
inspector
inspectorInnlegg: 8336
21.02.17 17:39

En rekke av våre nye landsmenn spekulerer i norske trygdeytelser. Hvis barna bor i et lavkostland, kan hele familien i hjemlandet leve som krøsuser på norsk barnetrygd.

Norsk barnetrygd ble opprettet for å sikre at barn har en trygg og god oppvekst i et samfunn med norsk kostnadsnivå, våre normer og regler. Ingen hadde vel i sine villeste fantasier forestilt seg at disse pengene ville bli sendt utenlands for å underholde resten av familien.

Regjeringen forsøker å justere trygdenivået ut fra hvor barna bor, men Brussel nekter:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/eu/eu-nekter-norge-aa-kutte-barnetrygden-i-utlandet/a/23926357/

Sitat:Regjeringen vil justere barnetrygd og kontantstøtte etter kostnadsnivået i landet der barnet bor. Det er helt uaktuelt, fastslår EU-kommisjonen.

Flere EU-land forsøker å gjøre det samme, men til ingen nytte.
EU stimulerer heller til svindel og misbruk enn å ta hensyn til demokratisk valgte instanser.
Noen som ble overrasket ?

newsflash
newsflashInnlegg: 29431
21.02.17 19:45
inspector: Noen som ble overrasket ?

Nei, kan ikke akkurat si det. 

Dette viser jo idiotien i EUs "one size fits all" politikk til det fulle.

Serutover
SerutoverInnlegg: 3445
21.02.17 19:47
inspector: En rekke av våre nye landsmenn spekulerer i norske trygdeytelser. Hvis barna bor i et lavkostland, kan hele familien i hjemlandet leve som krøsuser på norsk barnetrygd.
Norsk barnetrygd ble opprettet for å sikre at barn har en trygg og god oppvekst i et samfunn med norsk kostnadsnivå, våre normer og regler. Ingen hadde vel i sine villeste fantasier forestilt seg at disse pengene ville bli sendt utenlands for å underholde resten av familien.
Regjeringen forsøker å justere trygdenivået ut fra hvor barna bor, men Brussel nekter:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/eu/eu-nekter-norge-aa-kutte-barnetrygden-i-utlandet/a/23926357/
Sitat:Regjeringen vil justere barnetrygd og kontantstøtte etter kostnadsnivået i landet der barnet bor. Det er helt uaktuelt, fastslår EU-kommisjonen.
Flere EU-land forsøker å gjøre det samme, men til ingen nytte.EU stimulerer heller til svindel og misbruk enn å ta hensyn til demokratisk valgte instanser. Noen som ble overrasket ?

De betaler skatt, da har de like rettigheter som nordmenn, skulle bare mangle.

Det er uansett et minimalt problem, 201 millioner kr i året, det skulle tilsi litt mindre enn 20000 barn fordelt på 12520 personer. Krøsus gitt, 970 kr per barn, det kommer du ikke langt med i noe europeisk land.

Da vil kostnadene for å administrere en fleksibel ordning sannsynligvis være langt større enn gevinsten på noen titalls milloner kroner.

(Innlegget ble redigert 21.02.17 19:54)

Serutover
21.02.17 19:50
newsflash: Nei, kan ikke akkurat si det.
Dette viser jo idiotien i EUs "one size fits all" politikk til det fulle.

Så du er for at folk som betaler skatt ikke skal ha samme rettigheter?

newsflash
21.02.17 20:07
Serutover: Så du er for at folk som betaler skatt ikke skal ha samme rettigheter?

Nå er det ikke slik at de må betale skatt for å få tilgang til norske velferdsgoder, dette har de krav på etter en (!) dags arbeid i Norge.

Og jeg mener at velferdsgoder som kontantstøtte, barnetrygd osv skal være forbeholdt folk som faktisk oppholder seg her i landet. 

Denne eksporten av velferdsgoder undergraver hele velferdsstaten, som rett og slett mister sin legitimitet. 

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13046
21.02.17 22:01
newsflash: å er det ikke slik at de må betale skatt for å få tilgang til norske velferdsgoder, dette har de krav på etter en (!) dags arbeid i Norge.

Hvilke rettigheter har du krav på etter en dags arbeid?

Serutover
21.02.17 22:17

Barnetrygd har alle rett til. Om de arbeider eller ikke. Men de må være del av det norske trygdesystemet.

Det som forundrer meg er at dere ikke vurderer kostnadene ved å sette opp et byråkrati som skal følge opp de som mottar barnetrygd i utlandet. 

newsflash
21.02.17 22:36
Jazzeron: Hvilke rettigheter har du krav på etter en dags arbeid?

Barnetrygd, kontantstøtte osv. Uavhengig om barna faktisk befinner seg i Norge. 

Er ikke EØS fantastisk?

axce
axceInnlegg: 17590
21.02.17 23:41
newsflash: Er ikke EØS fantastisk?

Jovisst.

Men det er veldig rart at politikere som har bestemt at Norge skal være underlagt EUs bestemmelser ikke tolererer EUs bestemmelser.

(Innlegget ble redigert 21.02.17 23:42)

Pjot
PjotInnlegg: 512
21.02.17 23:46

Enda en grunn til å melde seg ut av EU.

Jazzeron
22.02.17 09:37
newsflash: Barnetrygd, kontantstøtte osv.

Dette stemmer ikke. Sjekk vilkårene.

newsflash
22.02.17 20:02
Jazzeron: Dette stemmer ikke. Sjekk vilkårene.

Jasså, sier du det?

Kanskje du skal fortelle dette til Brochmannutvalget?

"Hvis en EØS-borger har hatt en fot innenfor det norske arbeidsmarkedet, skal han eller hun likebehandles med norske borgere når det gjelder tilgang på velferdsgoder. EØS-borgere kan også ta med seg opptjeningstid fra andre EØS-land. Folk kan – satt på spissen - jobbe én dag i Norge, ta med seg penger ut og bruke disse pengene i lavkostland, påpeker Brochmann"

Link

Mener du dette er feil?

Jazzeron
23.02.17 08:36
newsflash: Mener du dette er feil?

Ja. Åpenbart. Det er et vilkår at man mottar lønn eller dagpenger/sykepenger for å kunne motta barnetrygd/kontantstøtte. Dette får du selvfølgelig ikke etter å ha jobbet en dag. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/Relatert+informasjon/barnetrygd-og-kontantst%C3%B8tte-til-utenlandske-arbeidstakere-i-Norge

Hvorfor mener du at mennesker skal fra EØS-land skal få mindre goder når de betaler den samme skatten? Er de mindre verdt?

Du får støtte regjeringens arbeid i å forskjellsbehandle mennesker da om du mener EU er så slemme. 

newsflash
23.02.17 17:19
Jazzeron: Ja. Åpenbart. Det er et vilkår at man mottar lønn eller dagpenger/sykepenger for å kunne motta barnetrygd/kontantstøtte. Dette får du selvfølgelig ikke etter å ha jobbet en dag. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/Relatert+informasjon/barnetrygd-og-kontantst%C3%B8tte-til-utenlandske-arbeidstakere-i-Norge Hvorfor mener du at mennesker skal fra EØS-land skal få mindre goder når de betaler den samme skatten? Er de mindre verdt? Du får støtte regjeringens arbeid i å forskjellsbehandle mennesker da om du mener EU er så slemme.

Nei. Dette er feil.

En kan få barnetrygd og kontantstøtte etter en dags arbeid i Norge. 

"Hvis en EØS-borger har hatt en fot innenfor det norske arbeidsmarkedet, skal han eller hun likebehandles med norske borgere når det gjelder tilgang på velferdsgoder. EØS-borgere kan også ta med seg opptjeningstid fra andre EØS-land. Folk kan – satt på spissen - jobbe én dag i Norge, ta med seg penger ut og bruke disse pengene i lavkostland, påpeker Brochmann"

Link

Jeg mener norske velferdsgoder bør være forbeholdt norske statsborgere, og at utenlandske statsborgere bør arbeide en viss periode (f.eks. 10 år) før de har krav på alle ytelser. 

Dette handler ikke om hvem som er "snill" eller "slem". Det handler om velferdsstatens overlevelse.

Jazzeron
24.02.17 08:41
newsflash: Jeg mener norske velferdsgoder bør være forbeholdt norske statsborgere,

Men de skal allikevel betale skatt og ikke få noe igjen for det? Ja det er jo logisk. Skal jøder ikke ha adgang til riket heller?

Er du forresten istand til å gjøre noe annet enn å poste de samme linkene om igjen og om igjen?

fireman56
fireman56Innlegg: 38779
24.02.17 09:01
newsflash: Nei. Dette er feil.

Jazzeron ga deg en link kl 08.36 den 23/2. Foreslår at du leser den. Den tisidesetter faktisk andre linker siden det er det offisielle reglementet fra NAV om saken

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 24105
24.02.17 09:04
newsflash: En kan få barnetrygd og kontantstøtte etter en dags arbeid i Norge.

Og du kan få trygde- og helsetjenester i EU om du flytter - noe tusenvis av norske pensjonister nyter godt av i syden.

Uansett, alle utregninger viser at EØS-innvandrere i sum er netto bidragsytere til systemet.

(Innlegget ble redigert 24.02.17 09:09)

newsflash
24.02.17 16:23
Rhabagatz: Og du kan få trygde- og helsetjenester i EU om du flytter - noe tusenvis av norske pensjonister nyter godt av i syden. Uansett, alle utregninger viser at EØS-innvandrere i sum er netto bidragsytere til systemet.

Også?

Mener du norske pensjonister får pensjon fra Spania etter å ha oppholdt seg der en dag eller to?

Da kan du sammenlikne...

newsflash
24.02.17 16:24
fireman56: Jazzeron ga deg en link kl 08.36 den 23/2. Foreslår at du leser den. Den tisidesetter faktisk andre linker siden det er det offisielle reglementet fra NAV om saken

Og jeg viser at han tolker linken feil.

Kjenner du til Brochmannutvalget? De så nærmere på denne saken, og de konkluderte som kjent med at EØS innvandringen vil gi store utfordringer for den norske velferdsstaten.

newsflash
24.02.17 16:27
Jazzeron: Men de skal allikevel betale skatt og ikke få noe igjen for det? Ja det er jo logisk. Skal jøder ikke ha adgang til riket heller? Er du forresten istand til å gjøre noe annet enn å poste de samme linkene om igjen og om igjen?

Nå er det jo slik at de slett ikke må betale skatt for å få tilgang til disse velferdsgodene. Fikk du det ikke med deg?

Jeg kan legge ut flere linker jeg, så får vi se om du får det med deg denne gangen:

"Arbeids- og velferdsdirektoratet har beregnet at EFTA-dommen kan koste norske skattebetalere 60 millioner kroner allerede første året.

Det tilsvarer full årlig barnetrygd på 11640 kroner til rundt 5200 barn.

- Vi risikerer å bli hele Europas sosialkontor. Etter få dager i Norge vil utenlandske arbeidstagere få rett til barnetrygd. Jeg er sterkt bekymret. Denne trygdeeksporten er det helt avgjørende for oss å få stoppet, sier Horne til VG."

Link

Mener du Horne ikke kjenner til reglene for dette?

Eller kan det være at du rett og slett tar feil?

Rhabagatz
24.02.17 16:51
newsflash: Også? Mener du norske pensjonister får pensjon fra Spania etter å ha oppholdt seg der en dag eller to? Da kan du sammenlikne...

Les hva jeg skrev - her har du det på nytt:

Og du kan få trygde- og helsetjenester i EU om du flytter - noe tusenvis av norske pensjonister nyter godt av i syden.

Uansett, alle utregninger viser at EØS-innvandrere i sum er netto bidragsytere til systemet.

fireman56
24.02.17 17:23
newsflash: Kjenner du til Brochmannutvalget? De så nærmere på denne saken, og de konkluderte som kjent med at EØS innvandringen vil gi store utfordringer for den norske velferdsstaten.

Utvalg tolker ting forskjellig. Det har vel vist seg flere ganger.Og ulike regjeringer følger ikke heller alltid de ulike utvalgs konklusjoner. Men nå står gjeldende på NAV's sider. 

Jeg foreslår at du leser gjennom det. Da ser du at det ikke er såenkelt som du påstår hverken for dem som kommer fra EØS eller fra demsom kommer fra utenfor det området. 

Du kan syte om Brochmannutvalget så mye du vil men det gjeldende står i Jazzerons link. Jeg gir deg den en gang tilher såjeg er sikker påat du finner den.  

fireman56
24.02.17 17:26
newsflash: Mener du norske pensjonister får pensjon fra Spania etter å ha oppholdt seg der en dag eller to?

De regler som gjelder for Norge gjelder vel også for Spania.Det er derfor det heter EU-regler. 

newsflash
24.02.17 17:55
Rhabagatz: Les hva jeg skrev - her har du det på nytt: Og du kan få trygde- og helsetjenester i EU om du flytter - noe tusenvis av norske pensjonister nyter godt av i syden. Uansett, alle utregninger viser at EØS-innvandrere i sum er netto bidragsytere til systemet.

Og les hva jeg skrev:

"Mener du norske pensjonister får pensjon fra Spania etter å ha oppholdt seg der en dag eller to?

Da kan du sammenlikne..."

Og hva viser de utregningene du snakker om dersom arbeidsinnvandrerne fra EØS følger samme utvikling som øvrige innbyggere etter hvert som de blir eldre?

newsflash
24.02.17 17:56
fireman56: Utvalg tolker ting forskjellig. Det har vel vist seg flere ganger.Og ulike regjeringer følger ikke heller alltid de ulike utvalgs konklusjoner. Men nå står gjeldende på NAV's sider.  Jeg foreslår at du leser gjennom det. Da ser du at det ikke er såenkelt som du påstår hverken for dem som kommer fra EØS eller fra demsom kommer fra utenfor det området.  Du kan syte om Brochmannutvalget så mye du vil men det gjeldende står i Jazzerons link. Jeg gir deg den en gang tilher såjeg er sikker påat du finner den.

Dette handler ikke om tolkninger. Dette er slått fast i retten. 

"Arbeids- og velferdsdirektoratet har beregnet at EFTA-dommen kan koste norske skattebetalere 60 millioner kroner allerede første året.

Det tilsvarer full årlig barnetrygd på 11640 kroner til rundt 5200 barn.

- Vi risikerer å bli hele Europas sosialkontor. Etter få dager i Norge vil utenlandske arbeidstagere få rett til barnetrygd. Jeg er sterkt bekymret. Denne trygdeeksporten er det helt avgjørende for oss å få stoppet, sier Horne til VG."

Link

Mener du Horne ikke kjenner til reglene for dette?

newsflash
24.02.17 17:57
fireman56: De regler som gjelder for Norge gjelder vel også for Spania.Det er derfor det heter EU-regler.

Og det er ikke slik at norske pensjonister får spansk pensjon etter å ha oppholdt seg i Spania en dag eller to.

I motsetning til barnetrygd og kontantstøtte som EØS innvandrerne får rett til etter en dag i arbeid i Norge. 

Rhabagatz
24.02.17 18:03
newsflash: Og les hva jeg skrev: "Mener du norske pensjonister får pensjon fra Spania etter å ha oppholdt seg der en dag eller to? Da kan du sammenlikne..." Og hva viser de utregningene du snakker om dersom arbeidsinnvandrerne fra EØS følger samme utvikling som øvrige innbyggere etter hvert som de blir eldre?

Utregningene er Brochmansutvalgets utregninger.

Når det gjelder nordmenn som bosetter seg i et EØS-land får de samme trygdeytelser som lokalbefolkningen, akkurat som eøs-borgere får i Norge. Man får pensjon iht opptjening. 

Uten EØS ville norske pensjonister i Spania måttet kjøpe seg en svinedyr helseforsikring, en pris det spanske helsevesenet betaler for skrøplige norske pensjonister. 

(Innlegget ble redigert 24.02.17 18:05)

newsflash
24.02.17 19:30
Rhabagatz: Utregningene er Brochmansutvalgets utregninger. Når det gjelder nordmenn som bosetter seg i et EØS-land får de samme trygdeytelser som lokalbefolkningen, akkurat som eøs-borgere får i Norge. Man får pensjon iht opptjening.  Uten EØS ville norske pensjonister i Spania måttet kjøpe seg en svinedyr helseforsikring, en pris det spanske helsevesenet betaler for skrøplige norske pensjonister.

Og hva sier disse utregningene om hvordan dette vil utvikle seg dersom EØS innvandrerne følger en "normal" utvikling i forhold til forbruk av velferdsgoder?

At pensjonister i Spania evt måtte betale en privat helseforsikring ser jeg ikke som noe problem, det gjør pensjonistene som flytter til Thailand også. 

Ellers så lurer jeg på hvor mye du mener denne "svindyre" helseforsikringen koster?

1769
1769Innlegg: 50134
28.02.17 08:43
newsflash: Arbeids- og velferdsdirektoratet har beregnet at EFTA-dommen kan koste norske skattebetalere 60 millioner kroner allerede første året.

Dette er med respekt å melde småpenger, og det er du intelligent nok til å vite. Skulle det mot formodning eskalere så er det ikke verre enn å endre på ytelsene. 

1769
1769Innlegg: 50134
28.02.17 08:48
newsflash: Jeg mener norske velferdsgoder bør være forbeholdt norske statsborgere, og at utenlandske statsborgere bør arbeide en viss periode (f.eks. 10 år) før de har krav på alle ytelser.

I andre tråder har du gått sterkt ut mot sosial dumping i arbeidslivet. Det du beskriver her er sosial dumping i velferdsstaten. For jeg regner med du mener at utenlandske statsborgere skal betale skatt i denne perioden?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg