Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Siv ville stemt nei

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29434
04.03.17 17:27

Siv Jensen hevdet i dag at hun ville stemt nei dersom det hadde vært EU avstemning i dag, til tross for at hun stemte ja i 1994. 

Link

Dermed har Siv Jensen tatt den samme veien som tusenvis av nordmenn før henne, fra ja til nei. Det er bare å gratulere :)

Så får vi håpe Siv og frp er oppriktige i sin EU motstand, det jeg har sett av Frp opp i gjennom årene gjør meg skeptisk. Frp har også tidligere vært skeptiske til EU, men når det har kommet til stykket har de vært like ivrig til å bøye seg for Brüssel som Ap og Høyre. 

Serutover
SerutoverInnlegg: 3445
04.03.17 17:41

Det er nok naturlig for FRP å være mot EU-medlemskap. De vil ha minst mulig regulering, også når det gjelder helse og miljø.

(Innlegget ble redigert 04.03.17 17:47)

newsflash
04.03.17 17:47
Serutover: Det er nok naturlig for FRP å være mot EU. De vil ha minst mulig regulering, også når det gjelder helse og miljø.

Samtidig så ønsker de mest mulig fri flyt, sånn sett er det naturlig at de er for EU.

Slik jeg ser det så har nok frp vært svært splittet i synet på EU, markedsliberalistene (Siv Jensen er en av de) har vært pro EU, mens "populistene" (som Per Sandberg) har vært mer skeptisk. 

Slik har de ridd to hester, der enkelte har frontet EU skepsis, mens markedsliberalistene (som det tross alt er flertall av blant frps stortingsrepresentanter) alltid har stemt for det som kommer fra Brüssel.

Serutover
04.03.17 18:04
newsflash: Samtidig så ønsker de mest mulig fri flyt, sånn sett er det naturlig at de er for EU.
Slik jeg ser det så har nok frp vært svært splittet i synet på EU, markedsliberalistene (Siv Jensen er en av de) har vært pro EU, mens "populistene" (som Per Sandberg) har vært mer skeptisk.
Slik har de ridd to hester, der enkelte har frontet EU skepsis, mens markedsliberalistene (som det tross alt er flertall av blant frps stortingsrepresentanter) alltid har stemt for det som kommer fra Brüssel.

Sprfanget fra å være for fri flyt i Norge (som stort sett alle er) til å være for fri flyt i Europa er ikke nødvendigvis så stort, og derfor er flere partier for EØS.

newsflash
04.03.17 18:59
Serutover: Sprfanget fra å være for fri flyt i Norge (som stort sett alle er) til å være for fri flyt i Europa er ikke nødvendigvis så stort, og derfor er flere partier for EØS.

Vel, nå er vel forslaget i programkomiteen til frp også mot EØS :)

I likhet med SP, som stadig får fremover på meningsmålingene.

Og spranget mellom å være pro EØS, og det å være for en Europeisk føderasjon er enormt. Derfor er det ingen norske politikere som våger og snakke om det høyt, til tross for at nok både ledelsen i Ap og H drømmer om Europas forente Stater. 

axce
axceInnlegg: 17607
04.03.17 22:20
newsflash: Slik jeg ser det så har nok frp vært svært splittet i synet på EU, markedsliberalistene (Siv Jensen er en av de) har vært pro EU, mens "populistene" (som Per Sandberg) har vært mer skeptisk.

Fr.p sine valgkamper har alltid vært at partiet har intet syn på EU-medlemskap (for å hente velgere fra neisiden), folket skulle få avgjøre spørsmålet om EU-medlemskap i folkeavstemning. Men når valglokalene var stengt, da ga partiet bånn gass for mest mulig integrering til EU og forandring av grunnloven slik at stortinget skal få det lettere å melde Norge rett inn i EU.

Siv driver kun lokkeagn foran valget, feig som hun er. Fr.p er et soleklart ja-til-EU-parti helt fram til partiet snur og stemmer nei til videre integrering til EU i stortinget.

axce
04.03.17 22:36
newsflash: Slik jeg ser det så har nok frp vært svært splittet i synet på EU, markedsliberalistene (Siv Jensen er en av de) har vært pro EU, mens "populistene" (som Per Sandberg) har vært mer skeptisk.

Fr.p sine valgkamper har alltid vært at partiet har intet syn på EU-medlemskap (for å hente velgere fra neisiden), folket skulle få avgjøre spørsmålet om EU-medlemskap i folkeavstemning. Men når valglokalene var stengt, da ga partiet bånn gass for mest mulig integrering til EU og forandring av grunnloven slik at stortinget skal få det lettere å melde Norge rett inn i EU.

Siv driver kun lokkeagn foran valget, feig som hun er. Fr.p er et soleklart ja-til-EU-parti helt fram til partiet snur og stemmer nei til videre integrering til EU i stortinget, eller fremmer forslag om å si opp EØS-avtalen.

axce
04.03.17 23:21

Siv driver kun lokkeagn foran valget, feig som hun er. Fr.p er et soleklart ja-til-EU-parti helt fram til partiet snur og stemmer nei til videre integrering til EU i stortinget, eller fremmer forslag om å si opp EØS-avtalen.

axce
04.03.17 23:25

Beklager dataproblemer.

newsflash
04.03.17 23:36
axce: Fr.p sine valgkamper har alltid vært at partiet har intet syn på EU-medlemskap (for å hente velgere fra neisiden), folket skulle få avgjøre spørsmålet om EU-medlemskap i folkeavstemning. Men når valglokalene var stengt, da ga partiet bånn gass for mest mulig integrering til EU og forandring av grunnloven slik at stortinget skal få det lettere å melde Norge rett inn i EU. Siv driver kun lokkeagn foran valget, feig som hun er. Fr.p er et soleklart ja-til-EU-parti helt fram til partiet snur og stemmer nei til videre integrering til EU i stortinget, eller fremmer forslag om å si opp EØS-avtalen.

Dette tror jeg nok du har helt rett i. Jeg sliter med å se for meg at Siv Jensen og de andre markedsliberalistene i frp virkelig mener det når de sier at de er EU motstandere. 

Men for all del, dersom Siv og co følger opp også etter valget, så gleder jeg meg over å ha tatt feil. 

Om med å følge opp, så mener jeg selvfølgelig at de virkelig setter EØS på dagsordenen.

(Innlegget ble redigert 04.03.17 23:42)

Serutover
05.03.17 10:14
newsflash: Vel, nå er vel forslaget i programkomiteen til frp også mot EØS :)
I likhet med SP, som stadig får fremover på meningsmålingene.
Og spranget mellom å være pro EØS, og det å være for en Europeisk føderasjon er enormt. Derfor er det ingen norske politikere som våger og snakke om det høyt, til tross for at nok både ledelsen i Ap og H drømmer om Europas forente Stater.

Jeg ser ikke på det som så ille, hvis det skulle gå i den retningen. Det ville gi Europa en klar stemme i global sammenheng.

newsflash
05.03.17 11:38
Serutover: Jeg ser ikke på det som så ille, hvis det skulle gå i den retningen. Det ville gi Europa en klar stemme i global sammenheng.

Det er helt greit at du mener det, og til og med jobber for det. Jeg er åpenbart uenig, men det er bra for debatten at de som ønsker dette faktisk sier det høyt.

Det jeg reagerer på er de politikerne som jobber for dette, men som ikke våger å si det høyt, da de er redd for velgernes dom.

Dette gjelder ikke bare i Norge, en ser det over hele Europa der politikere ikke våger å snakke om dette, samtidig som de vedtar stadig flere lover og regler som bringer føderasjonen nærmere.

Monnets metode lever videre.

(Innlegget ble redigert 05.03.17 11:39)

Serutover
05.03.17 11:55
newsflash: Det er helt greit at du mener det, og til og med jobber for det. Jeg er åpenbart uenig, men det er bra for debatten at de som ønsker dette faktisk sier det høyt.
Det jeg reagerer på er de politikerne som jobber for dette, men som ikke våger å si det høyt, da de er redd for velgernes dom.
Dette gjelder ikke bare i Norge, en ser det over hele Europa der politikere ikke våger å snakke om dette, samtidig som de vedtar stadig flere lover og regler som bringer føderasjonen nærmere.
Monnets metode lever videre.

Du finner eksempler på europeiske politikere som åpent går inn for et føderalt Europa, slik som for eksempel Guy Verhofstadt, så debatten er i gang. Det virker som tidevannsbølgen av nasjonalister og populister er over og nå når UK er på vei ut av EU så kan en få fortgang på arbeidet med å oppnå dette.

newsflash
05.03.17 12:12
Serutover: Du finner eksempler på europeiske politikere som åpent går inn for et føderalt Europa, slik som for eksempel Guy Verhofstadt, så debatten er i gang. Det virker som tidevannsbølgen av nasjonalister og populister er over og nå når UK er på vei ut av EU så kan en få fortgang på arbeidet med å oppnå dette.

Mulig han snakker om det nå, etter at han sitter i europaparlamentet. Han frontet ikke dette når han var på valg i Belgia. 

Dersom du virkelig tror at EU nå er i en posisjon der integreringen skal skyte fart, så vet jeg ikke hvilken virkelighet du befinner deg i. Det er absolutt ingenting som tyder på at en kan få presset igjennom mer integrasjon nå. 

Selv Juncker har ikke troen på det når han la frem "hvitboka" nå nylig. 

inspector
inspectorInnlegg: 8336
05.03.17 12:46

Serutover:

"Tidevannsbølgen" din kan vi diskutere når årets valg i flere EU-land er gjennomført. 

Ellers skal politikere som bringer edruelighet inn i EU/EØS -debatten, ha ros. Altfor mange har jobbet iherdig for at det ikke skal skje.....

Serutover
05.03.17 13:28
newsflash: Mulig han snakker om det nå, etter at han sitter i europaparlamentet. Han frontet ikke dette når han var på valg i Belgia.
Dersom du virkelig tror at EU nå er i en posisjon der integreringen skal skyte fart, så vet jeg ikke hvilken virkelighet du befinner deg i. Det er absolutt ingenting som tyder på at en kan få presset igjennom mer integrasjon nå.
Selv Juncker har ikke troen på det når han la frem "hvitboka" nå nylig.

Her er et intervju med Guy om hans visjoner for Europa.

I boka Europas Forente Stater beskriver han hvordan han mener man skal kunne oppnå det. Denne boken kom ut i 2006 mens han var statsminister i Belgia. Stort tydeligere går det ikke an å være.

Jo, jeg tror at tiden er inne for mer integrasjon. Det kan hende den må foregå i ulike hastigheter, det er nok flere land som syns det går for fort, men integrasjon lell.

(Innlegget ble redigert 05.03.17 13:29)

newsflash
05.03.17 13:52
Serutover: Her er et intervju med Guy om hans visjoner for Europa. I boka Europas Forente Stater beskriver han hvordan han mener man skal kunne oppnå det. Denne boken kom ut i 2006 mens han var statsminister i Belgia. Stort tydeligere går det ikke an å være. Jo, jeg tror at tiden er inne for mer integrasjon. Det kan hende den må foregå i ulike hastigheter, det er nok flere land som syns det går for fort, men integrasjon lell.

Det intervjuet er fra 2014, altså fra da han drev en kampanje for eurpaparlamentet. Så vidt meg bekjent har heller ikke dette vært tema i noen belgisk valgkamp.

Når selv Juncker innser at dette neppe er tiden for mer integrasjon, så burde det jo være en tankevekker, selv for deg?

Serutover
05.03.17 14:36
newsflash: Det intervjuet er fra 2014, altså fra da han drev en kampanje for eurpaparlamentet. Så vidt meg bekjent har heller ikke dette vært tema i noen belgisk valgkamp.
Når selv Juncker innser at dette neppe er tiden for mer integrasjon, så burde det jo være en tankevekker, selv for deg?

Guy Verhofstadt er en profilert føderalist og har vært det minst siden 2005. Å drive valgkamp for Europaparlamentet er like bra som å drive valgkamp for det nasjonale parlamentet siden valgkampen foregår nasjonalt.

Juncker ser 5 mulige scenarier for fremtiden. Ett av dem er mye mer integrasjon.

(Innlegget ble redigert 05.03.17 14:37)

newsflash
05.03.17 16:05
Serutover: Guy Verhofstadt er en profilert føderalist og har vært det minst siden 2005. Å drive valgkamp for Europaparlamentet er like bra som å drive valgkamp for det nasjonale parlamentet siden valgkampen foregår nasjonalt. Juncker ser 5 mulige scenarier for fremtiden. Ett av dem er mye mer integrasjon

Jepp, Juncker lister opp flere alternativ. En føderasjon er ett av de. Slik det alltid har vært når han har lagt frem hvitboka. 

Så er jo spørsmålet hva som er realistisk. 

Det er jo nettopp fordi en del føderalister har presset for stadig mer integrering at vi ser den motreaksjonen vi har i EU landene i dag. Det er derfor vi fikk Brexit. Det er derfor vi i dag har EU kritiske regjeringer i stadig flere øst-europeiske land. Det er derfor le Pen vinner i hvertfall første valgrunde i Frankrike. Osv osv.

Tror du virkelig det da er gunstig å presse på for enda mer integrasjon?

Får ikke befolkningen den endringen de ønsker igjennom valgseddelen, så er veien kort til vold.  

1769
1769Innlegg: 50148
06.03.17 11:34
newsflash: Det er jo nettopp fordi en del føderalister har presset for stadig mer integrering at vi ser den motreaksjonen vi har i EU landene i dag.

Når det gjelder brexit, så er nok dette en vesentlig faktor, men jeg tror ikke Wilders og Le Pens oppslutning har like mye med kamp mot integrasjon å gjøre. Husk at Le Pen senior en gang var en ivrig EU-tilhenger. Jeg tror det heller er østutvidelsene, og spesielt siste runde av denne, med Romania og Bulgaria, som har skapt det som er av reaksjoner på kontinentet. 

For øvrig er det lett å overdrive disse reaksjonene. Wilders og Le Pen ligger ikke an til mer enn ca 25% oppslutning. 

1769
06.03.17 11:36
newsflash: Dermed har Siv Jensen tatt den samme veien som tusenvis av nordmenn før henne, fra ja til nei. Det er bare å gratulere :)

Og tar tusenvis av nordmenn turen tilbake, slik de gjorde rundt 2003, følger nok Frp etter...

newsflash
06.03.17 17:19
1769: Og tar tusenvis av nordmenn turen tilbake, slik de gjorde rundt 2003, følger nok Frp etter...

At frp vil snu dersom folkemeningen i Norge snur, det tror jeg du har helt rett i. 

Jeg tviler meget sterkt på Frps engasjement for neisaken.

newsflash
06.03.17 17:23
1769: Når det gjelder brexit, så er nok dette en vesentlig faktor, men jeg tror ikke Wilders og Le Pens oppslutning har like mye med kamp mot integrasjon å gjøre. Husk at Le Pen senior en gang var en ivrig EU-tilhenger. Jeg tror det heller er østutvidelsene, og spesielt siste runde av denne, med Romania og Bulgaria, som har skapt det som er av reaksjoner på kontinentet.  For øvrig er det lett å overdrive disse reaksjonene. Wilders og Le Pen ligger ikke an til mer enn ca 25% oppslutning.

Vel, dersom du tror at Wilders og le Pen ikke er mot ytterligere integrasjon av EU, så kan du ikke ha satt deg inn i saken. 

Le Pen går jo til valg på å "transformere" EU, slik at nasjonalstaten får mer å si, og ønsker å holde en folkeavstemning hvorvidt Frankrike skal fortsette som medlem dersom hun ikke lykkes. 

Også Wilders er meget EU kritisk.

At flommen med østeuropeiske kriminelle også har spilt en rolle har du nok rett i.

Serutover
06.03.17 19:35
newsflash: Jepp, Juncker lister opp flere alternativ. En føderasjon er ett av de. Slik det alltid har vært når han har lagt frem hvitboka.
Så er jo spørsmålet hva som er realistisk.
Det er jo nettopp fordi en del føderalister har presset for stadig mer integrering at vi ser den motreaksjonen vi har i EU landene i dag. Det er derfor vi fikk Brexit. Det er derfor vi i dag har EU kritiske regjeringer i stadig flere øst-europeiske land. Det er derfor le Pen vinner i hvertfall første valgrunde i Frankrike. Osv osv.
Tror du virkelig det da er gunstig å presse på for enda mer integrasjon?
Får ikke befolkningen den endringen de ønsker igjennom valgseddelen, så er veien kort til vold.

Ser på Euronews nå, de fire største landene i EU (altså Frankrike, Tyskland, Italia og Spania) har et toppmøte. Det legges vekt på at integreringen skal fortsette, men at den vil gå i forskjellige hastigheter. Den vil være åpen for alle medlemmer, men altså vil ingen land kunne stoppe den hvis de ikke ønsker å være med.

1769
06.03.17 19:46

Både Wilders og Le Pen er imot integrasjonen, men jeg tror ikke oppslutningen om dem skyldes kampen mot integrasjonen. Her tror jeg utvidelsen med Romania og Bulgaria har hatt mer å si. 

newsflash
06.03.17 19:57
Serutover: Ser på Euronews nå, de fire største landene i EU (altså Frankrike, Tyskland, Italia og Spania) har et toppmøte. Det legges vekt på at integreringen skal fortsette, men at den vil gå i forskjellige hastigheter. Den vil være åpen for alle medlemmer, men altså vil ingen land kunne stoppe den hvis de ikke ønsker å være med.

Og i både Frankrike og Italia er det valg i år. 

Og partier som ikke fremmer ytterligere integrasjon ligger an til å få flertall. 

Serutover
06.03.17 20:00
newsflash: Og i både Frankrike og Italia er det valg i år.
Og partier som ikke fremmer ytterligere integrasjon ligger an til å få flertall.

Den må du utdype. I Frankrike ligger Le Pen an til å tape presidentvalget med solid margin.

Denne oversikten viser at M5S og Lega Nord i Italia ligger på rundt 37% totalt. Det blir ikke noe flertall av det.

Wikipedia

(Innlegget ble redigert 06.03.17 20:05)

newsflash
06.03.17 20:01
1769: Både Wilders og Le Pen er imot integrasjonen, men jeg tror ikke oppslutningen om dem skyldes kampen mot integrasjonen. Her tror jeg utvidelsen med Romania og Bulgaria har hatt mer å si.

Her er jeg uenig.

Jeg mener tvert i mot at det er nettopp motstand mot integrasjon som ligger bak deres oppslutning. Noe vi så da flertallet i både Frankrike og Nederland faktisk stemte nei til grunnlovstraktaten.

Flertallet ønsket ingen føderasjon.

Så endret de enkelte ord, og vedtok Lisboatraktaten. Uten å legge den ut til folkeavstemning, selvfølgelig. 

Det gikk lenge bra, fordi man ikke hadde noen politiske partier som frontet denne folkelige motstanden mot ytterligere integrering.

På hvilken måte mener du Romania og Bulgarias inntreden i EU sørger for le Pen og Wilders fremgang?

newsflash
06.03.17 20:03
Serutover: Den må du utdype. I Frankrike ligger Le Pen an til å tape presidentvalget med solid margin.

Ok, formulerte meg uklart. Le Pen ligger an til å vinne første valgomgang.

I Italia ligger 5 stjernebevegelsen til å bli det største partiet.

(Innlegget ble redigert 06.03.17 20:05)

Serutover
06.03.17 20:05
newsflash: Ok, formulerte meg uklart. Le Pen ligger an til å vinne første valgomgang.

Nettopp. Frankrike er med på integrasjonsbåten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg