Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem styrer EU?

NYTT TEMA
Seekers
SeekersInnlegg: 9
17.06.17 19:36

Jeg selv er helt amøbe når det kommer til EU og politikken der ifra, så jeg gjorde nå et forsøk på å Google meg frem til hvem disse mennesken som styrer EU uten at jeg ble noe klokere.

Hver dag ser jeg i media at EU presser Land til å gjør ting dem selv ikke ønsker, se bare å trådene under her om barnetrygd/innvandring og masse mere.

jeg har noen spørsmål jeg trenger få hjelp til å bli besvart:

1: Er dem som styrer lover å regler i EU folkevalgte?

2: Overgår EU lover egene lands lover?

3: Har vi som folk noen mulighet til å påvirke hvordan lover å regler eller hvordan EU blir styrt?

Takker til den som tar seg tid til å kaste lys på EU.

Serutover
SerutoverInnlegg: 5429
17.06.17 21:32
Seekers: Jeg selv er helt amøbe når det kommer til EU og politikken der ifra, så jeg gjorde nå et forsøk på å Google meg frem til hvem disse mennesken som styrer EU uten at jeg ble noe klokere.
Hver dag ser jeg i media at EU presser Land til å gjør ting dem selv ikke ønsker, se bare å trådene under her om barnetrygd/innvandring og masse mere.
jeg har noen spørsmål jeg trenger få hjelp til å bli besvart:
1: Er dem som styrer lover å regler i EU folkevalgte?
2: Overgår EU lover egene lands lover?
3: Har vi som folk noen mulighet til å påvirke hvordan lover å regler eller hvordan EU blir styrt?
Takker til den som tar seg tid til å kaste lys på EU.

1. EU-kommisjonen lager forslag til nye lover og regler. EU-parlamentet sammen med ministerrådet vedtar eller forkaster forslagene. Kommisjonen er utpekt av medlemslandenes regjeringer og kan bli kastet av parlamentet. Parlamentet er direkte folkevalgt. I ministerrådet sitter fagministere utsendt fra regjeringene avhengig av hvilken sak det dreier seg om. EU-kommisjonen kan imidlertid ikke foreslå hva som helst, den er bundet av EU-traktaten.

2. Ja. EU-traktaten fastslår at lover vedtatt av EU overgår landenes egne lover i den grad det er strid mellom de to.

3. Vi kan drive med lobbyvirksomhet, men ellers må vi bli medlemmer for å kunne delta i beslutningsprosessen.

kansas00
kansas00Innlegg: 21962
21.07.17 21:24
Seekers: 3: Har vi som folk noen mulighet til å påvirke hvordan lover å regler eller hvordan EU blir styrt?

Lobbyvirksomhet. De nordiske statsministerne har jo årlig møte, og møtes sikkert på 2 mannshånd i ny og ned... så regner med det kan være litt av lobbyveien når 3 av 5 nordiske land er medlem. Uansett som medlem ville man som et lite (ja norge ville vært et av unionens mindre land) ha liten innflytelse. I det store og det hele er det kjøttvekta som bestemmer. Det er noen som vil hevde at svenskene har fått mye innflytelse, men da må man ikke glemme at de er dobbelt så store som oss. EU er vel 400-500 millioner mennesker... da vil norges 5 millioner være en fluelort på veggen. Ellers hvis du ser på de områdene hvor man som velger kan utøve innflytelse, så er det veldig få som gjør det i de fleste eu-land.. For noen år siden så var det vel noe sånt som 16% av slovakias innbyggere sm gadd å stemme ved valget til eu-parlamentet. I mange land i europa hadde valget til europaparlamentet kunne vært underkjent om man hadde hatt en grense for valgdeltakelse.

Ellers kan du jo merke deg hvem de filmer på og hvem som kommer på nyhetene når de ankommer hovedkvarteret i brussel når det er stormøter der.. Det er Merkel og Macron.

(Innlegget ble redigert 21.07.17 21:35)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 10249
21.07.17 21:32
Seekers: 1: Er dem som styrer lover å regler i EU folkevalgte? 2: Overgår EU lover egene lands lover? 3: Har vi som folk noen mulighet til å påvirke hvordan lover å regler eller hvordan EU blir styrt?

1. Nei. EU-Parlamentet er valgt, men har ikke rett til å engang foreslå lover. De som foreslår lover er ikke valgt demokratisk.

2. Ja.

3. Nei

Eu er kort og greit et system for å underminere nasjonalstatene til fordel for udemokratiske krefter.

(Innlegget ble redigert 21.07.17 21:32)

axce
axceInnlegg: 19518
21.07.17 23:54
Amatør_1: 1. Nei. EU-Parlamentet er valgt, men har ikke rett til å engang foreslå lover. De som foreslår lover er ikke valgt demokratisk. 2. Ja. 3. Nei Eu er kort og greit et system for å underminere nasjonalstatene til fordel for udemokratiske krefter.

EU er til fordel for Grådighetens Lykkejegere, eller eliten innen næringsliv, som noen kaller det. Systemet er som skapt for å ta makta fra befolkningen, selv om det ganske sikkert finnes formelle demokratiske linjer. I et så stort og omfattende system er det ikke mulig for befolkningen å ha innflytelse, det er stort sett lobbyist-makta som rår. Ikke rart at valgdeltakelsen er lav, folk ser at det ikke nytter og gir opp.

Norge har kopiert EU ved å redusere befolkningens innflytelse på større saker, EØS-avtalen er et godt eksempel.

Den norske befolkningen har to av to ganger takket nei til at landet skal være EU-medlem. Til tross for det har ja-partiene, gjennom EØS-avtalen, gjort Norge til medlem av den politiske Eurropaunionen, med de særvilkår avtaleverket setter.

Det er ikke bare det at ja-partiene gjør seg til representanter for udemokratiske krefter, men de er tvers igjennom så feige at de tør seg ikke ut i åpent lende med politikken sin.

Ap, Høyre, Frp, Krf og Venstre er den største faren for Norge og den norske befolkningen.

Nemunas
NemunasInnlegg: 10
30.07.17 18:48

Feil.

1. EU er ikke det samme som EØS.

2. Det er ingen som tvang Norge til å undertegne EØS-avtalen, det er det Norges folkevalgte som gjorde.

3. "Et klart flertall på 53 prosent er for EØS-avtalen, mens 29 prosent er mot. Da det samme spørsmålet ble stilt i 2012, svarte 46 prosent ja og 34 prosent nei til avtalen." Dvs. at støtten for EØS-avtalen tiltar. Kilde: http://www.klassekampen.no/article/20161128/ARTICLE/161129969

4. Det er ingen som tvinger et land til å være medlem av EU og brexit er et godt eksempel på det.

5. Nå ett år etter brexit har EU blitt mer populær enn før, selv i Storbritannia. Kilde: http://www.pewglobal.org/2017/06/15/post-brexit-europeans-more-favorable-toward-eu/

For meg er EU/EØS et symbol på frihet, jeg kan bevege meg fritt i hele EU/EØS-område (3 måneder per land) og dersom ønskelig skaffe meg en jobb i løpet av en 3-måneders periode og bosette meg der. Bedre blir det ikke :)

(Innlegget ble redigert 30.07.17 18:58)

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18147
27.10.18 20:05
kansas00: Ellers kan du jo merke deg hvem de filmer på og hvem som kommer på nyhetene når de ankommer hovedkvarteret i brussel når det er stormøter der.. Det er Merkel og Macron.

For første gang har EU avvist et statsbudsjett fra et medlemsland. Brussel sier nei til at Italias EU- og innvandringskritiske regjering styrer mot et underskudd på 2,4 prosent, som den mener er nødvendig for å holde hjulene i gang. EU har forlangt et nytt budsjett med lavere underskudd i løpet av uker. Det er full konfrontasjon. Dette skriver Jan Herdal  Oljekrisa.noHerdal fortsetter:

«Frankrikes finansminister Bruno Le Maire er ikke møtt med samme dramatikk etter han allerede i begynnelsen av september anslo at Frankrikes budsjettunderskudd vil bli på 2,6 eller 2,7 prosent. Det avhenger av den økonomiske veksten som er svært svak også i Frankrike, men altså uansett høyere enn det Italia har lagt fram. Riktignok er Frankrikes totale statsgjeld noe lavere i forhold til BNP, 96 prosent mot Italias 130 prosent.

Vil EU avvise også Frankrikes budsjett? Neppe. Frankrikes president Emmanuel Macron er upopulær, for ikke å si forhatt, i egen befolkning, men slikt spiller ingen rolle i Brussel. Han er patent EU-apologet og fast bestemt på å ofre egen befolkning på globalismens alter. EU er som vanlig ute etter å knekke politiske motstandere, slik vi ser overfor Polen og Ungarn. De gidder knapt nok lenger å skjule vendettaen under objektive kriterier.»

www.steigan.no

Serutover
28.10.18 12:02
Nødutgang: For første gang har EU avvist et statsbudsjett fra et medlemsland. Brussel sier nei til at Italias EU- og innvandringskritiske regjering styrer mot et underskudd på 2,4 prosent, som den mener er nødvendig for å holde hjulene i gang. EU har forlangt et nytt budsjett med lavere underskudd i løpet av uker. Det er full konfrontasjon. Dette skriver Jan Herdal på Oljekrisa.no. Herdal fortsetter: «Frankrikes finansminister Bruno Le Maire er ikke møtt med samme dramatikk etter han allerede i begynnelsen av september anslo at Frankrikes budsjettunderskudd vil bli på 2,6 eller 2,7 prosent. Det avhenger av den økonomiske veksten som er svært svak også i Frankrike, men altså uansett høyere enn det Italia har lagt fram. Riktignok er Frankrikes totale statsgjeld noe lavere i forhold til BNP, 96 prosent mot Italias 130 prosent. Vil EU avvise også Frankrikes budsjett? Neppe. Frankrikes president Emmanuel Macron er upopulær, for ikke å si forhatt, i egen befolkning, men slikt spiller ingen rolle i Brussel. Han er patent EU-apologet og fast bestemt på å ofre egen befolkning på globalismens alter. EU er som vanlig ute etter å knekke politiske motstandere, slik vi ser overfor Polen og Ungarn. De gidder knapt nok lenger å skjule vendettaen under objektive kriterier.»  www.steigan.no

Eu-reglene tillater inntil 3% underskudd på budsjettet. Så både Frankrike og Italia er innenfor denne, men i tillegg anbefaler reglene maksimum 60% statsgjeld i forhold til BNP. Både Frankrike og Italia bryter denne, men Italia ligger langt mer alvorlig an, noe også markedet er enig i, ved å sende rentene opp.

1769
1769Innlegg: 52522
29.10.18 09:11
Nødutgang: Vil EU avvise også Frankrikes budsjett? Neppe. Frankrikes president Emmanuel Macron er upopulær, for ikke å si forhatt, i egen befolkning, men slikt spiller ingen rolle i Brussel. Han er patent EU-apologet og fast bestemt på å ofre egen befolkning på globalismens alter.

Fra linken din: "Frankrikes president Emmanuel Macron har sagt at Europa er på vei inn i en tid med en ikke-vestlig migrasjon uten sidestykke historisk, og at europeere selv må ta ansvaret for terrorangrepene som har rammet kontinentet, og at kriminaliteten, terroren og uroen som brer om seg ikke har noe med masseinnvandringen å gjøre." 

Resett.no ja. Ikke akkurat spesielt etterrettelig kildevalg der. Det interessante er om man ser det forholdsvis lange klippet dette "sitatet" er hentet fra, så finner man ikke noe sted at han sier dette. Tvert imot sier han at masseinnvandringen er et stort problem, og at man må integrere de som har kommet og deres etterfølgere før man kan ta i mot flere. 

Macron er en uttalt globalist og dermed nasjonalistenes fremste motstander, og det er vel enklere å tillegge ham meninger og så argumentere mot dem enn faktisk å høre hva han sier. 

Uansett så kommer rentemarkedet til å avvise Italias budsjett om ikke EU gjør det. Viljen til å låne penger til italienske populister uten evne til å prioritere er ikke veldig stor, så rentene kommer til å bli for høye for italienerne. 

(Innlegget ble redigert 29.10.18 09:11)

Serutover
31.10.18 10:45

Jeg skjønner at italienerne er i en knipe pga lav økonomisk vekst. Men det er ikke alt som lar seg reparere ved å kaste penger på det. De må gjøre reformer som andre land har gjort for lenge siden.

(Innlegget ble redigert 31.10.18 10:46)

newsflash
newsflashInnlegg: 30134
31.10.18 21:44
Serutover: Jeg skjønner at italienerne er i en knipe pga lav økonomisk vekst. Men det er ikke alt som lar seg reparere ved å kaste penger på det. De må gjøre reformer som andre land har gjort for lenge siden.

Italiensk økonomi er ødelagt takket være euroen. 

De økonomiske forutsetningene for å ha en felles valuta mellom Italia og Tyskland er ikke til stede. Rett og slett. 

1769
01.11.18 09:05
newsflash: De økonomiske forutsetningene for å ha en felles valuta mellom Italia og Tyskland er ikke til stede. Rett og slett.

De økonomiske forutsetningene for å ha en felles valuta mellom Nord-Italia og Sør-Italia er i så fall heller ikke til stede. 

newsflash
01.11.18 19:44
1769: De økonomiske forutsetningene for å ha en felles valuta mellom Nord-Italia og Sør-Italia er i så fall heller ikke til stede.

Joda, Italia oppfyller kriteriene for et optimalt valutaområde. I motsetning til EU.

Eurokatastrofen er en varslet katastrofe, man lot de politiske ambisjonene overstyre de økonomiske realitetene.  

axce
axceInnlegg: 19518
03.11.18 14:55
Nemunas: 1. EU er ikke det samme som EØS. 2. Det er ingen som tvang Norge til å undertegne EØS-avtalen, det er det Norges folkevalgte som gjorde. 3. "Et klart flertall på 53 prosent er for EØS-avtalen, mens 29 prosent er mot. Da det samme spørsmålet ble stilt i 2012, svarte 46 prosent ja og 34 prosent nei til avtalen." Dvs. at støtten for EØS-avtalen tiltar. Kilde: http://www.klassekampen.no/article/20161128/ARTICLE/161129969 4. Det er ingen som tvinger et land til å være medlem av EU og brexit er et godt eksempel på det. 5. Nå ett år etter brexit har EU blitt mer populær enn før, selv i Storbritannia. Kilde: http://www.pewglobal.org/2017/06/15/post-brexit-europeans-more-favorable-toward-eu/ For meg er EU/EØS et symbol på frihet, jeg kan bevege meg fritt i hele EU/EØS-område (3 måneder per land) og dersom ønskelig skaffe meg en jobb i løpet av en 3-måneders periode og bosette meg der. Bedre blir det ikke :)

1. Det aller viktigste med medlemskap i EU og EØS, lovverk og domstol, er tilnærmet det samme. Avgivelse av makt til EU var hovedessensen ved folkeavstemningene i 1972 og 1994.

Professor i europarett, Fredrik Sejersted, har omtalt EØS-avtalen som et verktøy for å implementere EU-retten i norsk rett.

Det er slik vi kjenner EØS-avtalen, som på stadig flere samfunnsområder innfører EU-retten i norsk rett. Dvs. EU overtar gradvis styringen av Norge.

2. Stortinget i 1992 var ikke valgt for å inngå en avtale med EU som gir Norge  omtrentlig de samme konsekvensene som medlemskap i EU.

F.eks Krf ble tunga på vektskåla da EØS-avtalen ble vedtatt, mens partiet hadde programfestet at den eksisterende handelsavtalen skulle være vår tilknytningsform til EU i perioden 1989-1993.

3. Siden befolkningen aldri har hatt befatning med EØS-avtalen, den har ikke vært oppe i den offentlige debatten og den har aldri vært tema i valgkamp, er det svært liten kunnskap om avtalen. Dette fant også Europautredningen er tilfelle.

Å spørre folk om en sak de har lite greie på, gir svært usikre resultater. At bare 53 % er for EØS-avtalen når alternativet er ingen avtale, sier sitt. Målinger har også vist at når handelsavtale er alternativ til EØS, foretrekker flertallet handelsavtale.

Hvorfor tillater ikke de store partiene en offentlig debatt om EØS-avtalen, slik at befolkningen får kunnskaper?

4. Nei, EU tvinger ikke, de er ingen fare for befolkningen og demokratiet i Norge. Det er våre egne politikere som er en fare for Norge.

Storbritannia skal roses for å ha et styresett hvor de tør å ta med befolkningen i bestemmelsen av hvilken tilknytning SB skal ha til EU.

Dette ville aldri ha skjedd i Norge, det sørger AP, Høyre, Fr.p Venstre og Krf for.

5. Skremselspropagandaen har betydning for slike målinger, vi får vente å se hva resultatet blir til slutt.

Fint at du kan bevege deg fritt. Den frie flyten og grenser uten kontroll føles også fortreffelig for mafia-baserte nettverk i EU.

En undersøkelse i EU har slått fast at mafiaen har kontakter i alle EU-institusjonene og har hånda på rattet i Europa:

https://www.europaportalen.se/2013/10/maffian-har-kontakter-inom-alla-eu-institutioner

Ha en fin dag!

(Innlegget ble redigert 03.11.18 14:58)

C-172
C-172Innlegg: 3012
06.11.18 19:24
newsflash: Joda, Italia oppfyller kriteriene for et optimalt valutaområde. I motsetning til EU. Eurokatastrofen er en varslet katastrofe, man lot de politiske ambisjonene overstyre de økonomiske realitetene.

Tøv. Enkelte eksperter herved jo til og med at enkelte regioner i USA ikke tilfredsstiller kravene for et optimalt valutaområde, men det funker der borte til tross for dette. Fordi optimalt valutaområde kun er en teori og ikke en fasit.

newsflash
06.11.18 21:36
C-172: Tøv. Enkelte eksperter herved jo til og med at enkelte regioner i USA ikke tilfredsstiller kravene for et optimalt valutaområde, men det funker der borte til tross for dette. Fordi optimalt valutaområde kun er en teori og ikke en fasit.

Vel, USA har både høyere arbeidskraftsbevegelighet og bruker større summer på utjevning enn det de gjør i EU.

Så USA oppfyller de kriteriene Mundell definerte. EU gjør det ikke. 

C-172
07.11.18 15:52
newsflash: Vel, USA har både høyere arbeidskraftsbevegelighet og bruker større summer på utjevning enn det de gjør i EU. Så USA oppfyller de kriteriene Mundell definerte. EU gjør det ikke.

Til tross for dette så er det altså de som hevder at USA ikke gjør det.

Det er faktisk ganske stor forskjell på South Carolina og f.eks California eller Washington, økonomisk sett.

newsflash
07.11.18 19:36
C-172: Til tross for dette så er det altså de som hevder at USA ikke gjør det. Det er faktisk ganske stor forskjell på South Carolina og f.eks California eller Washington, økonomisk sett.

Og det finnes folk som hevder at jorden er flat. At månen er en ost osv. 

At "noen" hevder noe er jo helt irrelevant.

Faktum er at EU ikke oppfyller kriteriene for et optimalt valutaområde. Mens USA gjør det. 

Selv om du selvfølgelig kan finne noen bloggere som hevder noe annet :P

C-172
07.11.18 21:21
newsflash: Og det finnes folk som hevder at jorden er flat. At månen er en ost osv. At "noen" hevder noe er jo helt irrelevant. Faktum er at EU ikke oppfyller kriteriene for et optimalt valutaområde. Mens USA gjør det. Selv om du selvfølgelig kan finne noen bloggere som hevder noe annet :P

Og faktum er at EU fortsatt består til tross for dine drømmer om at EU forsvinne. I tillegg så er oppslutningen økende blant innbyggerne i medlemslandene.

Det er nok andre enn bloggere som argumentere for at enkelte områder i USA ikke tilfredsstiller kriteriene for et felles valutaområde.

Forøvrig så er arbeidskraftsbevegeligheti USA på vei ned og det er godt mulig at om noen år så vil ikke USA tilfredsstille dette kriteriet heller. Uten at Dollaren blir faset ut av den grunn...

Men du mener vel kanskje at Hellas løy om sine statsfinanser fordi de ikke tilfredstilte kriteriene for et felles valutaområde?

Italia sin økonomi har nok mer alvorlige problemer enn Euroen.

1769
07.11.18 21:28

Jordens form og månens innhold av koagulert melkeprotein er nok begge spørsmål som lar seg besvare bedre og sikrere enn økonomiske teorier. 

newsflash
07.11.18 21:54
C-172: Og faktum er at EU fortsatt består til tross for dine drømmer om at EU forsvinne. I tillegg så er oppslutningen økende blant innbyggerne i medlemslandene. Det er nok andre enn bloggere som argumentere for at enkelte områder i USA ikke tilfredsstiller kriteriene for et felles valutaområde. Forøvrig så er arbeidskraftsbevegeligheti USA på vei ned og det er godt mulig at om noen år så vil ikke USA tilfredsstille dette kriteriet heller. Uten at Dollaren blir faset ut av den grunn... Men du mener vel kanskje at Hellas løy om sine statsfinanser fordi de ikke tilfredstilte kriteriene for et felles valutaområde? Italia sin økonomi har nok mer alvorlige problemer enn Euroen.

Ja jeg mener utviklingen i Europa ville vært bedre dersom en satset på handel å samarbeid fremfor det å bygge en overnasjonal union. 

Men det er jo ikke poenget her.

Det at euroen ble innført skyldtes utelukkende politisk prestisje. De økonomiske forutsetningene var ikke der, og de er fremdeles ikke til stede. 

Dermed fikk vi eurokrisen. Og vi vil fortsette å få lignende kriser, da forutsetningene for en felles valuta rett og ikke er der.

newsflash
07.11.18 21:55
1769: Jordens form og månens innhold av koagulert melkeprotein er nok begge spørsmål som lar seg besvare bedre og sikrere enn økonomiske teorier.

Joda, men du har allikevel noen som nekter å ta inn over seg disse bevisene.

Det finnes jo folk som benekter at eurokrisen skyldtes euroen også :P

1769
08.11.18 09:07
newsflash: Joda, men du har allikevel noen som nekter å ta inn over seg disse bevisene.

Og de sidestiller du med dem som ikke aksepterer en økonomisk teori..? 

Økonomisk teori er bortimot så langt fra naturfag som det er mulig å komme, og det tror jeg både du og de fleste økonomer vet godt. 

Euroen har feil, først og fremst at den ikke er ledsaget av en felles økonomisk politikk, men det kan jo utbedres ved enda dypere integrering. 

C-172
08.11.18 17:52
newsflash: Ja jeg mener utviklingen i Europa ville vært bedre dersom en satset på handel å samarbeid fremfor det å bygge en overnasjonal union. Men det er jo ikke poenget her. Det at euroen ble innført skyldtes utelukkende politisk prestisje. De økonomiske forutsetningene var ikke der, og de er fremdeles ikke til stede. Dermed fikk vi eurokrisen. Og vi vil fortsette å få lignende kriser, da forutsetningene for en felles valuta rett og ikke er der.

Lite trolig. Europa har blitt akterutseilt av både USA og Kina de siste årene. Der USA og Europa ikke kan konkurrere på lønninger så må de slå kineserne på teknologi. Det er det i stor grad kun USA som greier i privat sektor. Det finnes unntakt i Europa, men disse er stort sett statsfinansiert e.g Airbus.

Årsakene til Eurokrisen er mange og euroen er én av grunnene, men det foklarer ikke alt. Årene før Eurokrisen var gode år for de fleste land i Europa og her ligger nok mye av grunnen til krisen (som alltid før en boble). Dårlig styring (Italia), bedrageri (Hellas) og feilslåtte investeringer i privat sektor (Spania) har det meste av skylden. Så enkelt og greit er det bare.

C-172
08.11.18 17:54
1769: Økonomisk teori er bortimot så langt fra naturfag som det er mulig å komme, og det tror jeg både du og de fleste økonomer vet godt. Euroen har feil, først og fremst at den ikke er ledsaget av en felles økonomisk politikk, men det kan jo utbedres ved enda dypere integrering.

Nettopp. Der de fleste fysiske teorier må prøves og må bestå hver eneste gang (relativitetsteorien har blitt teste flere tusen ganger) hvis ikke så blir de forkastet. Gravitasjon fungerer ikke i 99,9% av tilfellene.

Økonomiske teorier kan hvem som helst komme opp med. Bare se på arbeidet til Piketty.

newsflash
08.11.18 21:24
1769: Og de sidestiller du med dem som ikke aksepterer en økonomisk teori..?  Økonomisk teori er bortimot så langt fra naturfag som det er mulig å komme, og det tror jeg både du og de fleste økonomer vet godt.  Euroen har feil, først og fremst at den ikke er ledsaget av en felles økonomisk politikk, men det kan jo utbedres ved enda dypere integrering.

Ja jeg likestiller de som benekter at euroen forårsaket eurokrisen med de som mener jorden er flat. 

Begge gruppene nekter å ta inn over seg virkeligheten.

newsflash
08.11.18 21:26
C-172: Lite trolig. Europa har blitt akterutseilt av både USA og Kina de siste årene. Der USA og Europa ikke kan konkurrere på lønninger så må de slå kineserne på teknologi. Det er det i stor grad kun USA som greier i privat sektor. Det finnes unntakt i Europa, men disse er stort sett statsfinansiert e.g Airbus. Årsakene til Eurokrisen er mange og euroen er én av grunnene, men det foklarer ikke alt. Årene før Eurokrisen var gode år for de fleste land i Europa og her ligger nok mye av grunnen til krisen (som alltid før en boble). Dårlig styring (Italia), bedrageri (Hellas) og feilslåtte investeringer i privat sektor (Spania) har det meste av skylden. Så enkelt og greit er det bare.

EU ønsker å utkonkurrere østen på lave lønninger og billig arbeidskraft, derfor fronter de fri flyt av billig arbeidskraft fra øst-europa.

En burde heller satset på teknologi og robotisering.

Euroen er ikke bare en av årsakene, det er hovedårsaken. 

Euroen har ikke de økonomiske forutsetningene for å eksistere, den er et politisk prosjekt. Som gikk fryktelig galt. 

C-172
09.11.18 08:00
newsflash: EU ønsker å utkonkurrere østen på lave lønninger og billig arbeidskraft, derfor fronter de fri flyt av billig arbeidskraft fra øst-europa. En burde heller satset på teknologi og robotisering. Euroen er ikke bare en av årsakene, det er hovedårsaken. Euroen har ikke de økonomiske forutsetningene for å eksistere, den er et politisk prosjekt. Som gikk fryktelig galt.

Billig arbeidskraft fra Øst-Europa kan ikke konkurerer med lønninger i Kina, Thailand osv.

Robotisering fører bare til at flere blir stående uten jobb. Dårlig argument.

Og nei, Euroen er ikke hovedårsaken, men det kommer du aldri til og innrømme.

Hevdet ikke du at EU sitt regelverk for helikopterflyving til oljeplattformene på britisk sektor var grunnen til at det var flere ulykker der enn på norske plattformer? Til tross for at ulykkesrapportene viste at 6 av 10 ulykker på britisk sektor var pga lynnedslag.

Så det er jo et skyhøyt nivå blant EU kritikerne her på forumet...

newsflash
09.11.18 17:06
C-172: Billig arbeidskraft fra Øst-Europa kan ikke konkurerer med lønninger i Kina, Thailand osv. Robotisering fører bare til at flere blir stående uten jobb. Dårlig argument. Og nei, Euroen er ikke hovedårsaken, men det kommer du aldri til og innrømme. Hevdet ikke du at EU sitt regelverk for helikopterflyving til oljeplattformene på britisk sektor var grunnen til at det var flere ulykker der enn på norske plattformer? Til tross for at ulykkesrapportene viste at 6 av 10 ulykker på britisk sektor var pga lynnedslag. Så det er jo et skyhøyt nivå blant EU kritikerne her på forumet...

At robotisering fører til færre jobber er en myte. Tvert i mot, det sikrer arbeidsplasser og får opp produktiviteten.

"Robotene tar ikke jobbene fra folk, men sørger for at vi kan hente hjem flere jobber fra land som vi tidligere ikke hadde en sjanse til å konkurrere med."

Link

Og jo, eurokrisen er er forårsaket av euroen. Selv om det selvfølgelig er hardt å innrømme for en del fanatikere. 

PS: Det er lavere krav til sikkerhet innenfor britisk oljesektor. Dermed er det også flere ulykker. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
09.11.18 17:09

Ja deg har de lurt godt :)

Klikk for å gå tilbake til toppen