Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flertall på Stortinget imot EU-medlemskap

NYTT TEMA
Chubby
ChubbyInnlegg: 2871
27.09.17 05:50

I mange, mange år har situasjonen vært den at det vært flertall i folket mot EU-medlemskap, men flertall for blant våre folkevalgte. Nå har dette snudd og det er flertall imot EU-medlemskap også blant stortingsrepresentantene i følge en ny undersøkelse gjort på vegne av Nei Til EU. 84 sier nei, 38 ja, 12 var usikre mens resten ikke har svart.

Fortsatt er det flertall for EØS-avtalen blant våre folkevalgte, men også her er flertallet krympende, så man kan jo håpe at de kommer etter også på dette området.

http://www.nettavisen.no/politikk/flertallet-pa-stortinget-er-imot-eu-medlemskap/3423375747.html

Hva tenker dere om dette? Er dere glad for at våre folkevalgte har kommet etter og nå følger folkeviljen? Eller skulle dere sett at det var annerledes?

axce
axceInnlegg: 18328
27.09.17 13:17
Chubby: I mange, mange år har situasjonen vært den at det vært flertall i folket mot EU-medlemskap, men flertall for blant våre folkevalgte. Nå har dette snudd og det er flertall imot EU-medlemskap også blant stortingsrepresentantene i følge en ny undersøkelse gjort på vegne av Nei Til EU. 84 sier nei, 38 ja, 12 var usikre mens resten ikke har svart.   Fortsatt er det flertall for EØS-avtalen blant våre folkevalgte, men også her er flertallet krympende, så man kan jo håpe at de kommer etter også på dette området.   http://www.nettavisen.no/politikk/flertallet-pa-stortinget-er-imot-eu-medlemskap/3423375747.html   Hva tenker dere om dette? Er dere glad for at våre folkevalgte har kommet etter og nå følger folkeviljen? Eller skulle dere sett at det var annerledes?

Jeg tenker at vårt styringssystem har endret seg vesentlig etter at ja-partiene (AP, Høyre, Frp, Krf og Venstre) begynte å ta saken i egne hender etter at flertallet stemt nei til EU-medlemskap i 1972.

Da erfarte disse partiene at dersom deres vyer om Norge som EU-medlem skulle bli realitet, måtte folket settes utenfor innflytelse på dette spørsmålet (unntaket kan sies å være folkeavstemmingen i 1994, men da var regimet så sikker på å vinne, samt at man fortsatt manglet stort nok flertall på stortinget, at man var nødt til å avholde folkeavstemming).

Da (etter 1972) ble det lagt opp en strategi for hvordan dette skulle gjennomføres. Strategien har vært vellykket, avgjørende har vært at media har stilt seg lojale til sin del av strategien.

Stortinget har vel aldri vært representativt for folket angående vårt forhold til EU. Dette er jo også årsaken til at ja-partiene klarte å lirke oss inn under annet navn enn EU-medlemskap, nettopp som en konsekvens av strategien som ble lagt opp etter 1972.

EØS-avtalen har gjort oss til reell medlem av EU, med visse særvilkår.

Derfor er det ingen hast for ja-partiene å kjøre fram sak om formelt EU-medlemskap. Dette har bl.a resultert i at AP har strøket denne posten fra programmet sitt.

Men bak i kulissene jobbes det, bl.a om å endre Grunnloven, slik at det blir lettere for stortinget å formelt melde Norge inn i EU. Selv om partiene ikke har saken høyt oppe på agendaen nå, har nok ja-partiene sørget for å ha et stort antall ja-folk blandt sine stortingsrepresentanter som er lojale mot partiledelsene. Tror ikke at undersøkelsen til NEI TIL EU er representativ til den reelle situasjonen.

At stortinget har vært fylt til randen av ja-folk, skyldes strategien om at det ikke skal være en offentlig debatt om EU/EØS, og at dette ikke skal være tema ved valgene. I tillegg har ja-partiene sørget for ja-folk høyt oppe på valglistene.

Tror vi kan slå fast at de såkalte "folkevalgte" ikke har fulgt folkeviljen angående vårt forhold til EU.

Og fortsatt er det slik at folket får ikke slippe til innflytelse på vårt forhold til EU, fordi regimet hindrer en åpen debatt om saken.

Dette fører til at befolkningen mangler kunnskaper om dette. Europautredningen viste at etter 18 år med EØS-avtalen var det hele ca. 67 % som mente at de ikke hadde gode kunnskaper om avtalen.

Under slike omstendigheter utelukkes folkestyret.

(Innlegget ble redigert 27.09.17 13:21)

Chubby
27.09.17 21:11
axce: Men bak i kulissene jobbes det, bl.a om å endre Grunnloven, slik at det blir lettere for stortinget å formelt melde Norge inn i EU. Selv om partiene ikke har saken høyt oppe på agendaen nå, har nok ja-partiene sørget for å ha et stort antall ja-folk blandt sine stortingsrepresentanter som er lojale mot partiledelsene. Tror ikke at undersøkelsen til NEI TIL EU er representativ til den reelle situasjonen.

De har forsøkt seg ja, men har tapt hver gang. Og med et stadig mer EU-skeptisk Storting vil det bli enda vanskeligere fremover, selv om JA-partiene putter JTEU-folk øverst på listene.

Ettersom mange av de som ble spurt svarte at de var usikre er det nok ganske klart flertall imot EU.

Chubby
27.09.17 21:14
axce: At stortinget har vært fylt til randen av ja-folk, skyldes strategien om at det ikke skal være en offentlig debatt om EU/EØS, og at dette ikke skal være tema ved valgene. I tillegg har ja-partiene sørget for ja-folk høyt oppe på valglistene.

Ingenting hindrer partiene i å ta opp dette ved valg, men partier som hevder å være imot slik som SP legger jo gjerne slike saker død før valgene i håp om at det skal gi regjeringsmakt og sorte limousiner. Det nytter ikke å skylde på alle andre enn partilederen deres når det var han som valgte å droppe EØS-motstanden. Hadde de virkelig vært imot EØS hadde de valgt dette først.

Serutover
SerutoverInnlegg: 3477
28.09.17 12:08
Chubby: I mange, mange år har situasjonen vært den at det vært flertall i folket mot EU-medlemskap, men flertall for blant våre folkevalgte. Nå har dette snudd og det er flertall imot EU-medlemskap også blant stortingsrepresentantene i følge en ny undersøkelse gjort på vegne av Nei Til EU. 84 sier nei, 38 ja, 12 var usikre mens resten ikke har svart.   Fortsatt er det flertall for EØS-avtalen blant våre folkevalgte, men også her er flertallet krympende, så man kan jo håpe at de kommer etter også på dette området.   http://www.nettavisen.no/politikk/flertallet-pa-stortinget-er-imot-eu-medlemskap/3423375747.html   Hva tenker dere om dette? Er dere glad for at våre folkevalgte har kommet etter og nå følger folkeviljen? Eller skulle dere sett at det var annerledes?

Dette tar jeg fullstendig med ro. Det reflekterer kun at mange stortingsrepresentanter anser at medlemskap er uaktuelt for tiden og representerer ikke noen ideologisk motstand mot EU som sådan. Slik holdningen er for folk flest.

Chubby
29.09.17 17:51
Serutover: Dette tar jeg fullstendig med ro. Det reflekterer kun at mange stortingsrepresentanter anser at medlemskap er uaktuelt for tiden og representerer ikke noen ideologisk motstand mot EU som sådan. Slik holdningen er for folk flest.

Folk flest har vært imot medlemskap de siste 12 årene, og ingenting tyder på at dette vil endres. At dette nå også har smittet over på våre folkevalgte bør bekymre EU-tilhengerne, for å ta opp dette nå vil være politisk selvmord.

Serutover
30.09.17 08:25
Chubby: Folk flest har vært imot medlemskap de siste 12 årene, og ingenting tyder på at dette vil endres. At dette nå også har smittet over på våre folkevalgte bør bekymre EU-tilhengerne, for å ta opp dette nå vil være politisk selvmord.

EU er over kneika. Den sterke motstanden mot medlemskap har sammenfalt med krisen i EU. Jeg vil tippe at motstanden vil normalisere seg etter hvert som tilstanden i EU normaliserer seg.

Ellers kan jeg ikke si at jeg ser noen sterk ideologisk motstand mot EU i stortinget, så jeg tar dette med knusende ro.

Chubby
30.09.17 08:54
Serutover: EU er over kneika. Den sterke motstanden mot medlemskap har sammenfalt med krisen i EU. Jeg vil tippe at motstanden vil normalisere seg etter hvert som tilstanden i EU normaliserer seg. Ellers kan jeg ikke si at jeg ser noen sterk ideologisk motstand mot EU i stortinget, så jeg tar dette med knusende ro.

Motstanden mot EU begynte før finanskrisen, og har fortsatt lenge etter at de EU-frelste friskmeldte økonomien deres. At våre folkevalgte nå har kommet etter og vendt ryggen til EU-medlemskap en etter en og parti etter parti bør bekymre ja-menigheten, for det er ikke noe som kommer til å blåse over.

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 6171
30.09.17 08:57
Chubby: Motstanden mot EU begynte før finanskrisen, og har fortsatt lenge etter at de EU-frelste friskmeldte økonomien deres. At våre folkevalgte nå har kommet etter og vendt ryggen til EU-medlemskap en etter en og parti etter parti bør bekymre ja-menigheten, for det er ikke noe som kommer til å blåse over.

Jeg håper at ja-menigheten og tilhengerne av Merkel-Makron-alliansen aldri mer får handlingmakt.

Serutover
30.09.17 09:45
Chubby: Motstanden mot EU begynte før finanskrisen, og har fortsatt lenge etter at de EU-frelste friskmeldte økonomien deres. At våre folkevalgte nå har kommet etter og vendt ryggen til EU-medlemskap en etter en og parti etter parti bør bekymre ja-menigheten, for det er ikke noe som kommer til å blåse over.

Denne grafen viser at motstanden var moderat frem til 2010. Det var omtrent på den tiden krisen i EU tok til for fullt.

Jeg har forsøkt å finne meningsmålinger etter november 2016 men har ikke lykkes. Det er uansett litt tidlig å fastslå hvilken vei vinden blåser nå, endringer i opinionen for EU tar tid etter en så lang krise.

(Innlegget ble redigert 30.09.17 09:52)

Chubby
30.09.17 10:57
Serutover: Denne grafen viser at motstanden var moderat frem til 2010. Det var omtrent på den tiden krisen i EU tok til for fullt. Jeg har forsøkt å finne meningsmålinger etter november 2016 men har ikke lykkes. Det er uansett litt tidlig å fastslå hvilken vei vinden blåser nå, endringer i opinionen for EU tar tid etter en så lang krise.

Grafen viser at motstanden begynte i 2005 og nådde toppen i 2012 etter at EU ble friskmeldt av JA-menigheten, så det er ikke noe plutselig ny vind, dette er en langsiktig trend som nå også har spredd seg til Stortinget. Det bør bekymre EU-tilhengerne.

Serutover
30.09.17 11:20
Chubby: Grafen viser at motstanden begynte i 2005 og nådde toppen i 2012 etter at EU ble friskmeldt av JA-menigheten, så det er ikke noe plutselig ny vind, dette er en langsiktig trend som nå også har spredd seg til Stortinget. Det bør bekymre EU-tilhengerne.

Den har holdt seg noenlunde stabilt siden 2012. Det er riktig nok en topp i 2012, men den er ikke markant.

Jeg har aldri hevdet at den voldsomme motstanden mot EU-medlemskap har vært noen ny vind. Det som er nytt nå er at krisen i EU er over. Irriterende at det da ikke fins noen meningsmålinger der ute som kan fange opp eventuelle trender.

(Innlegget ble redigert 30.09.17 11:20)

bulmerson
bulmersonInnlegg: 2086
30.09.17 11:27

Som ung uvitende naiv fjott stemte jeg for i sin tid. Gud bedre jeg er takknemlig for at siden min tapte. 

Når man ser hvordan Eu har utviklet seg, så hører man ikke mye om fred og frihet-argumentet. For EU har utviklet seg til å bli en bastard for big goverment og big money. Sannelig ikke rart at det er Høyre som får "en halvfet en", mens Ap blir "klam i hakket" m.t.p på EU

Til ære for britene og deres Brexit https://www.youtube.com/watch?v=yHNfvJc99YY

P.s en brite sa det så veldig episk i kjølvannet av valgresultatet: "I can't stop wanking"

Pumarsenalexis
PumarsenalexisInnlegg: 1396
30.09.17 11:29

For en måneds tid siden kom det en undersøkelse som viste at flere var for EU enn på flere (husker ikke hvor mange) år, men det var fortsatt et visst flertall mot.

Serutover
02.10.17 10:25
bulmerson: Som ung uvitende naiv fjott stemte jeg for i sin tid. Gud bedre jeg er takknemlig for at siden min tapte.  Når man ser hvordan Eu har utviklet seg, så hører man ikke mye om fred og frihet-argumentet. For EU har utviklet seg til å bli en bastard for big goverment og big money. Sannelig ikke rart at det er Høyre som får "en halvfet en", mens Ap blir "klam i hakket" m.t.p på EU Til ære for britene og deres Brexit https://www.youtube.com/watch?v=yHNfvJc99YY P.s en brite sa det så veldig episk i kjølvannet av valgresultatet: "I can't stop wanking"

Labour tar nå til orde for en soft brexit, og kanskje til og med en andre folkeavstemning, slik at britene får anledning til å ombestemme seg når de ser at de har blitt snytt av leave. 350 millioner pund i uka til NHS? Da regner du med rubbel og bit, inkludert det de får tilbake fra EU og penger de ikke engang betaler inn.

Chubby
06.10.17 17:05
Serutover: Labour tar nå til orde for en soft brexit, og kanskje til og med en andre folkeavstemning, slik at britene får anledning til å ombestemme seg når de ser at de har blitt snytt av leave. 350 millioner pund i uka til NHS? Da regner du med rubbel og bit, inkludert det de får tilbake fra EU og penger de ikke engang betaler inn.

Labour har vel alltid vært for en soft brexit, så det er ikke noe nytt. At de vil støtte en ny folkeavstemning er kun en person sin mening, ikke noe partiet offisielt har gått inn for. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg