Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU vil svekke forbrukerrettighetene

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29458
08.12.17 15:45

EU kommisjonen fremmer nå et forslag der reklamasjonsfristen på produkt kan maks være 2 år. I Norge er den på en god del produkter i dag 5 år. 

Implementeres dette i Norge svekkes forbrukerrettighetene kraftig. 

Link

Er det ikke fantastisk hvordan EU kommisjonen nok en gang gjør knefall for lobbyister, og svekker vanlige folks rettigheter?

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 24899
10.12.17 13:28
newsflash: Er det ikke fantastisk hvordan EU kommisjonen nok en gang gjør knefall for lobbyister, og svekker vanlige folks rettigheter?

Men i land hvor reklamasjonsfristen i dag er mindre, da gjør de knefall for forbrukerlobbyen - om vi skal følge din logikk....

newsflash
10.12.17 13:58
Rhabagatz: Men i land hvor reklamasjonsfristen i dag er mindre, da gjør de knefall for forbrukerlobbyen - om vi skal følge din logikk....

Mener du det er en bra ide og senke reklamasjonsfristen fra 5 til 2 år?

Rhabagatz
10.12.17 14:09
newsflash: Mener du det er en bra ide og senke reklamasjonsfristen fra 5 til 2 år?

Kort svar: Nei.

Din tur:
I land hvor den økes - er det da forbrukerlobbyen som utøver innflytelse?

newsflash
10.12.17 14:29
Rhabagatz: Kort svar: Nei. Din tur:
I land hvor den økes - er det da forbrukerlobbyen som utøver innflytelse?

Så dersom du ikke mener dette er en god ting, hvorfor forsvarer du det da?

Ang spørsmålet ditt: Nei, det eksisterer ikke noen forbrukerlobby innad i EU. 

Rhabagatz
10.12.17 14:37
newsflash: Så dersom du ikke mener dette er en god ting, hvorfor forsvarer du det da? Ang spørsmålet ditt: Nei, det eksisterer ikke noen forbrukerlobby innad i EU.

Fordi det er endel av harmoniseringen av EU - et indre marked trenger felles regler.

I medlemslandene vil det noen ganger betyr det en innstramning, andre ganger betyr det er utvidelse.

Man landet på 2 år fordi det er det som gjelder i dag i flertallet av medlemslandene.

(Innlegget ble redigert 10.12.17 14:37)

newsflash
10.12.17 15:22
Rhabagatz: Fordi det er endel av harmoniseringen av EU - et indre marked trenger felles regler. I medlemslandene vil det noen ganger betyr det en innstramning, andre ganger betyr det er utvidelse. Man landet på 2 år fordi det er det som gjelder i dag i flertallet av medlemslandene.

Nei, en har ikke behov for denne harmoniseringen som svekker forbrukerrettighetene.

Det er ikke noe problem i dag at en har 5 års garanti i Norge, men ikke i f.eks. Spania. 

Rhabagatz
10.12.17 16:23
newsflash: Nei, en har ikke behov for denne harmoniseringen som svekker forbrukerrettighetene. Det er ikke noe problem i dag at en har 5 års garanti i Norge, men ikke i f.eks. Spania.

Du vil jo ut av EØS - så hva du mener vi har behov for er ganske uinteressant.

Et felles marked må ha felles regler.

newsflash
10.12.17 19:33
Rhabagatz: Du vil jo ut av EØS - så hva du mener vi har behov for er ganske uinteressant. Et felles marked må ha felles regler.

Kan du forklare meg hvilke problemer det har skapt at Norge og f.eks. Spania har forskjellige forbrukergarantier? 

Konkrete eksempel takk.

Rhabagatz
10.12.17 20:06
newsflash: Kan du forklare meg hvilke problemer det har skapt at Norge og f.eks. Spania har forskjellige forbrukergarantier?  Konkrete eksempel takk.

Nå er ikke Norge med fullt ut med i EUs indre marked - men om du bor i et EU-land kan du, som forbruker, handle på nett fra et hvilket som helst annet EU-land.

For at de samme regler skal gjelde over alt, må man ha samme regler i alle land.

Noe som egentlig belyser problemet med EØS - det er ikke alle goder dere får ta del i.

newsflash
10.12.17 20:08
Rhabagatz: Nå er ikke Norge med fullt ut med i EUs indre marked - men om du bor i et EU-land kan du, som forbruker, handle på nett fra et hvilket som helst annet EU-land. For at de samme regler skal gjelde over alt, må man ha samme regler i alle land. Noe som egentlig belyser problemet med EØS - det er ikke alle goder dere får ta del i.

Igjen: 

Hvilke problemer skaper det dersom det er forskjellig garantitid i f.eks. Norge og Spania?

Konkrete eksempel takk. 

1769
1769Innlegg: 50613
11.12.17 10:33
newsflash: Hvilke problemer skaper det dersom det er forskjellig garantitid i f.eks. Norge og Spania? Konkrete eksempel takk.

Sannsynligvis ingen for deg som konsument, men for produsenter, distributører og forhandlere er det veldig greit at det er de samme reglene i alle land. Det gjør det enklere for flere aktører å tilby sine varer i flere markeder. 

Produsenter som stoler på kvaliteten sin vil kunne tilby lenger garantitid enn minimum. 

At også den lovpålagte garantitiden for enkelte produkter bør være lenger enn to år er jeg for øvrig helt enig med deg i. Vi får satse på at de landene som har valgt å være med på å bestemme bestemmer seg for dette etterhvert. 

newsflash
11.12.17 21:39
1769: Sannsynligvis ingen for deg som konsument, men for produsenter, distributører og forhandlere er det veldig greit at det er de samme reglene i alle land. Det gjør det enklere for flere aktører å tilby sine varer i flere markeder.  Produsenter som stoler på kvaliteten sin vil kunne tilby lenger garantitid enn minimum.  At også den lovpålagte garantitiden for enkelte produkter bør være lenger enn to år er jeg for øvrig helt enig med deg i. Vi får satse på at de landene som har valgt å være med på å bestemme bestemmer seg for dette etterhvert.

Nei, nettopp. Ingen problemer for meg som konsument. Ikke for produsentene heller.

Denne endringen vil imidlertid føre til en betydelig svekkelse av mine forbrukerrettigheter. 

Det vil dessuten mest sannsynlig føre til dårligere produkter, når produsentene nå "slipper unna" etter 2 år. 

Rett og slett et tvers igjennom elendig forslag. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 69781
11.12.17 21:42
newsflash: Det vil dessuten mest sannsynlig føre til dårligere produkter, når produsentene nå "slipper unna" etter 2 år.

Tankekors: 

I en del stuer, samt i mange entusiasters hobbyrom og lignende, står det apparater produsert den gangen det kun var ett års reklamasjonsrett/garanti. 

Dette er apparater som har gledet eierne i over 40-50 år. 

Rhabagatz
12.12.17 13:20
newsflash: Ingen problemer for meg som konsument

Japp. 

Snakk for deg selv.

newsflash
12.12.17 22:19
Rhabagatz: Japp.  Snakk for deg selv.

Utfordringen står ved lag:

Hvilke problemer skaper det dersom det er forskjellig garantitid i f.eks. Norge og Spania?

Konkrete eksempel takk. 

Rhabagatz
13.12.17 07:43
newsflash: Utfordringen står ved lag:

For en rotekte patriot som deg som åpenbart verken reiser eller handler med utlandet, ingen. 

For meg betyr det at jeg vet når jeg kan kreve penger tilbake når jeg befinner meg i EEA-land, noe jeg gjør mesteparten av året.

For arbeidsinnvandrere i Norge gjelder det samme - de vil vite hvilke rettigheter de har. Og for norske klimaflyktinger og -reisende. Og arbeidsutvandrere.

I forhold til handel blir det like konkurransevilkår, hardere konkurrase og billigere priser for forbrukerne.

Se litt opp av navlen din.....

(Innlegget ble redigert 13.12.17 07:44)

newsflash
13.12.17 20:08
Rhabagatz: For en rotekte patriot som deg som åpenbart verken reiser eller handler med utlandet, ingen.  For meg betyr det at jeg vet når jeg kan kreve penger tilbake når jeg befinner meg i EEA-land, noe jeg gjør mesteparten av året. For arbeidsinnvandrere i Norge gjelder det samme - de vil vite hvilke rettigheter de har. Og for norske klimaflyktinger og -reisende. Og arbeidsutvandrere. I forhold til handel blir det like konkurransevilkår, hardere konkurrase og billigere priser for forbrukerne. Se litt opp av navlen din.....

Jeg ser at du heller ikke denne gangen klarer å komme med konkrete eksempler på hvilke problemer det medfører å ha forskjellig garantiordning i f.eks. Norge og Spania. 

Også det er jo et slags svar :p

1769
1769Innlegg: 50613
14.12.17 09:13
newsflash: Jeg ser at du heller ikke denne gangen klarer å komme med konkrete eksempler på hvilke problemer det medfører å ha forskjellig garantiordning i f.eks. Norge og Spania.

Når reglene er like blir det mindre behov for å bruke jurister når en aktør skal inn i et nytt marked. 

Felles regler gjør det enklere å etablere seg. Enklere etablering fører til mer konkurranse. Mer konkurranse fører til lavere priser og mer innovasjon. 

Forskjellige regler er et etableringshinder. Etableringshindre fører til mindre konkurranse. Liten konkurranse er et problem. 

axce
axceInnlegg: 18182
14.12.17 09:55
1769: At også den lovpålagte garantitiden for enkelte produkter bør være lenger enn to år er jeg for øvrig helt enig med deg i. Vi får satse på at de landene som har valgt å være med på å bestemme bestemmer seg for dette etterhvert.

Et viktig ankepunkt for ikke å være med i EU er at forholdene er så uensartet på mange områder. Fellesregler vil da ubønnhørlig være negative.

Det heter seg at EU er et fredens prosjekt. Da er det vanskelig å forstå at ulik garantitid på forbruksvarer kan sette freden på spill. Har ikke hørt om krigsutbrudd pga. det.

Hvis vi vil beholde 5 års garantitid må vi nok få anledning til å bestemme det selv. Hva andre land bestemmer seg for får bli opp til dem. Det synes jeg er en demokratisk løsning på "problemet".

Å satse på at utlandet skal bestemme hva som er best for oss er en dårlig deal.

(Innlegget ble redigert 14.12.17 09:57)

axce
axceInnlegg: 18182
14.12.17 10:02
RickiBK: Tankekors:  I en del stuer, samt i mange entusiasters hobbyrom og lignende, står det apparater produsert den gangen det kun var ett års reklamasjonsrett/garanti.  Dette er apparater som har gledet eierne i over 40-50 år.

Hvis du kobler hvilken garantitid det skal være på forbruksvarer i 2017 med at det i en del hobbyrom og stuer fins apparater som har gledet eierne i 40-50 år, ja da er det et tankekors.

newsflash
14.12.17 20:27
1769: Når reglene er like blir det mindre behov for å bruke jurister når en aktør skal inn i et nytt marked.  Felles regler gjør det enklere å etablere seg. Enklere etablering fører til mer konkurranse. Mer konkurranse fører til lavere priser og mer innovasjon.  Forskjellige regler er et etableringshinder. Etableringshindre fører til mindre konkurranse. Liten konkurranse er et problem.

Hvorfor ha regler i det heletatt? Det blir jo enda enklere å etablere seg dersom en fjerner alt av regler...

Dersom en aktør lager så elendige produkter at en dropper å etablere seg pga at garantiordningen er 5 år, så synes jeg bare det er en fordel at denne aktøren holder seg langt unna. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 69781
14.12.17 21:02
axce: Hvis du kobler hvilken garantitid det skal være på forbruksvarer i 2017 med at det i en del hobbyrom og stuer fins apparater som har gledet eierne i 40-50 år, ja da er det et tankekors.

Nei. 

Det var noen som snakket om kvalitet kontra garantitid. 

Og bildet sier noe som slett ikke passer inn. 

Men siden forbrukerne mere vil ha billige forgjengelige produkter, så kan man ikke skylde på produsentene som gir forbrukerne det de vil ha. 

Tidligere satte produsentene sine ære i å lage produkter som holdt i pr etter år. "Garantier" og reklamasjonsrett var noe man kunne skrive om, men som regel aldri hadde bruk for. 

Og se: Legger man noen ekstra kroner i slike produkter, så får man svært sjelden behov for hverken garanti eller reklamasjonsrett. De rett og slett fungerer disse produktene. 

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 6818
14.12.17 21:05
newsflash: EU kommisjonen fremmer nå et forslag der reklamasjonsfristen på produkt kan maks være 2 år. I Norge er den på en god del produkter i dag 5 år.
Implementeres dette i Norge svekkes forbrukerrettighetene kraftig.

Tipper Norge kneler og bøyer seg for EU nok en gang. Flinkeste elev i klassen.

Heldigvis spiller Merkel på siste vers i EU sagaen :)

(Innlegget ble redigert 14.12.17 21:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg