Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klart for nye EU utvidelser

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29458
14.01.18 14:53

Etter at EU de siste årene utvidet seg kraftig østover de siste årene, har det nå vært en pause i snakket om en utvidelse av EU. Dette skyldes nok de til dels store spenningene innad i EU etter de siste utvidelsene.

Nå er det slutt på tiden med stillstand, det mener i hvertfall EU president Juncker. Han ønsker Serbia og Montenegro inn i EU i 2025. 

Link

Etter det så kommer vel både Albania, Bosnia og Kosovo inn. Før en fortsetter med Ukraina (vestedelen) og Tyrkia?

Så får vi se hvem som følger Storbrittania ut. Det snakker de ikke like høyt om :p

1769
1769Innlegg: 50912
14.01.18 20:21
newsflash: Han ønsker Serbia og Montenegro inn i EU i 2025.  Link Etter det så kommer vel både Albania, Bosnia og Kosovo inn. Før en fortsetter med Ukraina (vestedelen) og Tyrkia?

EU tar ansvar for utviklingen i hele verdensdelen, men de vil nok gå vesentlig saktere frem, slik at ingen andre rike land gjør som UK og dropper dugnaden.

Jeg tviler dog sterkt på at Tyrkia blir medlem i overskuelig fremtid. Landet er for stort og verdisettet foreløpig for forskjellig. 

newsflash
14.01.18 20:42
1769: EU tar ansvar for utviklingen i hele verdensdelen, men de vil nok gå vesentlig saktere frem, slik at ingen andre rike land gjør som UK og dropper dugnaden. Jeg tviler dog sterkt på at Tyrkia blir medlem i overskuelig fremtid. Landet er for stort og verdisettet foreløpig for forskjellig.

Vel, jeg tror faktisk det handler mer om noe så banalt som at de ønsker billig arbeidskraft. 

Det er ikke slik at korrupsjonen i et land forsvinner dersom det blir EU medlem, jfr Bulgaria. Å invitere stadig flere korrupte land inn i EU bidrar bare til å gjøre hele EU systemet enda mer korrupt. 

Billig arbeidskraft, samt muligheten til å berike seg selv. Det er jo enhver eurokrats drøm :p

Når det er sagt, jeg tror heller ikke Tyrkia blir medlem i overskuelig fremtid. 

1769
15.01.18 11:15
newsflash: Vel, jeg tror faktisk det handler mer om noe så banalt som at de ønsker billig arbeidskraft.  Det er ikke slik at korrupsjonen i et land forsvinner dersom det blir EU medlem, jfr Bulgaria. Å invitere stadig flere korrupte land inn i EU bidrar bare til å gjøre hele EU systemet enda mer korrupt.  Billig arbeidskraft, samt muligheten til å berike seg selv. Det er jo enhver eurokrats drøm :p

Hvis de bare ønsker billig arbeidskraft så trenger jo EU bare å åpne for fri innvandring fra disse landene, i stedet for å invitere med land som ganske sikkert ender som netto bidragsmottakere. 

Hvis EU har økonomiske motiver for å ta med Serbia og Montenegro så er det å bedre stabiliteten i området. 

newsflash
15.01.18 17:06
1769: Hvis de bare ønsker billig arbeidskraft så trenger jo EU bare å åpne for fri innvandring fra disse landene, i stedet for å invitere med land som ganske sikkert ender som netto bidragsmottakere.  Hvis EU har økonomiske motiver for å ta med Serbia og Montenegro så er det å bedre stabiliteten i området.

Det er ikke politisk mulig for EU kommisjonen å vedta fri innvandring. Da vil en rekke land bryte ut.

Dermed gjør de det på denne måten. 

Monnets metode i praksis.

1769
15.01.18 21:29
newsflash: Dermed gjør de det på denne måten.

Regnestykket ditt går ikke opp. På kort sikt er det dyrt for EU å ta med Serbia og Montenegro. Serbia har omtrent like stor befolkning som Bulgaria, men lavere bruttonasjonalprodukt. Ergo vil de sannsynligvis få en netto overføring fra EU som er høyere enn den Bulgaria mottar. Bulgaria mottar nesten 2 milliarder euro i året. 

filibuster
filibusterInnlegg: 3360
16.01.18 06:03
newsflash: Vel, jeg tror faktisk det handler mer om noe så banalt som at de ønsker billig arbeidskraft.

Selvsagt er det atdu tror. Du velger alltid åtrodet verste om EU's motiver uansett hva de gjør eller ikke gjør. 

newsflash
16.01.18 16:28
1769: Regnestykket ditt går ikke opp. På kort sikt er det dyrt for EU å ta med Serbia og Montenegro. Serbia har omtrent like stor befolkning som Bulgaria, men lavere bruttonasjonalprodukt. Ergo vil de sannsynligvis få en netto overføring fra EU som er høyere enn den Bulgaria mottar. Bulgaria mottar nesten 2 milliarder euro i året.

Det er dyrere for EUs befolkning å ta inn disse. Men det er jo ikke de som bestemmer :)

For eliten, så betyr billigere arbeidskraft mer penger i fortjeneste. Og de er jo de som setter premissene for denne utviklingen.

newsflash
16.01.18 16:29
filibuster: Selvsagt er det atdu tror. Du velger alltid åtrodet verste om EU's motiver uansett hva de gjør eller ikke gjør.

Vel, du har rett i at jeg ikke har en like naiv tilnærming til EUs motiver som det du har :)

1769
17.01.18 00:05

Hvem er så denne bestemmende eliten i EU som så desperat trenger billigere arbeidskraft enn det de kan få fra Bulgaria? Har du noen eksempler? Om ikke så synes jeg denne teorien passer bedre på UFO-forumet. 

filibuster
17.01.18 01:14
newsflash: Vel, du har rett i at jeg ikke har en like naiv tilnærming til EUs motiver som det du har :)

Så allesom ikke er enige med deg i EU/EØS-spørsmålet er naive? Jeg vil da heller si at alle dem som tror det bare er å forlate EU/EØS og tro man kan ha alle de samme fordelene som før er naive. Og jeg vil også si at dem som tror at vi kan få en avtale der vi bare får men ikke må gi noe, de er virkelig naive

newsflash
17.01.18 17:30
filibuster: Så allesom ikke er enige med deg i EU/EØS-spørsmålet er naive? Jeg vil da heller si at alle dem som tror det bare er å forlate EU/EØS og tro man kan ha alle de samme fordelene som før er naive. Og jeg vil også si at dem som tror at vi kan få en avtale der vi bare får men ikke må gi noe, de er virkelig naive

De som mener EU utvider seg østover av ren godhet er naive. 

newsflash
17.01.18 17:31
1769: Hvem er så denne bestemmende eliten i EU som så desperat trenger billigere arbeidskraft enn det de kan få fra Bulgaria? Har du noen eksempler? Om ikke så synes jeg denne teorien passer bedre på UFO-forumet.

Du skjønner ikke at det er krefter i EU som ønsker billigere arbeidskraft? 

filibuster
18.01.18 02:14
newsflash: De som mener EU utvider seg østover av ren godhet er naive.

Og de som mener at folket i disse landene heller ønsker seg Russland enn vesten som samarbeidspartner må væreenda mer naive

DavidSkruiz
DavidSkruizInnlegg: 6883
18.01.18 02:22

Merkel har ennå ikke oppfattet grasroten i de fleste EU land.

Lykke til Merkel, for det trenger du!

Bakkekontakten er ikke helt på topp.

(Innlegget ble redigert 18.01.18 02:23)

newsflash
18.01.18 16:55
filibuster: Og de som mener at folket i disse landene heller ønsker seg Russland enn vesten som samarbeidspartner må væreenda mer naive

Jeg antar de fleste i disse landene ikke ønsker å underlegge seg hverken EU eller Russland. 

Men klart, det er sikkert mange som ønsker å bli EU medlemmer, slik at de letter får jobb i vesten. 

inspector
inspectorInnlegg: 8436
18.01.18 18:57

EU ekspanderer samtidig som Brussel beskylder Moskva for å være agressoren.

Tiårets største selvmotsigelse ?

filibuster
19.01.18 01:48
newsflash: Men klart, det er sikkert mange som ønsker å bli EU medlemmer, slik at de letter får jobb i vesten.

Eller kanskje de bare mener at det er det beste for landet deres.

newsflash
19.01.18 18:59
filibuster: Eller kanskje de bare mener at det er det beste for landet deres.

Javisst :)

Er det til det beste for befolkningen som allerede er i EU?

filibuster
19.01.18 23:58
newsflash: Er det til det beste for befolkningen som allerede er i EU?

Det er litt blandet selvfølgelig. Veldig mange har også fått en bedre hverdag etter at landet deres ble med i EU.

Det virker på meg som om du tror at det eneste EU er ute etter er å lage jævelskap for innbyggerne. Det er ikke slik kan jeg fortelle deg. Formålet er å gjøre Europa til et greit samfunn å leve i for alle innbyggerne. Selvfølgelig er det idiotiske vedtak der også på samme måten som det finnes idiotiske vedtak i "sjølråderettens Mekka". 

Største feilen Norge gjorde var å ikke melde odd inn og få en plass ved bordet. Danmark, som vi kan sammenligne oss med i størrelse, klarer seg da aldeles utmerket der, aå hvorfor det norske folk er så redde for europeere skjønner jeg ikke. 

newsflash
20.01.18 17:32
filibuster: Det er litt blandet selvfølgelig. Veldig mange har også fått en bedre hverdag etter at landet deres ble med i EU. Det virker på meg som om du tror at det eneste EU er ute etter er å lage jævelskap for innbyggerne. Det er ikke slik kan jeg fortelle deg. Formålet er å gjøre Europa til et greit samfunn å leve i for alle innbyggerne. Selvfølgelig er det idiotiske vedtak der også på samme måten som det finnes idiotiske vedtak i "sjølråderettens Mekka".  Største feilen Norge gjorde var å ikke melde odd inn og få en plass ved bordet. Danmark, som vi kan sammenligne oss med i størrelse, klarer seg da aldeles utmerket der, aå hvorfor det norske folk er så redde for europeere skjønner jeg ikke.

Formålet med EU er å skape et Europas forente stater. 

Og at disse Europas forente stater skal være mest mulig konkurransedyktig. For å få til dette så ønsker man å få ned lønnsnivået. 

Det gjør man igjennom å flytte lavtlønnet arbeidskraft fra øst til vest. 

1769
25.01.18 09:04
newsflash: Du skjønner ikke at det er krefter i EU som ønsker billigere arbeidskraft?

Det er det du som påstår. Og da regner jeg med at du har noenlunde belegg for påstandene dine. Hvilke "krefter" er det snakk om og hvorfor bruker ikke disse "kreftene" den tilgjengelige, billige arbeidskraften fra for eksempel Bulgaria? 

newsflash
25.01.18 17:11
1769: Det er det du som påstår. Og da regner jeg med at du har noenlunde belegg for påstandene dine. Hvilke "krefter" er det snakk om og hvorfor bruker ikke disse "kreftene" den tilgjengelige, billige arbeidskraften fra for eksempel Bulgaria?

Du har ikke fått med deg at store mengder billig arbeidskraft er importert til vest-europa? 

1769
25.01.18 23:49

Joda, og det er mer enn nok billig arbeidskraft å ta av også, selv uten Serbia og Montenegro. Allikevel hevder du at det finnes «krefter» som ønsker mer. Og jeg ber deg vise hvem disse «kreftene» er. Det ser det ikke ut som om du er i stand til. 

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13202
26.01.18 13:00

"kreftene" er en Illuminati-lignende bevegelse som holder til i hemmelige rom under Brussel, bestående av Juncker, Mario Draghi, Macron og Ulf Leirstein.

newsflash
26.01.18 17:39
1769: Joda, og det er mer enn nok billig arbeidskraft å ta av også, selv uten Serbia og Montenegro. Allikevel hevder du at det finnes «krefter» som ønsker mer. Og jeg ber deg vise hvem disse «kreftene» er. Det ser det ikke ut som om du er i stand til.

Det er alltid behov for enda billigere arbeidskraft vet du...

Ja det finnes krefter som ønsker mer, f.eks. World Economic Forum som avslutter sitt årlige møte i dag.

axce
axceInnlegg: 18332
26.01.18 17:59
1769: Joda, og det er mer enn nok billig arbeidskraft å ta av også, selv uten Serbia og Montenegro. Allikevel hevder du at det finnes «krefter» som ønsker mer. Og jeg ber deg vise hvem disse «kreftene» er. Det ser det ikke ut som om du er i stand til.

Disse kreftene finnes i vest-europeisk næringsliv.

Dess større horder med mennesker som man kan fallby sine tjenester i produksjonen, dess bedre muligheter for enda billigere produksjon.

Ikke minst har mafiaen i vest bruk for disse når anbud skal gis.

inspector
inspectorInnlegg: 8436
27.01.18 07:52

Tyrkia er ett av få land som har innsett hva EU egentlig representerer.

Brussels forsøk på å endre Tyrkia til et europeisk lydrike har gått så langt at motkreftene i Tyrkia er på fremmarsj. Erdogan har blitt så provosert over EUs oppførsel at et eu-medlemsskap nå er utenkelig. Til og med Nato-medlemsskapet er i spill etter EUs hodeløse stormaktsambisjoner. Tyrkia vender seg nå mot andre samarbeidspartnere, noe som kan få svært uheldige konsekvenser.

Brussel vil nok heretter fokusere på svake, fattige og små land som er lette å dominere.

axce
axceInnlegg: 18332
27.01.18 10:57
inspector: Brussel vil nok heretter fokusere på svake, fattige og små land som er lette å dominere.

De finner nok ikke andre land som er så lett å dominere som Norge :P

1769
28.01.18 22:26
newsflash: Ja det finnes krefter som ønsker mer, f.eks. World Economic Forum som avslutter sitt årlige møte i dag.

Det var vel ikke noe rop om billigere arbeidskraft i den linken akkurat. Mulig man må lese mellom linjene, men jeg ser ikke noe der heller...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg