Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norge skeptisk til SB i EØS

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29458
09.02.18 16:28

Norske myndigheter er skeptisk til at SB blir med i EØS. 

Årsak: De er redd for at SB faktisk vil benytte "vetoretten", og dermed svekke Norges tilknytning til EU.

Link

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte...

(Innlegget ble redigert 09.02.18 16:28)

1769
1769Innlegg: 50912
09.02.18 20:54

Fornuftig politikk, men kanskje ikke så veldig vakkert akkurat.

Norge og Storbritannia har ikke nødvendigvis sammenfallende interesser. Norge er et lite land som er avhengig av at de store rundt oss følger et sett regler man har blitt enige om. Storbritannia er en stormakt, - riktignok en døende sådan, uten noen klar retning og med store markeringsbehov. 

newsflash
10.02.18 10:30
1769: Fornuftig politikk, men kanskje ikke så veldig vakkert akkurat. Norge og Storbritannia har ikke nødvendigvis sammenfallende interesser. Norge er et lite land som er avhengig av at de store rundt oss følger et sett regler man har blitt enige om. Storbritannia er en stormakt, - riktignok en døende sådan, uten noen klar retning og med store markeringsbehov.

Neida, SB og Norge har ikke alltid sammenfallende interesser.

Det har ikke Norge og EU heller. Allikevel så er det norsk politikk og klistre seg tettest mulig på EU. 

Dersom et EØS medlemskap for SB fører til større avstand mellom Norge og EU, så ønsker jeg det velkommen.

Uten at jeg anser det som realistisk, SB ønsker ikke noe EØS medlemskap. Naturlig nok, det er en elendig avtale. 

1769
10.02.18 10:41
newsflash: Dersom et EØS medlemskap for SB fører til større avstand mellom Norge og EU, så ønsker jeg det velkommen.

Et ærlig standpunkt, men kanskje ikke så veldig vakkert akkurat...

Og det er nok også den virkelige begrunnelsen til de fleste nei-folk som ønsker Storbritannia hjertelig velkommen inn i EØS. 

newsflash
10.02.18 11:06
1769: Et ærlig standpunkt, men kanskje ikke så veldig vakkert akkurat... Og det er nok også den virkelige begrunnelsen til de fleste nei-folk som ønsker Storbritannia hjertelig velkommen inn i EØS.

For å være helt ærlig har jeg ikke sett mange "neifolk" som ønsker SB inn i EØS :)

1769
10.02.18 11:18
newsflash: For å være helt ærlig har jeg ikke sett mange "neifolk" som ønsker SB inn i EØS :)

Senterpartiet vil i det minste ha britene med i EFTA. 

newsflash
10.02.18 17:58
1769: Senterpartiet vil i det minste ha britene med i EFTA.

Nå er jo ikke EFTA og EØS det samme...

axce
axceInnlegg: 18332
11.02.18 00:39
newsflash: Nå er jo ikke EFTA og EØS det samme...

He....he....må le til denne debatten.

Det blir for kleint....skal la være å kommentere, skulle ikke vært lov med doping her på VGD :)

1769
11.02.18 14:09

Newsflash:

Nå er jo ikke EFTA og EØS det samme...

_______

Nei, bevares. Senterpartiet er jo mot EØS, så da ville det være veldig tydelig hva de ønsket seg om de hadde invitert britene med der. Men du har i det minste ærlighet nok til å si at du ønsker britene med i EØS for å destabilisere hele greia. Og det tror jeg de hadde fått til rimelig greit også. 

newsflash
11.02.18 14:41
1769: Nei, bevares. Senterpartiet er jo mot EØS, så da ville det være veldig tydelig hva de ønsket seg om de hadde invitert britene med der. Men du har i det minste ærlighet nok til å si at du ønsker britene med i EØS for å destabilisere hele greia. Og det tror jeg de hadde fått til rimelig greit også.

Ja jeg ønsker EØS bort. Og erstattet av en frihandelsavtale. Det legger jeg da ikke skjul på :)

Det er imidlertid ikke noe utpreget ønske fra "neifolk" å få SB inn i EØS. Heller ikke fra meg. 

Jeg unner ingen land en så dårlig avtale med EU som det EØS faktisk er. 

axce
axceInnlegg: 18332
18.02.18 22:09
newsflash: Norske myndigheter er skeptisk til at SB blir med i EØS.  Årsak: De er redd for at SB faktisk vil benytte "vetoretten", og dermed svekke Norges tilknytning til EU. Link Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte...

Du kan så si.

Virker som om ja-styrte Norge har problemer med SB sin utmeldings-prosess fra EU. Det norske spillet kan lett oppfattes som et forsøk på å tilegne seg en overordnet posisjon i prosessen. Tror knapt at de norske ministrene har oversikt over hva konsekvensene kan bli.

Her en tankevekkende artikkel:

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-og-eu-ma-ikke-skyve-britene-ut-i-kulda/69524683

Selv om ja-Norge er dritt-redde for at planene om å legge Norge styringsmessig under EU-styre kan vanskeliggjøres, bør Norge ikke legge seg opp i Brexit-prosessen.

Å holde fortløpende kontakt med SB med sikte på hvordan forbindelsene Norge-SB kan bli etter Brexit, er en annen sak.

1769
19.02.18 23:42

Fra linken din:

«- Jeg er bekymret. Hvis ikke EU og Norge er forsiktige med å svartmale britene i Brexit-forhandlingene, vil de skyve britene fra seg. Det kan føre til at britene - en verdensstormakt og atommakt - snur seg fra Europa og mot USA. Vi kan la Europa måtte hanskes med egne problemer på egenhånd»

Og 

«Med all respekt å melde: Dere er et land med fem millioner mennesker og en økonomi på noen milliarder GDP. Vi er 67 millioner mennesker og en stormakt som også er mye viktigere for Europa enn Norge er.»

Vi har atomvåpen, vi er en verdensstormakt, vi er viktigere enn dere og bør ikke skyves bort fra den klubben vi har meldt oss ut av... Her høres det ut som om noen sliter med betydelige mindreverdighetskomplekser. Det er vel heller ikke akkurat et tegn på styrke å måtte fortelle om hvor sterk du er. 

Perspektiver
PerspektiverInnlegg: 6010
20.02.18 06:25
1769: Fra linken din: «- Jeg er bekymret. Hvis ikke EU og Norge er forsiktige med å svartmale britene i Brexit-forhandlingene, vil de skyve britene fra seg. Det kan føre til at britene - en verdensstormakt og atommakt - snur seg fra Europa og mot USA. Vi kan la Europa måtte hanskes med egne problemer på egenhånd» Og «Med all respekt å melde: Dere er et land med fem millioner mennesker og en økonomi på noen milliarder GDP. Vi er 67 millioner mennesker og en stormakt som også er mye viktigere for Europa enn Norge er.» Vi har atomvåpen, vi er en verdensstormakt, vi er viktigere enn dere og bør ikke skyves bort fra den klubben vi har meldt oss ut av... Her høres det ut som om noen sliter med betydelige mindreverdighetskomplekser. Det er vel heller ikke akkurat et tegn på styrke å måtte fortelle om hvor sterk du er.

EU er et ekstremistisk kapitalprosjekt styrt av soros og rotshildesyndikatet.

Det er også nå avdekket av Soros bakker kampje for å hindre at brexit gjennomføres.

Norge ga bort det lille vi hadde igjen av selvstendighet i det vi skrev under EØS avtalen . Nå har vi ingen ting igjen av den.

Den såkalte vetoretten vi skal ha er bare et spill for galleriet som aldri kommer til å benyttes.

1769
20.02.18 09:57

Perspektiver:

EU er et ekstremistisk kapitalprosjekt styrt av soros og rotshildesyndikatet.

Når det er såpass kaldt ute som det er nå, lønner det seg da å ha ull over eller under aluminiumsfoliehatten? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg