Jo, avtalene har med hverandre å gjøre. La meg igjen vise til det samme sitatet jeg har vist til før:
"[...] Et liknende forhandlingsdilemma oppstår den andre veien, dersom EØS-avtalen skulle bortfalle mens frihandelsavtalen består. Tollkvotene for fisk vil da kunne bestå juridisk sett, mens landbrukskvoter og EØS-midler vil bortfalle dersom de ikke blir reforhandlet. EU ville neppe være fornøyd med en slik løsning, og de kan si opp frihandelsavtalen dersom de også vil oppheve de tollkvotene som ikke utløper automatisk som følge av at de er midlertidige.
Dette viser at frihandelsavtalen og EØS både juridisk og historisk er tett innvevd i hverandre. Å si opp den ene, men ikke den andre, uansett om det er EU eller Norge som gjør det, ville skape en ubalanse. Hvis en av de to avtalene sies opp, kommer de ulike sakskoblingene som har vært, igjen til syne. Det ville da oppstå en ny forhandlingssituasjon, og utfallet vil avhenge av forhandlinger. Mens frihandelsavtalen fra 1973 og EØS-avtalen ble oppnådd i en situasjon der EFTA var en mye sterkere forhandlingsmotpart, er Norges forhandlingsmakt i dag mindre (Melchior, 2020), og dette gjør en slik reforhandling til et prosjekt med større risiko."
Link
Er det noe i dette du er uenig i?
Det er ingen tvil om at EU kan si opp handelsavtalen om vi sier opp EØS. Oppsigelsestiden er ett år, som for EØS. Spørsmålet er om de vil. Hva de skulle tjene på å la være å si den opp er for meg komplett uforståelig. Dermed blir det over gjennomsnittet naivt, for ikke å si vågalt, å satse alt på at handelsavtalen vil fortsette som om ingenting har skjedd. I det minste bør man ha en plan for hva man gjør om så skjer.