Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kart over misnøyen med EU

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 30134
28.01.19 21:19

EU kommisjonen utarbeider statistikk over det meste, nå har de utarbeidet et kart over hvor stor andel av velgerne stemmer på EU kritiske partier i hver valgkrets.

Link

Det som er synd er at det ikke går an å se slå sammen hvor stor andel som stemmer på sterkt EU-kritiske partier og mildt EU-kritiske partier.

Serutover
SerutoverInnlegg: 5429
28.01.19 22:22

Interessant. Vi kan trygt si at vi går mot et spennende EU-valg.

Grad
GradInnlegg: 990
29.01.19 21:40

Du må ikke sove

Jeg våknet en natt av en underlig drøm,
det var som en stemme talte til mig,
fjern som en underjordisk strøm -
og jeg reiste mig op: Hvad er det du vil mig?

- Du må ikke sove! Du må ikke sove!
Du må ikke tro, at du bare har drømt!
Igår blev jeg dømt.
I natt har de reist skafottet i gården.
De henter mig klokken fem imorgen!

Hele kjelleren her er full,
og alle kaserner har kjeller ved kjeller.
Vi ligger og venter i stenkolde celler,
vi ligger og råtner i mørke hull!

Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,
og hvem der kan bli den neste, de henter.
Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?
Kan dere absolutt ingenting gjøre?

Ingen får se oss.
Ingen får vite, hvad der skal skje oss.
Ennu mer:
Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!

Du mener, det kan ikke være sant,
så onde kan ikke mennesker være.
Der fins da vel skikkelig folk iblandt?
Bror, du har ennu meget å lære!

Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.
Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves!
Verden har glemt oss! Vi er bedratt!
Du må ikke sove mer i natt!

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap
og tenke på hvad der gir vinning og tap!
Du må ikke skylde på aker og fe
og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme!

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

Du vet jo, at skolebarn er soldater,
som stimer med sang over torv og gater,
og opglødd av mødrenes fromme svig,
vil verge sitt land og vil gå i krig!

Du kjenner det nedrige folkebedrag
med heltemot og med tro og ære -
du vet, at en helt, det vil barnet være,
du vet, han vil vifte med sabel og flag!

Og så skal han ut i en skur av stål
og henge igjen i en piggtrådsvase
og råtne for Hitlers ariske rase!
Du vet, det er menneskets mening og mål!

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.
Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.
jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,
på arbeid, på samhold, på kjærlighet!
Men den som ikke vil dø i en flokk
får prøve alene, på bøddelens blokk!

Jeg roper i mørket - å, kunde du høre!
Der er en eneste ting å gjøre:
Verg dig, mens du har frie hender!
Frels dine barn! Europa brenner!

Jeg skaket av frost. Jeg fikk på mig klær.
Ute var glitrende stjernevær.
Bare en ulmende stripe i øst
varslet det samme som drømmens røst:

Dagen bakenom jordens rand
steg med et skjær av blod og brand,
steg med en angst så åndeløs,
at det var som om selve stjernene frøs!

Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. -
Vår tid er forbi - Europa brenner!

molishani
molishaniInnlegg: 2648
29.01.19 21:44

Smart å ødelegge noe en har brukt seksti år på å utvikle, og som har ført til den mest suksessfulle perioden i Europas historie. Misnøyen med EU handler om utakknrmlighet, egoisme og rasisme i en skjønn forening. 

newsflash
29.01.19 21:51
molishani: Misnøyen med EU handler om utakknrmlighet, egoisme og rasisme i en skjønn forening.

Misnøyen med EU handler om manglende demokratisk forankring, en rasering av velferdsstatene, utflagging av jobber, sosial dumping, korrupsjon osv. 

Ingen grunn til brunskvetting og skylde på rasisme. 

1769
1769Innlegg: 52522
29.01.19 22:00

Det er generelt lite misnøye med EU i EU. Utenfor derimot, i de aller rikeste delene av verden, der vi og sveitserne befinner oss, er den ganske stor. 

Noe av den lille motstanden som finnes innenfor EU er venstreorientert, noe er fordi EU ikke er bra nok, men skal EU-motstandere oppnå noe, så er de nok nødt til å ha med seg de lettere heslige elementene ute på høyresiden. 

newsflash
29.01.19 22:10
1769: Det er generelt lite misnøye med EU i EU. Utenfor derimot, i de aller rikeste delene av verden, der vi og sveitserne befinner oss, er den ganske stor.  Noe av den lille motstanden som finnes innenfor EU er venstreorientert, noe er fordi EU ikke er bra nok, men skal EU-motstandere oppnå noe, så er de nok nødt til å ha med seg de lettere heslige elementene ute på høyresiden

Nå linket jeg jo til et kart fra EU kommisjonen der en ser på hvor mange som sier de skal stemme på partier som er sterkt kritiske til EU. 

Du kan også se hvor mange som sier de skal stemme på partier som er moderat EU kritiske. 

Tilsammen blir det en betydelig andel av velgerne.

Serutover
SerutoverInnlegg: 5429
29.01.19 22:41
newsflash: Nå linket jeg jo til et kart fra EU kommisjonen der en ser på hvor mange som sier de skal stemme på partier som er sterkt kritiske til EU.
Du kan også se hvor mange som sier de skal stemme på partier som er moderat EU kritiske.
Tilsammen blir det en betydelig andel av velgerne.

At det er debatt og kritikk mot EU er helt naturlig og fullt ut til å leve med for EU.

malvolio
malvolioInnlegg: 26592
11.02.19 11:50
newsflash: Det som er synd er at det ikke går an å se slå sammen hvor stor andel som stemmer på sterkt EU-kritiske partier og mildt EU-kritiske partier.

Det ser faktisk ut til at kartet har omtrent den finessen, hvis du velger blant symbolene i øvre høyre hjørne har det nest øverste symbolet muligheten til å velge "votes at least somewhat opposed to EU integration". Jeg vil anta at det da må inneholde både de sterkt EU-kritiske og de mildt EU-kritiske partiene.

Hvis jeg aktiverer det valget, er det fire land som utmerker seg med svært stor oppslutning for EU-kritiske partier av alle avskygninger: Hellas, Italia, Ungarn og Storbritannia.

Via denne lenken kan man laste ned rapporten som dataene er basert på. (Jeg har lastet den ned, men ikke rukket å lese den ennå. Forhåpentligvis forklarer den hvilke partier som er regnet inn.)

newsflash
11.02.19 20:53
malvolio: Det ser faktisk ut til at kartet har omtrent den finessen, hvis du velger blant symbolene i øvre høyre hjørne har det nest øverste symbolet muligheten til å velge "votes at least somewhat opposed to EU integration". Jeg vil anta at det da må inneholde både de sterkt EU-kritiske og de mildt EU-kritiske partiene. Hvis jeg aktiverer det valget, er det fire land som utmerker seg med svært stor oppslutning for EU-kritiske partier av alle avskygninger: Hellas, Italia, Ungarn og Storbritannia. Via denne lenken kan man laste ned rapporten som dataene er basert på. (Jeg har lastet den ned, men ikke rukket å lese den ennå. Forhåpentligvis forklarer den hvilke partier som er regnet inn.)

Joda, et jeg skulle ønske meg at en også kunne slå sammen de sterkt EU kritiske med de mildt EU kritiske, så kunne en fått en grafisk fremstilling over hvor stor andelen av velgerne som stemmer på partier som er kritisk til EUs utvikling.

Tror sannelig jeg skal se på den rapporten jeg også :)

fazz
fazzInnlegg: 24599
11.02.19 20:58
newsflash: Nå linket jeg jo til et kart fra EU kommisjonen der en ser på hvor mange som sier de skal stemme på partier som er sterkt kritiske til EU.

>>> Dersom du zoomer inn så ser du så og si ALLE befolkningstette områdene, Paris, Marseielles, Toulouse, Berlin, London osv osv. Er positive til EU. Dersom jeg ikke husker feil, så var Italia det mest EU kritiske landet og der var fortsatt 56% FOR og bare noen og 30% imot.

https://www.axios.com/how-european-union-countries-would-vote-brexit-referendum-8a66385b-b6f0-4365-b83f-fd14e5020287.html

(Innlegget ble redigert 11.02.19 21:00)

newsflash
11.02.19 21:06
fazz: >>> Dersom du zoomer inn så ser du så og si ALLE befolkningstette områdene, Paris, Marseielles, Toulouse, Berlin, London osv osv. Er positive til EU. Dersom jeg ikke husker feil, så var Italia det mest EU kritiske landet og der var fortsatt 56% FOR og bare noen og 30% imot.

Joda, folk er mer positive til EU i byene. De som tjener på globalisering og sentralisering holder gjerne til i en by.

Ellers så illusterer du godt hvorfor jeg ønsker at det gikk an å slå sammen de mildt EU kritiske partiene med de sterkt EU kritiske partiene.

Ser du på Italia og de mildt EU kritiske partiene så ser du at nesten hele Italia farges lilla, dvs over 50 % stemmer på et parti som karakteriseres som mildt EU kritisk. 

fazz
11.02.19 21:09
newsflash: Ser du på Italia og de mildt EU kritiske partiene så ser du at nesten hele Italia farges lilla, dvs over 50 % stemmer på et parti som karakteriseres som mildt EU kritisk.

>>> Selv i Italia så er det bare 24% leave mot 44% remain ( resten undecided).

newsflash
11.02.19 21:12
fazz: >>> Selv i Italia så er det bare 24% leave mot 44% remain ( resten undecided).

Jeg visste ikke at Italia hadde avholdt noen folkeavstemning om dette spørmålet?

Faktum er at et stort flertall av italienerne stemmer på partier som er EU kritiske. 

fazz
11.02.19 21:14
newsflash: Jeg visste ikke at Italia hadde avholdt noen folkeavstemning om dette spørmålet? Faktum er at et stort flertall av italienerne stemmer på partier som er EU kritiske.

>>> Det er fult mulig å ha meningsmålinger uten at det er folkeavstemning. Er det ikke det du har basert hele tråden på?

Faktum er at folk flest i Italia er generelt fornøyd med EU og ønsker ikke å forlate unionen, selv om Italia er det mest kritiske mot EU av medlemslandene.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 21:15)

newsflash
11.02.19 21:27
fazz: >>> Det er fult mulig å ha meningsmålinger uten at det er folkeavstemning. Er det ikke det du har basert hele tråden på? Faktum er at folk flest i Italia er generelt fornøyd med EU og ønsker ikke å forlate unionen, selv om Italia er det mest kritiske mot EU av medlemslandene.

Jepp, Italia er faktisk mer EU kritisk enn SB som stemte for å forlate EU. 

Det sier jo det meste :p

fazz
11.02.19 21:32
newsflash: Jepp, Italia er faktisk mer EU kritisk enn SB som stemte for å forlate EU.  Det sier jo det meste :p

>>> Ja, ironisk nok så er SB langt mer Pro EU nå enn de var for to år siden. Og når resten av landene ser hva som kommer til å skje med SB etter de forlater unionen så kan det jo fort være at Italia blir plutselig mer pro EU også. For dersom en ser på budsjettene til Itlaia så har det vært langt bedre for dem å være medlemmer enn å stå utenfor da utenlandsgjelden deres eksploderte, men offentlig slankekur er selvsagt ikke noe å vinne valg på.

Men når økonomien har vært drevet av svarte penger, mafia og korrupsjon så blir det selvsagt stor overgang inn i ett organisert system hovedsaklig styrt av strenge tyskere. Ikke rart at både Italienerne og Grekerne ble sjokkert. Men nå var økonomien i disse landene allerede basert på en låneøkonomi, noe som selvsagt ikke vil fungere til all evighet. Italias største problem forresten er en fertilitetsrate på under 1.3, og voksne menn i 30 åra som fortsatt bor hjemme hos mamma. Der har du den egentlig krisen i Italiensk økonomi. Uten EU og spesielt Tyskland til å subsidere for dem så vil de rett og slett kollapse i en ond spiral av deflasjon og arbeidsledighet.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 21:39)

1769
11.02.19 21:33
newsflash: Jepp, Italia er faktisk mer EU kritisk enn SB som stemte for å forlate EU.

Italienerne er også ganske så Italia-kritiske. De blir nok værende i både Italia og i EU. 

newsflash
11.02.19 21:40
fazz: >>> Ja, ironisk nok så er SB langt mer Pro EU nå enn de var for to år siden. Og når resten av landene ser hva som kommer til å skje med SB etter de forlater unionen så kan det jo fort være at Italia blir plutselig mer pro EU også. For dersom en ser på budsjettene til Itlaia så har det vært langt bedre for dem å være medlemmer enn å stå utenfor da utenlandsgjelden dems eksploderte, men offentlig slankekur er selvsagt ikke noe å vinne valg på.

Vel, jeg vil heller påstå at det viser meningsmålingers svakhet, og hvordan en kan vri spørsmålsstillingen for å få et resultat i tråd med det en ønsker. 

I SB fikke en fasiten, flertallet ønsket leave. Det har vært en rekke meningsmålinger i SB i etterkant av avstemningen, og selv om flertallet av disse viser et knapt flertall for remain, så er det langt i fra de tallene EU opererer med. 

newsflash
11.02.19 21:42
1769: Italienerne er også ganske så Italia-kritiske. De blir nok værende i både Italia og i EU.

Tja, vi får se. Tipper du hadde sagt det samme om SB i forkant av avstemningen der :p

1769
11.02.19 21:44
newsflash: Tja, vi får se. Tipper du hadde sagt det samme om SB i forkant av avstemningen der :p

Nei, den var jeg faktisk rimelig sikker på at kom til å ende som den gjorde. 

McLovin
McLovinInnlegg: 12958
11.02.19 21:47

Italia er jo Europas kanskje mest konstruerte land (ved siden av tidligere Jugoslavia).

newsflash
11.02.19 21:47
1769: Nei, den var jeg faktisk rimelig sikker på at kom til å ende som den gjorde.

Du verden, er det selveste snåsamannen vi har innom her? :p

fazz
11.02.19 21:48
newsflash: I SB fikke en fasiten, flertallet ønsket leave.

>>> Mja...  Dette er en sannhet med modifikasjoner. Flertallet av de som stemte ønsket "leave". Men så er det engang slik at flertallet av de som stemte bestod av mye pensjonister og eldre folk som ikke har annet å bedrive dagen med enn å gå å stemme, og som var svært partisk mot "leave".

Mens unge folk med jobb, barn og ørten andre ting de kanskje må prioritere ikke fikk kommet seg til å stemme (eller gadd). Det var vel 72% voter turnout og 51% av 72% er ikke nødvendigvis ett flertall, spesielt ikke hvis det i de resterende 28% var en stor overvekt av et av alternativene.

Så resultatet er egentlig at en relativ stor gruppe av velgerne som statistisk sett aldri kommer til å oppleve konsekvensene, avgjorde valget i mot interessene til en annen stor gruppe (som av en eller annen grunn ikke fikk prioritert inn å stemme) som må leve resten av livet med konsekvensene.

newsflash
11.02.19 21:52
fazz: >>> Mja...  Dette er en sannhet med modifikasjoner. Flertallet av de som stemte ønsket "leave". Men så er det engang slik at flertallet av de som stemte bestod av mye pensjonister og eldre folk som ikke har annet å bedrive dagen med enn å gå å stemme, og som var svært partisk mot "leave". Mens unge folk med jobb, barn og ørten andre ting de kanskje må prioritere ikke fikk kommet seg til å stemme (eller gadd). Det var vel 72% voter turnout og 51% av 72% er ikke nødvendigvis ett flertall, spesielt ikke hvis det i de resterende 28% var en stor overvekt av et av alternativene. Så resultatet er egentlig at en relativ stor gruppe av velgerne som statistisk sett aldri kommer til å oppleve konsekvensene, avgjorde valget i mot interessene til en annen stor gruppe (som av en eller annen grunn ikke fikk prioritert inn å stemme) som må leve resten av livet med konsekvensene.

Nå er det jo slik at det er valg som teller. En kan ha så mange meningsmålinger en vil, det betyr ingenting. 

Og resultatet av folkeavstemningen ble altså leave, enten du liker det eller ikke. 

fazz
11.02.19 21:54
newsflash: Og resultatet av folkeavstemningen ble altså leave, enten du liker det eller ikke.

>>> For min del så har jeg ikke noe preferanser for Brexit hverken ja eller nei da jeg ikke er britisk, eller trenger å forholde med spesielt mye til resultatet. Jeg bare forklarte deg at 51% av 72% ikke nødvendigvis betyr at flertallet nødvendigvis vant.

Dette er forøvrig også svakheten med folkeavstemninger for alt mulig. Til slutt så ender du opp med at folk blir lei og ikke har mulighet og du får velgeroppslutninger på 40-50%, og da kan politikerne være særdeles taktiske å nærmest "cherrypick" de sakene de ønsker å få igjennom. 

(Innlegget ble redigert 11.02.19 21:56)

newsflash
11.02.19 21:58
fazz: >>> For min del så har jeg ikke noe preferanser for Brexit hverken ja eller nei da jeg ikke er britisk, eller trenger å forholde med spesielt mye til resultatet. Jeg bare forklarte deg at 51% av 72% ikke nødvendigvis betyr at flertallet nødvendigvis vant. Dette er forøvrig også svakheten med folkeavstemninger for alt mulig. Til slutt så ender du opp med at folk blir lei og ikke har mulighet og du får velgeroppslutninger på 40-50%, og da kan politikerne være særdeles taktiske å nærmest "cherrypick" de sakene de ønsker å få igjennom.

Flertallet av de som stemte stemte for leave. Det er ikke mulig å vri seg unna. 

Velger du å ikke delta i et valg, så sier du fra deg rettigheten til å være med å påvirke.

1769
11.02.19 22:08
newsflash: Du verden, er det selveste snåsamannen vi har innom her? :p

Såså... VGD slår knallhardt ned på nickspekulasjoner. :-)

fazz
11.02.19 22:11
newsflash: Flertallet av de som stemte stemte for leave.

>>> Det er riktig, men igjen. Det betyr ikke nødvendigvis at de representerte flertallet av befolkningen. Dette er en svakhet i demokratiet som vi spesielt ser i USA, hvor det jobbes hardt med å faktisk begrense visse grupper som tenderer å stemme den ene eller andre veien sin rett til å stemme. 

1769
11.02.19 22:13
McLovin: Italia er jo Europas kanskje mest konstruerte land (ved siden av tidligere Jugoslavia).

Så å si alle land, kanskje bortsett fra rene bystater, er konstruerte land, - bygget med vold og tilfeldigheter og opprettholdt med sentralstyring og kreativ historiefortelling. Norge er intet unntak. 

(Innlegget ble redigert 11.02.19 22:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen