Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Egen plass i helvete for brexit forkjempere

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29825
09.02.19 18:04
Serutover: Folk som trekker Hitler og Stalin inn i debatten har allerede skjerpet frontene maksimalt. Tusk var da ganske lavmælt når han sa de berømte ordene.

Nåja, det var i hvertfall et interessant innblikk i hvordan en tenker i de indre kretser i Brüssel.

Ikke rart de ikke fikk til en akseptabel avtale. 

Serutover
SerutoverInnlegg: 4211
09.02.19 18:49
newsflash: Nåja, det var i hvertfall et interessant innblikk i hvordan en tenker i de indre kretser i Brüssel. Ikke rart de ikke fikk til en akseptabel avtale.

Det var et hjertesukk over kaoset i britisk brexit-politikk. Hva er galt med det? EU står på Irlands og de som vil ha fred i Nord Irland sin side. Brexiteerene i UK gir rett og slett f.

newsflash
09.02.19 22:23
Serutover: Det var et hjertesukk over kaoset i britisk brexit-politikk. Hva er galt med det? EU står på Irlands og de som vil ha fred i Nord Irland sin side. Brexiteerene i UK gir rett og slett f.

Det var vel mer at han ga uttrykk for de holdningene som råder i Brüssel.

Da er det ikke rart at en ikke får en avtale som begge kan være enig i. 

Jeg sier ikke at det er galt, men avslørende, det er det. 

Serutover
10.02.19 10:33
newsflash: Det var vel mer at han ga uttrykk for de holdningene som råder i Brüssel.
Da er det ikke rart at en ikke får en avtale som begge kan være enig i.
Jeg sier ikke at det er galt, men avslørende, det er det.

Britene klarer ikke å bli enige. Noen vil ha final say, noen vil ha Mays deal, noen vil ha norway plus og noen vil ha no deal. På hvilken måte mener du at dette er EUs skyld?

newsflash
10.02.19 13:35
Serutover: Britene klarer ikke å bli enige. Noen vil ha final say, noen vil ha Mays deal, noen vil ha norway plus og noen vil ha no deal. På hvilken måte mener du at dette er EUs skyld?

Den avtalen EU tilbød inneholdt en del elementer de visste ikke ville gå igjennom i SB. 

Målet for EU er at britene skal ombestemme seg, ikke at en får en ok avtale etterpå. 

Serutover
10.02.19 14:33
newsflash: Den avtalen EU tilbød inneholdt en del elementer de visste ikke ville gå igjennom i SB.  Målet for EU er at britene skal ombestemme seg, ikke at en får en ok avtale etterpå.

Det er ingenting som hindrer UK å gå inn for Norway plus, eller no deal for den del. Begge deler vil være uspiselig for noen i parlamentet, men slik er det.

axce
axceInnlegg: 19518
10.02.19 14:43
Serutover: Ja det har katastrofale konsekvenser hvis de det gjelder ikke klarer å finne seg ny jobb. UK har lav arbeidsledighet, denne setter de nå i spill hvis de går ut av det indre marked, og spesielt hvis de går ut uten avtale.

Ja, slik er virkeligheten, noen bedrifter faller fra og andre oppstår. Det gjelder overalt, både innenfor- og utenfor EU.

Også er det slik at bedrifter flytter ut, både i- og utenfor EU, med de konsekvenser det medfører.

EU og myndighetene i UK har et stort ansvar på seg når de boikotter resultatet av folkeavstemningen.

Serutover
10.02.19 15:55
axce: Ja, slik er virkeligheten, noen bedrifter faller fra og andre oppstår. Det gjelder overalt, både innenfor- og utenfor EU.
Også er det slik at bedrifter flytter ut, både i- og utenfor EU, med de konsekvenser det medfører.
EU og myndighetene i UK har et stort ansvar på seg når de boikotter resultatet av folkeavstemningen.

Det er ingen som boikotter noe som helst. Hvis det var så enkelt så kunne parlamentet ganske enkelt bestemme seg for enten en no deal eller Norway plus. Men det er ikke flertall for noen av delene. Og når det gjelder Mays deal så er det riktig at brexiteerene ikke vil ha den, men når remainere eller Norway plus-tilhengere ikke vil ha den, så er det av motsatt grunn. Den går ikke langt nok i retning integrasjon med EU.

axce
10.02.19 17:13
Serutover: Det er ingen som boikotter noe som helst. Hvis det var så enkelt så kunne parlamentet ganske enkelt bestemme seg for enten en no deal eller Norway plus. Men det er ikke flertall for noen av delene. Og når det gjelder Mays deal så er det riktig at brexiteerene ikke vil ha den, men når remainere eller Norway plus-tilhengere ikke vil ha den, så er det av motsatt grunn. Den går ikke langt nok i retning integrasjon med EU.

Jo, resultatet av folkeavstemningen er klinkende klar.

Det er UK-myndighetene og EU som har ansvaret at folkeavstemningen blir gjennomført.

Da godkjenner man ikke en avtale som ikke fører til at UK går ut av EU, slik begge parter har gjort.

Joda, EU-tilhengerne på begge sider boikotter folkeavstemningen.

Serutover
10.02.19 18:27
axce: Jo, resultatet av folkeavstemningen er klinkende klar.
Det er UK-myndighetene og EU som har ansvaret at folkeavstemningen blir gjennomført.
Da godkjenner man ikke en avtale som ikke fører til at UK går ut av EU, slik begge parter har gjort.
Joda, EU-tilhengerne på begge sider boikotter folkeavstemningen.

Leave betyr ikke annet enn at en avslutter medlemskapet i EU, og hva som kommer etter det er det opp til politikerne å bestemme. 

newsflash
10.02.19 19:03
Serutover: Det er ingenting som hindrer UK å gå inn for Norway plus, eller no deal for den del. Begge deler vil være uspiselig for noen i parlamentet, men slik er det.

En såkalt Norway pluss vil være en svært dårlig avtale, som inneholder elementer som ikke er akseptable for SB. 

Og så lenge EU ikke er villig til reelle forhandlinger for å få på plass en avtale som er ok for begge parter, så går det mot no deal. 

Serutover
10.02.19 19:08
newsflash: En såkalt Norway pluss vil være en svært dårlig avtale, som inneholder elementer som ikke er akseptable for SB.
Og så lenge EU ikke er villig til reelle forhandlinger for å få på plass en avtale som er ok for begge parter, så går det mot no deal.

Hvem er dette SB som du snakker om?

Det er maktkamp mellom regjeringen og parlamentet. I prinsippet kan parlamentet ta over styringen og få gjennom den avtalen som måtte ha flertall der, eventuelt en final say.

newsflash
10.02.19 19:16
Serutover: Hvem er dette SB som du snakker om? Det er maktkamp mellom regjeringen og parlamentet. I prinsippet kan parlamentet ta over styringen og få gjennom den avtalen som måtte ha flertall der, eventuelt en final say.

Jeg snakker om befolkningen i SB. 

Som altså har fått nok av å bli overstyrt av Brüssel og stemte for å gå ut av EU. 

(Innlegget ble redigert 10.02.19 19:20)

Serutover
10.02.19 19:26
newsflash: Jeg snakker om befolkningen i SB.
Som altså har fått nok av å bli overstyrt av Brüssel og stemte for å gå ut av EU.

Det er flertall for final say og remain på meningsmålingene, så du har ikke tallene med deg på dette.

newsflash
10.02.19 19:49
Serutover: Det er flertall for final say og remain på meningsmålingene, så du har ikke tallene med deg på dette.

Og meningsmålingene viste stort sett flertall for remain også i forkant av avstemningen :p

Blir det ny avstemning så lykkes EU med sin taktikk for å presse frem en ny avstemning. Jeg tror de kan gå på en smell nok en gang. 

(Innlegget ble redigert 10.02.19 19:50)

Serutover
10.02.19 19:51
newsflash: Og meningsmålingene viste stort sett flertall for remain :p
Blir det ny avstemning så lykkes EU med sin taktikk for å presse frem en ny avstemning. Jeg tror de kan gå på en smell nok en gang.

Det kan gå begge veier. En ting som taler for remain er at det var mange unge forrige gang som ikke tok seg bryet med å stemme. Den feilen er det ikke mange som gjør en gang til. Og som kjent er unge overveldende på remain.

newsflash
10.02.19 20:04
Serutover: Det kan gå begge veier. En ting som taler for remain er at det var mange unge forrige gang som ikke tok seg bryet med å stemme. Den feilen er det ikke mange som gjør en gang til. Og som kjent er unge overveldende på remain.

Dersom folket stemmer "feil" nok en gang, så kan en vel bare arrangere en tredje avstemning? Ikke sant?

Det er jo slik det fungerer innen EU, spør en folket så fortsetter en å spørre til det dumme folket stemmer riktig. 

Serutover
10.02.19 20:14
newsflash: Dersom folket stemmer "feil" nok en gang, så kan en vel bare arrangere en tredje avstemning? Ikke sant?
Det er jo slik det fungerer innen EU, spør en folket så fortsetter en å spørre til det dumme folket stemmer riktig.

Vis meg at samme land har stemt 3 ganger over samme tema relatert til EU over kort tid og jeg skal innrømme at du har et poeng. De gangene de har stemt 2 ganger, som gjelder Danmark i forhold til Maasstricht, så fikk de omfattende unntak etter første gang. Irland fikk unntak fra den felles forsvarspolitikken når det gjelder Nice, og når det gjelder Lisboa så fikk de garantier som gjorde at tilstrekkelig mange ombestemte seg. UK er et spesialtilfelle. Det er lite sannsynlig at de vil få nøyaktig samme spørsmålsstilling hvis det blir final say. Det vil antageligvis være valg mellom en eller flere former for brexit og remain.

(Innlegget ble redigert 10.02.19 20:15)

newsflash
10.02.19 20:18
Serutover: Vis meg at samme land har stemt 3 ganger over samme tema relatert til EU over kort tid og jeg skal innrømme at du har et poeng. De gangene de har stemt 2 ganger, som gjelder Danmark i forhold til Maasstricht, så fikk Danmark omfattende unntak etter første gang. Irland fikk unntak fra den felles forsvarspolitikken når det gjelder Nice, og når det gjelder Lisboa så fikk de garantier som gjorde at tilstrekkelig mange ombestemte seg. UK er et spesialtilfelle. Det er lite sannsynlig at de vil få nøyaktig samme spørsmålsstilling hvis det blir final say. Det vil antageligvis være valg mellom en eller flere former for brexit og remain.

Frem til nå har det holdt med to avstemninger der folket har stemt "feil". Jeg har ingen illusjoner om at EU ville gitt seg dersom folket stemte "feil"  hverken i Irland eller Danmark. 

Moralen er at en stemmer til en stemmer riktig. 

Om det tar 2, 3 eller 5 avstemninger spiller nok ingen rolle. 

Serutover
10.02.19 20:27
newsflash: Frem til nå har det holdt med to avstemninger der folket har stemt "feil". Jeg har ingen illusjoner om at EU ville gitt seg dersom folket stemte "feil" hverken i Irland eller Danmark.
Moralen er at en stemmer til en stemmer riktig.
Om det tar 2, 3 eller 5 avstemninger spiller nok ingen rolle.

Tull. Hvis du er medlem av en klubb og alle bortsett fra deg vil gjøre noen endringer i reglene, hva er den beste løsningen?

1. Klubben vedtar regelendringene. Det er tross alt bare en som ikke vil være med på den.

2. Ved litt diskusjon blir du og resten av klubben enig om at med noen endringer som gjelder spesielt deg, så er alle enige om at regelendringene er greit og de blir vedtatt enstemmig.

3. Regelendringene blir ikke innført.

Hvis du svarer 3, så lurer jeg på hvilke klubber som ville kunne fungert under slike forhold.

(Innlegget ble redigert 10.02.19 20:37)

newsflash
10.02.19 20:53
Serutover: Tull. Hvis du er medlem av en klubb og alle bortsett fra deg vil gjøre noen endringer i reglene, hva er den beste løsningen? 1. Klubben vedtar regelendringene. Det er tross alt bare en som ikke vil være med på den. 2. Ved litt diskusjon blir du og resten av klubben enig om at med noen endringer som gjelder spesielt deg, så er alle enige om at regelendringene er greit og de blir vedtatt enstemmig. 3. Regelendringene blir ikke innført. Hvis du svarer 3, så lurer jeg på hvilke klubber som ville kunne fungert under slike forhold.

Og du mener dette er relatert til hvordan EU fungerer?

Som en "klubb"? 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte...

Hvor mange folkeavstemninger mener du det må til i SB før vi kan si at nok er nok? 

Serutover
10.02.19 21:10
newsflash: Og du mener dette er relatert til hvordan EU fungerer?
Som en "klubb"?
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte...
Hvor mange folkeavstemninger mener du det må til i SB før vi kan si at nok er nok?

Dette er relevant, nettopp fordi det er lett for de fleste å tenke seg hvordan en klubb som aldri vedtar regelendringer hvis det ikke er enstemmig ville få store problemer med å fungere på sikt hvis de skyter seg selv i foten ved å nekte å vurdere endringer i forslaget til regelendringer som kunne føre til enstemmighet.

Folket fikk ikke anledning til å si hva de mente om hvordan brexit skulle se ut. At de får denne anledningen, sammen med anledningen til å ombestemme seg (eventuelt komme seg til stemmelokalet og stemme) er fornuftig, men ikke mer enn denne ene gangen. Jeg kan ikke se for meg at det vil være noe appetitt på noe mer hvis det skulle bli leave denne gangen og heller.

(Innlegget ble redigert 10.02.19 21:13)

newsflash
10.02.19 21:15
Serutover: Dette er relevant, nettopp fordi det er lett for de fleste å tenke seg hvordan en klubb som aldri vedtar regelendringer hvis det ikke er enstemmig ville få store problemer med å fungere på sikt. Ja som skyter seg selv i foten ved å nekte å vurdere endringer i forslaget til regelendringer som kunne føre til enstemmighet. EU er ikke som Europarådet eller FN, som for mange oppleves som irrelevant. Folket fikk ikke anledning til å si hva de mente om hvordan brexit skulle se ut. At de får denne anledningen, sammen med anledningen til å ombestemme seg (eventuelt komme seg til stemmelokalet og stemme) er fornuftig, men ikke mer enn denne ene gangen. Jeg kan ikke se for meg at det vil være noe appetitt på noe mer hvis det skulle bli leave denne gangen og heller.

Dette er ikke klubben fra trehushytta i barndommen...

Flertallet i SB ønsker ikke den utviklingen EU har hatt. Og ønsker å gå ut. 

I stedet for å respektere dette, så forsøker eliten i Brüssel (og London) å omgjøre resultatet fra folkeavstemningen. 

Det er ikke rart politikerforakten i vesten stadig når nye høyder...

Folket stemte leave. Da er det opp til politikerne å gjennomføre dette før en begynner å snakke om en ny avstemning. 

Kommer de ikke frem til en ok avtale som kan aksepteres av begge parter, så blir det no deal. Så får de ta det derifra. 

(Innlegget ble redigert 10.02.19 21:17)

Serutover
10.02.19 21:21
newsflash: Dette er ikke klubben fra trehushytta i barndommen...
Flertallet i SB ønsker ikke den utviklingen EU har hatt. Og ønsker å gå ut.
I stedet for å respektere dette, så forsøker eliten i Brüssel (og London) å omgjøre resultatet fra folkeavstemningen.
Det er ikke rart politikerforakten i vesten stadig når nye høyder...

Denne gjengen er rett nok såpass høyt på strå at de er parlamentsmedlemmer, men jeg vil ikke kalle de for elite. Det ordet passer bedre på slike som denne karen.

newsflash
10.02.19 21:24
Serutover: Denne gjengen er rett nok såpass høyt på strå at de er parlamentsmedlemmer, men jeg vil ikke kalle de for elite. Det ordet passer bedre på slike som denne karen.

Som parlamentsmedlemmer bør de ta inn over seg at de sitter i sine godt betalte posisjoner etter et mandat for å styre på vegne av folket. Ikke for å styre folket.

Flertallet av folket stemte leave. 

Da får de levere. Dersom en ikke klarer å få til en avtale som kan aksepteres av begge parter, så blir det no deal. 

Serutover
11.02.19 08:49
newsflash: Som parlamentsmedlemmer bør de ta inn over seg at de sitter i sine godt betalte posisjoner etter et mandat for å styre på vegne av folket. Ikke for å styre folket.
Flertallet av folket stemte leave.
Da får de levere. Dersom en ikke klarer å få til en avtale som kan aksepteres av begge parter, så blir det no deal.

Og folket vil ha en ny titt på spørsmålet. Blant Labour sine velgere har 72% dette synet. Mener du at Labour ikke først og fremst skal lytte til sine egne velgere?

malvolio
malvolioInnlegg: 26384
11.02.19 11:17
axce: Er ikke nødvendig å tolke resultatet av folkeavstemningen, leave fikk flest stemmer, det betyr enkelt en ordre til politikerne om å melde UK ut av EU.
Det har ikke politikerne gjort,

Jo, det har de gjort. Ærlig talt, da. Utmeldingen har ikke trådd i kraft ennå, fordi det er en "oppsigelsesfrist" på to år. Nå er det ca. halvannen måned igjen til den trer i kraft.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 11:18)

axce
11.02.19 14:03
Serutover: Mener du at Labour ikke først og fremst skal lytte til sine egne velgere?

Altså styre etter hva meningsmålingene viser, etter at gjengen har skapt det verste kaoset i UK på lange tider?

Forstår du ikke at når myndighetene har løftet et politisk spørsmål ut av parlamentet og latt befolkningen avgjøre i folkeavstemning, da må parlamentet følge resultatet av folkeavstemningen, selv om det kan være et annet flertall i parlamentet?

Da forutsetter jeg at utmelding av EU ikke krever mere enn alminnelig flertall, etter UK-lovene.

Det UK-myndighetene har foretatt seg vedr. brexit kan i en samlebetegnelse beskrives som boikott av folkeavstemningen.

axce
11.02.19 14:08
Serutover: men ikke mer enn denne ene gangen. Jeg kan ikke se for meg at det vil være noe appetitt på noe mer hvis det skulle bli leave denne gangen og heller.

I Norge fikk vi også to sjanser. Det ødela ikke appetitten på enda ett forsøk, der man hadde lært å ikke la befolkningen få innflytelse.

Serutover
11.02.19 14:48
axce: I Norge fikk vi også to sjanser. Det ødela ikke appetitten på enda ett forsøk, der man hadde lært å ikke la befolkningen få innflytelse.

Du mener vel ikke på ramme alvor at folkeavstemningen skulle bestemme Norges eventuelle EU-medlemskap for alltid?

10 år er lang tid. 22 år er en generasjon, det bør være evig nok.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg