Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brexit er et faktum

NYTT TEMA
Noreger

Noreger
08.05.21 15:46
Folkflesk: Partiet er faktisk stiftet nettopp for å bryte ut av Storbritannia. https://no.wikipedia.org/wiki/Scottish_National_Party

Jeg tror nok fortsatt dette bare er retorikk. 

For å si det sånn, tror du de ville ha agitert for utmeldelse fra UK om det ble nei til Brexit?

Det sier jo alt. 

Folkflesk

Folkflesk
08.05.21 16:35
Noreger: Jeg tror nok fortsatt dette bare er retorikk.      For å si det sånn, tror du de ville ha agitert for utmeldelse fra UK om det ble nei til Brexit?

De gjorde det til gangs før noen i det hele tatt hadde hørt om Brexit. Tror ikke du helt skjønner hva som er selve grunnlaget for partiet (skotsk uavhengighet).

(Innlegget ble redigert 08.05.21 16:35)

C-172

C-172
09.05.21 15:18
newsflash: Det var flertall for en ny folkeavstemning i forkant av brexit. Etter brexit ble gjennomført har det snudd, med dødt løp i mars, og nå et flertall mot en folkeavstemning. Ellers så ser jeg nå at SNP nå nedtoner dette med rent flertall, til tross for at de tidligere har sagt at rent flertall ville være et mandat for å kreve ny folkeavstemning.

Bra du ihvertfall har gått bort fra feilen om at det ikke har vært flertall for en ny folkeavstemning siden sommeren da...

SNP har fortsatt å manet om ny folkeavstemning nå etter at valgresultatet er klart. Ikke noe tvil om det.

newsflash

newsflash
09.05.21 19:09
C-172: Bra du ihvertfall har gått bort fra feilen om at det ikke har vært flertall for en ny folkeavstemning siden sommeren da... SNP har fortsatt å manet om ny folkeavstemning nå etter at valgresultatet er klart. Ikke noe tvil om det.

Hehe! På trolletur igjen? Jeg slo altså fast at det ikke medførte riktighet at det hadde vært flertall for en ny folkeavstemning siden sommeren. Det snudde etter brexit, med dødt løp i mars og altså flertall mot en slik folkeavstemning nå.

Ellers så er det riktig at SNP maner for en ny folkeavstemning. Uten at de har noe valgskred i ryggen som bekrefter det. 

Når det er sagt, jeg mener skottene skal få stemme over uavhengighet dersom de ønsker det. Jeg tror ikke det er klokt, men bør være opp til de selv. 

C-172

C-172
10.05.21 09:39
newsflash: Hehe! På trolletur igjen? Jeg slo altså fast at det ikke medførte riktighet at det hadde vært flertall for en ny folkeavstemning siden sommeren. Det snudde etter brexit, med dødt løp i mars og altså flertall mot en slik folkeavstemning nå. Ellers så er det riktig at SNP maner for en ny folkeavstemning. Uten at de har noe valgskred i ryggen som bekrefter det. Når det er sagt, jeg mener skottene skal få stemme over uavhengighet dersom de ønsker det. Jeg tror ikke det er klokt, men bør være opp til de selv.

Men det har vært flertall siden sommeren, inkludert sommeren, bortsett fra de siste to månedene. Så her er det du som er ute og troller..

Så bra at du er enig i at skottene burde få holde en avsteming. I motsetning til helten din Boris. Men han er nok livredd for å bli stående som den statsministeren som sørget for oppløsning av unionen. Så da er det nok best å nekte dem en avstemning.

newsflash

newsflash
10.05.21 10:11
C-172: Men det har vært flertall siden sommeren, inkludert sommeren, bortsett fra de siste to månedene. Så her er det du som er ute og troller.. Så bra at du er enig i at skottene burde få holde en avsteming. I motsetning til helten din Boris. Men han er nok livredd for å bli stående som den statsministeren som sørget for oppløsning av unionen. Så da er det nok best å nekte dem en avstemning.

Nei, det har ikke vært flertall siden sommeren. Som du selv sier, så har det ikke vært flertall de siste to månedene. Det bør alle ta innover seg :)

Ellers så mener jeg at folket bør forespørres i flest mulig spørsmål. Dermed er jeg selvfølgelig for at skottene får stemme dersom de ønsker det. På samme måte som jeg mener at det norske folk bør få stemme over f.eks. ACER. Er det noe du kan støtte?

C-172

C-172
10.05.21 12:09
newsflash: Nei, det har ikke vært flertall siden sommeren. Som du selv sier, så har det ikke vært flertall de siste to månedene. Det bør alle ta innover seg :) Ellers så mener jeg at folket bør forespørres i flest mulig spørsmål. Dermed er jeg selvfølgelig for at skottene får stemme dersom de ønsker det. På samme måte som jeg mener at det norske folk bør få stemme over f.eks. ACER. Er det noe du kan støtte?

Hvis du skal henge deg opp i det utsagnet fra artikkel forfatteren når det altså kun gjelder de to siste månedene at det ikke har vært flertall, over en periode på to år, så skal du få lov til det. Jeg gidder ikke å kverulere om det...

Nå har vi ikke for vane å ha avsteminger over enkeltsaker i Norge, da vi ikke praktiserer dens slags direkte demokrati. Du kan sikkert starte en underskriftskampanje for å få gjennomslag for din tankegang, men jeg tviler på at du vil få nok støtte.

newsflash

newsflash
10.05.21 12:15
C-172: Hvis du skal henge deg opp i det utsagnet fra artikkel forfatteren når det altså kun gjelder de to siste månedene at det ikke har vært flertall, over en periode på to år, så skal du få lov til det. Jeg gidder ikke å kverulere om det... Nå har vi ikke for vane å ha avsteminger over enkeltsaker i Norge, da vi ikke praktiserer dens slags direkte demokrati. Du kan sikkert starte en underskriftskampanje for å få gjennomslag for din tankegang, men jeg tviler på at du vil få nok støtte.

Nå påpeker jeg en konkret feil. Alle burde jo bære takknemlig for at debatten blir mest mulig faktabasert, synes du ikke det?

Ellers så er det jo påfallende hvor stor pris du setter på en eventuell folkeavstemning i Skottland, når du samtidig er så negativ på en generell basis :p

C-172

C-172
10.05.21 13:19
newsflash: Nå påpeker jeg en konkret feil. Alle burde jo bære takknemlig for at debatten blir mest mulig faktabasert, synes du ikke det? Ellers så er det jo påfallende hvor stor pris du setter på en eventuell folkeavstemning i Skottland, når du samtidig er så negativ på en generell basis :p

Litt rikt fra en person som brukte så mye tid og krefter på å spre usannheter i vaksine-tråden.. men jeg har ikke tenkt å bruke mer tid på dette.

Nå er det forskjell på en folkeavstemning som går på om et land skal være uavhengig enn en avsteming om hvorvidt man skal knytte seg til et felles energimarked (i korte trekk). Til og med du burde greie å se forskjellen på det. Med bakgrunn i dette så kan man ikke forsvare ditt syn på saken..

Nå har Norge allerede hatt avsteming om EU tilstutning og jeg gjentar at det ikke er tradisjoner for avsteminger om enkeltsaker i Norge. Så dette blir å sammenligne epler og pærer

(Innlegget ble redigert 10.05.21 13:19)

newsflash

newsflash
10.05.21 20:06
C-172: Litt rikt fra en person som brukte så mye tid og krefter på å spre usannheter i vaksine-tråden.. men jeg har ikke tenkt å bruke mer tid på dette. Nå er det forskjell på en folkeavstemning som går på om et land skal være uavhengig enn en avsteming om hvorvidt man skal knytte seg til et felles energimarked (i korte trekk). Til og med du burde greie å se forskjellen på det. Med bakgrunn i dette så kan man ikke forsvare ditt syn på saken.. Nå har Norge allerede hatt avsteming om EU tilstutning og jeg gjentar at det ikke er tradisjoner for avsteminger om enkeltsaker i Norge. Så dette blir å sammenligne epler og pærer

Så så, ingen grunn til å forsøke å avspore også denne tråden med persondebatt. Det burde jo være i alles interesse at debatten er mest mulig faktabasert, synes du ikke?

Jeg er for mest mulig demokrati, gjerne direktedemokrati. Derfor mener jeg skottene skal få stemme over fremtiden til SB. Og derfor mener jeg det norske folk bør få stemme ting av betydning for det norske folk. ACER innkuldert. 

farout05

farout05
10.05.21 21:32
newsflash: Jeg er for mest mulig demokrati, gjerne direktedemokrati. Derfor mener jeg skottene skal få stemme over fremtiden til SB. Og derfor mener jeg det norske folk bør få stemme ting av betydning for det norske folk. ACER innkuldert.

Selvsagt er det positivt at befolkningen får innflytelse på aktuelle saker av en viss størrelse. Grunnlaget for folkets innflytelse legges med kunnskaper om sakene, det er nødvendig for at det representative demokratiet kan fungere. Det er i hovedsak den offentlige debatten om sakene som gir befolkningen kunnskapene som må til.

I Norge driver ja-partiene og undertrykker den offentlige debatten om viktige saker og hindrer dermed demokratiet i å fungere.

I ACER-saken var media litt "slipphendt" og tillot ganske mye debatt. Dermed fikk befolkningen kunnskaper om saken. En meningsmåling viste at kun 9 % ville at stortinget skulle vedta ACER.

Det er jo ikke akkurat oppsiktsvekkende, flertallet i befolkningen har alltid vært imot integrering til EU. Da er det jo tankevekkende at Norge likevel er integrert til EU tilnærmet på nivå med hva EU-landene er.  

(Innlegget ble redigert 10.05.21 21:35)

C-172

C-172
10.05.21 22:14
newsflash: Så så, ingen grunn til å forsøke å avspore også denne tråden med persondebatt. Det burde jo være i alles interesse at debatten er mest mulig faktabasert, synes du ikke? Jeg er for mest mulig demokrati, gjerne direktedemokrati. Derfor mener jeg skottene skal få stemme over fremtiden til SB. Og derfor mener jeg det norske folk bør få stemme ting av betydning for det norske folk. ACER innkuldert.

Alt jeg prøver å fortelle deg er at du kommer ikke med fakta i denne saken. Artikkel forfatteren skrev "fra sommeren har det vært flertall". subjunksjon "fra" sier noe om hvilket tidspunkt en begivenhet begynner (her: flertall) og ikke noe om når den slutter. Dermed så er setningen korrekt. Da fikk du litt norsk opplæring også..

Jeg har allerede fortalt at vi ikke har tradisjoner for avsteminger og enkeltsaker i Norge. Så her tror jeg du ikke akkurat har flertall for dine mening..

(Innlegget ble redigert 10.05.21 22:15)

newsflash

newsflash
10.05.21 22:51
C-172: Alt jeg prøver å fortelle deg er at du kommer ikke med fakta i denne saken. Artikkel forfatteren skrev "fra sommeren har det vært flertall". subjunksjon "fra" sier noe om hvilket tidspunkt en begivenhet begynner (her: flertall) og ikke noe om når den slutter. Dermed så er setningen korrekt. Da fikk du litt norsk opplæring også.. Jeg har allerede fortalt at vi ikke har tradisjoner for avsteminger og enkeltsaker i Norge. Så her tror jeg du ikke akkurat har flertall for dine mening..

Selvfølgelig kommer jeg med fakta. Som vanlig :)

Hvorfor er det et poeng å benekte at stemningen har snudd i Skottland etter Brexit?

I forkant av brexit var det et flertall for løsrivelse. Etter brexit var unnagjort ble det et markert skifte, noe som resulterte i dødt løp i mars, og altså flertall mot en løsrivelse nå i mai. 

Nei, vi har ingen "tradisjon" for direktedemokrati. Spoler en 100 år tilbake så hadde vi knapt noen tradisjon for demokrati i det heletatt. Ting endrer seg. Hvorfor denne frykten for å la folk reelt ta del i hvordan landet styres? 

C-172

C-172
11.05.21 08:53
newsflash: Selvfølgelig kommer jeg med fakta. Som vanlig :) Hvorfor er det et poeng å benekte at stemningen har snudd i Skottland etter Brexit? I forkant av brexit var det et flertall for løsrivelse. Etter brexit var unnagjort ble det et markert skifte, noe som resulterte i dødt løp i mars, og altså flertall mot en løsrivelse nå i mai. Nei, vi har ingen "tradisjon" for direktedemokrati. Spoler en 100 år tilbake så hadde vi knapt noen tradisjon for demokrati i det heletatt. Ting endrer seg. Hvorfor denne frykten for å la folk reelt ta del i hvordan landet styres?

Nei det gjør du ikke. Jeg kommer kun med fakta. :)

Hvis du ønsker å debattere hvorvidt vi skal ha direkte demokrati eller ikke så forslår jeg at du oppretter en annen tråd. Ser ikke at det har så mye med Brexit tråden å gjøre

Noreger

Noreger
11.05.21 09:37
newsflash: Nei, vi har ingen "tradisjon" for direktedemokrati. Spoler en 100 år tilbake så hadde vi knapt noen tradisjon for demokrati i det heletatt. Ting endrer seg. Hvorfor denne frykten for å la folk reelt ta del i hvordan landet styres?

Vi har vel ingen lang tradisjon med å få tredd alle lovene over hodet vårt heller. Og vi har jo hatt To folkeavstemminger om EU og vi hadde en om vi skulle ha Konge eller president, så det kan jo gjøres.

Direkte demokrati er selvsagt noe EUrokratene hater mer enn noe annet. For det ville ledet til en stopp på masseinnvandringen; full legalisering av Cannabis; flat skatt og en rekke andre ting som tar makt IFRA politikerne og gir den til folket. 

Et Norden med direkte demokrati og vetorett for provinser, ville ivaretatt alle land sine behov og samtidig sikret at ikke maktsyke globalister kunne herse med alle sammen. 

newsflash

newsflash
11.05.21 19:50
C-172: Nei det gjør du ikke. Jeg kommer kun med fakta. :) Hvis du ønsker å debattere hvorvidt vi skal ha direkte demokrati eller ikke så forslår jeg at du oppretter en annen tråd. Ser ikke at det har så mye med Brexit tråden å gjøre

Nåja, fakta er jo at stemningen i Skottland har snudd. Det er ikke lenger flertall for selvstendighet. 

Da blir det for dumt å påstå noe annet. 

newsflash

newsflash
11.05.21 19:51
Noreger: Vi har vel ingen lang tradisjon med å få tredd alle lovene over hodet vårt heller. Og vi har jo hatt To folkeavstemminger om EU og vi hadde en om vi skulle ha Konge eller president, så det kan jo gjøres.     Direkte demokrati er selvsagt noe EUrokratene hater mer enn noe annet. For det ville ledet til en stopp på masseinnvandringen; full legalisering av Cannabis; flat skatt og en rekke andre ting som tar makt IFRA politikerne og gir den til folket.       Et Norden med direkte demokrati og vetorett for provinser, ville ivaretatt alle land sine behov og samtidig sikret at ikke maktsyke globalister kunne herse med alle sammen.

Eurokratene har lite til overs for tradisjonelt demokrati, og enda mindre til overs for direktedemokrati. 

Det er en dirkete trussel mot deres makt. 

C-172

C-172
12.05.21 09:55
newsflash: Nåja, fakta er jo at stemningen i Skottland har snudd. Det er ikke lenger flertall for selvstendighet. Da blir det for dumt å påstå noe annet.

Og fakta er at fra sommeren så har det vært flertall. Så da lærte du at en sak kan ha to sider.

newsflash

newsflash
12.05.21 11:15
C-172: Og fakta er at fra sommeren så har det vært flertall. Så da lærte du at en sak kan ha to sider.

Fakta er at det var flertall fra sommeren og frem til mars 2021. Det siste er en temmelig vesentlig opplysning :)

C-172

C-172
12.05.21 12:54
newsflash: Fakta er at det var flertall fra sommeren og frem til mars 2021. Det siste er en temmelig vesentlig opplysning :)

Som du sier seg: flertall fra sommeren. Hvorfor må du kverulere om andre ting da?

newsflash

newsflash
12.05.21 13:33
C-172: Som du sier seg: flertall fra sommeren. Hvorfor må du kverulere om andre ting da?

Det impliseres at det fremdeles er flertall for uavhengighet. Det medfører ikke riktighet. 

Jeg kun korrigerer det inntrykket :)

C-172

C-172
12.05.21 14:09
newsflash: Det impliseres at det fremdeles er flertall for uavhengighet. Det medfører ikke riktighet. Jeg kun korrigerer det inntrykket :)

Som sagt tidligere så er det jo kun hvordan man ser på saken. Jeg har allerede forklart deg hva subjunksjon "fra" betyr og hvordan dette ikke har noe tidsbegrensing og at utsagnet derfor blir korrekt og dermed er fakta, som du liker å si det..

(Innlegget ble redigert 12.05.21 14:10)

newsflash

newsflash
12.05.21 18:10
C-172: Som sagt tidligere så er det jo kun hvordan man ser på saken. Jeg har allerede forklart deg hva subjunksjon "fra" betyr og hvordan dette ikke har noe tidsbegrensing og at utsagnet derfor blir korrekt og dermed er fakta, som du liker å si det..

Nei, det handler ikke om hvordan en ser på saken. Det handler om hvordan en ønsker å fremstille saken. 

Pre Brexit var det fokus på at dersom britene gikk ut av EU så ville SB rakne, og Skottland gå ut av SB. Post Brexit virker det som at skottene har ombestemt seg. 

Det passer ikke inn med narrativet hos enkelte, dermed utelates denne "detaljen". 

C-172

C-172
12.05.21 20:56
newsflash: Nei, det handler ikke om hvordan en ser på saken. Det handler om hvordan en ønsker å fremstille saken. Pre Brexit var det fokus på at dersom britene gikk ut av EU så ville SB rakne, og Skottland gå ut av SB. Post Brexit virker det som at skottene har ombestemt seg. Det passer ikke inn med narrativet hos enkelte, dermed utelates denne "detaljen".

Jo det gjør det og det som har blitt sagt stemmer. Det kan du ikke motbevise.

Du må lære deg å akseptere at andre mennesker kan ha andre syn på en sak enn deg.

Dette blir det siste jeg gidder å skrive i denne debatten om dette temaet da det er ikke noe poeng i å diskutere andre sitt syn på en sak.

newsflash

newsflash
12.05.21 22:10
C-172: Jo det gjør det og det som har blitt sagt stemmer. Det kan du ikke motbevise. Du må lære deg å akseptere at andre mennesker kan ha andre syn på en sak enn deg. Dette blir det siste jeg gidder å skrive i denne debatten om dette temaet da det er ikke noe poeng i å diskutere andre sitt syn på en sak.

Nei, det gjør jo ikke det. Jeg har jo vist deg meningsmålingene som viser at du tar feil. 

Dette handler ikke om meninger, tallene er udiskutable. 

C-172

C-172
13.05.21 09:17
newsflash: Nei, det gjør jo ikke det. Jeg har jo vist deg meningsmålingene som viser at du tar feil. Dette handler ikke om meninger, tallene er udiskutable.

Nei jeg gjør jo ikke det. Tallene er udiskutable og det har vært flertall fra sommeren noe som du selv også har skrevet.

Det er jo ikke mulig å ta feil da.. Når skal du akseptere det?

(Innlegget ble redigert 13.05.21 09:18)

newsflash

newsflash
13.05.21 09:45
C-172: Nei jeg gjør jo ikke det. Tallene er udiskutable og det har vært flertall fra sommeren noe som du selv også har skrevet. Det er jo ikke mulig å ta feil da.. Når skal du akseptere det?

Nå er det jo slik at det ikke lenger er flertall for selvstendighet for Skottland. Og har ikke vært det på en stund. 

Mener du det er irrelevant for debatten? Og at en heller skal debattere på hvordan meningsmålingene var i fjor høst?

C-172

C-172
13.05.21 16:15
newsflash: Nå er det jo slik at det ikke lenger er flertall for selvstendighet for Skottland. Og har ikke vært det på en stund. Mener du det er irrelevant for debatten? Og at en heller skal debattere på hvordan meningsmålingene var i fjor høst?

Det er noe helt annet å diskutere hva meningsmålingene sier til enhver tid enn å kverulere om en setning i en artikkel....

Jeg kan godt være med på å diskutere førstnevnte.

Målinger svinger hele tiden og det er fortsatt flertall for de som ønsker en ny avsteming i det skotske parlamentet. Så det skal bli spennende å se hva som skjer. Kan tenke at Boris svetter litt nå ja

newsflash

newsflash
13.05.21 18:25
C-172: Det er noe helt annet å diskutere hva meningsmålingene sier til enhver tid enn å kverulere om en setning i en artikkel.... Jeg kan godt være med på å diskutere førstnevnte. Målinger svinger hele tiden og det er fortsatt flertall for de som ønsker en ny avsteming i det skotske parlamentet. Så det skal bli spennende å se hva som skjer. Kan tenke at Boris svetter litt nå ja

Vel, poenget er at artikkelen fremstiller det som at et flertall av skottene ønsker uavhengighet. 

Det har en ikke grunnlag for å hevde basert på meningsmålingene. 

Dermed kommer nok ikke SNP til å presse all verden for en ny avstemning i denne runden. 

(Innlegget ble redigert 13.05.21 18:30)

Noreger

Noreger
13.05.21 21:06
newsflash: Vel, poenget er at artikkelen fremstiller det som at et flertall av skottene ønsker uavhengighet.  Det har en ikke grunnlag for å hevde basert på meningsmålingene.  Dermed kommer nok ikke SNP til å presse all verden for en ny avstemning i denne runden.

SNP vil nok holde temaet nok i live til å gi inntrykk av at de bryr seg om nasjonalstaten, når faktum er at de nok representerer det globale EU mer enn noe annet. 

Billig retorikk og enkelt kort å spille ut når det trengs. 

Klikk for å gå tilbake til toppen