Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Marica, EU-vennenes skrekk

NYTT TEMA
inspector

inspector
07.10.20 20:54

Interessant dokumentar på NRK: https://www.nrk.no/urix/marica-i-brasil-har-en-egen-valuta-1.15159252

Marica, en liten kommune i Brasil som har valgt sin egen vei for å fjerne seg fra landets tvilsomme rykte, skape arbeidsplasser, sikre velstand, redusere kriminalitet og hindre at områdets oljerikdom havner hos oljebaroner. Ikke akkurat EUs oppskrift på hvordan ting skal gjøres.....

1769

1769
08.10.20 09:25
inspector: Marica, en liten kommune i Brasil som har valgt sin egen vei for å fjerne seg fra landets tvilsomme rykte, skape arbeidsplasser, sikre velstand, redusere kriminalitet og hindre at områdets oljerikdom havner hos oljebaroner. Ikke akkurat EUs oppskrift på hvordan ting skal gjøres.....

En særdeles rik kommune, som har mulighet til å omfordele og gjør det. Et godt eksempel til etterfølgelse for flere, i et land hvor de sosiale forskjellene er brutale, med en underklasse som mangler alt, og en overklasse som har alt, men lever livet bak piggtråd og må væpne seg til tennene for å beskytte seg mot de førstnevnte.

Jeg ser dog ikke helt hva EU har med dette å gjøre... Så vidt meg bekjent er det da ikke noe forbud i EU mot matkuponger eller gavekort. 

inspector

inspector
08.10.20 17:56

1769:

Hvis Marica lå i et lydhørt EU-land, ville nok sentralmakten overstyrt det meste. Valutaen ville vært Euro, inntektene ville havnet hos internasjonale selskaper eller hos korrupte politikere og lokal tjeneste/vareproduksjon ville vært altfor dyrt. Lokale tilpasninger og hindringer av de fire «friheter» er som kjent svært upopulært i EUsonen.

1769

1769
09.10.20 09:06
inspector: Hvis Marica lå i et lydhørt EU-land, ville nok sentralmakten overstyrt det meste. Valutaen ville vært Euro, inntektene ville havnet hos internasjonale selskaper eller hos korrupte politikere og lokal tjeneste/vareproduksjon ville vært altfor dyrt. Lokale tilpasninger og hindringer av de fire «friheter» er som kjent svært upopulært i EUsonen.

Her var det mye bruk av andre kondisjonalis... Fire ganger faktisk. I språkfag kunne dette vært en fin oversettelsesøvelse, da en del språk bruker konjunktiv i stedet for andre kondisjonalis, når man beskriver hypotetiske situasjoner...

Utover det rent språklige ser jeg ikke veldig mye interessant i innlegget ditt. Du kan jo prøve å bytte ut "et lydhørt EU-land" med for eksempel Sverige, og se hvor nært virkeligheten du føler at du kommer. Eller er det euroen som er problemet her? Den lokale valutaen i Marica er som en matvarekupong som kan brukes i lokale butikker. Det er ikke lenge siden de delte ut matvarekuponger til fattige i Italia. Det var neppe mulig å ta med seg disse til for eksempel Slovenia, for å prøve å få litt mer for pengene. Allikevel virker det ikke som den mektige kommisjonen har satt sine jurister på saken. 

inspector

inspector
11.10.20 10:58
1769: Her var det mye bruk av andre kondisjonalis.

Om dette var i andre kondisjonalis, er uvesentlig. Poenget er at et område i Brasil har funnet gode løsninger på sentralmaktens iboende selvdestruktive mekanismer.

Et eksempel til etterfølgelse for fremtidens bærekraftige samfunn....

Noreger

Noreger
21.10.20 21:24
1769: Her var det mye bruk av andre kondisjonalis... Fire ganger faktisk.

Herregud, for noe tullprat.. Finn på noe bedre enn å prøve å dekonstruere en påstand utifra din evne til å dupere andre med din språkvitenskap!!

La oss istedet tenke oss et forent Norden, med frihandelsområde, felles utenrikspolitikk og uavhengig ifra EU, NATO og FN. 

Vi kunne hatt egen valuta, sosialpolitikk, sikkerhetsforhold til andre land og ivaretatt egen kultur uten at byråkrater i Brussel som jobber for (gudene vet hvem) bakmenn saboterte oss. EU er pampenes paradis og arbeiderfiendtlig mareritt som i bunn og grunn stort sett er slik USA fungerer. Det eneste de ikke har er presidentvalg og det sirkuset som følger det. For lederne i EU er jo ikke engang valgt av sitt eget folk. 

1769

1769
22.10.20 14:52

Innlegget mitt var en påpekning av at hele åpningsinnlegget baserte seg på en hypotetisk situasjon. Derav språkvitenskapsinngangen. Du kunne jo kanskje fulgt opp med hvordan reglene er på russisk? :-) 

Men jeg holdt meg i det minste til temaet for tråden, som var mer enn det du fikk til. 

inspector

inspector
22.10.20 16:08
Noreger: La oss istedet tenke oss et forent Norden, med frihandelsområde, felles utenrikspolitikk og uavhengig ifra EU, NATO og FN.

Hvorfor skal vi lage et mini-EU i Norden ? Da vil vi bare få se enda flere lokale motsetninger.

Nato har pålagt seg selv å fokusere på fredsskapende militæroperasjoner og FN har pålagt seg selv å fokusere på fredsskapende humanitære operasjoner.

Denne selvpålagte og fornuftige begrensingen gjør at de har livets rett. Noe tilsvarende  finnes ikke i EU eller tilsvarende unioner uten magemål...

Noreger

Noreger
24.10.20 13:39
1769: Du kunne jo kanskje fulgt opp med hvordan reglene er på russisk? :-)

Hva mener du med det? Forstår du ikke Norsk nå?

En er ikke Russer fordi om en mener at det er vanvidd hvordan vi danser etter USA&NATO sin pipe hele tiden vet du. Det er faktisk jeg som snakker om DEMILITARISERING OG AVSPENNING. Det var en gang i tiden vi hadde vedtak om å ikke ha utenlandske våpen på Norsk jord i fredstid. Likedan ble det vel tilstrebet en atomvåpenfri sone i Norden, som inkluderer at vi ikke er noe innsiktet mål for raketter. 

Nei, at 1. eller 2. eller 3. kondisjonalis har noe med hovedbudskapet å gjøre er det vel bare du som tror. En trenger ikke å slenge rundt seg med slike fraser da vet du. Typisk elitist snobberi 

Noreger

Noreger
24.10.20 13:51
inspector: Hvorfor skal vi lage et mini-EU i Norden ? Da vil vi bare få se enda flere lokale motsetninger. Nato har pålagt seg selv å fokusere på fredsskapende militæroperasjoner og FN har pålagt seg selv å fokusere på fredsskapende humanitære operasjoner. Denne selvpålagte og fornuftige begrensingen gjør at de har livets rett. Noe tilsvarende  finnes ikke i EU eller tilsvarende unioner uten magemål...

Det er vel ingen andre en DEG som sammenligner alt med EU. Men kanskje du trenger hjelp?

*Norden har ALDRI vært grenseregulert. Vi har hatt helsesamarbeid, arbeidsmarkedsamarbeid og like sosiale ordninger siden tidens morgen. 

*Norden er en kulturell homogen region med likt klima, like tradisjoner, like språk.

*Norden har en samlet kraft til å stå å egne ben som er nok for oss og som vi samlet vil komme bedre utav enn å være råvareleverandør og kapitalslave til EU og USA.

Igjen, et samlet Norden ville hatt:

6. Største havretts-sonen i verden.

7. Største landareal

12. Største brutto nasjonalprodukt (per i dag)

18. Største kjøpekraft målt i PPP (per i dag)

MEN BARE 50. største befolkning. 

*Vi ville vært fullstendig selvforsynt (og stor nettoeksportør) av kraft og storeksportør av stål. 

*Vi hadde dekket eget behov for korn og jordbruksvarer, uten å trenge noen import.

*Vi kunne opprettholdt en god helsetjeneste for vårt folk.

*Vi ville hatt bra nok økonomi til å fortsette å ha alle sosiale goder til vårt folk. 

Det er bare Russland Russland skremselspropagandaen ifra de som vil opprettholde et gjeldssamfunn og jobber for bankvesenet, samt USA's imperialisme som tjener på at vi er i dagens situasjon som vasall til EU og USA.  Sveits var i sin tid ikke medlem av FN for å markere sterk uavhengighet. Dette ville blant annet sørget for at vi ikke ble innblandet i sikkerhetsrådet, som jo har blitt nok en arena for politisk hestehandel. 

inspector

inspector
24.10.20 15:56
Noreger: Igjen, et samlet Norden ville hatt:

Norden samarbeider allerede godt på begrensede områder hvor det er sammenfallende interesser. Fornuftige begrensinger er også årsaken til at dette fungerer så godt.

Landene har forskjellige naturlige forutsetninger i tillegg til historiske, holdningsmessige og kulturelle forskjeller. Jeg nevner kun Volvoavtalen og Telenoravtalen som eksempler på hvor store forskjellene egentlig er. 

Hvorfor skal man på død og liv etterligne større unioner som beviselig  har innebygde destruktive mekanismer ? Det er mye bedre å ha frihet til å kunne tilpasse farten etter de lokale forholdene....

(Innlegget ble redigert 24.10.20 15:57)

Noreger

Noreger
24.10.20 19:52
inspector: Hvorfor skal man på død og liv etterligne større unioner som beviselig  har innebygde destruktive mekanismer ? Det er mye bedre å ha frihet til å kunne tilpasse farten etter de lokale forholdene....

Det er kun DU som snakker om etterligning. Jeg snakker om å vende tilbake til det vi hadde tidligere, samt å knytte tettere bånd innen forsvars og utenrikspolitikk. 

Det er langt færre og mindre forskjeller imellom ethvert land i Norden enn imellom oss og Hellas, Spania, Irland eller Slovenia. LANGT færre forskjeller imellom oss og Tyrkia, som jo nok kommer inn i denne klubben etter hvert. 

Du snakker om at store unioner har innebygde destruktive mekanismer og deretter snakker du som om du vil at vi skal fortsatt være vasaller i EU. Dette blir for dumt. 

inspector

inspector
24.10.20 21:35
Noreger: Det er kun DU som snakker om etterligning. Jeg snakker om å vende tilbake til det vi hadde tidligere, samt å knytte tettere bånd innen forsvars og utenrikspolitikk.

Og du nekter for at dine ønsker er en dårlig etterligning av EUs langtidsplaner ? Og hvor finner du at mitt ønske er å være EUvasall ?

Marica er et eksempel til etterfølgelse.....

Noreger

Noreger
25.10.20 16:00
inspector: Og du nekter for at dine ønsker er en dårlig etterligning av EUs langtidsplaner ? Og hvor finner du at mitt ønske er å være EUvasall ? Marica er et eksempel til etterfølgelse.....

Tulleprat ifra din side. Det er DU som begynte å snakke om at jeg vil lage en "dårlig etterligning" av EU, når jeg snakker om å komme ut av EU. 

Norden har alltid vært et grenseløst samfunn, lenge før EU var det, så her er det vel de som kopierer oss.  EU's langtidsplaner om masseimport av fremmed arbeidskraft, fri flyt av kapital og utvisking av kulturelle barrierer har nok lite eller ingenting med det jeg snakker om. 

Når du snakker deg varm over å forsvare EØS er du en EU-vassall. For det er det vi er den dag i dag. 

inspector

inspector
25.10.20 16:13
Noreger: Når du snakker deg varm over å forsvare EØS er du en EU-vassall.

Hvor forsvarer jeg dagens EØS ?
Jeg aksepterte en gang i fjern fortid EØS som et kompromiss, men det er lenge siden. EØS har utviklet seg til å bli noe helt annet enn intensjonene tilsa og det er derfor på høy tid å reversere den naive begeistringen for Brussel.

Jeg spår at vi vil få se flere kopier av Marica.....

Noreger

Noreger
25.10.20 16:28
inspector: Hvor forsvarer jeg dagens EØS ?
Jeg aksepterte en gang i fjern fortid EØS som et kompromiss, men det er lenge siden. EØS har utviklet seg til å bli noe helt annet enn intensjonene tilsa og det er derfor på høy tid å reversere den naive begeistringen for Brussel. Jeg spår at vi vil få se flere kopier av Marica.....

Interessant. så du er altså EØS/EU motstander også?

Isåfall har vi i beste fall en misforståelse og i verste fall en situasjon med inkompatibel kommunikasjon. 

At EØS har utviklet seg slik det gjorde var nok planen den gangen det skjedde. Deretter kunne en holde en folkeavstemming, som EU'erne nok ikke var sikre på ville bli et ja. Etter at Nei til EU-avstemmingen var et faktum fikk de da alt de ville ha ifra den EØS avtalen som aldri ble stemt over og avga omtrent like mye suverenitet som et EU-medlemskap ville ha gjort. 

inspector

inspector
25.10.20 16:49
Noreger: Interessant. så du er altså EØS/EU motstander også?

Hvis du hadde lest noen av mine tråder på EU-forumet ville du ha forstått mine standpunkter for lengst.....

Noreger

Noreger
25.10.20 16:53
inspector: Hvis du hadde lest noen av mine tråder på EU-forumet ville du ha forstått mine standpunkter for lengst.....

Har nok lest noen, men kunne du klarifisere for meg?

Ville du stemt JA, om en folkeavstemming om utmeldelse av EØS ble lagt ut? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg