Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU og sommer/vintertid

NYTT TEMA
inspector

inspector
24.10.20 09:17

For en gangs skyld kunne EU gjort noe fornuftig og avviklet en utdatert ordning med sommertid/vintertid.

https://www.tu.no/artikler/i-helgen-stiller-vi-klokka-eu-forslag-om-a-droppe-sommertid-har-stoppet-opp/501306

Dessverre har arbeidet stoppet opp pga handlingslammelse og navlebeskuelse i Brussel. En kostbar ordning med store konsekvenser for folk flest kunne vært fjernet med et pennestrøk, men det er åpenbart ikke viktig for de høye herrer....

1769

1769
24.10.20 12:36

Så du mener at for å få en ende på denne elendigheten så trengs det en overnasjonal enhet som kan ta en avgjørelse for oss alle? Det høres jo unektelig fornuftig ut. 

newsflash

newsflash
24.10.20 13:17

Ja dette viser hvordan EU er en propp i systemet og til hinder for fornuftig politikk. 

Satser på at dette løftes ut av Brussels klamme grep og overlates til landene selv, slik at dette blir siste gang.

1769

1769
24.10.20 13:42

Saken har ikke stoppet opp, den er tvert imot vedtatt med virkning fra 2021. Og det er overlatt medlemsstatene selv om de vil beholde sommertid eller vintertid etterpå. Så da skulle vel selv dere nei-folk være fornøyde med resultatet? Eller kom det for sent, kanskje? Ev for tidlig? Eller på feil måte? :-) 

Se der var jeg litt rask ja... I følge denne artikkelen har saken stoppet fordi EU ikke har myndighet til å regulere tiden for medlemslandene. Om så er tilfelle burde jo nei-folkene bli enda mer fornøyd. Da har man jo en mulighet til å vise at samarbeid om noe alle ønsker er mulig uten EU. Så da er det vel bare å regne med at dette løser seg selv rimelig kjapt...

(Innlegget ble redigert 24.10.20 13:53)

newsflash

newsflash
24.10.20 13:51

Saken har ikke stoppet opp, den er tvert imot vedtatt med virkning fra 2021. Og det er overlatt medlemsstatene selv om de vil beholde sommertid eller vintertid etterpå. Så da skulle vel selv dere nei-folk være fornøyde med resultatet? Eller kom det for sent, kanskje? Ev for tidlig? Eller på feil måte? :-) 

---------------

Jo saken har stoppet opp, det går frem av  linken i åpningsinnlegget, samt på regjeringens sider. Du linker til en sak fra mars 2019...

Ender det med at dette overlates til landene selv er det flott. Bare synd vi kaster bort tid på Brussels sendrektighet i mellomtiden.

1769

1769
24.10.20 13:53

Det stemmer det. Se redigeringen min. 

Noreger

Noreger
24.10.20 13:57

En Nordisk union ville vel i praksis hatt tre tids-soner med en i Grønland/Island/Færøyene, en i Sverige/Norge/Danmark og en i Finland. 

Siden alle disse landene fortsatt ligger langt imot Nord, ville avvikling av sommertid vært noe som hadde affektert alle stort sett likt. Nok en grunn til at vi ikke trenger EU. 

At EU er navlebeskuende er vel ikke noe nytt. Belgia er vel omtrent det landet i verden som har flest korona dødsfall. Har sikkert ingenting å gjøre med at et er EU-hodestaden.. Et land som jo egentlig knapt er en naturlig konstruksjon er hovedsetet for en av tidenes mest kunstige konstellasjoner er i såfall passende. Uten Schengen hadde nok Korona vært et enda mindre problem i Norden. 

inspector

inspector
24.10.20 15:22
1769: Så du mener at for å få en ende på denne elendigheten så trengs det en overnasjonal enhet som kan ta en avgjørelse for oss alle? Det høres jo unektelig fornuftig ut.

Hvem har avvist samarbeid over landegrensene på begrensede områder som ikke er kontroversielle ? En kostnadsdrivende og ineffektiv ordning som sommer/vintertid er i den kategorien.

Akkurat nå ligger ballen hos EU, men resultatene uteblir. Dette viser igjen at EU ikke er innrettet etter befolkningens behov, men heller fokuserer på sin egen posisjon....

1769

1769
24.10.20 16:07

Ballen ligger ikke hos EU, fordi dette tilhører nasjonalstatens domene. Det er lite trolig det kommer til å skje noe, fordi det ikke finnes noen myndighet som har kompetanse til å ta en felles avgjørelse. Det finnes ikke noe Europeische Zeitgenossenschaft eller noe Bureau européen du temps hvor verdensdelens nasjoner møtes for å avgjøre slikt. Ei heller finnes det slike institusjoner på mange andre områder hvor et samarbeid burde vært naturlig. Man har stort sett bare EU. Langt fra perfekt, men det eneste man har. 

inspector

inspector
24.10.20 16:33

Ikke hørt om dette direktivet 1769 ?:

https://lovdata.no/static/NLX3/32000l0084.pdf

Ballen ligger nok hos EU selv om noen tydeligvis forsøker å fraskrive seg ansvaret....

(Innlegget ble redigert 24.10.20 16:41)

Rhabagatz

Rhabagatz
24.10.20 18:46

Ja, virkelig treig, EU:

Okt 2018 - forslaget kommer 
Mars 2019 vedtatt innført i 2021

Noreger

Noreger
24.10.20 19:49

Det er nok så enkelt som at de byråkratene som forvalter Norge for EU (les Norske regjering) ikke evner å ta noen beslutninger som de ikke er sikker på vil gjøre noen der nede sure. 

De fleste av våre politikere må jo tenke på den dagen de skal søke seg videre i karrieren og sitte og varme baken i Brussel eller New York vet du. 

1769

1769
24.10.20 20:28

Nei, jeg hadde nok ikke hørt om sommertidsdirektivet. Jeg må nok bruke mer tid på å sette meg inn i sommertidspolitikk. Heldigvis får jeg en time ekstra i natt, som jeg kan bruke på den slags. 

inspector

inspector
24.10.20 21:09
Rhabagatz: Ja, virkelig treig, EU: Okt 2018 - forslaget kommer 
Mars 2019 vedtatt innført i 2021

Du hoppet lett over 2020 ser jeg hvor prosjektet plutselig havnet i skuffen med en særdeles usikker fremtid.

inspector

inspector
24.10.20 21:14
1769: Nei, jeg hadde nok ikke hørt om sommertidsdirektivet.

Ikke så lett å følge med i alle EU-direktiver. Det er tross alt «bare» 11 000 av dem. Det sier sitt om EUs direktivkåthet.....

(Innlegget ble redigert 24.10.20 21:14)

Rhabagatz

Rhabagatz
24.10.20 21:16
inspector: Du hoppet lett over 2020 ser jeg hvor prosjektet plutselig havnet i skuffen med en særdeles usikker fremtid.

Det havnet ikke i skuffen. Det ble vedtatt i 2019 at endringen skulle skje i 2021.

Hvorfor vente to år? Så digitale klokker kunne m.m. bli oppdatert.

inspector

inspector
24.10.20 21:38
Rhabagatz: Det ble vedtatt i 2019 at endringen skulle skje i 2021.

Les linken min i åpningsinnlegget en gang til......

Rhabagatz

Rhabagatz
24.10.20 21:44
inspector: es linken min i åpningsinnlegget en gang til.....

5 måneder etter ble det vedtatt i Parlamentet - med virkning fra 2021. Slik at man skulle ha tid til å endre programvaren i PC og telefoner og sånt.

Rådet, som består av de ulike medlemslandene, har ikke godkjent Parlamentets vedtak enda, det er riktig. Men endringen skal altså uansett ikke skje før i 2021.

Så gjenstår det om noen medlemslands selvråderett setter kjepper i hjulene på denne reformen.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 21:45)

farout05

farout05
24.10.20 21:47
1769: Ballen ligger ikke hos EU, fordi dette tilhører nasjonalstatens domene.

Hvorfor har EU behandlet denne saken, dersom unionen ikke har noe med den å gjøre?

1769

1769
24.10.20 22:09

Farout: For å være ærlig har jeg ikke satt meg inn i denne saken. Jeg har lovet å bruke den ekstra timen i natt på å gjøre det, men jeg tror kanskje jeg dropper det. Som Inspector sier er det mange direktiver, og livet er neppe langt nok til å komme gjennom alle. For min del godtar jeg resultatet uansett hvem det er som bestemmer dette, enten det er FN, EU eller for den saks skyld LO. 

newsflash

newsflash
25.10.20 13:51
Rhabagatz: 5 måneder etter ble det vedtatt i Parlamentet - med virkning fra 2021. Slik at man skulle ha tid til å endre programvaren i PC og telefoner og sånt. Rådet, som består av de ulike medlemslandene, har ikke godkjent Parlamentets vedtak enda, det er riktig. Men endringen skal altså uansett ikke skje før i 2021. Så gjenstår det om noen medlemslands selvråderett setter kjepper i hjulene på denne reformen.

Så når regjeringen skriver at det ikke er klart hvorvidt EU vil jobbe videre med dette forslaget så tar de feil?

Poenget er jo at det er fullstendig latterlig at slike ting bestemmes i Brüssel. Det fører kun til byråkratiske forsinkelser. 

newsflash

newsflash
25.10.20 13:52
1769: Farout: For å være ærlig har jeg ikke satt meg inn i denne saken. Jeg har lovet å bruke den ekstra timen i natt på å gjøre det, men jeg tror kanskje jeg dropper det. Som Inspector sier er det mange direktiver, og livet er neppe langt nok til å komme gjennom alle. For min del godtar jeg resultatet uansett hvem det er som bestemmer dette, enten det er FN, EU eller for den saks skyld LO.

Så du godtar avgjørelser fra FN, EU og LO :P

Hva med bestemmelser fattet av nasjonalstaten Norge?

Rhabagatz

Rhabagatz
25.10.20 13:55
newsflash: Poenget er jo at det er fullstendig latterlig at slike ting bestemmes i Brüssel.

Jada, vi vet at du synes det er latterlig at ting bestemmes i Brüssel. Det er jo akkurat dette som er problemet ditt.

Du er mer opptatt av hvor ting bestemmes, enn av hva som bestemmes.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 13:56)

inspector

inspector
25.10.20 14:17
Rhabagatz: Du er mer opptatt av hvor ting bestemmes, enn av hva som bestemmes.

Hva med opplagte saker hvor man ikke klarer å ta en beslutning ?

newsflash

newsflash
25.10.20 14:21

Jada, vi vet at du synes det er latterlig at ting bestemmes i Brüssel. Det er jo akkurat dette som er problemet ditt.

Du er mer opptatt av hvor ting bestemmes, enn av hva som bestemmes.

------------------

Ut i fra det jeg har fått med meg er det bred politisk enighet i Norge om å kutte ut sommertid. Befolkningen ønsker det,  politikerne ønsker det. Dette er en ordning som er foreldet og fører utelukkende til ulemper.

Kan du utdype hvorfor du mener det er bedre å overlate dette til Brussel? Hva er gevinsten?

Noreger

Noreger
25.10.20 16:08

Sommertiden er et godt eksempel på hvordan Norsk selvråderett og besluttsomhet har blitt paralysert av en angst for at EU ikke skal godta dette. 

En liten (i det store bildet) fillesak som dette burde en knapt ha ofret en tanke på, bare gjort det om stemningen bærer imot det. Men neida, her skal vi sitte musestille og vente til EU-parliamentet (?) stemmer over det og dermed gir os et bevis over hvor demokratisk hele institusjonen er. Kanskje det er hele saken? Eller kanskje hjernevaske folk enda litt mer til å tro at alt må vedtas ifra Brussel. 

Retorikken og symbolpolitikken for å fremme positiv konsensus til EU er tykk i Norge. En kan jo bare ta fram "EU-kontrollen" og skiltene som har blå merknad i samme slengen. Eller hva med at EU kan nå slippe egne bier inn i Norge på trekk? Bier som sikkert har et helt annet sykdomsbilde enn vi er vant med her i landet. Norge har jo karantenesoner for midd, for eksempel, men dette vil jo bety lite når EU kommer med sine syke bier og smitter våre. Og det finnes mange mange eksempler, små og store på hvordan denne forferdelige korporasjonen av uvalgte byråkrater holder på å fullstendig rive landet i filler. 

EU tilhengerne kan jo bare begynne å forklare oss hvorfor de synes vindmøllene er flotte å ha på våre fjelltopper og? 

inspector

inspector
25.10.20 16:29
Rhabagatz: Men endringen skal altså uansett ikke skje før i 2021.

2021 begynner allerede om et par måneder. Iflg linken i trådstart er en evt implementeringsdato høyst usikker. Fordelen med å vite god tid i forveien er udiskutabel.

Du kan kanskje servere oss noen argumenter som forsvarer EUs sendrektighet ? Henger den sammen med at EU fortsatt står i «skammekroken» etter realitetsorientering under coronapandemien, eller venter Brussel på et passende tidspunkt for å høste «æren» av en overmoden frukt ?

Rhabagatz

Rhabagatz
25.10.20 19:45
inspector: 2021 begynner allerede om et par måneder. Iflg linken i trådstart er en evt implementeringsdato høyst usikker. Fordelen med å vite god tid i forveien er udiskutabel. Du kan kanskje servere oss noen argumenter som forsvarer EUs sendrektighet ? Henger den sammen med at EU fortsatt står i «skammekroken» etter realitetsorientering under coronapandemien, eller venter Brussel på et passende tidspunkt for å høste «æren» av en overmoden frukt ?

Skal vi se - du har tungt for det, du.

EU har besluttet noe, men er avhengig av at nasjonalstatene bestemmer seg for når og hvordan. Og nasjonalstatene er treig - og det er EUs feil?

Om noe, viser denne saken i nytten av å delegere makt til EU.

Om du da ikke vil ha ulike sommertid i alle land, da. Men klart, sitter man i fjøset og strikker nisseluer dagen lang, da betyr det vel ikke så mye når overgangen til sommertid er i Sverige eller Finlad.

Rhabagatz

Rhabagatz
25.10.20 19:46
inspector: Hva med opplagte saker hvor man ikke klarer å ta en beslutning ?

EU har tatt sin beslutning - vi venter på at nasjonalstatene skal gjøre sin del.

Men de EU-blinde vet vel ikke det - Rådet - det er nasjonalstatene, det.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 19:46)

inspector

inspector
25.10.20 20:24

Rhabagatz:

Sitater fra rådsdirektivet som Norge er bundet av gjennom EØS:

« ) Ved åttende europaparlaments- og rådsdirektiv 97/44/EF av 22. juli 1997 om bestemmelser om sommertid(4) ble det innført en felles dato og et felles klokkeslett i alle medlemsstater for sommertidens begynnelse og avslutning i 1998, 1999, 2000 og 2001.»

Forstår du nå at ballen ligger i Brussel ?

«Av klarhetshensyn og for å unngå unøyaktigheter bør det hvert femte år offentliggjøres en tidsplan for gjennomføringen av sommertidsordningen i de påfølgende fem år.»

Synes du at EU oppfyller sine forpliktelser i dette punktet ?

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg