Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU og fornybar energi

NYTT TEMA
newsflash

newsflash
25.11.20 19:46

EU er i gang med å definere hva som skal få stempelet som fornybar energi. Her ligger det en liten bombe for Norge, EU tenker nemlig ikke å definere vannkraft som fornybar.

Link

EU ønsker at det kun er energi fra sol og vind som får stempelet som fornybar. Dermed får norsk vannkraft stempel som skitten, på lik linje med tyske kullkraftverk. 

Idiotien i Brüssel kjenner ingen grenser.

(Innlegget ble redigert 25.11.20 19:52)

inspector

inspector
25.11.20 21:45
newsflash: Idiotien i Brüssel kjenner ingen grenser.

Frekke tulledirektivers tid er tydeligvis ikke forbi. 

Kanskje Europas batteri (dvs Norge) må fortelle hvor skapet skal stå ? Sverige som medlemsland har åpenbart ikke innflytelse nok.

kristofferbd

kristofferbd
25.11.20 21:57
newsflash: EU er i gang med å definere hva som skal få stempelet som fornybar energi. Her ligger det en liten bombe for Norge, EU tenker nemlig ikke å definere vannkraft som fornybar. Link EU ønsker at det kun er energi fra sol og vind som får stempelet som fornybar. Dermed får norsk vannkraft stempel som skitten, på lik linje med tyske kullkraftverk.  Idiotien i Brüssel kjenner ingen grenser.

Du trenger en bedre kilde enn et leserinnlegg fra en svensk politiker...

newsflash

newsflash
25.11.20 22:05
kristofferbd: Du trenger en bedre kilde enn et leserinnlegg fra en svensk politiker...

Ja hun sitter jo bare i Europaparlamentet. Vet sikkert ikke hva det er snakk om...

kristofferbd

kristofferbd
25.11.20 22:09
newsflash: Ja hun sitter jo bare i Europaparlamentet. Vet sikkert ikke hva det er snakk om...

Så det. Men kildegrunnlaget ditt er lovlig svakt...

newsflash

newsflash
25.11.20 22:23
kristofferbd: Så det. Men kildegrunnlaget ditt er lovlig svakt...

Ok, men la oss gå ut i fra at dette medfører riktighet da :)

Klokt eller uklokt?

kristofferbd

kristofferbd
25.11.20 22:55
newsflash: Ok, men la oss gå ut i fra at dette medfører riktighet da :) Klokt eller uklokt?

Du er useriøs nå.

inspector

inspector
26.11.20 08:23
kristofferbd: Så det. Men kildegrunnlaget ditt er lovlig svakt

Useriøst tøv fra kristofferbd.

Vindkraft slipper allerede både grunnrenteskatt og naturressursskatt, noe som vannkraften må betale. Dette utnytter selvfølgelig EU for å få større kontroll over norsk vindkraftproduksjon.

Konsekvensen av denne skatteskjevheten er at samfunnsøkonomisk rehabilitering av eksisterende vannkraftanlegg ikke realiseres, mens nye vindkraftparker bygges ut, gjerne med utenlandsk kapital.

https://www.harvestmagazine.no/pan/overordnet-mal-for-vindkraft-vel-sa-viktig-som-skatt-pa-vindkraft

IndocteCollectio

IndocteCollectio
26.11.20 08:27
newsflash: , EU tenker nemlig ikke å definere vannkraft som fornybar. Link

Og dette tror du på???? 

inspector

inspector
26.11.20 08:40
IndocteCollectio: Og dette tror du på??

Ved å kalle den ene produksjonsmåten mer fornybar enn den andre, oppnår man flere ting.

EU innser at det er vanskelig å få kontroll over norsk vannkraft pga hjemfallsrett, eierskap og konsesjonsregler. Vindkraft er et relativt nytt marked som det er lettere å få kontroll over fordi forutsetningene fortsatt er i spill. 

Dette handler ikke om tro Indocte, det handler om EUs realpolitikk og langsiktige mål.....

IndocteCollectio

IndocteCollectio
26.11.20 08:42
inspector: Ved å kalle den ene produksjonsmåten mer fornybar enn den andre, oppnår man flere ting. EU innser at det er vanskelig å få kontroll over norsk vannkraft pga hjemfallsrett, eierskap og konsesjonsregler. Vindkraft er et relativt nytt marked som det er lettere å få kontroll over fordi forutsetningene fortsatt er i spill.  Dette handler ikke om tro Indocte, det handler om EUs realpolitikk og langsiktige mål.

Så du tror at Eu kommer til  å definere vannkraft som ikke-fornybar. Da ser jeg for meg en rimelig trang foliehatt på hodet ditt. 

xpoolman

xpoolman
26.11.20 08:46
IndocteCollectio: Så du tror at Eu kommer til  å definere vannkraft som ikke-fornybar. Da ser jeg for meg en rimelig trang foliehatt på hodet ditt.

Har du lest linken i åpningsinnlegget ?

Jeg vil tro Sara Skyttedahl vet litt mer om dette enn deg.

(Innlegget ble redigert 26.11.20 08:46)

inspector

inspector
26.11.20 09:03
IndocteCollectio: Så du tror at Eu kommer til  å definere vannkraft som ikke-fornybar.

Indocte hadde åpenbart ikke lest linken i åpningsinnlegget.

Nordmenn har med rette og uavhengig av partitilhørighet, en positiv oppfatning av vannkraftens betydning i et langsiktig norsk perspektiv. Dagens utvikling med EU som pådriver, rokker ved denne bærebjelken. Å kalle vannkraften for ikke-fornybar er en virkelig provokasjon.

Hvis dette får fokus ved neste valg, får EU-vennene enda et skudd for baugen......

IndocteCollectio

IndocteCollectio
26.11.20 09:09
xpoolman: Har du lest linken i åpningsinnlegget ? Jeg vil tro Sara Skyttedahl vet litt mer om dette enn deg.

Ja, hun henviser til noen rykter hvor noen hevder at det blir snakket om. Og dette skriver hun i innlegg hvor hun , som opposisjonspolitiker, kritiserer regjeringen.

Det øverste på listene i EU sine fremstillinger av fornybar energi er vannkraft og vannkraft har ALLTID vært en svært stor del av målet til EU for å nå 20% fornybar energi. 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
26.11.20 09:11
inspector: Indocte hadde åpenbart ikke lest linken i åpningsinnlegget

Det hadde jeg, men i motsetning til deg og pool så klarer jeg å se hva det er, årsaken er at jeg verken har enorme skylapper eller foliehatt.

(Innlegget ble redigert 26.11.20 09:11)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
26.11.20 09:13
inspector: EU-vennene

Og her kommer dine skylapper godt frem? Når det det kun surrer en tanke inne i hodet så blir det til tider svært vanskelig å se saker i sammenheng og hva som sies. 

inspector

inspector
26.11.20 09:28
IndocteCollectio: Og her kommer dine skylapper godt frem? Når det det kun surrer en tanke inne i hodet så blir det til tider svært vanskelig å se saker i sammenheng og hva som sies.

Saklige innlegg, gjerne med dokumentasjon som underbygger, er gull verdt. Tøv om skylapper og folie tilhører ikke den kategorien......

1769

1769
26.11.20 09:55
newsflash: EU er i gang med å definere hva som skal få stempelet som fornybar energi.

Artig. Bare ved å endre ett lite ord i artikkelen, så er det ikke vanskelig å fremstille EU som både idioter og forurensende. Du har oversatt "hållbar" til fornybar. Er det fordi du ikke skjønner svensk, eller fordi du ønsker å bevisst villede? Jeg tror det er det siste. 

Dette handler om hva som er bærekraftig, ikke om hva som er fornybart. Er nye vannkraftanlegg bærekraftige? Noen vil mene ja, andre vil mene at inngrepet i naturen er for stort. Jeg har ingen sterke meninger i noen av retningene, men jeg kan godt forstå at det diskuteres. På samme måte som man kan diskutere om vindkraft er bærekraftig, med tanke på de inngrepene det medfører for fuglelivet. 

Det å bevisst oversette feil er ikke bare uredelig, det er først og fremst dumt for din egen sak. Det er så lett å avsløre, og nei-siden mister troverdighet. 

IndocteCollectio

IndocteCollectio
26.11.20 10:07
inspector: Saklige innlegg, gjerne med dokumentasjon som underbygger, er gull verdt

DA venter jeg i spenning på om det kommer noe slikt fra deg, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter.

(Innlegget ble redigert 26.11.20 10:07)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
26.11.20 10:13
1769: Artig. Bare ved å endre ett lite ord i artikkelen, så er det ikke vanskelig å fremstille EU som både idioter og forurensende. Du har oversatt "hållbar" til fornybar.

Dette var jo trumfkortet, men tanken var å la disse som faktisk trodde at EU ikke vil definere vannkraft som fornybar energi få dumme seg ut en stund og ikke spille det ut med en gang :-)

Men du har selvfølgelig 100% rett i det du skriver, og slikt forsøk på rent juks setter jo bare nei-siden i et svært dårlig lys her inne. 

inspector

inspector
26.11.20 16:13
IndocteCollectio: DA venter jeg i spenning på om det kommer noe slikt fra deg, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter.

Nå har både trådstarter og undertegnede kommet med seriøs og uavhengig dokumentasjon som belyser problemstillingen.

Du og meningsfellene dine har fortsatt ikke klart å fremskaffe tilsvarende......

inspector

inspector
26.11.20 16:20
1769: Du har oversatt "hållbar" til fornybar.

Spar oss for billige avsporinger.

Du er åpenbart mer interessert i en uproduktiv debatt hvor flisespikkeri om to sider av samme sak er mer viktig enn den store endringen som skjer i kulissene.

1769

1769
26.11.20 17:15

Avsporing? Ved å oversette riktig? Trådtittelen er jo ikke annet enn blank løgn. Selv om du sluker agnet med sluk, snøre, stang og fisker fordi det passer inn i virkelighetsoppfatningen din, så behøver da ikke alle andre å gjøre det. 

inspector

inspector
26.11.20 19:01
1769: Trådtittelen er jo ikke annet enn blank løgn.

Minner om at trådtittelen er «EU og fornybar energi»

Hvor finner du blank løgn i denne tittelen ?

inspector

inspector
26.11.20 19:20
IndocteCollectio: DA venter jeg i spenning på om det kommer noe slikt fra deg, men jeg holder ikke pusten mens jeg venter.

Dette er hva som skjer når EU forfordeler vindkraften og sverter vannkraften:

https://www.nrk.no/osloogviken/hoyt-skattetrykk-hindrer-vannkraftutbygging-1.15051303

Samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter som blir skrinlagt pga EUs signaler og ambisjoner, øker ikke akkurat tilliten til Brussels agendaer.

Min betingede støtte til vindkraftutbygging fordampet plutselig.....

(Innlegget ble redigert 26.11.20 19:22)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
27.11.20 07:50
inspector: Minner om at trådtittelen er «EU og fornybar energi» Hvor finner du blank løgn i denne tittelen ?

Bra du virkelig understreker useriøsiteten til den ekstreme nei-siden her inne. Prøver du her å si at EU faktisk vurderer  å ikke definere vannkraft som fornybar energi? For det er nettopp dette TS hevder i sitt innlegg.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
27.11.20 07:55

Ren løgn fra deg. Det har kommet null som underbygger eller dokumenterer TS sin påstand om at EU vurderer å ikke definere vannkraft som fornybar energi. TS er og blir en ren løgn. Ditt forsøk på å forsvare løgnen du bet på viser hvor enormt useriøs du er.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
27.11.20 07:56
inspector: https://www.nrk.no/osloogviken/hoyt-skattetrykk-hindrer-vannkraftutbygging-1.15051303

Hvor i denne lenken står det at EU vurderer å ikke definere vannkraft som fornybar energi? Siter gjerne.

IndocteCollectio

IndocteCollectio
27.11.20 07:58
inspector: Spar oss for billige avsporinger. Du er åpenbart mer interessert i en uproduktiv debatt hvor flisespikkeri om to sider av samme sak er mer viktig enn den store endringen som skjer i kulissene

Ha ha ha ha ha kanskje det mest patetiske forsøket på roing jeg har sett. Men å innrømme at du gikk fem på eller helt bevisst støttet en reinspikka løgn virker helt umulig for deg.

inspector

inspector
27.11.20 08:20
IndocteCollectio: Hvor i denne lenken står det at EU vurderer å ikke definere vannkraft som fornybar energi? Siter gjerne.

Dette var da heller ikke åpningsinnlegget, men en beskrivelse av konsekvensene.

Litt for tidlig på dagen for å skille årsak og konsekvens Indocte ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg