Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kinesiske biler inn i europeisk marked?

NYTT TEMA
BeNice

Innlegg: 1578
BeNice
22.01.21 09:15

For en tid tilbake hadde ikke kinesiskptoduserte biler en sjanse til å komme inn på det europeiske markedet. Årsaker som elendig kvalitet og enda lavere sikkerhet var avgjørende . Dessuten er bilene direkte kopier av europeiske modeller i segunda kvalitet.

Med el-bilbølgen er kineserne tilbake . Denne gangen har de fått lov til å slippe inn på markedet. 

Europeisk bilindustri er i motbakke . Tåler den dette?  

Ja i følge Forbes . Av biler solgt i Europa er kun 2-3 % Kinesiske. Dessuten gir inntekter i form av  importavgifter og økt eksport fra Europa til Kina der Europeiske biler selger svært godt.

Personlig synes jeg det er rart at folk helt uten videre kjøper Kinabilene uten at man helt vet hva de er. Uten å tenke på hvordan det påvirker europeiske arbeidsplasser og sist men ikke minst at de er laget av slavearbeidere i et land som ikke respekterer menneskerettigheter . Her har jo Oslo kommune gjort sitt ved å kjøpe el busser fra BYD. Et statseid kinesisk selskap .

(Innlegget ble redigert 22.01.21 09:18)

Columbus_3

Innlegg: 14344
Columbus_3
22.01.21 09:26
BeNice: Personlig synes jeg det er rart at folk helt uten videre kjøper Kinabilene uten at man helt vet hva de er. Uten å tenke på hvordan det påvirker europeiske arbeidsplasser og sist men ikke minst at de er laget av slavearbeidere i et land som ikke respekterer menneskerettigheter . Her har jo Oslo kommune gjort sitt ved å kjøpe el busser fra BYD. Et statseid kinesisk selskap .

Synes du det er like rart at folk helt uten videre kjøper storparten av ting og tang fra Kina, eller gjelder det bare biler.
Jeg synes det blir bare dumt å trekke en enkelt vare inn i en Kinaboikott.

BeNice

Innlegg: 1578
BeNice
22.01.21 09:33

Europeisk bilindustri har lange tradisjoner og sysselsetter mange mennesker...veldig mange mennesker ..Det påvirker alle oss som bor her. 

Man bør være bevisst på hva man støtter uansett hva slags produkter man kjøper ja.Særlig når det direkte rammer oss selv 

(Innlegget ble redigert 22.01.21 09:36)

Everenga

Innlegg: 7401
Everenga
22.01.21 09:38
BeNice: Europeisk bilindustri har lange tradisjoner og sysselsetter mange mennesker...veldig mange mennesker ..Det påvirker alle oss som bor her.

Nå skal det sies at mange av de europeiske merkene allerede produserer sine biler i østen. Min Opel er produsert i Sør Korea f.eks. Så hvis det er fabrikkarbeidsplasser det er snakk om så har de vært på vikende front lenge. 

BeNice

Innlegg: 1578
BeNice
22.01.21 09:54

Det er riktig. 

Opel er GM slik ISUZU også er. De produseres opprinnelig i Japan,så Thailand og Malaysia. n

Inntektene går vel til moderselskapet? I ditt tilfelle Tyskland. 

mscsts

Innlegg: 98
mscsts
23.01.21 15:03
BeNice: av  importavgifter og økt eksport fra Europa til Kina der Europeiske biler selger svært godt. Personlig synes jeg det er rart at folk helt uten videre kjøper Kinabilene uten at man helt vet hva de er. Uten å tenke på hvordan det påvirker europeiske arbeidsplasser

Tror nok et visst selskap i USA er i større fare for å true europeiske arbeidsplasser her. Bortsett fra fabrikken de bygger i Berlin da.

perchri

Innlegg: 11654
perchri
21.02.21 20:53
BeNice: For en tid tilbake hadde ikke kinesiskptoduserte biler en sjanse til å komme inn på det europeiske markedet. Årsaker som elendig kvalitet og enda lavere sikkerhet var avgjørende . Dessuten er bilene direkte kopier av europeiske modeller i segunda kvalitet

Trodde disse Chineserene allered var her,jeg. 90% av alle biler er jo skjevøyde blitt?

Lages det ikke europeiske pene biler lenger?

Torotto

Innlegg: 20940
Torotto
06.03.21 11:52
BeNice: Europeisk bilindustri har lange tradisjoner og sysselsetter mange mennesker...veldig mange mennesker

Hvilket år sluttet du å følge med på fabriksanlegg?

I3 

Nio 

I siste linken ser du de kinesiske slavearbeiderene 

(Innlegget ble redigert 06.03.21 11:52)

Noreger

Innlegg: 1365
Noreger
06.03.21 14:09

 Norden kunne godt ha satt i gang en bilfabrikk igjen. Det handler om POLITISK vilje og ikke noe annet. Besparelsene dette ville gjort bare på "karbonutslipp" alene er jo store. 

    Men viktigst er det at en Nordisk bilproduksjon ville skaffet bedre teknisk kompetanse her og vi ville hatt mer tilgang til egne kjøretøyer og mer forutsigbarhet. 

  

      Det handler om politisk vilje. Med Erna er vel den omtrent negativ. 

Torotto

Innlegg: 20940
Torotto
06.03.21 14:38
Noreger: Det handler om politisk vilje.

Det handler også om et lite hjemmemarked. 

 

Nordisk så finnes den i Volvo. 

Noreger

Innlegg: 1365
Noreger
07.03.21 11:15

Dette har Torotto helt rett i. Tenk deg at lille Sverige hadde TO bilfabrikker og fortsatt lager egne jagerfly.  

    En Nordisk samproduksjon av et bilmerke ville vært fullt mulig og kunne blitt et glimrende samordningprodukt som kunne selge vel over hele Norden. Den enorme mekaniske kompetansen det ville bygget opp samt en bedre handelsbalanse ville vært mer enn nok grunn til å sette i gang noe sånt. Her trengs det Norske og Nordiske grundere som har hjerte for egne land og ikke er globalister med hoteller over hele verden. 

          Egen industri er POLITISK vilje og har INGENTING å gjøre med at vi "ikke får det til". 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg