Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sannheten om Syria 2

NYTT TEMA
blackline

blackline
27.10.20 13:52

At det er hestehandler her trenger vi vel neppe tvile på. USAs "samarbeid" med Russland går vel stort sett på å unngå  konfrontering av egne styrker.  Og den biten går nok begge veier.

Tror neppe Russland vil ofre Armenia. Men heller ikke signalisere en voldsom og ubetinget støtte. Nok for å kunne oppnå noe på diplomatiets alter.

blackline

blackline
29.10.20 13:46
blackline: Tror neppe Russland vil ofre Armenia
Herinacius

Herinacius
29.10.20 14:46
Varulv2478: I Norge burde flere ferjerederier bytte om til norske verft for nye skip.

Generelt sett ja, men elektrifiseringen er spesiell. En unødvendig 'oppgradering' påtvinges fylker/kommuner og de tvinges til å sende regningen til folk i distriktene som trenger fergene. Noen har alt valgt å avstå fra hele greia, andre sparer inn der de kan.

Noreger

Noreger
02.11.20 20:45

Selv om frontlinjen i Idlib ikke har flyttet seg de siste dagene tyder mye nå på at den Syriske hæren iallfall har økt presset rett sørfra imot M4 sør for Idlib. Tyrkia merker nok presset her, men det er ikke noe teng til nye forsterkninger. Hvis det nå viser seg at USA-IS alliansen har valgt å flytte seg til Nagorno Karabach samtidig som Russland ikke har flyttet noenting ifra Syria, kan dette tyde på starten på en ny offensiv for a befri resten av Idlib. 

Hvis dette er en del av et større pakkespill i regionen og Aserbajdsjanerne nå har nådd sitt offensive kulminasjonspunkt tipper jeg Tyrkia snart vi føle seg veldig presset. 

Russland kan beholde sin kryptiske diplomatiske rolle i regionen og USA blir enda mer parkert. Etter Idlib er turen til å kast ut okkupantene i Øst-Syria og deretter kan President Assad endelig konsentrere seg om å finne ut hvordan den del som er okkupert av Tyrkia kan reduseres. 

blackline

blackline
03.11.20 16:18

Terrorism will not stop here, it will export itself trough illegal immigration into Europe

Det store spørsmålet til våre politikere burde vel være om de synes at vi har fått valuta for pengene Norge (16 mrd kr så langt ) og de andre nasjonene her har sprøytet inn i opplæring og bevæpning av disse terroristene .

Noreger

Noreger
08.11.20 12:36

Den Syriske hæren har trappet opp artilleribombardementer av området i sørlige Idlib nå. Fortsatt er det ikke mye tegn på en offensiv av infanteri eller stridsvogner, men det er jo merket at Tyrkia holder på å trekke observasjonspostene sine nordover på flere steder. 

Har Tyrkerne bestemt seg for å gi slipp på Idlib? Landet er jo involvert på mange fronter nå, ifra Armenia til Libya og ikke minst spenningsspillet i Middelhavet rundt Hellas. 

Det har vært veldig stille ifra Syria i flere måneder nå men ting kan jo tyde på at det blir noe bevegelse. President Asad har jo ikke rikket ved det at hele Syria skal fris fra ekstern okkupasjon. 

Langveg

Langveg
14.11.20 11:19

Jim Jeffrey, Trump-medarbidar, vedgar i eit intervju med Defense One at Pentagon og fleire tenestemenn (han inkludert) heldt tilbake tal for Trump då han ville trekkja styrkar ut av Syria. Dei saboterte rett og slett ordren frå sjefen for å kunne hala grepet om ein del av Syria. Ikkje rart Trump har liten tillit til "systemet". 

blackline

blackline
14.11.20 14:05
Langveg: Jim Jeffrey, Trump-medarbidar, vedgar i eit intervju med Defense One at Pentagon og fleire tenestemenn (han inkludert) heldt tilbake tal for Trump då han ville trekkja styrkar ut av Syria. Dei saboterte rett og slett ordren frå sjefen for å kunne hala grepet om ein del av Syria. Ikkje rart Trump har liten tillit til "systemet".

Nå er jeg på ingen måte noen beundrer av Trumpern. Har ved utallige anledninger uttalt at Valget i både 2016 og 2020 var valg mellom 2 onder eller utrykket "Pest eller Kolera" som jeg har brukt.

Men fakta er vel at Trump kun har vært president for eliten og gutta boys i 3 dager i den 4årige perioden han har sittet i stillingen som president i det hvite hus. Og det var dagen da han fyrte raketter mot Syria etter det angivelige "kjemiske angrepet" mot Douma. Et angrep som de utsendte inspektørene fra OPCW som var på stedet for angrepet utrolig nok hadde guts til å fortelle verden om at var et falsk angrep. Kudos til Jim Henderson og de andre som gjorde det. I stedet for å la seg kjøpe av USA som de dresskledde i Organisasjonen OPCW gjorde. Og selvfølgelig nå gjør at organisasjonen vel nærmest ligger på "historiens skraphaug" for det store flertall av klodens nasjoner. Norge ikke inkludert 

Norge er som kjent denne kjøperens lydigste hund.

Varulv2478

Varulv2478
14.11.20 14:17
Noreger: Den Syriske hæren har trappet opp artilleribombardementer av området i sørlige Idlib nå

Det er blitt overløpt av en russisk bombeoffensiv fra 12. november som innledes med to kryssermissiler som traff et våpendepot ved byen Idlib. Siden har russerne bombet uhindret over hele Idlib til tross for at minst fire til seks HAWK SAM-siter har blitt reist langs grensen og inn i selve Idlib, de er inaktivt tross russiske overflygninger uten stans.

Og på toppen av dette ble det sendt ut to Iskander TBM mot fengselskomplekset ved Idlib by, lite gjenstår.

Langveg

Langveg
14.11.20 15:51
blackline: Kudos til Jim Henderson og de andre som gjorde det.

Ein bør ha i mente at USA tok kontroll over organisasjonen då dei fekk fjerna José Bustani som leiar i 2002. Bustani var  i ferd med å få Irak til å slutta seg  til, og det høvde ikkje USA før krigen mot Irak. 

(Innlegget ble redigert 14.11.20 15:52)

blackline

blackline
14.11.20 15:51
Varulv2478: Det er blitt overløpt av en russisk bombeoffensiv fra 12. november som innledes med to kryssermissiler som traff et våpendepot ved byen Idlib. Siden har russerne bombet uhindret over hele Idlib til tross for at minst fire til seks HAWK SAM-siter har blitt reist langs grensen og inn i selve Idlib, de er inaktivt tross russiske overflygninger uten stans

Ja, regner nok med at angrep på islamistene i Idlib er et angrep på deg og dine. så du får kjøre på med litt Putinbashing.

For noen av oss er det frigjøring av Syria og det Syriske folket.

Lightning

Lightning
14.11.20 21:57
blackline: regner nok med at angrep på islamistene i Idlib er et angrep på deg og dine

Nå synes jeg at du går langt over "streken", blackline!

blackline

blackline
15.11.20 13:24
Lightning: Nå synes jeg at du går langt over "streken", blackline!

Vel. Kan vel presentere noen tusen sider som burde bevise greit at jeg ikke er helt på viddene med kommentaren min.

Og jeg pakker ikke inn mine kommentarer i ull og fint innpakningspapir.  Pakker du drit inn i gullfolie, så er det fremdeles drit.

Varulv var en av dem som gikk ganske så hardt ut ved disse angivelige Syriske kjemiske angrepene. (også det i Douma)  Så en burde fått en kommentar fra fyren om det som nå utspiller seg om OPCW internasjonalt. Men fyren er faktisk for feig til å komme med en kommentar om det. Fyren siterer vestlige hjernevaskblekker over en lav sko og kommer med en og annen lett korrigerende artikkel innimellom. Jeg har ved flere anledninger at jeg antar fyren har hatt etteretning som fagfelt.

Og da passer det vel ganske så vel å nevne at disse er vesentlig mer eksponent for desinformasjon enn informasjon.

Les. Prøve å justere virkeligheten til det kartet de får beskjed om.

Med andre ord "Løgner og Jug" i en ganske så stor mengde farger.

Det er ingen som helst tvil om hvilken gjeng den politiske ledelsen i fedrelandet vårt støtter i Syria. Det er 16 milliarder skattekroner som har havnet dit et slående bevis på.

Hadde en begynnende respekt for Varulv når han var på svenskesiden. Derfor siterte jeg fyren ganske så flittig den gang. Siden har fyren i all hovedsak vært en gedigen skuffelse.

Som nok kommer litt til utrykk i mine innlegg.

Fyren får svare meg igjen. Så jeg får noe å humre over.

Varulv2478

Varulv2478
15.11.20 13:40

Amerikanske spesialstyrker har vært opptatt i Raqqa-provinsen i de siste dager, de har vært nærmest overalt fra tyrkiskkontrollerte territorier i nord til regjeringskontrollerte territorier som hvis de lett etter noen som stadig unngikk dem. Det er klassisk amerikansk taktikk med lydebomber fra helikoptre som sett over byen Raqqa som kontrolleres av SDF og Assad-regimet i felleskap.

https://twitter.com/IdlibEn/status/1327352946208747527

Det har vært høy amerikansk aktivitet i islamistiskkontrollert Syria hittil i november med flere overflygninger, raid og droneflyangrep - og det sees at disse endog i det fordekte hjalp russerne under disses angrep i Idlib.

Tyrkerne og russerne er i pågående samtaler uten stans, det merkes at bare Putin holder med Erdogan, slik at gemyttene annetsteds var alt annet enn hjertelig og vennligstilt. Det må være vilt at tyrkerne og russerne som vet hvor de har hverandre, måtte spiller et absurd teater som en kabuki i Japan med hyppige bruk av masker for å kamuflere seg fra hverandre.

Putins vanvidd vil aldri ta slutt. Selv ikke under våpenhvileforhandlingene om Korea i 1951-53 var så absurd, da kommunistene var nidkjært med hver eneste detalj og etikette i det uendelige.  

Noreger

Noreger
16.11.20 09:06

Den Syriske hæren holder nå oppe et visst trykk imot Idlib fra sør. Samtidig virker det som Tyrkia ikke bare har trukket sine onbservasjonsposter lenger mot Nord, men det er mindre trafikk ifra landet inn i Idlib. 

Klarer den Vestlige presse å lage nok reportasjer om "tragedie" i Idlib ved juletider i år da? De har jo endel på gang nå og går vel snart tom for propagandister. Har ikke sett noe til de "hvite hjelmene" i det siste heller. Det er kanskje en ny Hollywood film på gang?

I Østlige Syria er USA's tilstedeværelse under press og mye tyder på at en videre reduksjon av troppene i Irak og Syria vil skje før jul. Nå blir det vanskeligere for Tyrkia å utnytte dette vakuumet enn tidligere. 

Summa summarum er President Assad i en bedre posisjon nå enn noen gang siden terroristene startet kuppforsøket i landet i 2011. 

Langveg

Langveg
16.11.20 12:02

Sana og hittil berre Nettavisen i Noreg melder at Syrias utanriksminisiter Wallid al-Moallem døydde i dag tidleg, 79 år gamal. Ein røynd og svært dugande diplomat er gått bort

Lightning

Lightning
16.11.20 14:46
blackline: Hadde en begynnende respekt for Varulv når han var på svenskesiden. Derfor siterte jeg fyren ganske så flittig den gang. Siden har fyren i all hovedsak vært en gedigen skuffelse. Som nok kommer litt til utrykk i mine innlegg. Fyren får svare meg igjen. Så jeg får noe å humre over.

Ja, kan nesten få inntrykk av at du har fått et slags "kjærlighetshat", fordi du tidligere refererte så mye av det som stod på det svenske nett-stedet, og nå er blitt skuffet på det som du omtaler.

Jeg synes at du overser noe veldig vesentlig her: Debatten på VGD har aldri ment å være en "fri og hemningsløs debatt", der vi kan si akkurat hva vi føler der og da. Debatten er regulert av VGD-reglene, og disse reglene forbyr negativt person-fokus. At diverse av våre motdebattanter overser disse VGD-reglene fra tid til annen, er ikke et gyldig argument for å gjøre det samme. Heller ikke at MOD uansett ofte glimrer ved sitt fravær...

Jeg setter ellers stor pris på dine SAKLIGE innlegg!

(Innlegget ble redigert 16.11.20 14:47)

blackline

blackline
16.11.20 22:09
Lightning: Jeg synes at du overser noe veldig vesentlig her: Debatten på VGD har aldri ment å være en "fri og hemningsløs debatt", der vi kan si akkurat hva vi føler der og da. Debatten er regulert av VGD-reglene, og disse reglene forbyr negativt person-fokus. At diverse av våre motdebattanter overser disse VGD-reglene fra tid til annen, er ikke et gyldig argument for å gjøre det samme. Heller ikke at MOD uansett ofte glimrer ved sitt fravær..

Vel. Jeg gir vel Varulv egentlig akkurat det samme Kvalitets-stempelet som jeg gir Norge i Syriakrigen. Utrykksmessig brukte jeg jo bare begrepet "Deg og dine" Det er vel ikke allverdens "negativt" personfokus. Først når en tenker på faktisk hva det egentlig betyr blir det negativt. Og da snakker en jo om begrepet Verdier. Ikke akkurat noe lite brukt begrep av både Varulv og andre av hans venners skryteforestilling i utrykket (vestlige verdier)

I Syriakrigen ser vi i praksis det som egentlig er vestlige verdier. Det er å finansiere islamister og hodekappere som et våpen i land som nekter å la seg kue av vesten.

Det gikk foresten ikke så lenge før Varulv tok til seg det andre begrepshintet i innlegget mitt.

Putinbashing. Intet nytt under kjolen.

Når Idlib blir frigjort, så vil en som i Øst Aleppo  få se rikelig av de medisinene der som Norge nekter det offentlige Syria og 95% av den syriske befolkningen. "Vestlige verdier"i praksis.

(Innlegget ble redigert 16.11.20 22:21)

blackline

blackline
16.11.20 22:29

Og et norsk media-landskap

Som selvfølgelig er et propagandaapparat.

blackline

blackline
17.11.20 20:53

Litt om de vestlige kontraktørenes roller i Syriakrigen

Og her dukker også Navnet Intigrity Iniative opp. Som har navngitte ansatte også i Norge.   Her kan vi nok en gang takke anonymous for en god jobb

Litt om utbredelsen av organisasjonen.

Det skal ikke mye aktiv hjerneaktivitet til for å skjønne at det er og var i denne settingen den norske militære innsatsen i Al Tanf blir og ble utfoldet.

(Innlegget ble redigert 17.11.20 21:12)

Noreger

Noreger
17.11.20 21:51

Det er litt mer bevegelse i Sørlige del av Idlib-provinsen. Nå som Putin har fått NK-konflikten under kontroll med en tilsynelatende positiv feedback fra ErDOGan virker det faktisk som det er en stilltiende avtale imellom de to om å fikse situasjonen i Syria også.

SAMTIDIG vil Trump nå redusere de Amerikanske urokråkene i både Syria og Irak. Dette har han nok strevd med lenge, men det er jo tydelig hvor lite makt han har/har hatt over Pentagon hele denne tiden. Uansett vil dette nok gi Syria bedre utsikter for å ta tilbake kontrollen i Østlige Syria. 

Den delen av Idlib som ligger syd for M4 er nå under ganske jevnlig bombardement fra tungt Syrisk artilleri. Dette er jo den typiske taktikken SAA brukte tidligere når de tok tilbake store områder for litt mindre enn et år siden. Wahabbist-hodekapperne vil neppe klare å motstå dette nå om de ikke får liek mye hjelp ifra Tyrkia. 

Lightning

Lightning
18.11.20 23:23
blackline: Og et norsk media-landskap Som selvfølgelig er et propagandaapparat.

Artikkel-forfatteren har gitt ut ei meget god, grundig, men lettlest bok om Syria-krigen. Tittelen på boka er: Norges krig mot Syria. Undertittelen er: J'accuse...! Norge på tiltalebenken.

Varulv2478

Varulv2478
18.11.20 23:31
Noreger: Dette er jo den typiske taktikken SAA brukte tidligere når de tok tilbake store områder

Feil. Det har ikke vært en dag uten artilleribruk i krigen, dessuten bruker ikke SyAA militæret artilleri for å oppmyke territorier man vil ta, de sender ut væpnede speidertropper for å sondere forsvaret og innkalle presise artilleriangrep. Artilleriet i Syria brukes indirekte bare for å plage og forvolde uten at frontstillingene flyttet på seg - i evigheter etter evigheter helt siden våren 2012. SyAA bruker ikke stasjonær artilleri for å skape bresjer, de bruker angripende formasjoner med egne mobile artilleristøtte. Det er nå meget lenge siden dette var sist sett siden mars 2020.

Noreger

Noreger
19.11.20 12:00
Varulv2478: Feil. Det har ikke vært en dag uten artilleribruk i krigen, dessuten bruker ikke SyAA militæret artilleri for å oppmyke territorier man vil ta, de sender ut væpnede speidertropper for å sondere forsvaret og innkalle presise artilleriangrep. Artilleriet i Syria brukes indirekte bare for å plage og forvolde uten at frontstillingene flyttet på seg - i evigheter etter evigheter helt siden våren 2012. SyAA bruker ikke stasjonær artilleri for å skape bresjer, de bruker angripende formasjoner med egne mobile artilleristøtte. Det er nå meget lenge siden dette var sist sett siden mars 2020.

Her må jeg nok si meg uenig med deg utifra det jeg hører ifra fagmilitære der nede. 

Det er tydelig mer bruk av artilleri nå enn på flere måneder. 

Jeg vet selvsagt ikke detaljer her mer enn deg, men ingen av oss har store detaljkunnskaper her så jeg tror nok jeg stoler mer på Syriske kilder. 

USA ser ut til å ha feilet i å styrte Asad. Det er selvsagt mulig din nye helt, Biden vil la MIC starte med mer proxy-kriging igjen, men situasjonen er vel endret endel nå siden sist han tok del i dette. Luftrommet er blant annet temmelig vanskeligere for NATO sine paradefly å forsere enn tidligere og om USA trekker ut flere av troppene der som Trump har sagt han vil, blir det vel temmelig vanskeligere å komme tilbake igjen når SAA rykker inn. 

Varulv2478

Varulv2478
19.11.20 15:22
Noreger: Her må jeg nok si meg uenig med deg utifra det jeg hører ifra fagmilitære der nede.

Jeg har sett talløse eksempler på begynnelsesfaser på offensiver under den syriske borgerkrigen hvor artilleriet brukes i "sit-and-shell" taktikk, intensiteten i søndre Idlib er ikke så unormalt som kan høres ut - 90 % av ødeleggelsene i Syria skyldes langvarig artilleribruk. I Aleppo under kampene i høsten gikk det en historie på omgang om hvordan en syrisk offiser ignorerte en russer som forklart ham at han må ikke sløse bort granater over lang tid eller bare konsentrere seg om et område om gang. Da russeren oppdaget dette, banket han opp offiseren (med republikkgardeoffiserens tillatelse) rett for øyne på batteribesetningene. Siden tok de i bruk moderne og mer fleksibel artilleritaktikk. Et vellykket artilleriangrep er det som skjer bare én gang.

PRC_PDRA

PRC_PDRA
19.11.20 15:42
Noreger: USA ser ut til å ha feilet i å styrte Asad.

Nå er det flere her i tråden som måler "seier for Syria" med et utgangspunkt i om den 55-årige Assad fortsatt har puls eller ikke.

For hvis dette er utgangspunktet, så kan en alltid hevde at Assad "vant", men jeg tror at det trengs litt klarere definisjoner på hva en kan anse som seier. 

Hele landet er ødelagt, så det kan ikke kalles en seier. Landet er fortsatt delt og det ligger mer krig i kortene siden Assad har sagt at han ønsker å ta hver eneste centimeter tilbake. Det er fortsatt en del centimeter som må tas tilbake.

Det han eventuelt tar tilbake er uansett ruiner. Litt av det samme som Aserbajdsjan får "servert nå" - tar over områder som er brent ned med vilje av armenere. 

Det som er igjen av Syria har heller ingen forutsetninger for å kunne vokse. Ingen stabilitet, fare for ny runde med intensiv krigføring om bare noen få år og dette i en tidsalder der oljen etterhvert blir mindre og mindre viktig. Ikke at Syria har noe særlig med olje heller. 

Så har du de brutale sanksjonene som Trump'ern har på plass ovenfor Syria - dette river landet enda hardere enn krigføring. 

Trumpisen har ellers skutt Tomahawks to ganger mot Syria som litt ekstra krydder. 

Flere av disse landene som har blitt tatt ut i Nord-Afrika eller Midt-Østen har tidligere vært først gjennom "Softed Up" runder. 

F eks - folk tror at det var i 2011 de ble angrepet først av Sarkozy / Obama / Cameron, men nei, Libya ble angrepet først av Reagan den 15.april 1986, etter at Reagan brukte mindre enn 10 dager for å konkludere at det er Gaddafi sin skyld for at en bombe gikk av i Vest-Berlin og drepte 2 amerikanske soldater.

Så hadde Libya mange sanksjoner mot seg helt frem til Bush junior galningen fikk overtalt Libya til å gi opp atomvåpenprogrammet sitt. Big Mistake, det, ja. 

Libya ga opp atomvåpen "ambisjonene" bare noen få måneder etter at Bush junior pulveriserte Irak i 2003. 

Så fikk Libya en "takk for sist" 7 år etter det igjen, altså tidlig i 2011.

Det er sånn det fungerer. Angrip + sanksjoner + "Soften Up" landet med brutale sanksjoner, før man kommer til End Game = "avlive hele eksistensen" til landet det gjelder. 

Bare se på hvor lenge Cuba har vært terrorisert med sanksjoner, så USA kan holde på i 60 år i strekk omtrent. Ingen stress, det for USA sin del. 

Eller hvor mange år USA har hatt sanksjoner ovenfor to av Syria sine nærmeste allierte, Iran og Russland.

Så Libya har vært gjennom minst to runder før de ble "avlivet", det samme har Irak.

Først ble Irak most i begynnelsen av 1991 av Bush senior, men Saddam hadde fortsatt puls. Noen vil si at det var en "seier for Irak", men ikke akkurat. 12 år senere, kom sønnen Bush junior og avsluttet "jobben".

Så trenger jeg ikke engang nevne Jemen. Saleh har vært gjennom flere runder og holdt seg i livet, men han ble også tatt ut etterhvert og Jemen som land er uansett knust til pulver. Det spiller ingen rolle om Saleh hadde fortsatt puls eller ikke.

Saudi-Terror koalisjonen har oppnådd målet med å knuse landet og dets økonomi, selv om Saudi-koalisjonen ennå ikke har tatt alle områdene og sliter fortsatt med det. 

Så har du Afghanistan som både Russland og USA har herjet med. Noen vil sikkert si at landet "vant", men når du ser på hvordan Afghanistan er i dag, så skjønner ikke jeg hvordan man kan anse dem som "seiersherrer". 

Selv om Gaddafi fortsatt hadde levd, så kan du være sikker på at det fortsatt hadde vært krig i Libya, så i stedet for en 77-årig Haftar som prøver å leke sjef i 2020 / 2021, så ville det fortsatt vært det som hadde vært nå en 78-årig Gaddafi som prøver desperat å få kontrollen, og det hadde vært harde kamper frem og tilbake, med brutale sanskjoner igjen som "takk for sist" at han kvittet seg med atomvåpen ambisjonene.

Verken Gaddafi eller Haftar er noen ungkarer lenger, så tidsmessig ville begge vært på felgen allerede nå (arabiske menn med masse stress i hverdagen pleier ikke å leve så veldig mye lenger enn 77 - 78 år - begge ville vært allerede på overtid med tanke på gjennomsnittelig alder i regionen).

Assad er "bare" 55 år gammel, men det er ingen garanti for at vi ikke er i gang med en ny runde i Syria de neste 20 årene. 

Alle disse (Gaddafi / Saddam / Saleh) satset også på at sønnene deres skulle ta makta når den tid kommer, men det gikk ikke akkurat bra for noen av dem.

Assad satser på den samme feilaktige strategien, nemlig at sønnen skal ta over om vel 15 - 20 år og dette er lagt opp slik at Assad vinner igjen "valget" til neste år, så da har han 2021 - 2028 perioden i boks.

Så tar vi en "papirseddel-i-en-boks" igjen i 2028, og da er man sikret frem til 2035 - sånn i teorien, om Assad ikke blir kverket innen 2035.

En ny runde mot Syria er nesten 100% garantert der Israel angriper Syria (de angrep senest for et par dager siden), og Tyrkia øker støtten ytterliggere til diverse grupperinger, og Tomahawks fra USA flyr rundt omkring, mens brutale sanksjoner mot både Russland og spesielt Syria og Iran er fortsatt på plass.

En trenger ikke å alltid vinne en krig ved å ta ut pulsen til motstanderen. Det holder mer enn nok med å pulverisere landet tilbake ca 40 år i tid, og ellers ha et grunnlag gående (sanksjoner, krigsspenning, fattigdom, osv) for å ikke la landet reise seg noenlunde tilbake på fotet igjen. 

Så lenge fienden kan alltid bringe krigen "til deg", så kan en sjeldent kalle seg selv for seiersherre og det har USA skjønt for lenge siden og det har de alltid som strategi - nemlig å bringe krigen på fienden sitt territorium, for USA vet hvor viktig økonomien er. USA hadde aldri hatt den styrken de har hadde det ikke vært for økonomi - verdens største BNP som absolutt INGEN er i nærheten av å komme av, bortsett fra, hint - ett land med fire bokstaver, og det landet er IKKE Syria akkurat. 

Du vet hvem som er topp 2 - det er ikke Syria eller Iran eller Russland.

Det er derfor USA blir sur når de ikke kan bringe krigen på fienden sitt territorium. 

I Syria sitt tilfelle, så har ikke Syria styrken til å kunne nekte andre land til å ta seg til rette innenfor Syria sitt territorium, og det er nettopp slik USA, Israel, Tyrkia, Saudi-Arabia med flere liker det. 

Når du ikke kan beskytte eget territorium, så har du ikke noe økonomi å utvikle heller. Syria har heller ikke noe særlig med innovasjon eller universiteter å skryte av, så landet ligger fullstendig ødelagt. 

Vi fikk også nettopp enda en ny erfaring med tanke på "nye runder" med krig - mellom Baku og Yerevan, så sånne ting pleier å gjenta seg.

Som sagt, ny runde venter på Assad før eller senere - spørsmålet er bare når. Imellomtiden, fortsetter man med "Soften Up" strategien via brutale sanksjoner.

(Innlegget ble redigert 19.11.20 15:46)

Noreger

Noreger
19.11.20 16:38
PRC_PDRA: Nå er det flere her i tråden som måler "seier for Syria" med et utgangspunkt i om den 55-årige Assad fortsatt har puls eller ikke. For hvis dette er utgangspunktet, så kan en alltid hevde at Assad "vant"

Et godt og reflektert innlegg fra deg i det store og hele. 

Jeg betrakter dette ikke som noen "seier" for Syria heller, men det ER et nederlag for USA. Vestlige makter evner ikke å tenke holistisk med hensyn til geopolitikk. Det er det regimeendring, "color revolusjon" og "demokrati" som gjelder og det koste hva det koste vil. Derfor er de samme makter villige til å samarbeide med IS, AQ eller hvilke som helst andre Wahhabister så lenge de bruker dem som et redskap for å nå et mål. 

USA er et fallende imperium på alle fronter. Hadde de hatt en økonomi basert på metaller, ville myntene vært så utblandet at graden av edelmetaller var skrinnere enn noen tid i gamle Rom. Militært vil de ikke klare å holde på de 600+ basene rundt over hele verden og er strukket tynt overalt. På hjemmefront er folket stort sett delt i to fraksjoner som heier på hver sin farge uten at det er noen nevneverdig forskjell på dem. 

Dollaren fortsetter å miste sitt hegemoni på verdensbasis. Hver nye transaksjon som går ifra Dollar til noe annet skyver byrden over på færre for å holde i gang denne illusjonen. Den dagen USA må begynne å finansiere seg selv, er det neppe lenge før kollapsen kommer. 

Langveg

Langveg
19.11.20 16:53
PRC_PDRA: Hele landet er ødelagt, så det kan ikke kalles en seier.

Av reportasjebilete får ein lett det inntrykket. Det er vel difor så fåe bilete frå eit uskadd Damaskus vert synte. Helt Dresden er trass alt  ikkje Syria, og gjenreisinga er godt  i gang. Skulesystem, sjukehus, transport osb. fungerer sletttest  ikkje dårleg, og produksjonslivet , jordbruket ikkje minst, fungerer. Det er sett i gang  eit omfattande program for tilbakevending av flyktningar, og mange kjem tilbake. 

(Innlegget ble redigert 19.11.20 16:54)

toydoll

toydoll
19.11.20 18:54
PRC_PDRA: Hele landet er ødelagt, s

Langt i fra sant, jeg har hvert flere turer i Syria siden 2017. Og det er VELDIG mye som er helt uberørt, pluss flere steder som snart er helt bygd opp igjen. Store deler av Aleppo var helt uskadet fra krigen også i 2017.

Neste månde starter Damascus - Aleppo tog opp igjen, for første gang på 9 år.

PRC_PDRA

PRC_PDRA
19.11.20 20:19
toydoll: Langt i fra sant, jeg har hvert flere turer i Syria siden 2017. Og det er VELDIG mye som er helt uberørt, pluss flere steder som snart er helt bygd opp igjen. Store deler av Aleppo var helt uskadet fra krigen

Tartus - Latakia strekningen er ikke skadet, men resten av landet er skadet en del. Nå forholder jeg meg til omfattende rapporter og ikke personlige turer, for de kan jo vris alltid på sin måte.

Vi vet at Tyrkia sliter med økonomien og vi vet at Libanon sliter enda flere hakk igjen over Tyrkia.

Folk flykter fra Libanon i hopetall.

Derfor er det ikke noe poeng å skjønnsmale situasjonen i Syria når man vet hvor mange problemer Libanon har - til tross for at de hadde flere titalls milliarder dollar i reserver og færre mennesker å fordele det på.

Assad sier at dagens situasjon er Libanon sin skyld fordi Libanon angivelig "holder igjen pengene til syrere". En interessant sum som strekker seg mellom 20 - 42 milliarder dollar, ifølge Assad.

https://www.thetimes.co.uk/article/syria-s-ruined-economy-is-all-lebanon-s-fault-says-president-assad-99sh0f35z

Mest sannsynlig er dette pengene til Assad-kretsen som han ikke liker at det ble strammet rundt. 

Det er også kjent at rundt 80% av syrere lever i fattigdom.

https://www.nytimes.com/2020/06/15/world/middleeast/syria-economy-assad-makhlouf.html

Så det går ikke an å vri seg unna dette med pene ord. 

Det syriske pundet er omtrent verdiløs - over 3,500 syriske pund for 1 amerikansk dollar. 

For å sammenligne med verdien før krigen: 50 syriske Pund for 1 amerikansk dollar. Nå trenger man minst 70 ganger mer Pund for den samme dollaren.

Så kan en nevne flere andre ting, nemlig det at infrastrukturen og de aller fleste bygninger er gamle. Selv om de ikke er ødelagt et sted, så er de likevel gamle. Dette er ikke 21.århundre infrastruktur, hvis du skjønner hva jeg vil frem til.

I Norge ligger vi ikke i ruiner, men det er likevel et stort behov for vanlig oppgradering (stort etterslep visse steder, selv i Norge). 

Da trenger jeg ikke minne deg på etterslepet i Syria. Landet skinner ikke akkurat med nye skyskrapere, topp universiteter og veier med moderne sykehus og utstyr, forskning og innovasjon.

Så en burde lære også litt av Libanon. Man trodde at de skulle reise seg etter den brutale perioden de har hatt, men du ser at Libanon også har store problemer med jevne mellomrom, som igjen er i ferd med å eksplodere. Syria er intet unntak. 

Ser at Pompisen har vært en tur innom Golanhøyden idag, bare for å markere at det å stjele og annektere landområder som Israel gjør, er fullt lovlig. 

Også er visst BDS-bevegelsen "kreft", ifølge den høyreorienterte / høyreekstreme Fatso-en. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pA1lGG/pompeo-med-kontroversielt-israel-besoek-kalte-gruppe-kreft

(Innlegget ble redigert 19.11.20 20:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg