Du har rett i at kriser ofte fører til at regjeringer blir gjenvalgt, eller iallefall styrker oppslutningen rundt seg selv.
Men det forutsetter at statslederne vet hvordan krisen skal håndteres.
Som jeg har skrevet her inne uttallige ganger: En krise er egentlig eng gavepakke til en hver statsleder som ønsker gjenvalg. Grunnen til det er at innbyggerne alltid lener seg mot sine ledere for råd og trøst når krisen inntreffer. De statslederne som da fremstår samlende og formanende for folket, samtidig som de understreker alvoret, vil normalt oppleve et bykst på meningsmålingene.
Trump gjorde det motsatte. Han var ikke bekymret for viruset overhodet, og det kom til å gå så fort over. Så når da realiteten viste seg å være annerledes så fikk han forklaringsproblemer og etter hvert klarte han å politisere pandemien; plutselig var det å bruke masker blitt et politisk spørsmål for om du trodde på pandemien eller om du trodde på Trump. Dette gjenspeilet seg også langs partilinjene. Det er nettopp slik en statsleder ikke skal gjøre under en pandemi; i stedet for å samle folket så splittet Trump dem ytterligere.
Så skal det sies at Trump gjorde ting riktig i en uke eller så da han erklærte unntakstilstand og innkalte til daglige pressekonferanser. Da gjorde han akkurat det jeg skrev ovenfor her - fremstod som samlende og handlekraftig.
I denne perioden gikk Trumps approval-rating rett opp. Hadde han fortsatt med det så hadde han vunnet dette valget lett - det er jeg helt sikker på.