Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stem her på hvem du tror vinner valget i USA

NYTT TEMA
oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 13:50
neondian: Håpar sjølsagt at dette blir grei skuring for Biden, men fryktar at det ikkje blir det.

Man kan jo frykte mye rart, men da drar man inn sin egen irrasjonalitet. Ser man rasjonelt på dette er Biden favoritt slik det ligger an nå. 90/10. Dvs at Trump vinner en av ti ganger med dette utgangspunktet.

Det kan jo skje. Er det en vinnerkule blant de ti som ligger i koppen så vet man at man ikke er sjanseløs.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 13:51)

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:06
oddvar_kjempebra: Nei, det er feil. Det ser ut til at Biden vinner ganske konfortabelt.

Kan bli morsomt å lese VGD og andre nett-diskusjoner i dagene etter valget føler jeg. Både om Biden vinner og om Trump vinner. 

Noen skråsikre debattanter vil ta feil. Jeg vet ikke hvem som vinner og er derfor ikke skråsikker på noenting. Men jeg tror Trump haler denne i land.

Og da skal det bli morsomt å lese alle konspirasjonsteoriene til Biden-supporterne..

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:15
TheJedi: Kan bli morsomt å lese VGD og andre nett-diskusjoner i dagene etter valget føler jeg. Både om Biden vinner og om Trump vinner.

Helt enig. Det blir baluba uansett.

GreySerpent

GreySerpent
29.10.20 14:16
TheJedi: Og da skal det bli morsomt å lese alle konspirasjonsteoriene til Biden-supporterne..

Har de noen?

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:17
TheJedi: Noen skråsikre debattanter vil ta feil. Jeg vet ikke hvem som vinner og er derfor ikke skråsikker på noenting. Men jeg tror Trump haler denne i land.

Det er jo dumt å være skråsikker på noe når det gjelder dette. Men hvorfor tror du på Trump? Meningsmålingene gir jo Biden et solid forsprang. Langt større enn Clinton hadde (og hun fikk jo tross alt flest stemmer)?

Hvilke indikatorere mener du er viktigere enn målingene?

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:18
GreySerpent: Har de noen?

Den største er nok at valget er rigget og hjulpet av Russland.

Den neststørste er nok at Joe Biden er helt frisk og oppegående. 

Etter valget vil det nok komme en del om valgjuks. Dog vil nok de påstandene komme fra begge sider.

HLund

HLund
29.10.20 14:19
TheJedi: Og da skal det bli morsomt å lese alle konspirasjonsteoriene til Biden-supporterne..

Er allerede morsomt å lese alle konspirasjonsteoriene til Trump-supporterne.

GreySerpent

GreySerpent
29.10.20 14:19
TheJedi: Den største er nok at valget er rigget og hjulpet av Russland. Den neststørste er nok at Joe Biden er helt frisk og oppegående.

Hahahahaha

Dette er konspirasjonsteorier? 

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:23
oddvar_kjempebra: Det er jo dumt å være skråsikker på noe når det gjelder dette. Men hvorfor tror du på Trump? Meningsmålingene gir jo Biden et solid forsprang. Langt større enn Clinton hadde (og hun fikk jo tross alt flest stemmer)? Hvilke indikatorere mener du er viktigere enn målingene?

Indikatorer som går på historie.

I en kritisk situasjon som krig, sult og vanskelige tider(Covid må nok ses på som en vanskelig situasjon) blir ofte sittende president gjenvalgt.

Ved voldsomme demonstrasjoner og gjentakende vold i gatene vil en by eller stat ofte trekke mot konservative krefter. Jeg tror derfor at byer som Seattle, Chicago, Portland osv vil gå over i rødt. Kanskje ikke hele stater, men i alle fall byer.

Og så har vi jo det at meningsmålinger kan ta feil. En meningsmåling fra Rasmussen meningsmålingbyrå i USA har tatt utgangspunkt i at republikanerne i en meningsmåling kun vil ha 76% oppslutning på valgdagen, mens ved sist valg fikk de 88. Da vil en meningsmåling vise feil tall.

Derfor er jeg ikke skråsikker på hverken Biden eller Trump, men tror Trump tar denne.

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:24
GreySerpent: Hahahahaha Dette er konspirasjonsteorier?

Nettopp.

Du spurte, og jeg svarte.

GreySerpent:Har de noen konspirasjonsteorier?

TheHedi:Ja her.

GreySerpent: Haha, det er konspirasjonsteorier.

Hmm... Eh..(?)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:28
TheJedi: I en kritisk situasjon som krig, sult og vanskelige tider(Covid må nok ses på som en vanskelig situasjon) blir ofte sittende president gjenvalgt.

Men da reflekteres det på meningsmålingene. Det gjør det jo ikke nå. 

Og det generelle stemningen er at regjeringen gjør en god jobb.

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:31
oddvar_kjempebra: Og det generelle stemningen er at regjeringen gjør en god jobb.

Og da vil den ofte bli gjenvalgt, selv om det er vanskelige situasjoner...

Il-Pirata

Il-Pirata
29.10.20 14:33
TheJedi: Uten document ville vi ikke visst at NRK løy under romkvinnesaken. Uten Resett ville vi ikke fått høre om Åkersaken til Grande. Begge historier dokumentert...

For ikke å snakke om denne saken, som kun Aftenposten og NRK omsider motvillig har kommet diltende etter med, mens VG, TV2 og Dagbladet fortsatt later som om verden er slik den var da Gro styrte og de kunne kontrollere hva vi skal få vite og ikke få vite.  I dag fremstår det i mange tilfeller som om medienes rolle er å innskrenke ytringsfriheten og begrense demokratiet, ikke omvendt.   

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:34
TheJedi: Ved voldsomme demonstrasjoner og gjentakende vold i gatene vil en by eller stat ofte trekke mot konservative krefter. Jeg tror derfor at byer som Seattle, Chicago, Portland osv vil gå over i rødt. Kanskje ikke hele stater, men i alle fall byer.

Clinton vant 83-13 i Chicago i 2016.

I Seattle fikk hun 87%

I Portland ca 80%

At Biden skal tape disse byene er helt utenkelig. Dette er demokratiske bastioner.

Noe målingene også viser.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:36
TheJedi: Og da vil den ofte bli gjenvalgt, selv om det er vanskelige situasjoner...

Men nå er jo ikke den genrelle stemningen at Trump gjør en god jobb.

Målinger viser tvert imot at han gjør en dårlig jobb. Selv mange av rebulikanerne sier det. Og målinger bekrefter dette.

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:36
oddvar_kjempebra: Dette er demokratiske bastioner. Noe målingene også viser.

På en annen side - jeg tror du kan ha rett om de byene. De konservative har nok flyktet fra disse byene når opprørene var i gang...

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:37
oddvar_kjempebra: Målinger viser tvert imot at han gjør en dårlig jobb. Selv mange av rebulikanerne sier det. Og målinger bekrefter dette.

Du skrev to hakk lenger opp at den generelle stemningen er at regjeringen gjør en god jobb....(?) Glemte du en "ikke" inni den setningen? da blir det jo noe annet...

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:40
TheJedi: Og så har vi jo det at meningsmålinger kan ta feil. En meningsmåling fra Rasmussen meningsmålingbyrå i USA har tatt utgangspunkt i at republikanerne i en meningsmåling kun vil ha 76% oppslutning på valgdagen, mens ved sist valg fikk de 88. Da vil en meningsmåling vise feil tall.

Nei. Meningsmålinger er vektet for slike ting.

Og Rasmussen er forøvrig ikke et seriøst selskap. De pleier å bomme stort.

I 2018 bommet de med mer enn 10% f.eks. De har alltid republikanerne foran, hvilket jo er veldig mistenkelig.

Meningsmålinger har aldri bommet så mye som de må gjøre denne gangen hvis Trump skal vinne.

Og forøvrig: I 2016 sa snittet av målingene at Clinton skulle vinne med 3%. Hun vant med 2%. Men tapte presidentvalget fordi hun tapte knepent i flere vippestater. I noen av disse bommet målingene.

Men ikke med i nærheten av så mye som de er nødt til å bomme nå.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 14:44)

Zen0n

Zen0n
29.10.20 14:41
TheJedi: Og da vil den ofte bli gjenvalgt, selv om det er vanskelige situasjoner...

Du har rett i at kriser ofte fører til at regjeringer blir gjenvalgt, eller iallefall styrker oppslutningen rundt seg selv.

Men det forutsetter at statslederne vet hvordan krisen skal håndteres.

Som jeg har skrevet her inne uttallige ganger: En krise er egentlig eng gavepakke til en hver statsleder som ønsker gjenvalg. Grunnen til det er at innbyggerne alltid lener seg mot sine ledere for råd og trøst når krisen inntreffer. De statslederne som da fremstår samlende og formanende for folket, samtidig som de understreker alvoret, vil normalt oppleve et bykst på meningsmålingene.

Trump gjorde det motsatte. Han var ikke bekymret for viruset overhodet, og det kom til å gå så fort over. Så når da realiteten viste seg å være annerledes så fikk han forklaringsproblemer og etter hvert klarte han å politisere pandemien; plutselig var det å bruke masker blitt et politisk spørsmål for om du trodde på pandemien eller om du trodde på Trump. Dette gjenspeilet seg også langs partilinjene. Det er nettopp slik en statsleder ikke skal gjøre under en pandemi; i stedet for å samle folket så splittet Trump dem ytterligere. 

Så skal det sies at Trump gjorde ting riktig i en uke eller så da han erklærte unntakstilstand og innkalte til daglige pressekonferanser. Da gjorde han akkurat det jeg skrev ovenfor her - fremstod som samlende og handlekraftig.

I denne perioden gikk Trumps approval-rating rett opp. Hadde han fortsatt med det så hadde han vunnet dette valget lett - det er jeg helt sikker på.

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:42
TheJedi: Du skrev to hakk lenger opp at den generelle stemningen er at regjeringen gjør en god jobb....(?) Glemte du en "ikke" inni den setningen? da blir det jo noe annet...

Det jeg skrev var:

-Men da reflekteres det på meningsmålingene. Det gjør det jo ikke nå. 

Og det generelle stemningen er at regjeringen gjør en god jobb.

Med andre ord: I de tilfeller hvor styrende makter blir gjenvalgt i krisetider så reflekteres dette både i meningsmålinger og i den generelle stemningen.

Nå i år er hverken stemningen eller målingene gode nyheter for Trump. 

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:43
Il-Pirata: For ikke å snakke om denne saken, som kun Aftenposten og NRK omsider motvillig har kommet diltende etter med, mens VG, TV2 og Dagbladet fortsatt later som om verden er slik den var da Gro styrte og de kunne kontrollere hva vi skal få vite og ikke få vite

Fullt klar over dette. Derfor leser jeg "begge sider" av mangfoldet. Begge med en skepsis og fullt klar over at begge sider har en bias. Den ene siden, som du nevner, som et forsøk på å sensurere hva vi skal få vite, fordi om vi visste, ville hele folket gå bananas. Den andre siden, krengende en del mot høyre, men skjuler ikke sin bias og kaller den for "nøytral" slik som venstresidens gjør.

Uten denne balansen vi har nå etter at internett kom, ville vi fremdeles vært dullet inn i en søvn med den blå pillen, fullstendig ubevisst hva som skjer. Og det er jo egentlig hva venstresiden ser ut til å ønske. Et folk som går rundt som hodeløse høns som egentlig er "lykkelig", bare de får sin daglige dose brød og sirkus.

Var vi egentlig bedre enn Nord-Korea, som tror lederen er verdensmester i sjakk og golf?

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
29.10.20 14:43
Zen0n: I denne perioden gikk Trumps approval-rating rett opp. Hadde han fortsatt med det så hadde han vunnet dette valget lett - det er jeg helt sikker på.

Det er ikke jeg, men da hadde det nok vært veldig jevnt.

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:44
oddvar_kjempebra: Med andre ord: I de tilfeller hvor styrende makter blir gjenvalgt i krisetider så reflektes dette både i meningsmålinger og i den generelle stemningen.

OK, beklager at jeg misforsto. Trodde du mente at den generelle stemningen nå var at de gjorde en god jobb.

Vel - det er litt under en uke til vi kan se noe som ligner en opptelling. Jeg er faktisk spent. Og er ikke skråsikker på noenting.

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:52
Zen0n: Du har rett i at kriser ofte fører til at regjeringer blir gjenvalgt, eller iallefall styrker oppslutningen rundt seg selv. Men det forutsetter at statslederne vet hvordan krisen skal håndteres. Som jeg har skrevet her inne uttallige ganger: En krise er egentlig eng gavepakke til en hver statsleder som ønsker gjenvalg. Grunnen til det er at innbyggerne alltid lener seg mot sine ledere for råd og trøst når krisen inntreffer. De statslederne som da fremstår samlende og formanende for folket, samtidig som de understreker alvoret, vil normalt oppleve et bykst på meningsmålingene. Trump gjorde det motsatte. Han var ikke bekymret for viruset overhodet, og det kom til å gå så fort over. Så når da realiteten viste seg å være annerledes så fikk han forklaringsproblemer og etter hvert klarte han å politisere pandemien; plutselig var det å bruke masker blitt et politisk spørsmål for om du trodde på pandemien eller om du trodde på Trump. Dette gjenspeilet seg også langs partilinjene. Det er nettopp slik en statsleder ikke skal gjøre under en pandemi; i stedet for å samle folket så splittet Trump dem ytterligere.  Så skal det sies at Trump gjorde ting riktig i en uke eller så da han erklærte unntakstilstand og innkalte til daglige pressekonferanser. Da gjorde han akkurat det jeg skrev ovenfor her - fremstod som samlende og handlekraftig. I denne perioden gikk Trumps approval-rating rett opp. Hadde han fortsatt med det så hadde han vunnet dette valget lett - det er jeg helt sikker på.

Mye enig i mye du sier her.

Dog - Trump laget restriksjoner på reiser fra Kina og Europa tidlig. Tidligere enn andre land. Han ble og kalt xenofobisk av demokratenes kongressmenn med kanskje den største av de, speaker of the house, Nancy Pelosi som sto på TV i Chinatown og sa at de ikke skulle bli skremt. Vet ikke om du husker det..

Han kunne gjort mye mer. Og han skal ikke måtte ta skylda for alle 200K dødsfall. Mange av de kom av guvernører som insisterte på å legge inn syke på gamlehjem for å avlaste sykehusene, med resultat at hele sykehjem gikk nedenom.

Kan bare gjenta at jeg er faktisk ganske spent på neste ukes nyhetsmeldinger og reaksjoner. Jeg husker en gang i 2016 jeg satt i bilen og hørte på nyheter på P4 der Trumpeten ble diskutert og Gjæver fra VG sa at han(trumpeten) aldri ville bli president. Jeg sa da høyt "skal bare se han blir det"...

TheJedi

TheJedi
29.10.20 14:54
Antiteist: Fortsatt deadlock blant VG-spekulantene.   Joe Biden: 13 Antiteist IIHJ Hlund Dr_Who fruitman (Endret stemme) Xavi7 trøndergutten Rhabagatz Maradona_123 Idyllwild  Sportsfreaken Lenta Hopperen Donald Trump: 13 TheJedi SlimWhitman
Idiomatisk JODDEMM Noreger Vetalt11 milfern fotballidiot2 TrondVaatsveen sandstrand Il-Pirata ondoro Nabo

På tide å gjenta status av avstemmingen. Er jo tross alt en avstemmingstråd som gled ut her...

Antiteist

Antiteist
29.10.20 16:05

Mye prat men få som tørr å legge inn sin stemme som er hensikten i denne tråden. Med en kjapp gjennomgang registrerte jeg kun en stemme til Trump som gir han nå en liten favør til å vinne. 

Joe Biden: 13

Antiteist

IIHJ

Hlund

Dr_Who

fruitman (Endret stemme)

Xavi7

trøndergutten

Rhabagatz

Maradona_123

Idyllwild

Sportsfreaken

Lenta

Hopperen

Donald Trump: 14

TheJedi

SlimWhitman
Idiomatisk

JODDEMM

Noreger

Vetalt11

milfern

fotballidiot2

TrondVaatsveen

sandstrand

Il-Pirata

ondoro

Nabo

ONV95

Scuderia

Scuderia
29.10.20 16:30

Trump

tror han tar dette til tross for alt

Il-Pirata

Il-Pirata
29.10.20 16:31
TheJedi: Begge med en skepsis og fullt klar over at begge sider har en bias.

Bra, selv stoler jeg ikke i utgangspunktet på noe av media eller politikere, kun på min egen vurderingsevne og logiske sans, og at jeg innhenter bred nok informasjon til å kunne benytte en viss barberkniv. Lenin sa at den beste måten å kontrollere opposisjonen på, er å lede den selv og hvem som egentlig styrer Doc, Resett og HRS, er kanskje like godt skjult, som hvem som virkelig styrer MSM mediene? Ikke vet jeg? kanskje leder alle trådene til samme utgangspunkt? Uansett har en først svelget den røde pilla, så er ikke verden den samme og kan aldri bli det igjen, men en har ihvertfall fått åpnet øya såpass, at en orker å se seg selv i speilet.   

Videoseven

Videoseven
29.10.20 17:55
Antiteist: Mye prat men få som tørr å legge inn sin stemme som er hensikten i denne tråden. Med en kjapp gjennomgang registrerte jeg kun en stemme til Trump som gir han nå en liten favør til å vinne.

Hei, putt meg på Trump seier.

TheJedi

TheJedi
29.10.20 21:33
Il-Pirata: Bra, selv stoler jeg ikke i utgangspunktet på noe av media eller politikere, kun på min egen vurderingsevne og logiske sans, og at jeg innhenter bred nok informasjon til å kunne benytte en viss barberkniv. Lenin sa at den beste måten å kontrollere opposisjonen på, er å lede den selv og hvem som egentlig styrer Doc, Resett og HRS, er kanskje like godt skjult, som hvem som virkelig styrer MSM mediene? Ikke vet jeg? kanskje leder alle trådene til samme utgangspunkt? Uansett har en først svelget den røde pilla, så er ikke verden den samme og kan aldri bli det igjen, men en har ihvertfall fått åpnet øya såpass, at en orker å se seg selv i speilet.

Når man ser på "hva media fortalte folket" i gamle dager, og før internett, så kan man faktisk begynne å lure. Var vi egentlig noe særlig bedre stilt enn Nord-Korea som bokstavelig talt tror deres leder er OL-vinner i sjakk og golf? Jeg mener - snakker om å tilby folket brød og sirkus. Gro hadde egentlig helt rett. De har mistet kontrollen på hva folket blir fortalt. Og takk og lov for det. Rød pille hver dag for meg.

Klikk for å gå tilbake til toppen