Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skammelig utakknemlige pensjonister.

NYTT TEMA
Tempus

Tempus
13.09.20 22:32

En sak som antagelivis ikke er nevnt i tråden er at alt blir dyrere som enslig- det være seg en liten oppussing med moms i dyre dommer hvis man engasjerer f.eks en maler. Bare skifte av et kaputt blandebatteri generer et stort beløp. Når det gjelder å bevilge seg en tur til et varmere land blir det omtrent dobbelt så dyrt  med enerom. 

InnocentBystander

InnocentBystander
13.09.20 22:49
JOlsen: Men de har et miserabelt liv og må spare på alt. Kan ikke unne seg noen ting.

Igjen så har du bare omtrentlighetar og påstander. Kor er tallene som skal bevisa påstandane dine? Med hundretusen meire enn ein student, så burde det vera rom or å leva relativt greit.

InnocentBystander

InnocentBystander
13.09.20 22:50
Tempus: En sak som antagelivis ikke er nevnt i tråden er at alt blir dyrere som enslig-

Det er difor einslige pensjonist får meire i minste pensjonsnivå enn ein gift pensjonist. 

Tempus

Tempus
13.09.20 23:05

Vet ikke helt hvordan dette blir samordnet, men uansett er det kostbart å være enslig, og dersom en liten kompensasjon skal dekke alt som skal betales av elektrikere, rørleggere og malere med høy moms. Hvorfor skal det forresten være så høy moms på slike tjenester, og dersom  man har en handy mann eller annen slekning som  kan utføre jobben gratis,  er det nok fristende å engasjere noen svart for andre som ikke har den muligheten.

For å bli kvitt svart arbeid, er det nok klokt å redusere den høye momsen på håndverkstjenester.

Rainmaker

Rainmaker
14.09.20 09:28
JOlsen: Poenget mitt er at det er alt for lite. Du kan ikke leve på en slik lav pensjon.

Jo, det kan man.

Det tilsvarer en månedlig utbetaling (netto) på ca 17000 kr. Klarer man ikke leve på det, så disponerer man privatøkonomien svært dårlig. Spesielt som pensjonist hvor mange har nedbetalte boliger, og oppsparte midler fra et langt liv.

Rainmaker

Rainmaker
14.09.20 09:35
JOlsen: Men de har et miserabelt liv og må spare på alt. Kan ikke unne seg noen ting. Og det mener du er et verdig liv? Vil du at pensjonister skal være fattige? De har betalt inn skatt i hele sitt voksne liv, og så skal de avspises med smuler. Hvorfor tror du pensjonistene er så sinna etter trygdeoppgjøret?

Avspist med smuler?

De aller, aller fleste vil få ut betydelig mer enn de har betalt inn i løpet av livet.

utenforallfarvei

utenforallfarvei
14.09.20 10:02

Naa maa du slutte med all syting for din egen del, du er
forlengst avsloert.   Mange pensjonister har faktisk noe
som heter moral og er i likhet med meg meget fornoeyd.

Jeg har vaert eneforsoerger i svaert mange aar, min kone
har ingen loenn eller pensjon, men vi har aldri manglet
noe som helst.

Med din tidligere livsstil kunne du umulig ha spart masse
penger som du nylig skrev.  Det er reinspikka loegn, og
du har heller ikke jobbet saa mye/lenge som du sier.
Senest for faa dager siden sier du at du hele tiden gaar paa ulike piller, slik det har vaert i aarevis.
Med tidl. baade alkohol- og pillemisbruk har du ikke hatt
sjanse til aa kunne jobbe og spare slik du sier. 
Du har med stor sikkerhet hatt og har ufoeretrygd og du
faar utbet. like mye som meg.  Da jeg ble nedkjoert av
en tankbil fikk jeg ogsaa trygd i noen aar, men jeg ordnet
det slik at jeg kunne jobbe i perioder .  Med reservedeler
baade i ett kne og ei  hofte funker det brukbart, mens
ryggen fortsatt byr paa problemer.   

Utbet. fra NAV/alderspensjon kr. 16.500.- som siden mars
har vaert 10.000 - 12.000 NOK etter veksling, og prisen|
paa margarin mellom 110 - 130 kr.
Hvorfor du,( med samboer ogsaa med pensjon regner jeg med) mener at vi fortjener "mye mer" det fatter jeg ikke.
Din oekonomiske sans virker vaere sterkt preget av alle
piller di hiver innpaa.   Vaer saa snill ikk syt for meg og
alle andre "gullpensjonister" som vi er.
Vaer aerlig og si at du syter kun for din egen del det har
vi alle forstaatt.
Jan Davisen o.a. andre i Pensjonistforbundet lever godt
av aa syte, det er deres jobb, men de syter ogsaa mest for
egen del.  Det er desverre altfor faa av oss som er fornoeyde som staar fram,  fordi alle har det saa bra og faa gidder derfor ikke bry seg.

JOlsen

JOlsen
14.09.20 12:07
Rainmaker: De aller, aller fleste vil få ut betydelig mer enn de har betalt inn i løpet av livet.

Og hva er problemet med det? Det har vi råd til. Særlig når vi tenker på all sløsingen som Norge bedriver. Jeg er bare så ærlig å sier at vi har økonomi til å gi pensjonister og uføre en pensjon de kan leve av. Der er jeg urokkelig. Tenk en gammel dame som er alene og aldri har vært i jobb, fordi hun har stelt hus og passet barn. Hun vil få en veldig lav pensjon. Det er disse jeg tenker mest på. 

(Innlegget ble redigert 14.09.20 12:09)

Rainmaker

Rainmaker
14.09.20 12:38
JOlsen: Og hva er problemet med det? Det har vi råd til. Særlig når vi tenker på all sløsingen som Norge bedriver. Jeg er bare så ærlig å sier at vi har økonomi til å gi pensjonister og uføre en pensjon de kan leve av. Der er jeg urokkelig. Tenk en gammel dame som er alene og aldri har vært i jobb, fordi hun har stelt hus og passet barn. Hun vil få en veldig lav pensjon. Det er disse jeg tenker mest på.

Har jeg sagt at det er et problem? 

Når de får igjen mer enn de betaler inn, så er de ikke "avspist med smuler".

Folk har pensjoner de kan leve av. All empiri tilsier det.

Personer som ikke betaler inn til pensjon vil få lavere pensjon enn de som betaler inn. Slik har det alltid vært, men kommer ikke til å forbli slik. Min generasjon vil få en betydelig lavere pensjon fra Folketrygden enn generasjonen før oss. Selv om vår generasjon trolig betaler inn mer.

Hvorfor er det slik? Generelt sett fordi Folketrygden har vært underfinansiert i lang tid, og kommer til å være enda mer underfinansiert i den nærmeste fremtid. Det har konsekvenser.

utenforallfarvei

utenforallfarvei
14.09.20 12:45
JOlsen: Tenk en gammel dame som er alene og aldri har vært i jobb, fordi hun har stelt hus og passet barn. Hun vil få en veldig lav pensjon. Det er disse jeg tenker mest på.

Hahaha, en loegn til, du har ikke begrep om dette.

Eks. Min mor foedte og oppdrog 5  barn i stor fattigdom
under krigen. Hun laerte oss hvordan det var mulig aa leve
greit paa det du sikkert vil kalle smuler.
Hun hadde ingen inntekt.   
Inntil hun doede 94 aar gammel fikk hun enkepensjon,
mye mer enn noen av oss 3 broedre noengang tjente
den tiden. " Hvorfor skal jeg ha alle disse pengene ,
jeg har jo aldri vaert ute i jobb og betalt skatt ? sa hun.

I likhet med de aller aller fleste enker og enkemann bodde
hun i et gammelt men nedbetalt hus, og manglet ingenting.

Slutt med tullet ditt. Du tenker kun paa deg selv. Basta!

JOlsen

JOlsen
14.09.20 15:21
Rainmaker: Hvorfor er det slik? Generelt sett fordi Folketrygden har vært underfinansiert i lang tid, og kommer til å være enda mer underfinansiert i den nærmeste fremtid. Det har konsekvenser.

Ja det er fryktelig trist, men slik er det bare. Vi får gjøre det beste ut av det. Og så må vi få unge folk i jobb, det er utrolig viktig. Alt for mange ramler ut og blir uføre. Vi har en lang vei å gå. 

JOlsen

JOlsen
14.09.20 15:24
utenforallfarvei: Slutt med tullet ditt. Du tenker kun paa deg selv. Basta!

Det gjør vel strengt tatt du og. Du snakker bare om din familie og hvor fantastiske de er. Er du så dum at du tror alle hadde det som din mor? Da er du utrolig blåøyd. Mange har det vanskelig og får ikke endene til å møtes. Ta deg sammen!!

utenforallfarvei

utenforallfarvei
18.09.20 09:11

Gleder meg at kun ca.25 % av alderspensjonistene er medlemmer
i  Pensjonistforeningen.

Jan Davidsen maa finne paa nye loegner om oss for aa kunne oppnaa
sitt maal, det mest egosentriske oenske noensinne.

Han paastaar at han jobber for oss, men vi har avsloert loegnene.
Jeg haaper at alle kloke pensjonister melder seg ut slik at ego-
Davidsen blir arbeidsloes, skjoent arbeider gjoer han jo langt ifra.

JOlsen

JOlsen
18.09.20 09:37
utenforallfarvei: Han paastaar at han jobber for oss, men vi har avsloert loegnene.
Jeg haaper at alle kloke pensjonister melder seg ut slik at ego-
Davidsen blir arbeidsloes, skjoent arbeider gjoer han jo langt ifra.

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Hva har du imot Davidsen? Han jobber hardt for pensjonistene, og det er flere som melder seg inn. Og hva er løgnene, det må du dokumentere. Greit at du ikke vil ha mer i pensjon, men tror at alle andre er uenig med deg. Jeg måtte lese to ganger for å være sikker på om du mente dette. Du ødelegger for pensjonistene med slike sjofle angrep. 

RoyalGard

RoyalGard
18.09.20 11:49

Det som er helt latterlig er at du må skatte av din pensjon, lissom du har skattet hele livet men de skal også ta skatt på det du har "spart" 

Jeg skjønner ikke det!

Human

Human
18.09.20 15:24

Andrea19 skrev:

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/PR3gP7/har-vi-mistet-det-helt-i-dette-landet

Norge har råd til både å øke minstepensjonen med 10 000 kroner årlig, å redde livet til barna i Moria.

Husk at de fleste pensjonister tjener mer enn 300 000 årlig, og betaler lite i skatt. Mye mindre enn de som i dag betaler våre pensjoner, de yrkesaktive.
(Pay as you go, prinsippet.)

(Innlegget ble redigert 18.09.20 15:26)

JOlsen

JOlsen
18.09.20 18:00

Og øke pensjonen med 10000 årlig, må bare være en begynnelse. Den bør øke mye mer. Vi har råd til det. Det er ikke pengeproblemer som er problemet. Tenker på alt de har betalt inn som trygdeavgift gjennom et langt liv. Skulle bare mangle at de ikke fikk en pensjon det er mulig å leve av. 

Rainmaker

Rainmaker
21.09.20 10:35
JOlsen: Tenker på alt de har betalt inn som trygdeavgift gjennom et langt liv.

Det de har betalt i trygdeavgift til pensjon er bare en brøkdel av hva de får utbetalt.

JOlsen

JOlsen
21.09.20 11:56

Og da er problemet? Synes du virkelig at de får for mye? Så smålig er det mulig å bli. Snakk om å bare tenke på seg selv. Misunnelsen er bare så stor. Jeg tror nesten ikke det jeg leser. 

Rainmaker

Rainmaker
21.09.20 12:16
JOlsen: Og da er problemet? Synes du virkelig at de får for mye? Så smålig er det mulig å bli. Snakk om å bare tenke på seg selv. Misunnelsen er bare så stor. Jeg tror nesten ikke det jeg leser.

Har jeg sagt at det er et "problem"?

Det er imidlertid ikke et argument for å øke pensjonene.

JOlsen

JOlsen
21.09.20 14:21
Rainmaker: Det er imidlertid ikke et argument for å øke pensjonene.

Skjønner du ikke vil det. Men utrolig mange er uenig med deg. Vi kunne fint økt pensjonene med 10000 i året. Det er bare snakk om vilje til å gjøre noe. Er det ikke et problem for deg at noen pensjonister har det bra? 

GreySerpent

GreySerpent
21.09.20 14:27
utenforallfarvei: Utbet. fra NAV/alderspensjon kr. 16.500.- som siden mars
har vaert 10.000 - 12.000 NOK etter veksling, og prisen|
paa margarin mellom 110 - 130 kr.

Og du bor hvor?

Rainmaker

Rainmaker
21.09.20 15:39
JOlsen: Skjønner du ikke vil det. Men utrolig mange er uenig med deg. Vi kunne fint økt pensjonene med 10000 i året. Det er bare snakk om vilje til å gjøre noe. Er det ikke et problem for deg at noen pensjonister har det bra?

Pensjonister har det jevnt over bra i Norge, så det er ikke noe grunn til å heve pensjoner.

Det er faktisk en forventning til alle at de ikke blåser alt de opparbeider seg av midler gjennom livet, men også sparer til sin alderdom.

JOlsen

JOlsen
21.09.20 21:00
Rainmaker: Det er faktisk en forventning til alle at de ikke blåser alt de opparbeider seg av midler gjennom livet, men også sparer til sin alderdom.

Det er jeg helt enig i. Alle bør spare til alderdommen. Men noen har ikke noe å spare av. Mange lever i fattigdom hele livet. 

utenforallfarvei

utenforallfarvei
22.09.20 07:19
GreySerpent: Og du bor hvor?

Hjemme hos min kone, i Kina.

utenforallfarvei

utenforallfarvei
22.09.20 07:51
JOlsen: Og øke pensjonen med 10000 årlig, må bare være en begynnelse. Den bør øke mye mer. Vi har råd til det. Det er ikke pengeproblemer som er problemet. Tenker på alt de har betalt inn som trygdeavgift gjennom et langt liv. Skulle bare mangle at de ikke fikk en pensjon det er mulig å leve av.

Du her null begrep om Statens utgifter etc. hvis du tror at det
er saa enkelt som bare aa plusse paa  pensjonene med 10.000.-.

Sjekk dine egne innbet. av skatt, trygdeavg.etc.

For min del utgjoer det siden 1. skatteinnbet. i 1957 totalt saa
mye at det i dag f.eks. trolig dekker for noen faa doegn paa
Sykehus.  1 doegn koster koster X antall tusen avhengig av
hvilken type operasjon e.l. som er noedvendig.

6 ganger har jeg blitt kjoert til Sykehus etter ulykker, bare den
siste da jeg maatte faa ny hofte kostet inkl.  etterbehandling/
opphold paa kursted, kostet en liten formue fikk jeg hoere, noe
jeg ikke betviler med den servicen alle fikk der.
Stygge hodeskader,  smaating som fjerning av galleblaere o.l. -
 oppfoelging av hjemmesyketjenesten osv. koster ogsaa.

Tenk paa hvilken fantastisk trygghet vi har i Norge naar vi kan
oppsoeke lege og Sykehus ogsaa for smaaplager.  Jeg har bodd
i flera andre land og vet hvilken enorm forskjell det er - alt i vaar
favoer.

Du har selvsagt aldri behoevd hjelp til noe, heller ingen i din fam?
Bra at ikke alle har vaert like uheldige som meg - men jeg har i alle fall laert meg aa vaere takknemlig.

Sjekk ditt personlige (over-) forbruk og du vil oppdage hvor
utrolig mye mer du har sloest bort paa skadelige "varer og vaner"
som du sjoel har nevnt tidligere i to ulike traader -
Jfr. med dette blir dine innbet. av skatt og trygdeavg. lommerusk.

Ps.  slutt med aa si " de " fortjener om oss pensjonister -  du prater
for din egen del fordi du ogsaa har en type pensjon og har hatt det lenge.
Og husk at bare 24 % av det totale antall pensjonister er medlemmer
i Pensjonistforbundet - 76 % er enig med meg, og vi er takknemlige.

(Innlegget ble redigert 22.09.20 07:57)

GreySerpent

GreySerpent
22.09.20 09:19
utenforallfarvei: i Kina.

Hvor pensjonen antageligvis rekker mye lenger.

Hansaguden

Hansaguden
22.09.20 09:33
GreySerpent: Hvor pensjonen antageligvis rekker mye lenger.

Og her kan man se levekostnader i Kina

Litt billigere enn her på berget kan man si:)

utenforallfarvei

utenforallfarvei
22.09.20 10:32
Hansaguden: Litt billigere enn her på berget kan man si:)

Hei.    den linken faar jeg desverre ikke lastet ned -
vaer snill oppgi noen tall - varer/priser...

ikke husleie etc. for vi har kjoept egen leilighet ,   og bil -

de viktigste matvarene for oss er havregryn - ris - 
frukt/groent og fisk -
jeg har norske priser avisenes boerser osv. men ok -
og noe du ellers mener er billig her..?

Jeg har faktisk handlet inn litt i dag saa jeg har 
"ferske priser"... men moro aa vite hva du/dere
mener at vi "tjener/sparer" paa...

Rainmaker

Rainmaker
22.09.20 10:34
JOlsen: Det er jeg helt enig i. Alle bør spare til alderdommen. Men noen har ikke noe å spare av. Mange lever i fattigdom hele livet.

Ja, også?

Det er ikke en grunn til høyere pensjon.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg