Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grensehandel

NYTT TEMA
granateple

granateple
26.11.20 12:33
utenforallfarvei: Avholdssaken har i aller hoeyeste grad med Grensehandelen
aa gjoere .  Baade du og andre har jo fortalt at det er spesielt
prisene paa snus, tobakk og ALKOHOL som foerer til denne.

Og det kunne du hatt rett i om du faktisk ville diskutere avholdspolitikk/forbudspolitikk og ikke grensehandel.

Sannheten som du og KRF lett hopper over er at alle systembolagene langs grensen mot Norge, nær sagt utelukkende betjener nordmenn.

Det virker du og være happy med, bare denne alkoholen ikke omsettes, men utelukkende drikkes i Norge.

Det er der dobbeltmoralen kommer inn, du og KRF lukker øynene for alle de positive effekten det ville gitt til Norge om dette ble omsatt i Norge, i form av skatteinntekter og arbeidsplasser. I stedet gir vi alle inntektene til svenskene, mens vi selv kun betaler for skadevirkningene.

Alt dette kun for å vise til forbruksstatistikker over hvor godt norsk alkoholpolitikk virker, mens all erfaring sier at en betydelig del av alkohol og tobakksforbruket aldri dukker opp i de samme statistikkene siden det er kjøpt i utlandet.

90% av alkohol salget langs grensen kan legges direkte over på det norske forbruket, og da ser vi at keiseren ikke lengre har klær på!

Like fullt virker det å være umulig å forklare dette for sånne som deg!

TheFamous25

TheFamous25
26.11.20 12:43
utenforallfarvei: u/dere har desverre aldri brydd dere om aa forstaa hvorfor totalavholdne/ikke kristne
 jobber for et alkoholfritt liv.  Vi tenker ikke paa oss selv - men oensker aa
hjelpe barn og unge til aa forstaa at et rusfritt liv er uendelig mye bedre.

Er nok av unger i Norge som har blitt PÅTVUNGET KRISTENDOM av sine foreldre.

Dere såkalte kristne er stort sett hyklere som tror dere vet hva som er best for andre. Er så inni h.... mye faenskap innad i det kristelige miljøet at dere burde heller konsentrere dere om det. 

utenforallfarvei

utenforallfarvei
26.11.20 12:58
granateple: Det virker du og være happy med, bare denne alkoholen ikke omsettes, men utelukkende drikkes i Norge.

Naa er du bare en morsom fjortis.
Er jeg glad for at alkoholen drikkes i Norge?

Du har heller ikke forstaatt mitt staapunkt i saken.
Jeg er ikke kristen, har aldri vaert Kr.f. medlem men
men gir min stemme til partiet saa lenge de jobber med
aa faa fjernet 90 milliarders-investeringen i Afrika.

Jeg kan selvsagt gjoere som de fleste, saa lenge jeg selv ikke
tar direkte skade av alkohol saa lar jeg folk drikke og slaass,
mishandle kvinner og barn og ikke bry meg...
Men jeg har noe som heter samvittighet, og foeler med alle som
lider under rusmidlene.  Som nevnt tusen ganger, de som selv|velger aa drikek seg ihjel er det greit med, som far og bror.
Slike fortjener ingen sympati.

Alle de milliardene som gaar direkte til innkjoep ville utvilsomt
gjort mye stoerre nytte for seg hvis de ble investert i smaa arbeids-plasser ute  i distriktene.   

Proev aa tenk litt annerledes.  Ikke som en som absolutt maa
ta en oel/drink iblant, tenk paa hvor mye sportsutstyr etc. en
kunne kjoept til barna for det samme beloepet.
Men egoister klarer ikke aa tenke paa andre, kun seg selv.

Torotto

Torotto
26.11.20 13:02
pfrog567: Nei, det er nok heller mange som er opptatt av at alt er så billig i Sverige, de "må bare" ta en Harry-tur. Og handler mye unødvendige ting på impuls i tillegg, så svenske-turen blir kanskje ikke så billig

Mange har vel Sverigetur som en kosetur?  Hjemme så kjøper vi neste aldri godteri til barnebarn eller oss selv.  Tar med en par brett cola sukkerfri. Kjøper bacon og svinekjøtt, men storfe har jeg sluttet å kjøpe, syntes mye har dårlig smal. Har opplevde en par ganger kjøtt som har smakt klor.  Kjøper i tillegg juice og roastbiff. 

Så blir det å kose seg med kake og kaffe til gode priser.  

Så for meg og noen av de jeg kjenner, så er Sverigetur en kosetur!

utenforallfarvei

utenforallfarvei
26.11.20 13:15
TheFamous25: Er nok av unger i Norge som har blitt PÅTVUNGET KRISTENDOM av sine foreldre. Dere såkalte kristne er stort sett hyklere som tror dere vet hva som er best for andre. Er så inni h.... mye faenskap innad i det kristelige miljøet at dere burde heller konsentrere dere om det.

Det foerste er jeg enig med deg i, men jeg fatter ikke hovfor
du kommer med det til meg.

"Dere kristne" sier du.  Naar jeg jeg kalt meg kristen?
Og jeg er en hykler?  Hvordan?  Det er en skremmende nedsettende
beskrivelse av en meddebattant.  "Utenfor folkeskikken" er det.

Har du ikke lest og forstaatt noe av mine innlegg?
Du maa vaere en stoerre hykler enn meg.
Jeg har vaert aerlig hele tiden, og jeg har aldri falt saa dypt at
jeg har brukt saa sterke ord.

Fakta,til etterfoelgelse for deg som ikke hykler:
Jeg har tiltross for periodevis ufoeretrygd etter Trafikkulykke
og derfor nedsatt arb.evne lkkevel kunnet gi bort noen hundre
tusen kr. til barn som har blitt mishandlet av egne fedre i fylla.
Det har vaert mulig mye pga. at jeg aldri har brukt en krone til
tobakk eller alkohol.  Og ellers levd et enkelt men godt liv.
Jeg har ogsaa uten problemer skaffet nok til egen familie.

Hvem som hykler av oss kan sikkert diskuteres, men jeg har i
alle fall mange beviser paa at jeg har  gjort det rette.
Aa bli kalt for en kristen hykler er skremmende, jeg er ingen av
delene.  Du maa vite at de aller fleste totalavholdne er ikke-kristne, mens altfor manke s.k. kristne drikker alkohol.
Litt fakta maa du ha i hodet for aa kunne diskutere saklig,
du er kun ute etter aa kverulere/provosere.
Det er en elendig og feilslaatt debatt-teknikk.

granateple

granateple
26.11.20 13:53
utenforallfarvei: Proev aa tenk litt annerledes

Jeg tenker annerledes!

Det er derfor du og jeg er uenige!

Dine argumenter dreier seg kun om alkohol og tobakksvarers skade potensiale, men du bringer ingen argumenter på hvordan den høye svenske omsetningen av de samme varene til nordmenn, ikke endrer norsk forbruk!

Om Norge er en slik pøl av alkohol relatert vold og elendighet som du mener vi lever i, med en av vestens mest restriktive alkoholpolitikk, hva er da galt med å prøve å fikse noe som ikke virker etter intensjonen?

Mener du det er en god ide at så mye alkohol og tobakk nytes i Norge, uten at den samme omsetningen foregår gjennom norske handelsledd?

Hva er det du mener er positivt ved å eksportere mellom 25 og 30 milliarder kroner ut av den norske økonomien hvert eneste år?

Hvorfor synes du at det er greit at Svenske arbeidsgivere og den svenske staten skal få inntektene fra 25 000 arbeidsplasser som like gjerne kunne vært i Norge?

Om du har tanker om dette, og ikke bare avholdspolitikk så kunne du kanskje hatt ett snev av troverdighet

granateple

granateple
26.11.20 13:55
utenforallfarvei: Det er en skremmende nedsettende
beskrivelse av en meddebattant.  "Utenfor folkeskikken" er det.

Sier du som nettopp kalte meg en morsom fjortis.

Lyden av glass som knuses er sterk og klar!

TheFamous25

TheFamous25
26.11.20 15:36
utenforallfarvei: "Dere kristne" sier du.  Naar jeg jeg kalt meg kristen?
Og jeg er en hykler?  Hvordan?  Det er en skremmende nedsettende
beskrivelse av en meddebattant.  "Utenfor folkeskikken" er

Sorry eg leste ditt innlegg litt for fort

Torotto

Torotto
26.11.20 16:23
granateple: Hvorfor synes du at det er greit at Svenske arbeidsgivere og den svenske staten skal få inntektene fra 25 000 arbeidsplasser som like gjerne kunne vært i Norge?

Dette er jo bare synsing.  Alkohol og helsepolitikk gjelder for hele landet.  Det er ingen logikk i å åpne for at fler skal drikke mer og ha usunt kosthold.  

Heller mener du vi skal gjenåpne alle norske tobakks fabrikker, som ble nedlagt på grunnlag av målrettet helsepolitikk?

Det meste av brennevin viner lages utenfor Norge og mye av ølet også.  Det er vel egentlig ingenting som tyder på at dette bør være noen vekstnæring. 

Idag finnes gode alkoholfrie alternativ og salget av dette går opp. 

pfrog567

pfrog567
26.11.20 17:18
Torotto: Så for meg og noen av de jeg kjenner, så er Sverigetur en kosetur!

Det skjønner jeg godt, men de færreste sier ikke noe om at de tar en svensketur pga kosen. Da prater de om prisene i stedet :)

erdetslik

erdetslik
26.11.20 17:38
Torotto: Mange har vel Sverigetur som en kosetur?  Hjemme så kjøper vi neste aldri godteri til barnebarn eller oss selv.  Tar med en par brett cola sukkerfri. Kjøper bacon og svinekjøtt, men storfe har jeg sluttet å kjøpe, syntes mye har dårlig smal. Har opplevde en par ganger kjøtt som har smakt klor.  Kjøper i tillegg juice og roastbiff.  Så blir det å kose seg med kake og kaffe til gode priser.   Så for meg og noen av de jeg kjenner, så er Sverigetur en kosetur!

Så det vil si at du like gjerne kunne tatt koseturen til Gjøvik eller Hamar . . . . . .
For det du sparer på svenskekjøp dekker vel ikke utgiftene til turen . . . . .

erdetslik

erdetslik
26.11.20 17:41
Torotto: Det meste av brennevin viner lages utenfor Norge og mye av ølet også.  Det er vel egentlig ingenting som tyder på at dette bør være noen vekstnæring.

Så du tror at øl importeres  =  produseres i utlandet.

Selv om det er Carlsberg som eier Ringnes Bryggeri, så produseres ølet i Norge.

Det er fremdeles mye ("norsk drikke" som) Aquavit som produseres i Norge.

(Innlegget ble redigert 26.11.20 17:42)

erdetslik

erdetslik
26.11.20 17:46
granateple: Hva er det du mener er positivt ved å eksportere mellom 25 og 30 milliarder kroner ut av den norske økonomien hvert eneste år? Hvorfor synes du at det er greit at Svenske arbeidsgivere og den svenske staten skal få inntektene fra 25 000 arbeidsplasser som like gjerne kunne vært i Norge?

Dessverre, er det vanskelig for fanatikere å tenke logisk  =  å se at saker har forskjellige sider . . . . . .

Fernandovonarb

Fernandovonarb
26.11.20 18:08
erdetslik: Så du tror at øl importeres  =  produseres i utlandet. Selv om det er Carlsberg som eier Ringnes Bryggeri, så produseres ølet i Norge. Det er fremdeles mye ("norsk drikke" som) Aquavit som produseres i Norge.

Nå har jeg prøvd å forklare dette for Torotto flere ganger uten hell. Det går liksom ikke inn. Under 10% av ølet som selges i Norge er import. Uansett om det heter Carsberg, Tuborg eller noe annet så er det stort sett produsert her.

Brennevin foredles også i store mengder i Norge. Råsprit laget av Norske poteter blir til de ypperste drikker i hendene på meget kompetente hender rundt omkring i landet. Selv et erkedansk produkt som Gammeldansk blir laget hos oss.

Så er jeg for første gang helt på linje med Frp, fagbevegelsen og NHO om at disse særnorske avgiftene bør harmoniseres med broderfolket vårt i øst. Det er på høy tid, og håper de justerer avgiftene på øl og sukker først og fremst. Brennevin forstår jeg at de er mer lukne tll å gjøre noe med. Billig sprit er noe helt annet enn billigere øl i kontekst med folkehelsen.

Nå har vi faktisk fått litt drahjelp med kursen som har snudd til vår fordel med rundt 10%. Det er nå ikke fullt så attraktivt å reise over grensen for å hamstre av den grunn. Det er en god start.

Torotto

Torotto
26.11.20 19:38
erdetslik: Så det vil si at du like gjerne kunne tatt koseturen til Gjøvik eller Hamar . . . . . .
For det du sparer på svenskekjøp dekker vel ikke utgiftene til turen . . .

Poenget er at jeg ikke reiser til Sverige for å spare penger.  Nei! Jeg ser ikke på Hamer og Gjøvik på samme måte. 

Torotto

Torotto
26.11.20 20:02
Fernandovonarb: Nå har jeg prøvd å forklare dette for Torotto flere ganger uten hell. Det går liksom ikke inn. Under 10% av ølet som selges i Norge er import. Uansett om det heter Carsberg, Tuborg eller noe annet så er det stort sett produsert her

Det har gått inn, men ser ikke at en redusert avgift, automatisk vil utløse flere arbeidsplasser ved norske bryggerier.  Det vil si at folk handler øl i Norge kontra Sverige.  

Vin og brennevin er i hovedsak importerte varer.  Samme med vin. 

Der hvor Norge lager så er omsetningen intet problem!

Torotto

Torotto
26.11.20 20:58
erdetslik: Dessverre, er det vanskelig for fanatikere å tenke logisk  =  å se at saker har forskjellige sider . . . . . .

Fanatikere?   Det er vel akkurat det flere av oss har forsøkt se flere sider og ikke spise rått, at senkete avgifter er problemfritt og  automatisk gir 1000vis av arbeidsplasser.  Koster ytrefile okse kr.500 pr kilo, så kjøper jeg mindre og bytter det ut med andre produkter. 

Så hvis jeg kjøper dette kjøttet i Sverige for kr.280,00 så får jeg altså mer kjøtt for  kr.500,00 og derved økt forbruk.  De med dårlig råd vil altså da kjøpe flerer blandingsprodukter , som er industrielt produsert og dårligere for helsa, ved kjøp i Norge. 

Samtidig ser vi at folk som bor langs grensa også bruker lokale storsenter og kjøper mat der og har stabil omsetning. 

Samtidig må vi se at lønninger og kostnadsnivå i Sverige er annet og dette påvirker priser og at mange norske produsenter har flyttet produksjon til  Sverige. 

(Innlegget ble redigert 26.11.20 21:01)

granateple

granateple
26.11.20 22:24
Torotto: Så hvis jeg kjøper dette kjøttet i Sverige for kr.280,00 så får jeg altså mer kjøtt for  kr.500,00 og derved økt forbruk.  De med dårlig råd vil altså da kjøpe flerer blandingsprodukter , som er industrielt produsert og dårligere for helsa, ved kjøp i Norge.

Poenget er at det ikke koster 280kr men 119!

Det betyr at pris diffen mellom ytrefilet i Sverige og kjøttdeig i Norge er minimal!

ytrefilet av svin koster på Eda 49 kr kiloet, det er billigere enn av skjæret som selges som strimlet svinekjøtt i Norge

Det betyr at man får rene gode kjøttvarer til samme eller lavere pris enn MUK kjøtt i Norge!

https://www.facebook.com/edasupermarket/photos/pcb.519207018195366/519206248195443/?type=3&theater

fargerik

fargerik
27.11.20 08:46

Debatten raser. FrP krever altså i forhandlingene om statsbudsjett at avgift på øl og vin, snus og sigaretter skal senkes til samme nivå som i Sverige. Dette kan selvfølgelig ikke KrF under noen omstendighet tillate.

Senterpartiet har kommet med sin variant, å senke matmomsen til svensk nivå, men ikke røre avgiften på lokkevarene øl, vin samt snus og sigaretter.

Jeg tviler på at Senterpartiets opplegg vil virke. Folk reiser ikke til Sverige for å kjøpe mat, men de handler mat der når de først er på tur til systembolaget og tobakksbutikken.

(Innlegget ble redigert 27.11.20 08:47)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
27.11.20 08:58
fargerik: Debatten raser. FrP krever altså i forhandlingene om statsbudsjett at avgift på øl og vin, snus og sigaretter skal senkes til samme nivå som i Sverige. Dette kan selvfølgelig ikke KrF under noen omstendighet tillate.

Det er ingen andre partier på Stortinget som støtter noe slikt. Frp i regjering kom heller ikke med slikt. Populismen rår hos Frp igjen og de sementerer sin plass som et populistisk parti som kun passer i opposisjon.

(Innlegget ble redigert 27.11.20 08:59)

IndocteCollectio

IndocteCollectio
27.11.20 09:03

Det koster ikke 500 i Norge  men fås fast til ca 180 kr og det hos Meny.

Everenga

Everenga
27.11.20 09:14

Tydeligvis bare jeg som grensehandler pga utvalg mer enn pris. Det partiet som klarer å få lagt til rette for at kjeder som Carrefour eller Tesco får etablert megastores her skulle jeg seriøst vurdert å stemme på, men noe sier meg at det ikke er en prioritert oppgave. 

KongBob

KongBob
27.11.20 09:20
fargerik: Folk reiser ikke til Sverige for å kjøpe mat

Jovisst gjør jeg det...

granateple

granateple
27.11.20 09:31
fargerik: Jeg tviler på at Senterpartiets opplegg vil virke. Folk reiser ikke til Sverige for å kjøpe mat, men de handler mat der når de først er på tur til systembolaget og tobakksbutikken.

Der tror jeg ikke du har helt rett!

Jeg tror handlevanene til folk er så sammensatte at det blir vanskelig å finne en klar trend på hva som er viktigst.

For en røyker er tobakksvarer viktigst, mens øl, vin sprit og mat er mer en "bonus" å regne.

For en barnefamilie er mat viktigst, og evt. alkohol og tobakk en bonus.

Gjør man jobben på forhånd og sjekker hva som er på tilbud av mat og drikke i Sverige er besparelsene svært store.

Personlig kjøper jeg alt av svine og storfe fileter i Sverige på våre to-tre årlige handleturer, 25 kg karbonadedeig til ca. 30-40% av norsk pris utgjør noen middager i året.

Bacon, oster og påleggsvarer til ca. 50% av norske priser, at man da i tillegg kan kjøpe kvoten med snus og god vin til under halve prisen gjør bare turen enda mer prisgunstig.

Så kan man selvfølgelig hevde at svenske lønninger ol. er lavere enn norske, men det betyr absolutt ingenting når 3,5 millioner nordmenn uansett kan kjøre til svenske/finske, russiske butikker på ett par timer.

Da blir det nærliggende å føle at politikere og folk flest synes dagens situasjon egentlig er helt grei siden de selv kan reise stort sett så ofte de vil på Harry tur, men det er ikke greit for alle oss andre som ikke har denne muligheten!

Vi taper store penger!

fargerik

fargerik
27.11.20 10:01
granateple: Personlig kjøper jeg alt av svine og storfe fileter i Sverige på våre to-tre årlige handleturer, 25 kg karbonadedeig til ca. 30-40% av norsk pris utgjør noen middager i året.

Statistikken taler nok dessverre for at de lokkevarene som Listhaug ramset opp i Politisk Kvarter i morges har mye for seg.

Systembolaget i Strømstad omsetter for mye mer enn alle systembolag i Gøteborg samlet. Og det er nordmenn som handler der.

Men ja, jeg er klar over at mange har som vane å gjøre slike storhandler som du snakker om på den andre siden av grensa.

Grunnen til at vi har reist til Strømstad, er kjøpesenteret i Strømstad som kun har asiavarer..... slike varer som vi ikke finner i butikkene i Østfold.

Asian Market.

Hadde det vært noe lignende som kunne måle seg her, hadde vi handlet i Norge.

(Innlegget ble redigert 27.11.20 10:09)

Kistespiker

Kistespiker
27.11.20 10:28

Pris virker, så enkelt er det. 

Vi hadde vel ikke akkurat solgt mange biler i Norge dersom man også hadde hatt muligheten til å kjøpe avgiftsfritt i Sverige og registrere dem her. 

Hodepinen er at man jevnt over tjener mye mer i Norge enn i Sverige og Danmark.. Så forskjellene er ofte naturlig forklart, men i det daglige liv spiller det liten rolle. 

Skulle det vært helt riktig skulle man harmonisert både avgiftsnivå og lønnsnivå. Men da hadde det nok blitt bråk..

granateple

granateple
27.11.20 10:35
fargerik: Hadde det vært noe lignende som kunne måle seg her, hadde vi handlet i Norge.

Og det er jo gjerne helt greit for deg og din kone, men for andre som gjerne er flere i husstanden, og som gjerne har betydelig mer anstrengt økonomi enn dere, så er ikke det å handle i Norge ett tema når samme varen selges for halve prisen "to" kilometer nede i veien.

Du sier jo selv i denne tråden at du plukker med deg ett brett og to med øl i Sverige når du likevel er der, bare på to brett sparer du fort 5-600 kr eller mer......

Torotto

Torotto
27.11.20 10:39
fargerik: Statistikken taler nok dessverre for at de lokkevarene som Listhaug ramset opp i Politisk Kvarter i morges har mye for seg.

I 2019 hadde norsk dagligvarehandel en omsetning på 178 milliarder. 
Sitat:

GRENSEHANDEL (DAGLIGVARER)

Estimert omsetning 2019: 11,5 Mrd. NOK inkl. mva.

I følge tall fra SSB, grensehandlet Nordmenn for totalt 17,6 Mrd. NOK siste 12 måneder (per 3. kvartal 2019)3, en økning på 15,1% sammenlignet med foregående firekvartalsperiode. Legger vi Menon Economics4 anslag til grunn for andelen som tilfaller dagligvarer (65%) ble det handlet dagligvarer for ca. 11,5 Mrd. NOK utenfor landets grenser siste 12 måneder. 

I følge Shopper Trends 2020 har 62% av alle nordmenn har grensehandlet i løpet av siste 12 måneder. Ikke overraskende er det innbyggere på Østre Østland som er de hyppigste grensehandlene, og det er ferskt kjøtt og brus som vi oftest tar med oss hjem.

sitat slutt

Det vil si. Sprit og tobakksvarer, samt klær og annet, utgjorde ca 6 milliarder. 

Mange norske aktører har omsetning i grensebutikker, som en del av sine inntekter og vil antagelig gå ned, ved stopp i handel over grensa.  Impulskjøp er mer utbredt. 

(Innlegget ble redigert 27.11.20 10:40)

erdetslik

erdetslik
27.11.20 11:24
Torotto: Fanatikere?   Det er vel akkurat det flere av oss har forsøkt se flere sider og ikke spise rått, at senkete avgifter er problemfritt og  automatisk gir 1000vis av arbeidsplasser.  Koster ytrefile okse kr.500 pr kilo, så kjøper jeg mindre og bytter det ut med andre produkter.  Så hvis jeg kjøper dette kjøttet i Sverige for kr.280,00 så får jeg altså mer kjøtt for  kr.500,00 og derved økt forbruk.  De med dårlig råd vil altså da kjøpe flerer blandingsprodukter , som er industrielt produsert og dårligere for helsa, ved kjøp i Norge.  Samtidig ser vi at folk som bor langs grensa også bruker lokale storsenter og kjøper mat der og har stabil omsetning.  Samtidig må vi se at lønninger og kostnadsnivå i Sverige er annet og dette påvirker priser og at mange norske produsenter har flyttet produksjon til  Sverige.

Så du ser virkelig ikke alle sider i dette . . . . .
Du spiser deg altså ikke bare mett, men spiser mer kjøtt om det har en lavere pris. Jeg spiser sjelden mer enn 150 - 200g kjøtt til middag uansett pris.
Jeg drikker sjelden mer enn 5 - 6 halvlitere øl i uka  -  uansett pris.
Er virkelig folk så mye annerledes enn meg ?
Eller er det bare noe noen tror ?
Om vi får alt ølsalg som nordmenn står for i Sverige, tilbake til Norge og all omsetning nordmenn står for i Sverige tilbake til Norge, så må f.eks. bryggerier øke produksjonen enten ved å kjøre døgnkontinuerlig produksjon eller å øke med flere produksjonslinjer . . . 
Og det krever flere folk . . . . . . 
i produksjon, lagerhåndtering, transport, administrasjon osv
I varehandelen vil det kreve langt flere mennesker til de daglige oppgavene som varepåfylling osv

En av dagligvarebutikkene på svenskesiden måtte permittere mer enn 60% av personale nå grensene ble stengt.

erdetslik

erdetslik
27.11.20 11:37
IndocteCollectio: Det er ingen andre partier på Stortinget som støtter noe slikt. Frp i regjering kom heller ikke med slikt. Populismen rår hos Frp igjen og de sementerer sin plass som et populistisk parti som kun passer i opposisjon.

Denne grensehandel problematikken har vært belyst i mange, mange år, men først nå med stengte grenser har alle fått se i praksis hvilke verdier det ligger i dette. Slik at langt flere har blitt mer bevisste på dette.
Avholdsfanatikerne sammen med avgiftspartiene har i alle år hevdet at lavere avgifter fører til økt forbruk  -  jeg tror ikke det.
Det er bare det at de aldri har lagt inn grensehandel og det som smugles inn og unndrar skatter og avgifter inn i regnestykket.
Men nå når grensene er stengt, ser hva vi hvilke realverdier vi går glipp av med grensehandel og smugling.

Om du ønsker å kalle det populisme, er det ditt problem.

Klikk for å gå tilbake til toppen