Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hurtigruta skandalen.

NYTT TEMA
rompetrollet_1
rompetrollet_1Innlegg: 1139
05.08.20 19:19

Ja skal se vi får et større utbrudd i Norge pga rotet her, i kjølevannet av rapporten om systemsvikten i navskandalen. Idioti fra ale hold, fra det å ha en person som Hegnar til å drive med cruiseskip, som igjen utnevner de udugelige venna sine til å lede det til FHI som ikke våger å åpne kjeften mot storkapitalismen. 

ulefos
ulefosInnlegg: 118806
05.08.20 21:29

det viser seg at FHI ønsket å gå ut med informasjon om smitten på dette hurtigruteskipet umiddelbart, men ble stoppet av departementet. Konsekvensen av det var at folk vandret intetanende om smitten når skipet ankom Tromsø og derfra dro de hjem til sine respektive bosteder. Det kan altså se ut som at Helse og Omsorgsdepartementet selv har ansvaret for skandalen

det er kanskje på tide at både Hegnar og Høye informerer oss om hva som har skjedd

Torotto
TorottoInnlegg: 19332
05.08.20 21:49
ulefos: Omsorgsdepartementet selv har ansvaret for skandalen

Linken din fungere ikke, kommer bare inn på VGD .

Er det denne du ville linke til

ulefos
05.08.20 22:21
Torotto: Er det denne du ville linke til

ja

Morra-DI-2
Morra-DI-2Innlegg: 6340
05.08.20 23:25

Hurtigruta. A. For de som faktisk benyttet seg av den opprinnelige i Nord-Norge. 

Det var veien vår. Vi hadde ikke veier, så vi måtte ta hurtigruta når vi skulle fram. Mitt forhold til den er vel best beskrevet av Kari Bremnes

På den tiden var den aldri innstilt. Den gikk - uansett vær. Min mor pleide å trøste meg med- i full storm over fjorden -at "det var det tryggeste sted å være" for det var de flinkeste sjøfolkene som var ombord, og de taklet alt av vær. Det trodde jeg på. 

Hver dag gikk hurtigruta forbi vinduet til mormor, og hun bemerket at "nu e ho på sør".. dvs at det var sørgående rute. Og da tittet hun på klokka og vi stod klar for å se at hun kom gikk forbi. 

Så er dette nå blitt en slags turistmagnet, med kapitalkrefter fra sør-Norge. Og det kan jo være fint og flott. Men i denne corona-saken så er jeg oppgitt over hvilke sjanser de har tatt, og hvilken ansvarsfraskrivelse det er. Det virker som kommunikasjonsavdelinga har tatt over kontrollen, og det som var den jordnære og trygge hurtigruta med menn som slett ikke tok lett på jobben og sikkerheten, nå er noe helt annet. Dette har vært en katastrofalt svak håndtering av ledelsen.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 23:26)

kval
kvalInnlegg: 14348
06.08.20 08:54
ulefos: det viser seg at FHI ønsket å gå ut med informasjon om smitten på dette hurtigruteskipet umiddelbart, men ble stoppet av departementet. Konsekvensen av det var at folk vandret intetanende om smitten når skipet ankom Tromsø og derfra dro de hjem til sine respektive bosteder. Det kan altså se ut som at Helse og Omsorgsdepartementet selv har ansvaret for skandalen
det er kanskje på tide at både Hegnar og Høye informerer oss om hva som har skjedd

Da tegner det seg et klart bilde av hvem som er medlem av denne gutteklubben grei. Hegnar, Stordalen og Høyre har det greit.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 51098
06.08.20 09:48

Virker som om det er et lite nordnorsk opprør her. Et solid selskap, bygd stein på stein i mange tiår. En trygghet for de mange små lokalsamfunnene langs kysten i Nord-Norge. Når er det storkapitalen og overbetale direktører som styrer det hele.

Toppsjefen, Skjeldam, sitter igjen med 15 millioner kroner i lønn og godtgjørelse. Selv kommikasjonssjefen har 2 millioner i året. Det er ikke så rart folk er ekstra forbanna.

Hva ville Hegnar skrevet om Hurtigruten om han ikke hadde vært eier?! Neppe særlig nådig.

Generelt kan man jo se det litt som en skjev utvikling i samfunnet - det som tidligere var "alles" eiendom er blitt til berikelse for en håndfull mennesker. Godt støttet opp av subsidier. Og nå har de gått over lik for å få beholde godene sine? Man kan bli rød av mindre.

(Innlegget ble redigert 06.08.20 09:51)

russell_martin
russell_martinInnlegg: 17963
06.08.20 10:16

En soleklar konsekvens bør være at staten ikke støtter Hurtigruta med ei krone i etterkant av dette.

Det er ille å høre om at Hurtigruta sparer penger på å kaste norske fagfolk på land, mems de henter koroniserte fillipinere for å spare lønnskostnader.

Dette er en business regjeringen bør slå ned på.

farout05
farout05Innlegg: 2635
06.08.20 10:47
DrSchwei: Godt støttet opp av subsidier.

Er det virkelig noen andre enn bøndene som får subsidier?

farout05
farout05Innlegg: 2635
06.08.20 10:50
russell_martin: Det er ille å høre om at Hurtigruta sparer penger på å kaste norske fagfolk på land, mems de henter koroniserte fillipinere for å spare lønnskostnader.
Dette er en business regjeringen bør slå ned på.

Dette er en business som de største partiene står bak og har lagt til rette for, bl.a med opprettelse av Norsk Internasjonal Skipsregister (NIS).

Hvis det blir endret noe på dette, må man virkelig spørre om verden står til påske.

(Innlegget ble redigert 06.08.20 10:51)

1769
1769Innlegg: 54443
06.08.20 10:56
ulefos: det viser seg at FHI ønsket å gå ut med informasjon om smitten på dette hurtigruteskipet umiddelbart, men ble stoppet av departementet. Konsekvensen av det var at folk vandret intetanende om smitten når skipet ankom Tromsø og derfra dro de hjem til sine respektive bosteder. Det kan altså se ut som at Helse og Omsorgsdepartementet selv har ansvaret for skandalen

"I en tidligere versjon av denne saken sto det at de to departementene rådet FHI til å vente med å varsle. Det riktige er at de ville overlate det til Hurtigruten å gå ut med saken selv."

Hurtigruten fikk altså mulighet til å varsle selv. Den benyttet de ikke. Jeg skjønner ikke helt hva departementet har gjort feil her, annet enn å stole på noen som man i ettertid ser ikke burde stoles på. 

1769
06.08.20 10:59
farout05: Er det virkelig noen andre enn bøndene som får subsidier?

Det er alt for mange næringsdrivende i Norge som får subsidier eller offentlig hjelp på annen måte. Rederne er vel de verste. 

ulefos
06.08.20 11:13
1769: Hurtigruten fikk altså mulighet til å varsle selv. Den benyttet de ikke. Jeg skjønner ikke helt hva departementet har gjort feil her, annet enn å stole på noen som man i ettertid ser ikke burde stoles på.

nei du ser vel ikke det, Helse og Omsorgsdepartementet sov mens mulig koronasmittede gikk i land i Tromsø, men HOD kunne selvsagt ikke gjort noe annerledes...

1769
06.08.20 11:37
ulefos: nei du ser vel ikke det, Helse og Omsorgsdepartementet sov mens mulig koronasmittede gikk i land i Tromsø, men HOD kunne selvsagt ikke gjort noe annerledes...

Og dette skulle vært hva da? Samfunnet vårt er i utgangspunktet basert på tillit, ikke kontroll. Det naturlige er å stole på at et såpass profesjonelt selskap som Hurtigruten ikke vil legge hele omdømmet sitt i ruiner, slik som de nettopp gjorde. 

ulefos
06.08.20 11:46
1769: Det naturlige er å stole på at et såpass profesjonelt selskap som Hurtigruten ikke vil legge hele omdømmet sitt i ruiner, slik som de nettopp gjorde.

det naturlige er å gi dem en frist til å gå ut med informasjon, og når fristen er ute sjekke om de faktisk har informert om smitten som har rammet båten, og hvis Hegnar & Co fortsatt tvinner tommeltotter så er det smittevernsmyndighetenes fordømrade plikt å slå alarm

det skulle f*en hakke meg bare mangle

Cabal
CabalInnlegg: 13378
06.08.20 12:43
Morra-DI-2: På den tiden var den aldri innstilt. Den gikk - uansett vær. Min mor pleide å trøste meg med- i full storm over fjorden -at "det var det tryggeste sted å være" for det var de flinkeste sjøfolkene som var ombord, og de taklet alt av vær. Det trodde jeg på.

Hehe. Jobbet på gamle Finnmarken i gamle dager en liten periode, og selv om jeg sannsynligvis aldri opplevde storm, var det enkelte ganger det var nok blåst til at jeg følte meg litt småredd. Var flere havner vi gikk forbi da, mener jeg å huske. Men flinke sjøfolk var det i bøtter og spann.

1769
06.08.20 14:24
ulefos: det naturlige er å gi dem en frist til å gå ut med informasjon, og når fristen er ute sjekke om de faktisk har informert om smitten som har rammet båten, og hvis Hegnar & Co fortsatt tvinner tommeltotter så er det smittevernsmyndighetenes fordømrade plikt å slå alarm

Det er en helt grei fremgangsmåte, men dette er vel ikke så langt unna det som er gjort her. 

Torotto
06.08.20 14:31
1769: Og dette skulle vært hva da? Samfunnet vårt er i utgangspunktet basert på tillit, ikke kontroll.

Nå har det vist seg gang på gang at tillit blir brutt. Det har som effekt at de som følger reglene blir tapere. 

Så konklusjon med nedleggelse av tidligere offentlige kontrollorgan, var feil, videre avslørte dette at de som har kontroll oppgavene i det offentlige, faktisk idag har blitt servicekontor for næringer i mange saker og beskytter disse istedet for publikum. Det vil si borgerne. 

(Innlegget ble redigert 06.08.20 14:35)

ulefos
06.08.20 16:21
1769: Det er en helt grei fremgangsmåte, men dette er vel ikke så langt unna det som er gjort her.

bare 48 timer, slik at de som var på hurtigruta kunne reise derfra uten å bli kontrollert for smitte

MoreTEN
MoreTENInnlegg: 20753
06.08.20 21:54
Torotto: @MoreTEN.  Dette med kona, var en kampanje som hurtigruta hadde for passasjerer som reiste mellom 2 steder uten lugar.  Gjennom å stille spørsmålet på den måten, så ble reisen mye dyrere.  Det naturlige ville ha vært å fortelle at med tilbudet, så hadde vi fri frokost og inkl. Bil.  Da var det opp til oss, å velge om vi ville spise. Selvfølgelig hadde vi valgt billigste alternativ. 
Turen mellom Mehamn og Vadsø, så ble det opplyst om at frokost ikke var inkl. I lugar.  Klart at noen lugarer vi ligge ved maskinrom og ha lav standard, da burde dette avspeile seg i pris i forhold til overnatting på hotell, med helt annen standard.   For her handlet det om reisende mellom to steder og ikke en cruisepakke.

Jeg vet ikke hva du mener med "mellom 2 steder". Er reisen over 23 timer, så må du ha lugar. Bil koster 500 ekstra uansett. 

Frokost er inkludert med lugar.

Jeg tenker at dere har misforstått noe. Det er jo leit, men å anklage hurtigrutens ansatte for svindel er vel litt drøyt?

Det er opplyst at noen lugarer kan ha mer støy enn andre, standard på rommene er den samme innen de prisklassene.

MoreTEN
06.08.20 21:59
Torotto: @MoreTEN.  De gamle hurtigrutene kunne, men heiste ikke biler ombord for kjøring mellom 2 havner.   Eksempelvis Vardø Kirkenes eller omvendt. Strekninger som også er værharde om vinter.  Det innebar at folk måtte kjøre rundt.  Noe av poenget med de nye båtene, var nettopp mulighetene for å ta med seg bil.   Disse ble så flyttet til andre destinasjoner og det gamle ble satt inn.

Når de startet med denne type cruisetrafikk var de gamle allerede faset ut. De startet med dette etter at fadern var pensjonist, da var det kun ett gammelt skip igjen. 

Torotto
06.08.20 22:23
MoreTEN: Jeg vet ikke hva du mener med "mellom 2 steder". Er reisen over 23 timer, så må du ha lugar. Bil koster 500 ekstra uansett. 
Frokost er inkludert med lugar.

Vardsø / Kirkenes for mange år siden.   Hvor det var et pakketilbud hvor bil /frokost var inkludert. 

Måten den ansatte spurte på, medførte at de som ikke ønsket frokost, måtte betale ca. dobbelt pris. 

Det vil si man kunne enkelt løst dette  ved å informere om at frokost var inkludert, så var det opptil oss å ta denne frokosten.  

Eksempel 2. var den høyre prisen for reise 2 personer mellom  Mehamn og Vadsø.  Overpris lugar sammenlignet med hotell av bedre standard.  Ingen frokost inkludert den gangen. Hva det er nå, er saken uvedkommende. 

Torotto
06.08.20 22:38
MoreTEN: Når de startet med denne type cruisetrafikk var de gamle allerede faset ut. De startet med dette etter at fadern var pensjonist, da var det kun ett gammelt skip igjen.

Inntil for 2 år siden var det 3 båter i rutefarten, som ikke kunne ta biler. 

Kjøre inn og kjøre ut.

Hele poenget var at opplegget med nye båter, skulle gi kysten muligheter for å ta med bil, ettersom man da slapp kjøre begge veier.  Spesielt om vinteren.

Men så fant Hurtigruten ut av de var mer lønnsomt å bruke de gamle og derved satt folk langs kysten tilbake til 1970 tallet. 

Etter at de nye kapitalkreftene tok over, så er det blitt rene cruiseskip, som melker staten for penger til den såkalte Riksvei 1.

De siste årene har jeg ikke hatt behov for bruk av hurtigruten.  Så den er idag irrelevant.    Bor ikke i Finnmark lengre, men er på besøk fra tid til annen. 

Her et eksempel på dårlig kundeservice og andre problem, jeg beskrev. 

(Innlegget ble redigert 06.08.20 22:41)

kval
kvalInnlegg: 14348
07.08.20 09:20

(Innlegget ble redigert 07.08.20 09:20)

ulefos
07.08.20 16:17
kval: Direktør-hodene begynner å rulle.

det er høyst usannsynlig at ikke styrelederen har vært involvert i saken, så de kan ta med den storkjefta ignoranten også

MoreTEN
08.08.20 11:45
Torotto: Inntil for 2 år siden var det 3 båter i rutefarten, som ikke kunne ta biler.    Kjøre inn og kjøre ut.   Hele poenget var at opplegget med nye båter, skulle gi kysten muligheter for å ta med bil, ettersom man da slapp kjøre begge veier.  Spesielt om vinteren.   Men så fant Hurtigruten ut av de var mer lønnsomt å bruke de gamle og derved satt folk langs kysten tilbake til 1970 tallet.    Etter at de nye kapitalkreftene tok over, så er det blitt rene cruiseskip, som melker staten for penger til den såkalte Riksvei 1.   De siste årene har jeg ikke hatt behov for bruk av hurtigruten.  Så den er idag irrelevant.    Bor ikke i Finnmark lengre, men er på besøk fra tid til annen.  Her et eksempel på dårlig kundeservice og andre problem, jeg beskrev.

Hvilke tre båter var det?

Nordstjernen, som den henvises til i eksemplet på dårlig kundeservice, går fast Arktis. Den eneste andre er MS Lofoten, men 2020 er siste år for den gamle damen. 

"Hele opplegget" med de nye båtene, var en oppdatering av kystflåten. Ikke laste ombord biler. Dette var et ekstratilbud. 

Jeg tviler på at Hurtigruten fant at det var mer lønnsomt å bruke gamle skip. Det gir ingen mening. Der var nok heller et krav å sette inn en båt i erstatning, fordi dette er et krav fra staten. Det er med god grunn at flåten er oppdatert, og at det siste gamle skipet fases kjører sine siste turer i år. 

Faktum er at kysten bruker hurtigruta mindre og mindre, glansdagene var over og man hadde lenge fokusert mer på turister. De gamle selskapene som startet denne trafikken er for lengst nedlagt og fusjonert inn i nyere selskap, og disse selskapene - TFDS & OVDS - fusjonerte og dannet Hurtigruten ASA. De må overleve, og har lenge slitt med enorme underskudd. 

Dårlig service finner man overalt. Jeg ville vært overlykkelig å få reise med en gammel flott dame som dette. 

MoreTEN
08.08.20 11:52
1769: Rederne er vel de verste.

Er de? Ok. Del gjerne hvorfor du mener det. 

MoreTEN
08.08.20 12:24
Morra-DI-2: Hurtigruta. A. For de som faktisk benyttet seg av den opprinnelige i Nord-Norge.  Det var veien vår. Vi hadde ikke veier, så vi måtte ta hurtigruta når vi skulle fram. Mitt forhold til den er vel best beskrevet av Kari Bremnes På den tiden var den aldri innstilt. Den gikk - uansett vær. Min mor pleide å trøste meg med- i full storm over fjorden -at "det var det tryggeste sted å være" for det var de flinkeste sjøfolkene som var ombord, og de taklet alt av vær. Det trodde jeg på.    Hver dag gikk hurtigruta forbi vinduet til mormor, og hun bemerket at "nu e ho på sør".. dvs at det var sørgående rute. Og da tittet hun på klokka og vi stod klar for å se at hun kom gikk forbi.    Så er dette nå blitt en slags turistmagnet, med kapitalkrefter fra sør-Norge. Og det kan jo være fint og flott. Men i denne corona-saken så er jeg oppgitt over hvilke sjanser de har tatt, og hvilken ansvarsfraskrivelse det er. Det virker som kommunikasjonsavdelinga har tatt over kontrollen, og det som var den jordnære og trygge hurtigruta med menn som slett ikke tok lett på jobben og sikkerheten, nå er noe helt annet. Dette har vært en katastrofalt svak håndtering av ledelsen.

Faren min jobbet i over 40 år på hurtigruta, så den har vært en stor del av min oppvekst. Jeg har et romantisk forhold til de gamle damene, og jeg er nok ikke alene om det. Men allerede når jeg vokste opp, var hurtigruten blitt mer turistfokusert. Flyplasser hadde blitt bygd ut, og det samme gjaldt veinettet. Mine eldre brødrene måtte ta fire/fem ferger for å komme seg til Lofoten, jeg måtte ta en. Da ble bilen enklere, og utover 70-tallet var bil blitt mer allemannseie. Mens min bestefar i Lofoten aldri eide bil.

Men hurtigruta var innstilt før også. Jeg husker til og med at vi står på land, og venter på at de skal legge til kai. Men de må gi opp grunnet sterk strøm eller uvær. Eller at man måtte hoppe over steder, fordi det var for dårlig vær. Dette skjedde da også. 

BDS - et av de første selskapene - var basert i Sør-Norge, og alle selskapene oppstod fordi man ville tjene på det. VDS - startet 1 år før BDS - hadde også cruisetrafikk til Svalbard, hvor de også opprettet et eget hotell. Så når Hurtigruten ASA startet med cruisetrafikk til Svalbard, så går de tilbake i historien. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg