Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tidenes mageplask av SV - beklager de?

NYTT TEMA
MorganBlueKane
MorganBlueKaneInnlegg: 4270
04.08.20 23:51
Folkflesk: Men du blir sikkert ikke fornøyd før du får reist tilbake i tid og tvinger Grethe Knutsen til å gå av en eller annen gang på 90-tallet. Lykke til på reisa, får man vel bare si.

Du beklager ikke til de som ble dømt i perioden. Ingen verdens ting gir du dem, bare viser til dagens regjering.

Ynkelig. Dette ble startet av en AP regjering, videreført av en AP, SV og SP regjering, og jeg hadde i dag forventet at en representant for denne gjengen hadde kommet frem i lyset og sagt:

"Vi beklager for vårt partis manglende evne til å se at vi trådte feil bakover i tid. Vi vet at denne feilen gikk på tvers av politiske skillelinjer, men det fratar oss ikke for ansvaret for å ha vært en del av denne miseren. Vi satt sogar med regjeringsansvar på viktige punkter. Til alle de som har sittet uriktig i fengsel som følge av våre feilslutninger, beslutninger og praksis - Beklager!"

(Innlegget ble redigert 04.08.20 23:51)

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 26367
04.08.20 23:52
MorganBlueKane: Du beklager ikke til de som ble dømt i perioden.

Hvorfor skal jeg beklage noe til dem? Er jeg også involvert i denne skandalen nå?

(Innlegget ble redigert 04.08.20 23:54)

flourhouse*AMB*
flourhouse*AMB*Innlegg: 38378
04.08.20 23:53

Hauglie var vel blant de som ble mildest ansett i denne rapporten.

MorganBlueKane
04.08.20 23:54
Folkflesk: Hvorfor skal jeg beklage noe? Er jeg også involvert i denne skandalen nå?

Beklager, jeg mente ikke du personlig.

Det jeg viser til er at ingen av venstresidens partiledere tar noe ansvar, selv om det var mer enn str nok vilje til å ta ansvar for å dele ut kritikk da denne skandalen kom til overflaten. Ynkelig.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 23:54)

MorganBlueKane
04.08.20 23:55
flourhouse*AMB*: Hauglie var vel blant de som ble mildest ansett i denne rapporten.

Det er riktig. Og hun er den eneste som har tatt ansvar. De som satt med makten da dette startet og ble videreført, kritiserer kun dagens regjering, heller enn å beklage selv.

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 31582
05.08.20 07:39
GiPazzini_85: At en statsråd har vært sen på avtrekkeren her er et relativt lite problem i forhold til helheten av saken.

Det kan jeg være enig i.

Men det er forskjell på å i god tro gjøre en ærlig feil i forståelsen av komplisert lovverk (Stortinget) og å unnlate å umiddelbart slippe ut mennesker som sitter i fengsel på feilaktige dommer (Regjeringen) etter at feilen oppdages.

I min bok er det siste faktisk verre.

MorganBlueKane
05.08.20 07:59

Rhabagatz,

I min bok er faktisk en slett jobb ved innføring (1994) verst, da hadde man all verdens tid til å tenke seg om og grundig vurdere konsekvenser.

Dernest er det nesten like ille i 2012 å ikke korrigere dette, igjen så hadde man anledning.

Når man så kommer til det faktim at hendelser kommer til overflaten, og man sakte men sikkert blir klar over graden av alvorlighet, så er det for en styrende myndighet å ikke hoppe raskt til konklusjoner.

Y-Blokka i Oslo? Besluttet i 2013, revet i sommer .... 7 år på en enkel riveprosessc min Fegjering, godt hjulpet av Byregjeringen i Oslo og aktivister på kultur- og venstresiden.

MbK

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 33601
05.08.20 09:34
MorganBlueKane: Så viser det seg i ettertid at de selv skapte denne krisen i 2012, da SV var i Regjering, dette er granskningsutvalget helt enige om (2012 tidspunktet). Hvor blir det da av Øvergård og SV sin selvransakelse? Leste du i det hele tatt ordene og vendingene han brukte i TS? Hvor hardt han gikk ut mot dagens Regjering? Fordrer ikke det at an, om han skal beholde noe som helst integritet, er like beinhard mot 2012 Regjeringen når det nå er slått fast at de var særdeles delaktige?

Hvor mange ble idømt fengselsstraff før dine blåblå helter fikk makta i 2013? 

Det er vel først når du kommer med disse tallene vi kan si hvor mye kritikk de RG skal ha? 

trondhjem
trondhjemInnlegg: 11135
05.08.20 10:17
GiPazzini_85: At en statsråd har vært sen på avtrekkeren her er et relativt lite problem i forhold til helheten av saken.

Når embetsverket oppdager at staten urettmessig straffeforfulger mennesker er det alt annet enn en bagatell at ansvarlig statsråd drøyer i tre måneder med å tak i problemet. Dette er en virkelig pinlig skandale i norsk statsforvaltning og rettsanvendelse. Når slikt oppdages skal man kunne forvente at ansvarlig statsråd/regjeringen øyeblikkelig slår alarm og gjør alt i sin makt for å løse problemet og rette opp feilene. 

Det gjorde ikke Hauglie og det må hun ta ansvaret for. Det er ikke slik en statsråd skal opptre.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 10:17)

madiba
madibaInnlegg: 7546
05.08.20 12:02
MorganBlueKane: Granskningen av NAV skandalen avdekket en rekke stygge feil over lang tid.

feil som ingen er ansvarlig for, bortsett fra NAV brukerne da og statsråd Rød Isaksen som tar ansvar...

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 62135
05.08.20 13:30
Folkflesk: Hvis hele poenget med denne tråden er at Brundtland, Bondevik, etc. også skal si unnskyld og at sittende regjering har blitt dårlig behandlet så viser det hvor meningsløs TS er som debattant. Akkurat som man trengte en bekreftelse på det.

Hele poenget er at dersom AP, SV og SP hadde gjort en skikkelig jobb i 2012 så ville vi aldri fått disse sakene, men AP, SV og SP gjorde en elendig jobb og derfor har mange mennesker blitt uskyldig dømt i årene etter.

Og du og dine medsupportere frikjenner altså AP, SV og SP totalt. Det sier vel sitt.

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 62135
05.08.20 13:36
broren_til_noen: Det er vel først når du kommer med disse tallene vi kan si hvor mye kritikk de RG skal ha?

AP, SV og SP har ansvaret for alle - absolutt alle - som har havnet i fengsel siden de feiltolket regelverket og la gale føringer i denne saken. Hadde de gjort jobben sin så ville ingen av disse havnet i fengsel.

Men at du skal klare å komme med noe som minner om kritikk av dine store helter i AP og av deres samarbeidspartnere vet man jo at uansett aldri kommer til å skje.

Folkflesk
05.08.20 17:12
DenSisteBohem: Hele poenget er at dersom AP, SV og SP hadde gjort en skikkelig jobb i 2012 så ville vi aldri fått disse sakene, men AP, SV og SP gjorde en elendig jobb og derfor har mange mennesker blitt uskyldig dømt i årene etter. Og du og dine medsupportere frikjenner altså AP, SV og SP totalt. Det sier vel sitt.

Det er en stråmann du selv har funnet på. Selvsagt har disse partiene også ansvaret for rotet sammen med Høyre (denne saken går lenger tilbake enn 2012: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nalA9o/tror-nav-skandalen-gaar-lenger-tilbake-enn-2012).

Det jeg svarte på var en påstand om at det ikke var noe grunnlag for at Hauglie fortjente mistillit og gikk av - et merkelig og malplassert forsøk på renvasking.

Lær deg å lese sammenhengen i trådene før du buser inn med din ekstremt forutsigbare agenda.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 17:22)

MorganBlueKane
05.08.20 17:28

Flesk,

Om du viser til meg og mine utsagn, så er det jeg har kritisert at SV på sedvanlig upresist vis hoppet på første anledning til Regjeringskritikk og sprang etter minister Haugli med hoggtennene ute. De la så å si alt ansvar på henne, som i ettertid får lite skyld og pepper fra granskningsutvalget for sin rolle.

Dette problemet ble skapt av AP, forsterket av Ap+SV+SP, og så var Hauglie for sen og svak i responsen på det vedtaket de Røde hadde institusjonalisert i 1994 og 2012.

Hauglie har valgt å gå av og har tatt konstisjonelt ansvar. Røe Isaksen beklager.

De Røde? Nahh. Null integritet og null ansvar. «Dersom det skulle vise seg at .... så beklager vi ..... naturligvis det». Jeg hadde ikke gitt de skrottene mye kreditt hadde de jobbet for meg. Å gjøre en feil er en ærlig sak. Å ikke ta ansvar, beklage og bidra til å rydde opp det er noe jeg forventer av akk så knallrøde politikere også.

MbK

(Innlegget ble redigert 05.08.20 17:29)

Folkflesk
05.08.20 17:29
MorganBlueKane: Om du viser til meg og mine utsagn, så er det jeg har kritisert at SV på sedvanlig upresist vis hoppet på første anledning til Regjeringskritikk og sprang etter minister Haugli med hoggtennene ute. De la så å si alt ansvar på henne, som i ettertid får lite skyld og pepper dra granskningsutvalget for sin rolle.

Du greier altså enda ikke å forstå hvorfor hun fikk kritikk og måtte gå av. Selvsagt får hun skyld og pepper; men det henvises til departementet hun var sjef for.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 17:30)

MorganBlueKane
05.08.20 17:30

Flesk,

Du greier altså ikke ennå å se at de Røde har et tubgt ansvar her. Det er kanskje på tide at du beklager på vegne av venstresiden for den belastningen det slette arbeidet deres tilbake i tid skapte grunnlag for?

MbK

Folkflesk
05.08.20 17:36
MorganBlueKane: Du greier altså ikke ennå å se at de Røde har et tubgt ansvar her. Det er kanskje på tide at du beklager på vegne av venstresiden for den belastningen det slette arbeidet deres tilbake i tid skapte grunnlag for?

Hvorfor i alle dager skulle jeg beklage på vegne av dem? Jeg har ikke en rolle i noen av disse partiene og er ikke med i et slags politisk fotball-lag, slik du åpenbart er. Denne heia-gjeng-mentaliteten din er bare patetisk.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 17:37)

MorganBlueKane
05.08.20 17:39

Flesk,

Patetisk er du vel selv, der du ser på denne skandalen med så sterkt bias at du ikke ser din egen nesetipp.

Skandalen ble skapt av de Røde. Forsterket av de RødGrønne. Fanget og agert for sent på av de Blå. Tre parter som alle må få kritikk. To av dem involverer partiet AP.

MbK

Folkflesk
05.08.20 17:41
MorganBlueKane: Patetisk er du vel selv, der du ser på denne skandalen med så sterkt bias at du ikke ser din egen nesetipp.

LOL, det var søren meg den rette bakenden som slapp ut odør.

Makro1
Makro1Innlegg: 11169
05.08.20 18:24
GreySerpent: Troll eller dum? Jeg vet virkelig ikke.

Brundtland i 1994 og Stoltenberg i 2012 gjorde nok så godt de kunne! 

MorganBlueKane
05.08.20 18:39

Makro,

Det er jeg sikker på. Mens Hauglie hun er ond hun! Hun gjorde bevisst en dårlig jobb, og dette er Høyre som ønsker å stjele fra fattigdolk så mye de kan ...

MbK

MorganBlueKane
05.08.20 18:45

Flesk,

Av og til så er du usannsynlig søt. Her har jeg skrevet en TS som anerkjenner at Høyre og Regjeringen hadde og har et ansvar. De tar et ansvar. De har helt korrekt beklaget osv osv Og så peker jeg på at SV har mye å svare for i sin hodeløse iklsinte kritikk.

Og så er det ikke en av dere venstreraddiser som greier å innrømme et snev av selvkritikk for den miseren AP og deretter AP+SV+SP sto for da de skapte dette problemet. Ikke en. Og ingen av de Røde eller Mørkerøde eller Rosarøde politikerne våre har tatt selvkritikk, beklaget, tatt ansvar osv osv De er bare sedvanlig tause, når de er i fare for å komme i en «ansvarlig posisjon»

At jeg får kritikk og LOL fra en slik dillettant som du tar jeg som et hederstegn. Det betyr at jeg pirker i noe som gjør ordentli vondt.

MbK

ulefos
ulefosInnlegg: 118990
05.08.20 18:49
MorganBlueKane: Ordene som Freddy Andre Øvstegård fra SV brukte i artikkelen var: "Regjeringen vil bli holdt ansvarlig" "Regjeringen kan ikke løpe fra ansvaret" "SV har konkludert med mistillit mot Anniken Hauglie"

hva er galt med det?

ulefos
05.08.20 18:50
MorganBlueKane: Her har jeg skrevet en TS som anerkjenner at Høyre og Regjeringen hadde og har et ansvar.

et ansvar eller ansvaret?

MorganBlueKane
05.08.20 19:16

Ulefos,

Det er ingenting galt med å si det.

Det jeg etterspør er bare at han sier at den Regjeringen som hadde ansvaret da dette ble innført i 1994 gjorde en dårlig jobb, likeens at den regjeringen som hadde ansvaret da dette ble videreført og bekreftet i 2012 gjorde en dårlig jobb.

Er dette noe vanskelig?

På din siste kommentar , så har dagens Høyre+Krf+V ansvaret for det som skjer nå.

Arbeiderpartiet hadde ansvaret for det som skjedde i 1994.

AP+SV+SP hadde ansvaret for det som skjedde i 2012.

SV og Rødt har delt ut bøttevis ned kritikk for det som skjer og ikke skjedde nå. Så venter vi bare på at de deler ut (bøttevis) av kritikk for det som skjedde i -94 og -12.

Såre enkelt, ikke sant?

MbK

(Innlegget ble redigert 05.08.20 19:21)

ulefos
05.08.20 19:41
MorganBlueKane: Det jeg etterspør er bare at han sier at den Regjeringen som hadde ansvaret da dette ble innført i 1994 gjorde en dårlig jobb, likeens at den regjeringen som hadde ansvaret da dette ble videreført og bekreftet i 2012 gjorde en dårlig jobb.

hva med den regjeringen som lot titalls mennesker bli dømt til fengsel for forhold den samme regjering visste at ikke var straffbare

Tempus
TempusInnlegg: 10432
05.08.20 19:41

Ap har vært sparsommelig med kritikk da boblen brast.de vet at de har en finger med i spillet helt fra begynnelsen, Men Sv må rydde seg vei blandt gjengrodde stier. Og å kjenne sin besøkelsestid har aldri vært Sv sin stil.

ulefos
05.08.20 19:45
MorganBlueKane: SV og Rødt har delt ut bøttevis ned kritikk for det som skjer og ikke skjedde nå.

det sakl de gjøre, for meg er det viktigste spørsmålet: Hva utløste den første fengslingen og inndraging av trygd, når skjedde det og hvem ga ordren?
Kan det ha vært Siv Jensen og denne Anundsen?

for det var jo ikke så farlig så lenge forbudet ikke fikk konsekvenser på lommoboka og i verstefall frihetsberøvelse

(Innlegget ble redigert 05.08.20 19:47)

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 8704
05.08.20 19:45
ulefos: hva med den regjeringen som lot titalls mennesker bli dømt til fengsel for forhold den samme regjering visste at ikke var straffbare

Det var under de rødgrønne praksisen med å dømme folk for trygdesvindel kom i gang.

ulefos
05.08.20 19:48
PerryAndre: Det var under de rødgrønne praksisen med å dømme folk for trygdesvindel kom i gang.

ok, kan du dokumentere det?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg