Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FRPs frihet

NYTT TEMA
Ljot
LjotInnlegg: 17970
08.08.20 23:56
broren_til_noen: Det var da Per Sandberg, en av dine tidligere helter, som tok til orde for at veiene måtte gjøres så bra at det var mulig å kjøre i grøfta i fylla uten å dø, så vi kan nok trygt gå ut fra at han er tilhenger av slik kjøring.

Jeg synes det er en helt grei målsetning for norsk veiutbygning at man konstruerer veier hvor det er mulig å  kjøre utfor i fylla med minimal risk for å dø av det.

Det betyr ikke at jeg støtter fyllekjøring. Det betyr kun at jeg ikke støtter at mennesker dør hvis vi kan unngå det.

Torotto
TorottoInnlegg: 19332
08.08.20 23:59
Ljot: et betyr ikke at jeg støtter fyllekjøring. Det betyr kun at jeg ikke støtter at mennesker dør hvis vi kan unngå det.

Det er bestandig kost nytte

ulefos
ulefosInnlegg: 118825
09.08.20 10:57
aegi2: jeg gjør ikke det

i denne tråden har det blitt levert dokumentasjon på at man kan kjøre i fylla på elsparakesykkel og at det var FRP som stod bak det

jeg har levert dokumentasjon, og du har levert dokumentasjon, du har trolig ikke lest det du linket til, men jeg gir deg høydepunkter

:::____

Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) kom i den forbindelse med følgende kommentar:

– Enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen.

---
Det betyr ingen aldersgrense, ingen krav til opplæring og ikke hjelmpåbud. Det er heller ingen godkjennings-, registrerings- eller forsikringsplikt.  (tror du manglende forsikring kan være årsak til at folk på elsparkesykler som kolliderer med andre stikker av, slik vi leser oftere og oftere)
_____

For noen uker tilbake publiserte flere medier en NTB-sak hvor det sto at man i prinsippet kan kjøre lovlig i fylla på elsparkesykkel og ståhjuling.

Dette fordi det ikke er noen promillegrense ved bruk av disse fremkomstmidlene.

link til dokumentasjon du Aegi har framlagt i tråden

(Innlegget ble redigert 09.08.20 10:58)

ulefos
09.08.20 10:59
Ljot: eg synes det er en helt grei målsetning for norsk veiutbygning at man konstruerer veier hvor det er mulig å kjøre utfor i fylla med minimal risk for å dø av det.

da har i alle fall Per Sandberg en forsvarer

Ljot
LjotInnlegg: 17970
09.08.20 12:39
Torotto: Det er bestandig kost nytte

Ja, slik vil det alltid være. Og vi kan selvsagt ikke designe veier som er 100% sikre, hvor mennesker aldri blir skadet eller drept. Det vil bli uforholdsmessig kostbart og føre til andre negative effekter. Men det bør være en målsetning å gjøre veiene så sikre som mulig innenfor rimelighetens grenser. Man skal være skrudd sammen på en rar måte for ikke å være enig i det.

ulefos
09.08.20 19:38

så ligger det enda en elsparkesyklist på sykehus med alvorlige skader, politiet mistenker at han var beruset

VG

russell_martin
russell_martinInnlegg: 17963
09.08.20 20:06
ulefos: Fri oss fra FRPs frihet

Enten så får selskapene som eier syklene føle ansvar, eller så få kommunen samle inn løse elsparkesykler og kreve høy dusør for dem.

5000 kr pr sykkel 

ulefos
09.08.20 20:15
russell_martin: Enten så får selskapene som eier syklene føle ansvar, eller så få kommunen samle inn løse elsparkesykler og kreve høy dusør for dem.

det hadde hjulpet mye om regjeringen vedtok nulltoleranse for kjøring etter at man har drukket

ulefos
09.08.20 20:41
ulefos: det hadde hjulpet mye om regjeringen vedtok nulltoleranse for kjøring etter at man har drukket

men da får vel regjeringen trøbbel med Listhaug

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg