Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skjer i hviterussland?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 68686
14.08.20 08:48

Den ekstremt mislikte og upopulære diktatoren Lukasjenko har nok en gang "vunnet" valget. Et valg uten internasjonale valgobservatører. Og folket har protestert og demonstrert i gatene. Med det resultat at terrorpolitiet har gått fullstendig amok, banket opp folk, arrestert folk tilfeldig, dratt dem inn og banket opp folk og knekt armer og bein på dem. I nyhetene meldes det at mellom 3000 og 7000 mennesker er tauet inn og blitt systematisk mishandlet i torturhelvetet. Bare i Minsk.

Så hva skjer videre? Vil diktatoren klare å holde seg ved makten ved å fortsette den systematiske og brutale undertrykkelsen, eller kan det være en sjanse for at Europas siste diktatur på sikt vil falle? Jeg bare spør.

fargerik
14.08.20 08:55

Oups! Feil forum, tråden kan synke.

KongBob
KongBobInnlegg: 39554
14.08.20 09:38
fargerik: Oups! Feil forum, tråden kan synke.

Ok...

fargerik
14.08.20 10:08
KongBob: Ok...

Morroklumpen. Tråden synker ikke når du svarer, da....da spretter jo tråden opp igjen ;-)

(Innlegget ble redigert 14.08.20 10:08)

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 33563
14.08.20 11:38
fargerik: Tråden synker ikke når du svarer, da

Takk for tipset. Dette skal jeg huske...... 

fargerik
14.08.20 11:53
broren_til_noen: Takk for tipset. Dette skal jeg huske......

Flott. Nå antar jeg at hele VGD skal fortelle at tråden ikke skal bumpes og at alle ikke skal glemme det. Da kan det bli en lang tråd.

(Innlegget ble redigert 14.08.20 11:54)

KongBob
KongBobInnlegg: 39554
14.08.20 12:07
broren_til_noen: Takk for tipset. Dette skal jeg huske......

Det er et godt tips, så det bør gjentas med jevne mellomrom... 

Luna_mendax
Luna_mendaxInnlegg: 3071
14.08.20 13:08

Husk å holde 1 meters avstand mellom innleggene.

fargerik
14.08.20 13:22

.

sånn?

Langorm
LangormInnlegg: 10519
14.08.20 13:36

Tenk om alle innlegg kunne vært som ditt, fargerik. Da hadde freden og roden kunne senket seg over VGD. ;-)

politikk
politikkInnlegg: 36199
14.08.20 13:52

Fargerik : det er lite norge kan gjøre med andre land.

men vi må forvente opprør og sosial uro en rekke steder i europa grunnet økende arbeidsledighet og fattigdom.

spørsmålet er hvordan vi kan unngå at dette hender i norge.   Og bedre svar enn og stoppe både smitte og innvandring finnes ikke.

verken usa, hviterussland eller hong kong har tatt i bruk tøffe metoder for og stoppe demonstrasjoner.    Og det er jo ille for de som får ødelagt eiendom og verdier fra de som bare er ute etter bråk og plyndring.    Dette skaper enda mer fattigdom og uro.

hvilket sted vil være det første til og stoppe demonstrasjoner med portforbud og skremsel med henrettelse på stedet for de som er ute likevel ?

Makro1
Makro1Innlegg: 11152
14.08.20 14:17
fargerik: Den ekstremt mislikte og upopulære diktatoren Lukasjenko har nok en gang "vunnet" valget. Et valg uten internasjonale valgobservatører. Og folket har protestert og demonstrert i gatene. Med det resultat at terrorpolitiet har gått fullstendig amok, banket opp folk, arrestert folk tilfeldig, dratt dem inn og banket opp folk og knekt armer og bein på dem. I nyhetene meldes det at mellom 3000 og 7000 mennesker er tauet inn og blitt systematisk mishandlet i torturhelvetet. Bare i Minsk. Så hva skjer videre? Vil diktatoren klare å holde seg ved makten ved å fortsette den systematiske og brutale undertrykkelsen, eller kan det være en sjanse for at Europas siste diktatur på sikt vil falle? Jeg bare spør.

Vi kan jo la dette bli litt "norsk politikk" også, og glede oss over at vi lever i et godt og fritt samfunn.

Mens vi lar tråden synke...

politikk
politikkInnlegg: 36199
14.08.20 14:22

Makro1 : eller mod kan flytte tråden til politikk internasjonal.   For det er viktig og belyse hvordan samfunn kan unngå sosial uro.

vi har det bra i norge så lenge det varer....

fargerik
14.08.20 16:04
Makro1: Vi kan jo la dette bli litt "norsk politikk" også, og glede oss over at vi lever i et godt og fritt samfunn.

Ikke glem metern, da.

Feilpostet tema så det holder, men OK, det er fredag. Gjør det beste ut av det. Føkkatsjenko er en jævel, men det debatteres i forum for utland og politikk. Noen blodkommunister forsvarer selvfølgelig diktatoren.....alt er som det bruker å være.

Rusten
RustenInnlegg: 2146
14.08.20 16:56

Du verden så godt det skal bli med en kald pils nå, Skål!

fargerik
14.08.20 17:00
Rusten: Du verden så godt det skal bli med en kald pils nå, Skål!

Den er jeg med på. Vi er i grunnen heldige som har frihet til å mene hva vi vil og tillatelse til å ta en pils i sommervarmen.

Vi blir ikke dratt inn i tusenvis og grisebanket av politiet her i Norge.

Død over diktaturet, leve frihet og demokrati.

Skål, nyt friheten og det gode livet.

Minner om visdomsordet "du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv"

Hva med ti minutter tortur?

(Innlegget ble redigert 14.08.20 17:07)

Rusten
14.08.20 17:32
fargerik: Den er jeg med på. Vi er i grunnen heldige som har frihet til å mene hva vi vil og tillatelse til å ta en pils i sommervarmen. Vi blir ikke dratt inn i tusenvis og grisebanket av politiet her i Norge. Død over diktaturet, leve frihet og demokrati. Skål, nyt friheten og det gode livet. Minner om visdomsordet "du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv"

Snakket faktisk om akkurat det du nevner her med noen kolleger i dag, hvor privilegerte vi er.

fargerik
14.08.20 18:04
Rusten: Snakket faktisk om akkurat det du nevner her med noen kolleger i dag, hvor privilegerte vi er.

OK. Siden tråden ikke synker, er det like greit å se noen år tilbake.

Jan Tore Sanner (H) refset den rødgrønne regjeringen i sin tid, på grunn av at Norge var litt bakpå i å straffe diktatoren.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre fulgte dog opp EU sine straffetiltak mot diktatorens terrorregime. Det er vel mulig at vårt land er blitt litt lunkne som årene har gått, men uansett er det verd å merke seg at Sanner, som nå er finansminister, er litt stille om saken.

Det er lenge siden Sanner var i opposisjon.

Rusten
14.08.20 18:54

Det som forundrer meg er at han har fått holde på så lenge uten knallharde sanksjoner fra EU, men skal uansett bli interessant å se hvordan vi forholder til dette fremover. Skal også bli veldig interessant å se hva Putin gjør nå som det garantert kommer til å eskalere. Nå gikk jeg kanskje litt vekk fra Norsk politkk:)

fargerik
Noreger
NoregerInnlegg: 279
14.08.20 22:26

Hva F*** skal vi blande oss inn i hvordan tingene er i Hviterussland? Nei, det er vel EU som propper opp en ny "liberal democrat" for å brygge opp en "color revolution". Disse idiotene lærer jo aldri, men heldigvis har Vladimir Vladimirovich nok kontroll på sitt nærområde til å orden opp i dette.

Erna fikk vel en telefon ifra den Amerikanske ambassaden om å hjelpe til her tenker jeg.  Tror ikke Hviterusserne vil ha liberale forbruksslaver noe mer enn Putins Russland. De har vel ikke samme høye inntekter eller BNP som i Norge, men så har de jo både gull og selvforsyning istedet. Når dollaren kollapser har vi verdipapirer. Synes vi skal la Russerne i fred jeg. 

fargerik
14.08.20 23:01
Noreger: Hva F*** skal vi blande oss inn i hvordan tingene er i Hviterussland?

Det er et forum i VGD hvor man debatterer politikk i utlandet. Politikk-utlandsk-ish. Det var der tråden var tenkt postet, men det ble for pokker feil.

JEG POSTET ET INNLEGG I FEIL FORUM.

Himmel og hav, dette ble mer kinky enn jeg hadde forestilt meg.

Men det er jo litt morsomt på en lørdagskveld, da.

Litt Steve Vai passer kanskje?

(Innlegget ble redigert 14.08.20 23:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg