Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høyres eneste sjanse

NYTT TEMA
EinarSalbu
EinarSalbuInnlegg: 16769
15.09.20 08:53

Høyre ser ut til å kunne tape neste års Stortingsvalg selv om AP ser ut til å tape oppslutning. 

SV, SP og Rødt er stabile og kan sikre en ny regjering ledet av AP, mens Krf og Venstre står begge i fare for rå havne under sperregrensen. Sist gang ble Solbergregeringen reddet av at mange nok Høyrevelgere på østlandet stemte Venstre. Det skal godt gjøres å kuppe valget en gang til på denne måten.

Det er imidlertid en sjanse til og det er å invitere FrP tilbake til regjeringskontorene. https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2020/09/15/195705596/nyvalgt-hoyre-nestleder-onsker-frp-tilbake-i-regjering

Foreløpig ser det ut til at FrP er noen lunde stabile på meningsmålinger, rundt 10%, men de må bli større.

Det sier ganske mye om Høyre når de nå ønsker å ta FrP inn i varmen igjen og jeg tipper flere Høyrefolk hadde snudd seg i graven om de hadde hørt dette. Spesielt tenker jeg på utviklingen i FrP med det som blir kalt de nasjonalkonservative, som Christian Tybring- Gjedde, Jon Helgheim, Sylvi Listhaug og Carl I. Hagen. En gjeng som ikke klarer å ta avstand fra rasistgjengen i SIAN. 

(Innlegget ble redigert 15.09.20 08:55)

politikk
politikkInnlegg: 36242
15.09.20 18:35

Einarsalbu : skal høyre ha en sjanse så må de gå inn for og stoppe innvandring totalt.

folk vil nemlig ikke ha en politikk med innvandring når vi har mye mer arbeidsledighet, mer og mer spetakkel rundt innvanding, reduksjon i velferdsgoder og økende fattigdom i folket.

corona har satt en effektiv stopper for økonomien med mottak av innvandrere og det må høyre forholde seg til.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 11129
16.09.20 11:32
EinarSalbu: Det skal godt gjøres å kuppe valget en gang til på denne måten.

Det skal vi ikke føle oss for sikre på. 

Hvilke av småpartiene som ender over sperregrensen i neste valg kan gi store utslag på stortingets sammensetning. For å gi en illustrasjon av hvor mye det kan bety: MDG havnet under ved sist valg og fikk fattige ett mandat på stortinget. Sist meningsmåling (7,5 %) ville gitt dem 13 mandater. 

I dag er det to småpartier på både den røde og den blå siden. Det er relativt små velgerbevegelser som skal til for å vippe de to små blå over sperregrensen og vippe de to små røde under den. Skjer det vinner den blå siden valget med god margin. Slaget er (dessverre) langt fra tapt for Erna og de blå. 

bjoro33
bjoro33Innlegg: 5578
16.09.20 11:50
EinarSalbu: Det sier ganske mye om Høyre når de nå ønsker å ta FrP inn i varmen igjen og jeg tipper flere Høyrefolk hadde snudd seg i graven om de hadde hørt dette

Jeg er ikke så sikker på det som deg. Rett nok finnes det mange døde høyrefolk, men jeg tror ikke så mange leer på seg.

Jeg tror derimot at mange var fornøyd med FRP i regjering. Kanskje mer fornøyd med dem en de er med samarbeidet med KRF og V. Mange føler at H må gi for mye av politikken på båten, for å tekkes disse to små.

Problemet før valget om et år, er at begge blokkene (for å få flertall) må styre på de små partienes premisser. Skal AP støtte seg på Rødt, Mdg, SV og SP, blir det ikke lett å sette en linje for politikken. Samme med den andre blokken nå. FRP gjorde seg ikke bort i regjering. Like lite som SV i perioden før. Kameler er hverdagskost i norske regjeringer.

Kanskje det til og med blir Slagsvoll Vedum som kan bekle statsministerposten etter valget.

Huff. Jeg mener vi trenger et sterkt Ap. De må få ut fingeren snart og snakke om sin politikk istedefor å bare snakke negativt om dagens regjering.

Everenga
EverengaInnlegg: 5717
16.09.20 14:16
EinarSalbu: Sist gang ble Solbergregeringen reddet av at mange nok Høyrevelgere på østlandet stemte Venstre. Det skal godt gjøres å kuppe valget en gang til på denne måten.

Hvorfor det? Jeg gjorde det sist og kommer til å gjøre det igjen. Alt for å holde SP utenfor regjeringskontorene. 

Venstre kommer garantert over sperregrensen nettopp avdenne grunn, spørsmålet er om mange nok høyrevelgere greier å få seg til å stemme Krf i tillegg. 

EinarSalbu
EinarSalbuInnlegg: 16769
16.09.20 14:20

Jeg kan ikke skryte av dine politiske mål. Lsthaugs vikrigste mål var å holde Søre borte fra statsministerstolen og ditt er å hinder SP regjeringsmakt. Det må da finnes noe viktigere enn dette?

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 26329
16.09.20 15:45
Everenga: Venstre kommer garantert over sperregrensen nettopp avdenne grunn

Ingen garantier for dette. Hvor mange Høyrefolk gidder å stemme på et parti de ellers ikke ville ha stemt på to valg på rad? Pga høyredreiningen til Venstre så mister de trolig vel så mange velgere til MDG som de får av Høyre.

Venstre må nok mobilisere sine egne velgere om de skal greie dette, og for øyeblikket er det svært liten entusiasme rundt dette partiet. Tipper de lander under sperregrensa. MDG, KrF og Rødt tror jeg alle har en bedre sjanse, i den rekkefølgen fra mest til minst sannsynlig over sperregrensa.

(Innlegget ble redigert 16.09.20 15:51)

Folkflesk
16.09.20 15:58
EinarSalbu: Jeg kan ikke skryte av dine politiske mål. Lsthaugs vikrigste mål var å holde Søre borte fra statsministerstolen og ditt er å hinder SP regjeringsmakt. Det må da finnes noe viktigere enn dette?

En del Høyre-folk skjeller ut SP for å være nasjonalistiske, mens de synes det er helt greit å ha samarbeidet i regjering med et enda mer nasjonalistisk parti i 6,5 år.

(Innlegget ble redigert 16.09.20 15:58)

Everenga
16.09.20 16:01

Frps nasjonalisme er stort sett retorikk, det ser stygt ut men er tomt prat så det lever jeg greit med. 

erdetslik
erdetslikInnlegg: 13236
16.09.20 16:05
EinarSalbu: Jeg kan ikke skryte av dine politiske mål. Lsthaugs vikrigste mål var å holde Søre borte fra statsministerstolen og ditt er å hinder SP regjeringsmakt. Det må da finnes noe viktigere enn dette?

Og ditt store mål var og er nok fremdeles å demonisere og redusere Frp  -  med alle mulige midler.
Om det er noe å skryte av . . . . .  ?

northside
northsideInnlegg: 37513
16.09.20 16:06

FolkFlesk: Er FRP mer nasjonalistiske enn SP? Hvordan?

(Innlegget ble redigert 16.09.20 16:06)

Folkflesk
16.09.20 16:10
northside: FolkFlesk: Er FRP nasjonalistiske? Hvordan?

Det er mange eksempler på det, men de setter bl.a. ut rykter om at vårt samfunn snik-islamiseres og støtter åpent rabiate organisasjoner som HRS. 

Mistenkeliggjøring av innvandrere og deres "skjulte agenda" har blitt en del av partiets DNA.

(Innlegget ble redigert 16.09.20 16:13)

northside
16.09.20 16:15

Ja, det spørs litt hvordan man definerer nasjonalisme. Men FRP er i hvert fall mer positiv til f.eks EØS og Schengen enn SP. FRP ønsker en annen og mer fornuftig innvandrings og integreringspolitikk enn f.eks Sverige har ført de siste årene. Er det nasjonalisme?

Blir en nasjonalist av å støtte HRS? De har jo fått penger fra både røde og blå regjeringer i en årrekke 

(Innlegget ble redigert 16.09.20 16:18)

northside
16.09.20 16:23

FRP ligger på rundt 10% ja og vil være høyaktuelle for en ny borgerlig regjering etter valget. Det fungerer bedre med Høyre og FRP enn med Støre+Rødt+De Grønne.

Folkflesk
16.09.20 16:42
northside: Ja, det spørs litt hvordan man definerer nasjonalisme. Men FRP er i hvert fall mer positiv til f.eks EØS og Schengen enn SP. FRP ønsker en annen og mer fornuftig innvandrings og integreringspolitikk enn f.eks Sverige har ført de siste årene. Er det nasjonalisme?

Nei, men mistenkeliggjøring av innvandrere og deres angivelig skjulte skjulte agenda er nettopp det.

Det virker som du ikke liker denne delen og da er det lettere å ty til det mer moderate "ikke føre den samme innvandringspolitikken som Sverige" hvis man skal bevise at partiet ikke er nasjonalistisk. Noe det ganske åpenbart er.

(Innlegget ble redigert 16.09.20 16:42)

Folkflesk
16.09.20 16:43
northside: FRP ligger på rundt 10% ja og vil være høyaktuelle for en ny borgerlig regjering etter valget.

Da melder 3 spørsmål seg:

Er de plutselig venner med Venstre nå igjen?
Hvorfor gikk de ut av regjeringen når de skal gå inn igjen bare et par år senere?
Hva har endret seg fra de brøt ut i 2019?

(Innlegget ble redigert 16.09.20 16:46)

northside
16.09.20 17:18

Folk Flesk: Mistenkeliggjør FRP innvandrere? 

northside
16.09.20 17:20

Folk Flesk: Det skal forhandles fram en helt ny regjeringsplattform. Da vil gode og dårlige erfaringer fra forrige samarbeidsperiode sikkert bli diskutert. 

northside
16.09.20 17:27

Folk Flesk: Hvis du ønsker å argumentere for at partiet er mer nasjonalistisk enn SP er det lett å overse FRP sitt syn på EØS og Schengen

Folkflesk
16.09.20 17:52
northside: Folk Flesk: Det skal forhandles fram en helt ny regjeringsplattform. Da vil gode og dårlige erfaringer fra forrige samarbeidsperiode sikkert bli diskutert.

"Gode og dårlige erfaringer bli diskutert"

Tror du har en fremtid i politikken med slike formuleringer. Det å gå ut av en regjering er faktisk en kraftig markering som gjerne har konsekvenser for et partis prioriteringer i årene som kommer. Det er ikke noe man gjør som en lettbeint taktisk manøver man ikke mener noe med.

Slik har det iallefall vært frem til stol-lek-regjeringene til Erna Solberg. Nå bør vi kanskje heller begynne å sammenligne oss med Italia istedenfor den noenlunde seriøse politiske kulturen vi frem til nå har vært.

Dyrt blir det også forresten: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jmoQO/regjeringsetterloenn-har-kostet-nesten-aatte-millioner-i-aar

(Innlegget ble redigert 16.09.20 17:57)

Folkflesk
16.09.20 17:56
northside: Folk Flesk: Mistenkeliggjør FRP innvandrere?

Hvis man sier at en minoritet har en skjult, snikende agenda som de prøver å tre nedover hodet til resten av samfunnet kalles det gjerne det ja.

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 22484
16.09.20 18:06
EinarSalbu: SV, SP og Rødt er stabile og kan sikre en ny regjering ledet av AP

Helst uten Rødt :)

farout05
farout05Innlegg: 2647
16.09.20 18:23
Folkflesk: Hvorfor gikk de ut av regjeringen når de skal gå inn igjen bare et par år senere?
Hva har endret seg fra de brøt ut i 2019?

Erna er desperat for å sitte som statsminister en tredje periode, hun betaler med glede halve oljefondet til Frp for å få Frp inn i regjering igjen.

northside
16.09.20 18:43

FolkFlesk: Jeg er lokalpolitiker i FRP. Så jeg har både en fortid og en fremtid i politikken. Riktignok ikke på øverste nivå da.

Jeg tror uansett at FRP er aktuelle i en ny borgerlig regjering. Signalene vi litt nede i systemet får er at det er aktuelt. Men som jeg sa, gode og dårlige erfaringer vil bli diskutert.

Og når det gjelder FRP sitt syn på «innvandrere» som du skriver. FRP er i tvil om integreringsprossessen for enkelte grupper innvandrere er god nok. Og så ønsker vi litt flere insentiver for å lære norsk og komme i arbeid. Vi vil ikke at systemet skal oppmuntre til å stå utenfor arbeidslivet  og bli passiv pengemottaker. Men «innvandrere» kommer fra mange ulike land, og mange integreres godt i det norske samfunnet, med både språk og arbeid på plass. 

(Innlegget ble redigert 16.09.20 18:44)

northside
16.09.20 18:52

Valgresultatet vil avgjøre endelig hvem som blir spurt om å samarbeide med hvem. En regjering med AP, SP, SV, Rødt og De Grønne ser ikke ut som et dreamteam for meg. Men AP, SV og SP kan gå. Mange i FRP håper på en regjering med Høyre og FRP og KRF, noe som kan gå.

Everenga
17.09.20 08:26
EinarSalbu: ditt er å hinder SP regjeringsmakt. Det må da finnes noe viktigere enn dette?

Nei det gjør faktisk ikke det. Jeg bor i Oslo og er EU tilhenger, SP i regjering er uakseptabelt. Jeg har i utgangspunktet ikke noe spesielt i mot en AP regjering og kunne sikkert komme til å stemt dem også, men så snart man skal ha med seg SP er det uaktuelt og jeg stemmer gjerne taktisk for å forhindre SP i en regjering.

I utgangspunktet er jeg forberedt på å stemme Venstre for å unngå rødgrønt flertall som vil medføre SP i regjering, men skulle det toget være gått og Venstre være milevis unna sperregrensen når man nærmer seg valgdag er alternativet å stemme MDG for å gjøre det vanskeligst mulig å få flertall for SP politikk.  

Everenga
17.09.20 08:29
northside: Mange i FRP håper på en regjering med Høyre og FRP og KRF, noe som kan gå.

Ren ønsketekning. Finnes ingen vei utenom Venstre hvis man skal ha et borgerlig flertall. 

Folkflesk
17.09.20 10:15
northside: En regjering med AP, SP, SV, Rødt og De Grønne ser ikke ut som et dreamteam for meg.

Regner dette som en temmelig usannsynlig regjering. Rødt har vel også varslet at de kan støtte en regjering, men at de ikke er interessert i å sitte en regjering. De vil prøve å etablere seg som stortingsparti - noe Moxnes mener er en stor nok oppgave de nærmeste årene.

Blir det regjering på den siden så blir det nok to eller toppen tre partier.

(Innlegget ble redigert 17.09.20 10:17)

northside
17.09.20 13:36

Everenga: Det kommer an på det neste valgresultatet.

ulefos
ulefosInnlegg: 118965
17.09.20 14:24
northside: Jeg tror uansett at FRP er aktuelle i en ny borgerlig regjering. Signalene vi litt nede i systemet får er at det er aktuelt. Men som jeg sa, gode og dårlige erfaringer vil bli diskutert.

tror du ikke ledelsen i FRP uansett vil si at det er aktuelt med FRP som regjeringsdeltager, sa de det motsatte fall så ville vel det føre til avskallinger, om enn ikke fra hardcore FRPere

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg