Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Listhaug og ytringsfrihet

NYTT TEMA
ulefos

ulefos
18.09.20 20:29
Framsynt: Hatet ditt mot høyresiden er ubeskrivelig.

det er pussig at du ikke kan skille mellom hat og saklig uenighet, det sier kanskje mer om deg enn du skulle ønske

forøvrig burde du klare å skille mellom høyresiden og høyreekstremister

(Innlegget ble redigert 18.09.20 20:31)

Cabal

Cabal
18.09.20 21:57
Framsynt: Hatet ditt mot høyresiden er ubeskrivelig.

Høyreradikale har en særdeles merkverdig definisjon av "høyresiden". 

xavi-maestro

xavi-maestro
18.09.20 23:47
DrSchwei: Har aldri helt forstått om Listhaug er dum eller spiller dum. Virker som en kombinasjon. "Trigge pedofili"?! Høres svært merkelig ut. Hvis lettkledde barn gjør folk til pedofile, så har kanskje muslimene som dekker til sine barn et poeng da, eller?

Høres det svært merkelig ut? Har du aldri opplevd at din seksuelle legning blir trigget før? Det høres enda merkeligere ut. Har du aldri opplevd motivasjon til å gi etter for tenningen din når lysten din vekkes? Det finnes mange syke mennesker der ute - garantert noen som er farlig nære å gjøre noe ikke bra med ei underaldret, nær relasjon som overhode ikke har godt av å se dette!

Hvis du tenker at denne filmen kun handler om barn som er "lettkledde" og at det eneste alternativet til denne filmen er å tildekke barna etter Islamske tradisjoner - så har du enten ikke sett det vi reagerer på her - eller så er du enda dummere enn Listhaug som du på utrolig komisk vis klarte å kalle dum her.

Til info så handler ikke dette om at barna er lettkledde

- Det handler om at barna har shortsen sin langt oppi dåsa slik at alt kommer til syne, mens de simulerer sex både oralt og vaginalt på scenen i ulike varianter. Det disse barna gjør på scenen er seksuelt drøyere enn noe jeg har sett voksne damer gjøre på en scene med unntak av Quartfestivalen i 2004.

(Innlegget ble redigert 18.09.20 23:51)

ulefos

ulefos
18.09.20 23:54
Framsynt: hatere

igjen bruker du dette ordet...

ulefos

ulefos
18.09.20 23:57
xavi-maestro: Det handler om at barna har shortsen sin langt oppi dåsa slik at alt kommer til syne, mens de simulerer sex både oralt og vaginalt på scenen i ulike varianter. Det disse barna gjør på scenen er seksuelt drøyere enn noe jeg har sett voksne damer gjøre på en scene med unntak av Quartfestivalen i 2004.

det høres ut som du har sett filmen, hva er budskapet?

xavi-maestro

xavi-maestro
18.09.20 23:59
ulefos: det høres ut som du har sett filmen, hva er budskapet?

Kjempeviktig poeng! La oss lage en film der barna har sex med voksne menn for å sette søkelyset på voldtekt av barn!

Ett sted går grensen - også for formidling av budskap. Det er helt utrolig at dere klarer å gjøre dette politisk og faktisk ikke være enstemmig kritisk til dette fordi det er feil politiker som kritiserer. Har dere virkelig ingen grenser?

ulefos

ulefos
19.09.20 09:34
xavi-maestro: Kjempeviktig poeng! La oss lage en film der barna har sex med voksne menn for å sette søkelyset på voldtekt av barn!

skrev jeg noe som på noen måte kunne ligne på det?

makan til drittsekk

ulefos

ulefos
19.09.20 11:26

nå har jeg i motsetning til Listhaug sett filmen. Og det jeg ser er ei jente på rundt 12 år oppvokst i en islamsk familie med mor og to søsken. Det viser seg at faren er bortreist fordi han skal gifte seg med sin andre kone. Jentungen som i starten av filmen gikk med en slags hijab ikke lenger går med et slikt plagg og vi forstår at hun gjør opprør mot faren, familien og tradisjonene. Dette gir seg uttrykk i at hun tross motstand kommer med i en dansetrupp som skal delta i en dansekonkurranse, og det er her den seksualiserte delen kommer til syne, for å komme til finalen blir de mer og mer utfordrende og det belønnes til slutt, dommerne gir dem finalebillett, og dommerne er altså ikke 12-13 åringer. En annen viktig sidehistorie av filmen er sosiale medier, der streben etter likes får dem til å bli mer seksuelt utfordrende. Dette burde ikke være ukjent for de som leser aviser, det skjer rundt oss hver eneste dag.

Filmen slutter med at hun avbryter sin opptreden i finalen og stikker hjem, der bryllup feires for faren og hans andre kone, det er selvfølge meningen at hun skal delta i bryllupet, men hennes mor gir henne tilatelse til å ikke komme og vi ser henne til slutt i vanlige sømmelige vestlige klær hoppe tau med sine venner i gata, disse ungdommene har også forlatt tradisjonelle klær og går kledd som en hvilken som helst ungdom i Paris, ikke en eneste hijab i hele gata.
Om noen skulle bli provosert av dette så må det være de som blir utfordret på sine fordommer om snikislamisering og det kjøret der.

ulefos

ulefos
19.09.20 12:33

filmen er altså en kritikk av, ikke et forsvar for seksualisering av mindreårige, det ville Listhaug sett om hun tok seg tid til å se den filmen hun vil sensurere

ulefos

ulefos
19.09.20 13:46
xavi-maestro: Det er helt utrolig at dere klarer å gjøre dette politisk og faktisk ikke være enstemmig kritisk til dette fordi det er feil politiker som kritiserer.

nå er det vel riktig å si at det var Listhaug som gjorde denne saken politisk, ingen andre

men du er velkommen til å gi meg et svar når du har sett filmen, det er ofte bedre enn å se en trailer eller støtte seg til hva andre mener

Framsynt

Framsynt
19.09.20 14:55
xavi-maestro: Kjempeviktig poeng! La oss lage en film der barna har sex med voksne menn for å sette søkelyset på voldtekt av barn!
Ett sted går grensen - også for formidling av budskap. Det er helt utrolig at dere klarer å gjøre dette politisk og faktisk ikke være enstemmig kritisk til dette fordi det er feil politiker som kritiserer. Har dere virkelig ingen grenser?

Ja, slik er det.
Enkelt og greit.

Hatet til FrP og høyresiden er så inderlig at de (venstresiden) godtar alt av overgrep mot menneskeheten for å erverve allierte. Barns rettigheter, likestilling og frihet (også seksuell) er ikke så viktig bare de er imot USA og Israel.

Min fiendes fiende er min venn tenker venstresiden - og omfavner dermed både muslimer, kommunister, diktatorer og alskens klaner. Fiender av Vesten.

(Innlegget ble redigert 19.09.20 15:00)

ulefos

ulefos
19.09.20 15:08
Framsynt: Ja, slik er det.

har du sett filmen?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.09.20 15:34
ulefos: har du sett filmen?

Har du?

0gg0

0gg0
19.09.20 16:03
DrSchwei: Har aldri helt forstått om Listhaug er dum eller spiller dum. Virker som en kombinasjon. "Trigge pedofili"?! Høres svært merkelig ut. Hvis lettkledde barn gjør folk til pedofile, så har kanskje muslimene som dekker til sine barn et poeng da, eller?

Artigkar. Å "trigge pedofili" gjelder selvFØLGelig dem som allerede er det.

0gg0

0gg0
19.09.20 16:04
Framsynt: Selv er du jo en gateramp uten utdannelse, kunnskaper om noe som helst, skriveferdigheter eller noe annet. 
Men mange banneord, slagord og økenavn har du iallefall lært av å pugge det du leser på innsiden av dodørene på cafe Blitz. Det er da noe.

Haha, words :)

ulefos

ulefos
19.09.20 16:08
0gg0: Å "trigge pedofili" gjelder selvFØLGelig dem som allerede er det.

enda en som ikke har sett filmen

0gg0

0gg0
19.09.20 16:12
ulefos: enda en som ikke har sett filmen

Den er ikke helt i min kategori for å si det sånn.

Og dersom en viss instans hadde funnet et bilde tilsvarende det som var på coveret til filmen i nattbordskuffen din, så ville det blitt en granskning.

ulefos

ulefos
19.09.20 16:51
0gg0: Den er ikke helt i min kategori for å si det sånn.

det vil jeg tro du har rett i, reint bortsett fra at du ikke vet hva den handler om

xavi-maestro

xavi-maestro
19.09.20 19:57
ulefos: skrev jeg noe som på noen måte kunne ligne på det?
makan til drittsekk

I prinsippet - JA.

Jeg forferdes over den grafiske fremstillingen i filmen - du mener at budskapet bak fremstillingen er overordnet.

Dette kan utvides til å gjelde andre former for grafisk fremstilling - med mindre også du har en grense for når budskapet blir underordnet. 

Utrolig hvis du ikke anser fremstillingen i denne filmen som utenfor denne grensen.

Rhabagatz

Rhabagatz
19.09.20 20:18
xavi-maestro: Jeg forferdes over den grafiske fremstillingen i filmen - du mener at budskapet bak fremstillingen er overordnet.
Dette kan utvides til å gjelde andre former for grafisk fremstilling - med mindre også du har en grense for når budskapet blir underordnet.

Lovens grense er rimelig klar, men man kunne alltids snevret inn. Dette er lov.

Hadde dette vært en ren underhodningsfilm, eller en film som spekulerte i dette (noe a la Lolita), kunne jeg forstått deg. Men scenen vi snakker om har en rolle i filmen - den skal vise hvor ille det kan gå når småjenter vokser opp omgitt av seksualiserte medier. Men, jo, den kunne, og burde, ha vært mindre eksplisitt.

Men poenget er at den ikke er spekulativ, den har en funksjon i filmens budskap.

(Innlegget ble redigert 19.09.20 20:20)

ulefos

ulefos
20.09.20 09:13
xavi-maestro: Jeg forferdes over den grafiske fremstillingen i filmen

har du sett filmen? og da snakker jeg ikke om trailere, eller klipp

(Innlegget ble redigert 20.09.20 09:15)

Keva

Keva
20.09.20 10:10
Mister_Bister: Å være pedofil er lovlig i dag. Hvem ønsker å forby det?

De som ikke vet forskjell på en parafili og seksuelle overgrep mot barn...? og 

Keva

Keva
20.09.20 10:16
Framsynt: muslimer. Deres profet

...bare bli trukket inn i enhver tråd av enkelte...

Cabal

Cabal
20.09.20 10:45
Framsynt: Både på politikk norsk og internasjonal er det ekstreme elementer på venstresiden, dvs antivestlige og Israel-hatere som er denne figurens eneste venner.

Det er nok dessverre dere høyreradikale som er virkelig anti-vestlige, dere som har null peiling på hva vesten faktisk står for. Deres forvrengte verdensbilde er fullstendig uønsket i alle land i hele verden. Her snakker vi om en skikkelig venneløs gjeng. Trøste og bære.

Utover det, tror du noen har venner her inne? Det høres litt trist ut. Tror du at du hadde fått flere venner i Trondheim om du hadde turt å være like anti-vestlig der som her inne? Tror du det er et stort miljø for høyreradikale der? Ser ikke sånn ut på uteplassene du tør gå innom :)))

maxus4

maxus4
21.09.20 12:53
aIseboy: Ytterliggere bekreftelser på at temaet bare interesserer deg og dine meningsfeller når det kan brukes politisk. Vi vet det alt.

Det var du som drog inn Orange man bad i denne diskusjonen.    Å nei jeg såg ikke på denne saken politisk.  Jeg såg plakaten og syns den var kvalm .  Tenkte at som vanlig så er saken blåst opp og overdrevet .  Jeg såg derfor de aktuelle scenene og jeg syns de var helt uakseptable. Og hva resten av filmen dreier seg som spiller null rolle.   Slike scener trenger vi ikke.       Og jeg vil ikke forby noe som helst. Det er bedre folk får se hva Netflix og andre fra den bedritne industrien mener er god underholdning.  

maxus4

maxus4
21.09.20 13:00
ulefos: filmen er altså en kritikk av, ikke et forsvar for seksualisering av mindreårige, det ville Listhaug sett om hun tok seg tid til å se den filmen hun vil sensurere

Tror jeg skal prøve dette på neste fest.   Jeg drar dit velkledd, har med en gave til verten, opptrer eksemplarisk, er den perfekte gjest fra start til slutt også rett før jeg går så gir jeg verten en på tygga, roper et rasistisk ord, drar ned buksa eller gjør noe annet svært upassende.   Såklart vil alle skjønne at hensikten var å vise at god oppførsel er bedre enn dårlig oppførsel . Og derfor kritisere dårlig oppførsel med et slikt eksempel

Og mine 4 timer med eksemplarisk oppførsel vil naturligvis overgå de 30 sek med dårlig oppførsel.    Alle forstår vel det.    Og neste gang vi møtes vil ingen ta opp den ene hendelsen fordi de som alle andre velger å se helheten , som var 99,9 % strålende oppførsel.  

Garindan

Garindan
21.09.20 13:03
ulefos: og vi ser henne til slutt i vanlige sømmelige vestlige klær hoppe tau med sine venner i gata, disse ungdommene har også forlatt tradisjonelle klær og går kledd som en hvilken som helst ungdom i Paris, ikke en eneste hijab i hele gata.

Så poenget er.....dra strikken så langt i en retning med seksualisering av barn, som motkraft mot tildekking i islam, så sluttresultatet blir at de møtes på halvveien og blir "vanlige"?

ulefos

ulefos
22.09.20 08:12
Garindan: Så poenget er.....dra strikken så langt i en retning med seksualisering av barn, som motkraft mot tildekking i islam, så sluttresultatet blir at de møtes på halvveien og blir "vanlige"?

se filmen så kan vi snakke om den

ulefos

ulefos
22.09.20 08:29
maxus4: Tror jeg skal prøve dette på neste fest. Jeg drar dit velkledd, har med en gave til verten, opptrer eksemplarisk, er den perfekte gjest fra start til slutt også rett før jeg går så gir jeg verten en på tygga, roper et rasistisk ord, drar ned buksa eller gjør noe annet svært upassende. Såklart vil alle skjønne at hensikten var å vise at god oppførsel er bedre enn dårlig oppførsel . Og derfor kritisere dårlig oppførsel med et slikt eksempel Og mine 4 timer med eksemplarisk oppførsel vil naturligvis overgå de 30 sek med dårlig oppførsel. Alle forstår vel det. Og neste gang vi møtes vil ingen ta opp den ene hendelsen fordi de som alle andre velger å se helheten , som var 99,9 % strålende oppførsel.

dette er 100% babbel

(Innlegget ble redigert 22.09.20 08:29)

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
22.09.20 08:51
russell_martin: For en stund siden var hun opptatt av ytringsfriheten til SIAN. Skjønner jo at hun vil stå opp for stemmekveget sitt. Men så dukker det opp en film på Netflix som hun ikke har sett som hun vil fjerne. Dette er også inskrenking av ytringsfrihet. Er det slik at Listhaug bare vil verne om ytringsfriheten kun når det er i hennes interesse. Det kan virke slik. Enten er man ytringsfrihet eller så er man imot ytringsfrihet.

Først må man skjønne hva ytringsfrihet er. Ytringsfrihet er å kunne si hva man mener uten å bli straffet for det.

Listhaug bruker sin ytringsfrihet til å mene noe om en film og om hva Netflix bør gjøre med filmen.

Dette er helt uproblematisk. Hvis Listhaug hadde brukt sin makt som politiker for å stoppe Netflix hadde det derimot vært et problem. Men det har hun jo ikke gjort.

Det man derimot kan kritisere Listhaug for er å omfavne den stadig voksende cancel culture. Altså et forsøk på (med lovlige midler) legge press på noen som disponerer en platform for hindre ytringer man ikke liker kommer frem der.

Helt lovlig, men det indikerere en lav toleranse for andres meninger.

(Innlegget ble redigert 22.09.20 08:52)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg