Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

SV og Rødt vil fjerne benk i Botanisk hage

NYTT TEMA
Jean_Grey

Jean_Grey
20.09.20 20:28
Framsynt: Oppegående SV -og Rødt tilhengere? Jeg regner med de grønne kommunistene i MDG stiller seg bak forslaget.

Ja, MDG har jo tidligere frontet slike viktige saker som dette:

MDG vil ha «rasismesjekk» av alle veinavn og statuer

Det er ikke bare «klimakrisen» som opptar Miljøpartiet de grønne (MDG). I Bærum ber partiet nå kommunen om å gjennomgå alle gatenavn og sjekke at alle statuer er akseptable. Dette mener man en «antirasistisk organisasjon» kan hjelpe kommunen med å gjennomføre.

.......................

I en interpellasjon til kommunestyret 17. juni ba MDGs Signe Bakke Sølberg om at Bærum kommune «gjennomgår gatenavn og offentlig kunst for å gjøre en vurdering av om noe bør endres/fjernes med begrunnelse i antirasistiske standpunkt.

.......................

Hun mener hvilke personer vi navngir gater etter, og stiller ut i det offentlige rom, sier mye om Bærum som lokalsamfunn.

– Å hylle personer som har stått bak rasistiske holdninger eller handlinger, sender et signal om at vi ikke tar problemet på alvor, sier MDG-politikeren videre.

Sakset fra:

https://www.document.no/2020/06/24/mdg-vil-ha-rasismesjekk-av-alle-veinavn-og-statuer/

(Innlegget ble redigert 20.09.20 20:29)

Tempus

Tempus
20.09.20 20:36

Homo...I Norge kryr det av åndssnobber som ser ned på sine medmennesker med liten skolering, og som mener at utdannelse innenfor et håndtverk ikke er "fint" nok

Da må man sannelig lure på om det bedrives rasisme mot egne etniske nordmenn. Det å se ned på andre må vel etter dagens definisjon være rasisme.

Langveg

Langveg
20.09.20 20:41

Noreg har alltid vori eit tolerant land når det gjeld statuar. Kan ikkje minnast ein einaste statue som har vorti fjerna.  Karl Johan fekk kneisa på den flotte hesten sin  framføre slottet jamvel etter 1905 - Det var visst dei som ville leggja dynamitt under han, men det vart med tanken. Men no er USA vorti Norwegians fedreland, og då må ein jo gjera og tenkja som dei mest intolerante der. Det er ein  ekstra grunn til ikkje å røra ved Linné-benken, eit uttrykk for kamp mot  altoppslukande amerikanisme. 

(Innlegget ble redigert 20.09.20 20:42)

Tempus

Tempus
20.09.20 20:45

Homo...I Norge kryr det av åndssnobber som ser ned på sine medmennesker med liten skolering, og som mener at utdannelse innenfor et håndtverk ikke er "fint" nok

Da må man sannelig lure på om det bedrives rasisme mot egne etniske nordmenn. Det å se ned på andre må vel etter dagens definisjon være rasisme.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
20.09.20 22:26
Tempus: Da må man sannelig lure på om det bedrives rasisme mot egne etniske nordmenn. Det å se ned på andre må vel etter dagens definisjon være rasisme.

Det er mange nordlendinger, bergensere og andre vestlendinger, og nynorskbrukere som i ikke så veldig fjerne tider i Oslo ble møtt med reaksjoner som nå i dag utvilsomt ville blitt rammet av straffelovens paragraf om diskriminering og hets på grunn av etnisk opprinnelse.

Langveg

Langveg
20.09.20 22:42
Homo_Erectus: Du har aldri hørt om NS-bautaen på Stiklestad?

Har nok det, det var difor eg skreiv statuar. Elles har dei andre døma dine lite med ideologi, antirasisme og liknande å gjera. Nett som med eg òg (me too) er denne rivingsmoten komen frå USA - ingen tvil om det. . 

(Innlegget ble redigert 20.09.20 22:44)

norball

norball
20.09.20 22:46

dette er som tatt fra læreboken til venstresiden i USA. 

Tempus

Tempus
20.09.20 23:24

Homo....det ble sagt at pakistanerne "reddet" nordlendingene som befant seg i Oslo fra videre nedsettende omtale. Pakistanerne overtok med andre ord.

Det ligger vel i menneskets natur å ha noen å se ned på for å føle seg bedre selv.

Når det gjelder den omtalte benken, har nok noen for god tid, da de saumfarer alt av historie for å se om det går an å pirke frem en et streif av "rasisme". Denne innvandrede SV damen, kan enkelt og greit holde seg unna Botanisk hage.

titan_sable

titan_sable
20.09.20 23:36
vif_support: Synes kanskje dette representerer partiene og mulighetene på hva de kan få til : Fjerne en benk

Nå har de jo ikke mandat til å fjerne benken. De har vel bestemt seg for å oppfordre til fjerning av benken.

Uansett er det helt feil metode for å bekjempe rasisme. De gjør rasismebekjemping til noe latterlig. 

malacay3

malacay3
20.09.20 23:38

Det er den klassiske "krenka på vegne av andre"-holdningen. Både Kadra Yosuf og Ismael Hussein har gått ut på facebook og kalt dette idioti. Og de får rimelig mye støtte.

Malacay

KongBob

KongBob
21.09.20 07:38
DenSisteBohem: SV er SV.

Verdt å merke seg at du mener dette...

Frp er Frp også da vel?...

(Innlegget ble redigert 21.09.20 07:38)

DrSchwei

DrSchwei
21.09.20 08:09
titan_sable: Uansett er det helt feil metode for å bekjempe rasisme. De gjør rasismebekjemping til noe latterlig.

Ja, og det kan faktisk virke helt mot sin hensikt. Jeg merker jeg blir matt og lei av disse overflatiske greiene. Det virker som om alt her hentet fra amerikansk fiksjon..... Men nå er jo det så gale der borte at det er blitt virkelighet. Det er forstemmende at man skal forsøke å dra dette over på norske forhold. Jeg vil tro innvandrere og mørkhudede i bydelen kan ha andre utfordringer enn at det står Linné på en benk i en park. Det er ekstremt oppkonstruert - ja, hvis dette virkelig er et problem som plager noen (hvem har sagt det direkte?) så kan man jo tenke seg at vi virkelig har små problemer med rasisme i Norge hvis dette er det helt store....

esoxlusius

esoxlusius
21.09.20 08:38

Denne saken kan vel ganske enkelt løses ved å kalle opp benken etter Karin Andersen ? Rett og slett døpe den om? 

(Innlegget ble redigert 21.09.20 08:39)

esoxlusius

esoxlusius
21.09.20 08:46

Blomsten Linnea som er oppkalt etter Carl Von Linne må også straks få et nytt navn. Den nydelige blomsten kan ikke være oppkalt etter en svensk rasist. Og vi må være glade for at Eidsberg kommune er sammenslått for den hadde denne blomsten i kommunevåpenet. 

Men hva skal blomsten hete ? Jeg foreslår Karinea etter Karin Andersen som neppe vil bli mistenkt for rasisme. 

jonas

jonas
21.09.20 08:52
Homo_Erectus: I "Markens Grøde" skriver Hamsun:  "Et menneske gikk i området, og etter vedkommende kom dyrene. Slik ble en vei til. Og så fant samene veien og fulgte etter." Det er de som nå i dag ser dette som rasisme: først menneske, så dyr så samer. Samene rangeres lavere enn dyr.

Sitatet ditt er fra første avsnitt i boka. Utover i boka kommer det adskillig saftigere kommentarer i retning samene.

"Laperne de vanker i Utkanterne, i det Skumle, sæt Lys og Luft paa dem, og de vantrives som Utøi og Makk.".

"Inger forundret sig over at han ikke tagg om noget, det gjorde Os-Anders ellers alltid, det gjør alle Lapper, de tigger."

Det er vel en fordel å lese mer enn 1 side før man uttaler seg?

(Innlegget ble redigert 21.09.20 08:52)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
21.09.20 09:04
jonas: Sitatet ditt er fra første avsnitt i boka. Utover i boka kommer det adskillig saftigere kommentarer i retning samene. "Laperne de vanker i Utkanterne, i det Skumle, sæt Lys og Luft paa dem, og de vantrives som Utøi og Makk.". "Inger forundret sig over at han ikke tagg om noget, det gjorde Os-Anders ellers alltid, det gjør alle Lapper, de tigger." Det er vel en fordel å lese mer enn 1 side før man uttaler seg?

Jeg har faktisk lest Markens Grøde fra perm til perm, men det er så lenge siden at jeg selvfølgelig ikke husker den utenat.

De holdningene som Hamsun gir uttrykk for her, var ganske utbredte før i tiden, jeg hørte selv lignende uttalelser om de samene som bodde i nabolaget. Ingen tenkte på det som rasisme, det var en allment godtatt holdning.

Jeg tror ordet "rasisme" ikke engang var oppfunnet dengang. Mediene skrev om, og folk snakket, om rasehatet i USAs sørstater og ellers i verden, i Norge fantes det ikke rasehat.

Jeg tror ordet og begrepet "rasisme" er forholdsvis nytt uten at jeg kan tidfeste når det erstattet rasehat.

Man skal uansett være forsiktig med å dømme fortidens mennesker ut fra vår tids moralske og etiske normer. Alle er barn av sin tid og formet av den tid, det miljø og den kultur de er oppvokst og oppdratt i.

pfrog567

pfrog567
21.09.20 09:10
malacay3: Det er den klassiske "krenka på vegne av andre"-holdningen. Både Kadra Yosuf og Ismael Hussein har gått ut på facebook og kalt dette idioti. Og de får rimelig mye støtte.

Men så er de ikke politikere heller :) Det viser seg ganske ofte at det er ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir politikere.

pfrog567

pfrog567
21.09.20 09:12
Homo_Erectus: Man skal uansett være forsiktig med å dømme fortidens mennesker ut fra vår tids moralske og etiske normer. Alle er barn av sin tid og formet av den tid, det miljø og den kultur de er oppvokst og oppdratt i.

Enig. For det nytter ikke å begynne og tilpasse historien etter nåtida. Historie er og blir historie.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
21.09.20 10:05
KongBob: Verdt å merke seg at du mener dette... Frp er Frp også da vel?...

Nja, nå er vel min lille kommentar der et lite spark til vedkommende jeg svarer, han er jo veldig opptatt av at nettopp FrP er FrP, Høyre er Høyre osv.

Men det skjønte du helt sikkert, du måtte bare innom for å slenge litt med leppa igjen, for når noen på venstresiden kommer med sånt om partier på høyresiden er du jo alltid tyst. Helt tyst.

Og noe om trådens tema hadde du selvfølgelig heller ikke noen mening om.

(Innlegget ble redigert 21.09.20 10:06)

McLovin

McLovin
21.09.20 12:16

Vis meg den 1700-talls personen som ikke mente at den hvite rase var overlegen andre raser. Omtrent like kontroversielt som å kjøre på høyre side av veien i 2020.

Antirasisme anno 1750 hadde nok begrensede kår.

Everenga

Everenga
21.09.20 12:23
McLovin: Vis meg den 1700-talls personen som ikke mente at den hvite rase var overlegen andre raser. Omtrent like kontroversielt som å kjøre på høyre side av veien i 2020.

Storbritannia drev jo aktiv slavehandel på denne tiden i sitt vidstrakte imperium så rasemessig overlegenhet var så selvfølgelig at det var en forutsetning for en større næringsvei. Det er jo det som er greia med hele denne historierevisjonismen. Det blir absurd å skulle dømme fortidens gjerninger med dagens normer, akkurat like forskrudd som mye av det vi anser som selvfølgelig i dag vil framstå for folk i 2220. 

(Innlegget ble redigert 21.09.20 12:24)

Torotto

Torotto
21.09.20 12:25

@Tempus. Sitat: Homo...I Norge kryr det av åndssnobber som ser ned på sine medmennesker med liten skolering, og som mener at utdannelse innenfor et håndtverk ikke er "fint" nok

Sitat slutt.  

Du har ikke fått med deg, at det er jo denne type folk som gjennom historien, har laget statuer og skrevet historie.   

Så dette er jo hele poenget med å ta opp spørsmålet, bør vi fjerne ånds snobbenes monumenter over seg selv og laget på oppdrag av folk, hvis innsats ofte er blåst opp og mye blir skjult.   

Churchill  som lot 4 millioner indere sulte ihjel, med kommentar de avler som kaniner.  

https://edition.cnn.com/2019/03/29/asia/churchill-bengal-famine-intl-scli-gbr/index.html

Torotto

Torotto
21.09.20 12:32

McLovin.  Sitat: Vis meg den 1700-talls personen som ikke mente at den hvite rase var overlegen andre raser. sitat slutt.

Det var jo gjengs i Norsk politikk på 1930 tallet.  Da ble jo nettopp slike arbeider, som Carl von Linne, brukt.   Før 2. Verdenskrig så hadde Norge og Sverige en meget ubehagelig historie, vedrørende rasehygiene og mindreverdige raser. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/EzqG/bare-en-stemte-mot-skjebnesvanger-lov-om-tvangssterilisering

KongBob

KongBob
21.09.20 14:44
DenSisteBohem: Og noe om trådens tema hadde du selvfølgelig heller ikke noen mening om.

Nå tok det deg 4 innlegg før du kommenterte saken...  Jeg gjør det på mitt andre...  Do the math…

Alt må sees på bakgrunn av den tid de levde i, og hva de har oppnådd på sine områder...  At det står en benk til ære for Linné i botanisk hage er for meg helt uproblematisk all den stund han utrettet store ting for den botaniske vitenskapen...

Hadde hans arv til vitenskapen kun vært hans raseteorier ville nok en slik benk vært problematisk...

Velg dine kamper med omhu er et godt råd som disse SV'erne burde ta til seg...

(Innlegget ble redigert 21.09.20 14:45)

Torotto

Torotto
21.09.20 17:50

@KongBob.  Det er vel ikke all verden om denne benken i Botanisk Hage får stå,  men benken har jo medført at vi har fått frem, ukjente sider av mannen og diskutert.  

Homo_Erectus

Homo_Erectus
21.09.20 17:53
Torotto: benken har jo medført at vi har fått frem, ukjente sider av mannen

Det hadde neppe skadet noen dersom disse sidene hadde forblitt ukjente.

Kokuhaku

Kokuhaku
21.09.20 17:54
Torotto: Det er vel ikke all verden om denne benken i Botanisk Hage får stå,  men benken har jo medført at vi har fått frem, ukjente sider av mannen og diskutert.

Et spørsmål er jo, som du er inne på, hvor godt man kjenner han og hans virke og betydning i sin tid. For meg er han så å si ukjent, men jeg lurer jo på hvor mye de som vil rive ned kan - for det bør de jo når man går så drastisk til verks. 

Historiker Ivar Tronsmo har delt følgende to innlegg om Linne og saken. 

1. Sagt om Carl von Linné

Philosopher Jean-Jacques Rousseau sent him the message: "Tell him I know no greater man on earth." Johann Wolfgang von Goethe wrote: "With the exception of Shakespeare and Spinoza, I know no one among the no longer living who has influenced me more strongly." Swedish author August Strindberg wrote: "Linnaeus was in reality a poet who happened to become a naturalist."

2. Rasistbenken er dessverre ikke eneste eksempelet på idioti. Det er en kulturkrig som pågår. Eller som Orwell så treffende beskriver det.

“Hver dokumentasjon er blitt ødelagt eller forfalsket, hver bok er skrevet om, hvert bilde er malt på nytt, hver statue og gatebygg har fått nytt navn, hver dato har blitt endret. Og prosessen fortsetter dag for dag og minutt for minutt. Historien har stoppet opp. Ingenting eksisterer bortsett fra en uendelig nåtid der partiet alltid har rett. ”

Kritikerne av Linne vet ingen ting om hans vitenskapelige eller historiske betydning. De har lest en woke rasismeforsker, som har funnet noen avsnitt, som muligens kan kritiseres for å være ukorrekt sammenholdt med moderne forskning og politisk korrekthet.

Historieløsheten er deprimerende. Carl von Linné er en av verdens største vitenskapsmenn, som sloss mot fordommer i sin samtid. Som alle burde vite var Bibelen referanseverket i alle diskusjoner på 1700-tallet. «Det vakte en del oppsikt at Linné hadde plassert mennesket i den samme ordenen som aper og den samme klassen som pattedyr. Dette avvek fra datidens kristne lære, der mennesket hadde en unik plass i skapelsen. Den lutherske erkebiskopen i Uppsala var blant dem som anklaget Linné for ugudelighet. Men Linné forsvarte seg med at det fantes så godt som ingen anatomiske forskjeller mellom menneske og ape, og at han tross alt hadde plassert mennesket i sin egen slekt, adskilt fra apene.
At menneskene stammet fra apene skapte også stor oppstandelse da Darwin la frem bevis for dette 100 år senere.

De histrieløse wokerne spiller samme rolle som kirka. Det minner om en religiøs vekkelse. Logikken er at alt må forbys og omskrives. Jeg venter et angrep på Darwin - som sikkert kommer!

Jeg er kritisk til mye av det som står i Bibelen, men jeg kunne ikke i min villeste fantasi tenke å forby Bibelen. Men det må da wokerne mene? Kan for eksempel et slikt budskap spres, det må være mer skremmende enn noe Linne noen sinne har skrevet. Bibelen er vel den mest leste boka i verden? Knapt noen har lest Carl von Linné.
Så sier HERREN: «Når en mann ligger hos en kvinne som har sin månedlige svakhet, og blotter henne, da har han avdekket hennes kilde. Og hun har avdekket sitt blods kilde. De skal begge utryddes av sitt folk». ( 3. Mosebok 20:18).

(Innlegget ble redigert 21.09.20 17:56)

Torotto

Torotto
21.09.20 18:17

@Homo_Erectus.   Sitat: Det hadde neppe skadet noen dersom disse sidene hadde forblitt ukjente. sitat slutt.

Nei  da! 

Bergsprekken

Bergsprekken
21.09.20 18:22

Jeg har i dag revet vindfanget på boligen til mine svigerforeldre. Det hadde kommet dem for øret at faren til snekkeren som bygde dette i 1968 var medlem av NS under krigen, og sånn kan man jo ikke ha det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg