Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forstår dere nå at FRP har rett ?

NYTT TEMA
politikk

politikk
21.09.20 15:17

Alle som bor i norge må kunne norsk uten unntak eller deporteres dit de kom fra.

vi klarer ikke engang og informere dem om smittefare grunnet krf og sosialisters slappe holdning til krav for innvandrere.    Disse er en skam for norsk politikk.

og dette hadde gått mye bedre uten innvandring i det heletatt.   Må må dere alle sammen ta til vettet.

PerryAndre

PerryAndre
21.09.20 21:03

Trist å legge ned NTNU på grunn av at mange professorer og forskere ikke snakker norsk. 

(Innlegget ble redigert 21.09.20 21:06)

politikk

politikk
21.09.20 21:28

Perryandre : hvis de ikke kan engelsk heller så må dette gjøres.   Vi kan ikke ha fastboende folk i norge vi ikke kan informere om viktige ting.

men hvilket språk underviser de på da som elevene forstår hvis de ikke kan engelsk heller ?

engafever

engafever
21.09.20 22:25
politikk: vi klarer ikke engang og informere dem om smittefare grunnet krf og sosialisters slappe holdning til krav for innvandrere.

Dette ser ut som et krav for meg ihvertfall:

"Ap vil kreve at innvandrere står i norsk muntlig"

Forutsetter at du regner Ap som sosialister og annen styggedom..

(Innlegget ble redigert 21.09.20 22:25)

neondian

neondian
21.09.20 22:30
politikk: Perryandre : hvis de ikke kan engelsk heller så må dette gjøres.   Vi kan ikke ha fastboende folk i norge vi ikke kan informere om viktige ting.

På an igjen.

Det flommer over av amerikanarar og engelskmenn i oljeindustrien som ikkje kan norsk, og heller ikkje prøver å lære seg norsk. Eg kjenner fleire som har budd her i over 30 år som knapt kan meir enn 10 norske ord.

Dette er sjølsagt uvurderlege folk som du ikkje ville ha til Norge, og som Norge av den grunn ville ha tapt penger på å ikkje ha her i landet.

TheFamous25

TheFamous25
21.09.20 23:34

Hadde det vært på TV at dei som bor i Oslo øst skulle få 5000kr for å få utfylle et skjema så hadde 99.99% av dei fått dette med seg

Dei får med seg akkurat det dei selv ønsker. Dei bryr seg midt oppi det mørkeste om å intrigere seg i samfunnet og da blir slikt som nå under denne pandemien.

Carl I Hagen sa at det måtte stilles krav allerede på tidlig 90 tallet men da var det UMENNESKELIG å kreve slikt av dei stakkars traumatiserte menneskene som kom til Norge. Han ble fullstendig hudflettet av AP og andre partier den gangen.  
30 år etterpå så begynner endelig AP og resten å innse at det å kunne språket er meget viktig. Gudene må vite hvorfor AP og dei andre ikke forstod dette allerede på tidlig 90 tallet. 

(Innlegget ble redigert 21.09.20 23:34)

politikk

politikk
21.09.20 23:51

Engafever : da kan vi lure på hvorfor ikke ap har krevd dette hele tiden og først nå tar etter frp ?

det er vel som sosialistene i sverige....   de måtte se hvor galt det gikk før de ville innrømme noe som helst.

men vi har til gode og se at en eneste en som ikke består nortskprøve blir deportert tilbake til hjemlandet.   Før dette hender er det bare latterlige papirkrav som ikke er gjeldende.

politikk

politikk
21.09.20 23:57

Thefamous25 : dette er vanlig for veldig mange hvertfall.

jai ikke fostå når det kreves full betaling på buss eller trikk.    Men ta betaling helt frem hvis de ikke sier hvor de skal og plutselig så snakker de flytende norsk :)

men vi har ingen mulighet til og utvise de som kan men ikke VIL.  Når det gjelder ulike ting.    Akkurat som førerkort kan vi bare kreve at de består en prøve.   Men i motsetning så mister de ikke oppholdstillatelse slik som førerkort hvis de ikke oppfører seg.

men jo...  jeg er iike i tvil om at det er mange eldre innvandrerdamer som ikke kan lese norsk selv om de forstår ja og nei.

EinarSalbu

EinarSalbu
22.09.20 07:06
politikk: Alle som bor i norge må kunne norsk uten unntak eller deporteres dit de kom fra.

Mener du at dette skal gjelde alle polakker, litauere, latviere, estere, purtugisere og bulgarere som arbeider i Norge som de etter loven har rett til? Eller var det bare disse ikke- vestlige, fortrinnsvis muslimer, du tenkte på som har kommet hit som asylsøkere og flyktninger?

Referee799

Referee799
22.09.20 07:08
EinarSalbu: Eller var det bare disse ikke- vestlige, fortrinnsvis muslimer, du tenkte på som har kommet hit som asylsøkere og flyktninger?

Er nok helst disse det skal gjelde iflg enkelte...

ulefos

ulefos
22.09.20 08:01
politikk: jai ikke fostå når det kreves full betaling på buss eller trikk. Men ta betaling helt frem hvis de ikke sier hvor de skal og plutselig så snakker de flytende norsk

kanskje de opplever deg som en ganske ubehagelig type og helst ikke vil ha noe prat med deg, jeg ville hatt forståelse for det

dortort

dortort
22.09.20 08:19
EinarSalbu: Mener du at dette skal gjelde alle polakker, litauere, latviere, estere, purtugisere og bulgarere som arbeider i Norge som de etter loven har rett til? Eller var det bare disse ikke- vestlige, fortrinnsvis muslimer, du tenkte på som har kommet hit som asylsøkere og flyktninger?

Dersom folk skal bosette seg i Norge på permanent basis, så burde man vel kunne stille krav om at de kunne norsk. Eller ser du på det som negativt at man skal kreve det?

Mener du at de som kommer hit som asylsøkere og flyktninger ikke trenger å lære seg norsk? Syns du at vi ikke skal kunne kreve at de som kommer hit som asylsøkere og flyktninger og som skal bo her på permanent basis ikke trenger å lære sg norsk?

engafever

engafever
22.09.20 11:16
politikk: Engafever : da kan vi lure på hvorfor ikke ap har krevd dette hele tiden og først nå tar etter frp ?

Det du kaller nå er for ni år siden. Artikkelen jeg linker til er fra 2011.

neondian

neondian
22.09.20 13:27
dortort: Dersom folk skal bosette seg i Norge på permanent basis, så burde man vel kunne stille krav om at de kunne norsk. Eller ser du på det som negativt at man skal kreve det?
Mener du at de som kommer hit som asylsøkere og flyktninger ikke trenger å lære seg norsk? Syns du at vi ikke skal kunne kreve at de som kommer hit som asylsøkere og flyktninger og som skal bo her på permanent basis ikke trenger å lære sg norsk?

Igjen, dere får ta dere ein tur til oljeindustrien rundt Stavanger/Bergen og sjå kor mange amerikanarar og engelskmenn dere treffer der. Folk som ikkje kan norsk etter mange år i Norge.

Men, vent litt: Dette vert feil agenda, her er det andre grupper som skal takast.

dortort

dortort
22.09.20 13:30
neondian: Igjen, dere får ta dere ein tur til oljeindustrien rundt Stavanger/Bergen og sjå kor mange amerikanarar og engelskmenn dere treffer der. Folk som ikkje kan norsk etter mange år i Norge. Men, vent litt: Dette vert feil agenda, her er det andre grupper som skal takast.

Der har jeg vært mange ganger. De bør lære seg norsk, ja.

Hvorfor blir det feil agenda? Hvilke andre grupper er det du mener som skal tas?

(Innlegget ble redigert 22.09.20 13:31)

neondian

neondian
22.09.20 13:52
dortort: Der har jeg vært mange ganger. De bør lære seg norsk, ja.

Og det hisser du deg voldsom opp over at dei ikkje gjer og neppe kjem til å gjere heller?

Eller er det berre asylsøkjarar og flyktningar du hisser deg opp over?

Sidan det var dei du trekte fram?

dortort

dortort
22.09.20 13:57
neondian: Og det hisser du deg voldsom opp over at dei ikkje gjer og neppe kjem til å gjere heller? Eller er det berre asylsøkjarar og flyktningar du hisser deg opp over? Sidan det var dei du trekte fram

Det er nok heller du som hisser deg opp. Forsøk å roe deg ned. Jeg jobber med flere av utenlandsk opprinnelse. De fleste har lært seg norsk. Men det finnes de som ikke har gjort det. Mener du at vi ikke skal kunne kreve det av de? Mener du at det er vi norsktalende som må innrette seg etter deres språk?

Det var din meningsfelle Einar Salbu som trekte frem asylsøkere og flyktninger. Ikke jeg. Utrolig hvor såre dere på venstresiden og AP blir når ordene asylsøker og flyktninger blir nevnt? Hvorfor blir dere det?

oddvar_kjempebra

oddvar_kjempebra
22.09.20 13:59
politikk: Alle som bor i norge må kunne norsk uten unntak eller deporteres dit de kom fra. vi klarer ikke engang og informere dem om smittefare grunnet krf og sosialisters slappe holdning til krav for innvandrere.    Disse er en skam for norsk politikk. og dette hadde gått mye bedre uten innvandring i det heletatt.   Må må dere alle sammen ta til vettet.

Hva synes du om dine egne norskkunnskaper?

GreySerpent

GreySerpent
22.09.20 14:00
TheFamous25: Hadde det vært på TV at dei som bor i Oslo øst skulle få 5000kr for å få utfylle et skjema så hadde 99.99% av dei fått dette med seg Dei får med seg akkurat det dei selv ønsker. Dei bryr seg midt oppi det mørkeste om å intrigere seg i samfunnet og da blir slikt som nå under denne pandemien.   Carl I Hagen sa at det måtte stilles krav allerede på tidlig 90 tallet men da var det UMENNESKELIG å kreve slikt av dei stakkars traumatiserte menneskene som kom til Norge. Han ble fullstendig hudflettet av AP og andre partier den gangen.  
30 år etterpå så begynner endelig AP og resten å innse at det å kunne språket er meget viktig. Gudene må vite hvorfor AP og dei andre ikke forstod dette allerede på tidlig 90 tallet.

Hvor enkelt er det å integrere seg i et samfunn med personer med samme syn som du forfekter her?
Smaker ikke akkurat av "velkommen"!

GreySerpent

GreySerpent
22.09.20 14:01
oddvar_kjempebra: Hva synes du om dine egne norskkunnskaper?

hehehe

neondian

neondian
22.09.20 14:21
dortort: Det er nok heller du som hisser deg opp. Forsøk å roe deg ned. Jeg jobber med flere av utenlandsk opprinnelse. De fleste har lært seg norsk. Men det finnes de som ikke har gjort det. Mener du at vi ikke skal kunne kreve det av de? Mener du at det er vi norsktalende som må innrette seg etter deres språk?
Det var din meningsfelle Einar Salbu som trekte frem asylsøkere og flyktninger. Ikke jeg. Utrolig hvor såre dere på venstresiden og AP blir når ordene asylsøker og flyktninger blir nevnt? Hvorfor blir dere det?

Eg meinar at dei som bur i Norge bør lære seg norsk. Det har eg alltid meint. 

Poenget mitt er at det er litt rart kor opptekne nokre er av asylsøkjarar og flyktningar i slike samanhengar. Desse vil aldri tenke tanken på å skrive harmdirrande innlegg om til dømes engelskmenn som etter titals år i Norge framleis slit med enkle setningar på norsk. Det er KUN asylsøkjarar og flyktningar som trigger ein reaksjon frå desse.

Så ein kikk i spegelen bør du kanskje vurdere i staden for å prøve med billege poeng om andre debattantar. Eg er ein typisk sentrumsveljar som gjennom eit langt liv stort sett stemmer på sentrumsparti. At du prøver å klistre alle som ikkje er einig med deg mot venstresida fortel vel meir om deg enn det fortel om dei du debatterer med.

Cabal

Cabal
22.09.20 14:22
politikk: hvis de ikke kan engelsk heller så må dette gjøres

Åja, så det er faktisk greit om de snakker engelsk???? Hva med tysk? Spansk? Hvis de gjør en sabla god jobb i Norge på de språkene de kan, og er fullstendig uerstattelige innen sitt felt, skal du sende dem tilbake til feks USA?

Cabal

Cabal
22.09.20 14:23
neondian: Eller er det berre asylsøkjarar og flyktningar du hisser deg opp over?

Vgd-frpere har kun en tanke i hodet. Dette vet alle.

dortort

dortort
22.09.20 14:33
neondian: Eg meinar at dei som bur i Norge bør lære seg norsk. Det har eg alltid meint. Poenget mitt er at det er litt rart kor opptekne nokre er av asylsøkjarar og flyktningar i slike samanhengar. Desse vil aldri tenke tanken på å skrive harmdirrande innlegg om til dømes engelskmenn som etter titals år i Norge framleis slit med enkle setningar på norsk. Det er KUN asylsøkjarar og flyktningar som trigger ein reaksjon frå desse. Så ein kikk i spegelen bør du kanskje vurdere i staden for å prøve med billege poeng om andre debattantar. Eg er ein typisk sentrumsveljar som gjennom eit langt liv stort sett stemmer på sentrumsparti. At du prøver å klistre alle som ikkje er einig med deg mot venstresida fortel vel meir om deg enn det fortel om dei du debatterer med.

Så hvorfor i al verden er du da så kritisk til det jeg skriver? Du virker sykelig opptatt av at ordene asylsøker og flyktninger blir nevnt. Hvorfor er du så opptatt av det? Du syns det er rart at hvor opptatt folk er av asylsøkere og flyktninger i slike sammenhenger? Har du spurt deg selv hvorfor du er så opptatt av det? har du spurt hvorfor EinarSalbu er så opptatt av det?

Om du har vanskelig for å forstå det; Jeg svarte EinarSalbu på hans innlegg. Hva eer det du ikke forstår med det?

At du hisser deg opp over at noen svarer på et innlegg der ordene asylsøker og flyktninger blir nevnt, forteller mye om deg. Kanskje på tide at du begynner selv å se deg i speilet.

dortort

dortort
22.09.20 14:38
neondian: Så ein kikk i spegelen bør du kanskje vurdere i staden for å prøve med billege poeng om andre debattantar.

Se på det patetiske innlegget til Cabal:

"Vgd-frpere har kun en tanke i hodet. Dette vet alle".

Cabal forsøker med billige poeng mot andre debattanter. Bør ikke Cabal se seg selv i speilet?

Umulius

Umulius
22.09.20 14:55
TheFamous25: Carl I Hagen sa at det måtte stilles krav allerede på tidlig 90 tallet

Heldigvis snakker han og hans medboere på Costa Blanca flytende spansk, så det er rettmessig kritikk fra den kanten.

politikk

politikk
22.09.20 16:11

Cabal : hvor mange språk skal ansatte hos offentlig eller private arbeidsgivere kunne for og skrive ulik skriftelig informasjon til oppslag eller brev ?

hvor mange ulike språk skal norske nyheter om smittefare og samfunnsoppførsel leses opp på ?

dette gir grunnlaget for om folk må kunne norsk for og få varig oppholds og arbeidstillatelse eller ikke.

folk som sakal bo fastr i norge må kunne norsk og ferdig med den diskusjonen.

unntaket er turister som reiser hjem igjen.

broren_til_noen

broren_til_noen
22.09.20 16:34
politikk: folk som sakal bo fastr i norge må kunne norsk

Du gjør tydeligvis et unntak for deg sjøl. 

neondian

neondian
22.09.20 19:37
dortort: Se på det patetiske innlegget til Cabal:
"Vgd-frpere har kun en tanke i hodet. Dette vet alle".
Cabal forsøker med billige poeng mot andre debattanter. Bør ikke Cabal se seg selv i speilet?

Med andre ord, du skjønar sjøl at det du skriv er dumt. Det var grei innrømming.

(Innlegget ble redigert 22.09.20 19:37)

Cabal

Cabal
22.09.20 21:05
politikk: folk som sakal bo fastr i norge må kunne norsk og ferdig med den diskusjonen.

Lær deg norsk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg