Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Historisk Venstre-vedtak. Fra nei til EU-ja.

NYTT TEMA
Columbus_3

Columbus_3
28.09.20 10:17
amore: Kanskje på tide at også ihuga ja-politikere begynner å respektere det norske folket, og se på alle de målingene som har vært gjort om norsk EU medlemskap hvor stort flertallet IMOT  norsk EU-medlemskap er.

Du har rett. Flertallet er i mot EU-medlemskap. Flertallet er også for EØS-medlemskap.
Vi er ikke medlem av EU, men medlem av EØS.
Så hva mener du?

Yazzy

Yazzy
28.09.20 10:26
amore: Kanskje på tide at også ihuga ja-politikere begynner å respektere det norske folket, og se på alle de målingene som har vært gjort om norsk EU medlemskap hvor stort flertallet IMOT  norsk EU-medlemskap er.

To ganger har folket sagt nei, og fortsatt driver H, AP og nå V å skulle ha oss inn.

Hva er det de ikke forstår med ordet NEI, respektløst overfor sine velgere.

Columbus_3

Columbus_3
28.09.20 10:30
Yazzy: To ganger har folket sagt nei, og fortsatt driver H, AP og nå V å skulle ha oss inn.

Alle politikere kjemper for det de tror på. Og flertallet i disse partiene tror på EU.
Er det så merkelig?

1769

1769
28.09.20 10:39
Yazzy: Hva er det de ikke forstår med ordet NEI, respektløst overfor sine velgere.

Det har ikke slått deg at noen stemmer Høyre fordi Høyre sier et klart og tydelig ja til norsk EU-medlemskap? Det hadde vel vært mer respektløst å ikke jobbe for et ja etter man har lovet velgerne sine det? 

Torotto

Torotto
28.09.20 11:33

Venstre inn i nytt farvann?   Eller er dette de nye Rotevatn? ;-)

Torotto

Torotto
28.09.20 11:42

Columbus_3. Sitat: Alle politikere kjemper for det de tror på. Og flertallet i disse partiene tror på EU.

Er det så merkelig? sitat slutt.

Det er jo litt merkelig at partier som har en hovedvekt av Nei folk, fortsatte å jobb for medlemskap og omfavnelse av EU, på tvers av folkeviljen og flertallet av sine egne partimedlemmer.   For meg er dette forakt mot demokrati og folkeviljen.  

Å juge er vel like fordømmende, om det er politikere som gjør det?

Gro Harlem og mange andre sa at norske avtaleverk stod over EU retten, det har vist segnå ikke være riktig.  Gro Harlem kan ikke unnskylde seg, med at hun ikke viste.  Nei siden fortalte henne det.  

Da er det vel slik at politikere har Janus ansikt og har sin egen agenda på utsiden av det de forteller sine velgere og vanlige medlemmer.

amore

amore
28.09.20 11:43

til Colombus _3

Vi vet faktisk ikke om flertallet i Norge er for EØS-avtalen da folket ALDRI har fått stemme over den.

Ja- partiene på Stortinget turte ikke å la  sitt eget folk bestemme når det også gjaldt EØS-avtalen. De var livredde for at det også mot den avtalen ble et stort NEI, og det nederlaget ville de ikke ta.

Jeg tror heller ikke flertallet i det norske folket er for EØS-avtalen.

Vi får jo også med den avtalen tredd direktiver ned over våre hoder, og det vil ikke folket i Norge ha noe av.

Vi ville at det skulle være folket, og våre EGNE politikere som skulle bestemme i Norge, og ikke Brussel.

Jeg sier igen: Hvorfor skal vi stemme på norske politikere når de allikevel må styre etter direktiver fra Brussel?

Folket i Norge vil ikke ha det slik, vi vil bestemme SELV i vårt eget land.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 11:46)

clavin

clavin
28.09.20 11:49

Jeg mener forsåvidt ikke at valgresultatene fra 1972 og 1994 trenger å være bindende til evig tid, da folkene som stemte i 1994 i stor grad er byttet ut. Er det likevel realistisk at nordmenn vil si ja til EU i dag? Personlig tror jeg det er helt utelukket.

I 1994 husker jeg at usikkerheten føltes veldig stor av å stå utenfor, da Finland og Sverige nylig hadde stemt og blitt med, samt at Norges økonomiske situasjon ikke var like sterk som i dag. I dag derimot vet vi at Norge klarer seg bra alene, og at mye ved EU ikke er "så bra". Hvorfor skal man da si ja i 2020 når man sa nei i 1994?

TURBRA

TURBRA
28.09.20 11:58
Yazzy: To ganger har folket sagt nei, og fortsatt driver H, AP og nå V å skulle ha oss inn.

Arbeiderpartiet har vel snudd, og sier nå nei til EU?

TURBRA

TURBRA
28.09.20 12:18
TURBRA: Arbeiderpartiet har vel snudd, og sier nå nei til EU?

De sier jo ja til EØS, men er vel blitt mer delt i synet på EU, etter at folket to ganger har sagt "nei" ved folkeavstemning?

(Innlegget ble redigert 28.09.20 12:20)

nissen26

nissen26
28.09.20 13:03

Håper partiet forsvinner for godt. De velsigner mdg's rasering av Oslo

Fjøsbonden

Fjøsbonden
28.09.20 14:45
Tempus: Går det ikke an å hive ut Venstre og ta inn Sp isteden ved stortingsvalget  neste år.

Jo, la oss for all del håpe det - For Norges skyld.

Fjøsbonden

Fjøsbonden
28.09.20 14:50
1769: "Det å ville ha", dvs å ha en mening og forfekte den, er altså nok til fengsel i din bok. Godt det ikke er din bok som avgjør da.

Jeg har ikke sagt jeg ønsker at noen skal i fengsel for sine meninger. 

Men å oppfordre, i ord og handling, til noe som på et senere tidspunkt vil kunne oppfattes som landssvik - vil i teorien også kunne være straffbart...en gang i fremtiden. I hvert fall teoretisk sett.

Jeg minner om at folk også i dagens Norge kan bli idømt fengselsstraff for sine meninger, i den grad de hevder de offentlig.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 14:55)

1769

1769
28.09.20 14:57
Fjøsbonden: Men å oppfordre, i ord og handling, til noe som på et senere tidspunkt vil kunne oppfattes som landssvik - vil i teorien også kunne være straffbart...en gang i fremtiden.

Så dersom jeg oppfordrer, i ord (her på vgd) og handling (ved å være medlem i Europabevegelsen), til at Norge bør være med i EU så kan jeg i fremtiden bli straffet for dette? Godt at du ikke er tilhenger av dødsstraff da. Men hva slags straff synes du er passende for det jeg har gjort så langt? 

Fjøsbonden

Fjøsbonden
28.09.20 15:32
1769: Så dersom jeg oppfordrer, i ord (her på vgd) og handling (ved å være medlem i Europabevegelsen), til at Norge bør være med i EU så kan jeg i fremtiden bli straffet for dette? Godt at du ikke er tilhenger av dødsstraff da. Men hva slags straff synes du er passende for det jeg har gjort så langt?

Dette handler ikke om å være for eller i mot norsk medlemskap i EU. Det handler om det faktum at en statsråd i Erna Solbergs sin regjering, 1.nestleder i Venstre - Sveinung Rotevatn, utrolig nok er tilhenger av åpne grenser og helt fri innvandring til Norge.

Et slikt tankegods vil jeg tro at mange allerede i dagens samfunn vil oppleve som et svik mot landet. Selv om det så langt fortsatt bare er tanker fra hans side. Men historien har lært oss at landssvik ofte begynner med - nettopp tanker. Før det i en del tilfeller ender opp med konkrete handlinger.

Han overgår slik sett selv den gamle AKP (M-L) veteranen, nå avdøde Jon Michelet, som i sin tid "bare" ville ha en million innvandrere til Norge. Det er strengt talt godt jobba av en statsråd i Erna Solbergs regjering.

Men kanskje er du av den formening at statsråd Sveinung Rotevatn bare er en mann av tomme ord, som aldri ville satt ut sitt politiske tankegods i praksis - om han teoretisk sett fikk muligheten. 

(Innlegget ble redigert 28.09.20 15:38)

1769

1769
28.09.20 15:38
Fjøsbonden: Dette handler ikke om å være for eller i mot norsk medlemskap i EU. Det handler om det faktum at en statsråd i Erna Solbergs sin regjering, 1.nestleder i Venstre - Sveinung Rotevatn, utrolig nok er tilhenger av åpne grenser og helt fri innvandring til Norge. Et slikt tankegods vil jeg tro at mange allerede i dagens samfunn vil oppleve som et svik mot landet. Selv om de så langt fortsatt bare er tanker fra hans side. Men historien har lært oss at landssvik ofte begynner med - nettopp tanker. Før det i en del tilfeller ender opp med konkrete handlinger. Men kanskje er du av den formening at statsråd Sveinung Rotevatn bare er en mann av tomme ord, som aldri ville satt ut sitt politiske tankegods i praksis - om han teoretisk sett fikk muligheten.

Trodde tråden handlet om EU jeg. Beklager det. 

Hvordan synes du Rotevatn og andre som mener det samme som ham bør straffes da? 

Fjøsbonden

Fjøsbonden
28.09.20 15:44
1769: Trodde tråden handlet om EU jeg. Beklager det.

Den handler vel også om partiet Venstre, og deres politiske tankegods. Det ville j derfor være høyt urimelig og ikke minne om at partiets nestleder ikke bare ønsker norsk medlemskap i EU - men også helt åpne grenser og fri innvandring til Norge. Rotevatn sine ekstreme holdninger er jo samtidig på kollisjonskurs med hva EU selv mener om innvandring, eksempelvis fra den tredje verden.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 15:45)

Fjøsbonden

Fjøsbonden
28.09.20 15:46
1769: Hvordan synes du Rotevatn og andre som mener det samme som ham bør straffes da?

Det overlater jeg helt og holdent til fremtiden.

Slik rettsoppgjøret også måtte vente til krigen og okkupasjonen av Norge var over, her i landet.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 15:50)

1769

1769
28.09.20 15:53
Fjøsbonden: Rotevatn sine ekstreme holdninger er jo samtidig på kollisjonskurs med hva EU selv mener om innvandring, eksempelvis fra den tredje verden.

Så du synes ikke Rotevatn skal få lov til å ytre det han mener da? Og arbeide politisk for det han tror på? 

Fjøsbonden

Fjøsbonden
28.09.20 16:00
1769: Så du synes ikke Rotevatn skal få lov til å ytre det han mener da? Og arbeide politisk for det han tror på?

Joda, så lenge han er villig til å ta eventuelle konsekvenser som måtte komme i ettertid, så er naturligvis ordet fritt - også for ham. Men at mange allerede i dag oppfatter hans ønske om helt åpne grenser og fri innvandring til Norge, som et svik mot vår etnisitet, mot vår kulturhistorie og mot Norge som nasjonalstat - det tror jeg ikke han bør tvile på.

Du behøver ikke være medlem av "Vigrid" for å ta sterk avstand fra slikt svik, for å si det sånn.

Det er jo trøsten som forteller meg at Rotevatn og partiet Venstre er en politisk vits, som forhåpentlig vis snart havner på den politiske søppelfyllinga - for evig og alltid.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 16:10)

farout05

farout05
28.09.20 17:09
Columbus_3: Flertallet er også for EØS-medlemskap.

Har sett målinger som viser det.

Så mente Europautredningen at befolkningen hadde dårlige kunnskaper om EØS-avtalen (2012). Da blir resultater om saken usikker.

I 2019 ble det foretatt meningsmålig om et lett spørsmål om toll, EØS-avtalen vs. handelsavtalen. Da svarte kun 13 % riktig. Dette befester inntrykket av at befolkningen vet lite om EØS-avtalen.

Å frarøve befolkningen kunnskaper om en avtale som gjør at vi mister vår selvstendighet, burde sende myndighetene våre bak lås og slå.

Toppen av frekkhet å hevde at folket er for EØS, etter at man systematisk fòrer folket med falske opplysninger over flere tiår.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 17:09)

farout05

farout05
28.09.20 17:36
Columbus_3: Alle politikere kjemper for det de tror på. Og flertallet i disse partiene tror på EU.

Nei, når det gjelder spørsmålet om norsk integrering til EU er ja-partiene så feige at de ikke tør kjempe. De tør bare å bruke strategier som manipulerer folket. De tør ikke en gang å bruke vår lovbestemte konstitusjon for å avgjøre spørsmål om integrering til EU.

Det er stortinget som ev. skal gjøre vedtak, etter at befolkningen har blitt opplyst og har valgt sine representanter til stortinget.

Hvorfor skal det da holdes folkeavstemning? Jo, fordi kravet til innmelding senkes til 50 % ja, i stedet for 75 %. Når man sier at folket skal avgjøre, tvinger man stortinget til å følge flertallet i folkeavstemningen, hvor 50,00001 % er nok.

Andre fordeler for ja-partiene med folkeavstemning er partiene slipper kampen i den offentlige debatten, de kan surfe gjennom valgkampene uten at saken er valgkampsak, man har det i programmet "en gang i fremtiden", som jo er f.o.m. i morgen.

Å avgi makt ut av landet er ikke populært i befolkningen. Ja-partiene vet at et forsøk på medlemskap i EU kommer til å frembringe blod, splittelse innad i partiene og tapt oppslutning ved valgene dersom man må kjempe i åpent lende, slik vårt demokratiske system egentlig skal fungere.

Da er det fristende for de feige å gå bakveien, forbi vårt demokratiske system. Det er det de tror på.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 17:36)

Torotto

Torotto
28.09.20 19:03

@Columbus_3    Sitat: . Flertallet er også for EØS-medlemskap. Sitat slutt.

Det er ikke rart, ettersom Ja politikere, dekker over element som er alvorlig for den norske velferdsmodellen.   Blant annet der hvor norsk avtaleverk, har tapt mot ESA.  Videre at man tolker grunnloven feil, for å hindre krav om 2/3 flertall for å gi fra seg makt til overnasjonale institusjoner, hvor nasjonale lover blir overkjørt. 

https://www.de-facto.no/wp-content/uploads/2017/04/E%C3%98S-bestemmer.pdf

I en ordentlig demokrati, så er minste kravet at det kommer en utredning om en handelsavtale, vil kunne sikre oss like godt. Men hvor vi stod friere til å beskytte vår velferdsmodell. 

https://neitileu.no/aktuelt/myndighetsoverforing-til-eu-byraer-bryter-med-grunnloven-og-eos-avtalen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6b29r/jurist-mener-stortinget-bryter-grunnloven-i-eoes-saker

(Innlegget ble redigert 28.09.20 19:05)

Yazzy

Yazzy
28.09.20 19:36
Columbus_3: Alle politikere kjemper for det de tror på. Og flertallet i disse partiene tror på EU.
Er det så merkelig?

Merkelig, ja veldig.

Folket har sagt NEI to ganger, det får holde

Yazzy

Yazzy
28.09.20 19:40
1769: Det har ikke slått deg at noen stemmer Høyre fordi Høyre sier et klart og tydelig ja til norsk EU-medlemskap? Det hadde vel vært mer respektløst å ikke jobbe for et ja etter man har lovet velgerne sine det?

Ja partiene vil inn, men å skulle presse oss inn, når jeg med flere har sagt NEI til EU, er respektløst.  Holder lenge at Gro & Co serverte nasjonen Norge på et sølvfat til EU (EØS avtalen) etter avstemningen i 72.

Mrsa2

Mrsa2
28.09.20 19:53
amore: Vi vet faktisk ikke om flertallet i Norge er for EØS-avtalen da folket ALDRI har fått stemme over den. Ja- partiene på Stortinget turte ikke å la  sitt eget folk bestemme når det også gjaldt EØS-avtalen. De var livredde for at det også mot den avtalen ble et stort NEI, og det nederlaget ville de ikke ta. Jeg tror heller ikke flertallet i det norske folket er for EØS-avtalen. Vi får jo også med den avtalen tredd direktiver ned over våre hoder, og det vil ikke folket i Norge ha noe av.   Vi ville at det skulle være folket, og våre EGNE politikere som skulle bestemme i Norge, og ikke Brussel.   Jeg sier igen: Hvorfor skal vi stemme på norske politikere når de allikevel må styre etter direktiver fra Brussel?   Folket i Norge vil ikke ha det slik, vi vil bestemme SELV i vårt eget land.

Det du gløyme er at EØS avtalen var eit av NEI til EU sitt viktigaste argument for å stemme nei til EU. Hadde det ikkje vore for EØS avtalen hadde Norge truleg vore EU medlem no. 

farout05

farout05
28.09.20 20:58
Mrsa2: Det du gløyme er at EØS avtalen var eit av NEI til EU sitt viktigaste argument for å stemme nei til EU. Hadde det ikkje vore for EØS avtalen hadde Norge truleg vore EU medlem no.

Og dersom vi hadde et fungerende demokrati i Norge ville vi ikke hatt EØS-avtalen som tar fra oss selvstendighet.

Andre land handler med EU uten å måtte gi fra seg selvstendighet, hele 95 % av EUs import kommer fra slike land. De styrer seg selv, mens Norge havarerte sitt demokrati og styres som et autoritært diktatur.

(Innlegget ble redigert 28.09.20 20:58)

neondian

neondian
28.09.20 21:47
farout05: Og dersom vi hadde et fungerende demokrati i Norge ville vi ikke hatt EØS-avtalen som tar fra oss selvstendighet.

Nei, då hadde vi nok vore medlem av EU.

neondian

neondian
28.09.20 21:50
Fjøsbonden: Joda, så lenge han er villig til å ta eventuelle konsekvenser som måtte komme i ettertid, så er naturligvis ordet fritt - også for ham. Men at mange allerede i dag oppfatter hans ønske om helt åpne grenser og fri innvandring til Norge, som et svik mot vår etnisitet, mot vår kulturhistorie og mot Norge som nasjonalstat - det tror jeg ikke han bør tvile på.

Trur du på ein liberalistisk politikk så er opne grenser ein sjølsagt ting. Rotevatn tar konsekvensen av det han trur på. Og det er ikkje forbod mot liberalistiske partier i Norge, altså er det heilt greit det han gjer.

Din tankegong er sjølsagt langt frå det landet Norge står for. Det er langt frå det vestlege demokratier står for.

neondian

neondian
28.09.20 21:57
Tempus: Går det ikke an å hive ut Venstre og ta inn Sp isteden ved stortingsvalget  neste år. 
Solberg må gi Sp noen gedigne kjøttbein å tygge på.

Ja, som å annulere regjeringa Solberg sin politikk sidan 2013?

Det er då knapt eit einaste parti på Stortinget som har vore eit like høgrøsta opposisjonsparti som SP.

Det er greit at SP er eit parti som går der dei finn makt, men når den politikken dei ønsker er bortimot det motsatte av det regjeringa Solberg har drive med i 8 år, så vert det ei vanskeleg øving om ikkje Solberg snur rundt på alt regjeringa har drive med i desse åra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg