Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Endelig spenning om statsminister etter valget -21

NYTT TEMA
erdetslik

erdetslik
14.10.20 23:08

Etter siste meningsmåling synes spenningen mot neste valg større enn antatt
Kommer Høyre til å bli største parti ?
Dukker AP under 20% tril valget 2021 ?
Vil det "nye" Sp med Jan Bøhler "i spissen" dukke over 20% etter valget i 2021 ?
Vil det være naturlig at Støre er statsministerkandidaten med slike resultat ?

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/ny-sjokkm%C3%A5ling-thriller-om-statsministerjobben/ar-BB1a1ao8?ocid=msedgdhp

Det blir mer spenning mot neste valg enn vi trodde tidligere.

erdetslik

erdetslik
15.10.20 12:40
erdetslik: Vil det være naturlig at Støre er statsministerkandidaten med slike resultat ? https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/ny-sjokkm%C3%A5ling-thriller-om-statsministerjobben/ar-BB1a1ao8?ocid=msedgdhp Det blir mer spenning mot neste valg enn vi trodde tidligere.

Støre burde vel ikke lenger bære en statsministerkandidat med et slikt valgresultatet som meningsmålingene viser nå.
Med AP med full fart under 20%  -  og Sp på vei over 20% -  og med Høyre godt befestet over 20% og med Frp lurende i Sivet med rundt 15% har den politiske situasjon i Norge tatt en utrolig vending.

Velgere og også svært trofaste velgere skyr det gamle storhetspartiet snart som pesten. 
Det var jo svært interessant å se gamle "storheter" i AP skjelle ut Jan Bøhler når han meldte overgang til Sp. Det var ikke akkurat suset av storhet vi var vitne til da. Men slik viser AP sin storhet.
Og slik ser vi hvilken verdi folk har for AP = er du ikke med kan du dra til . . . .  (et sted med ganske høy temperatur). Når vi er inne på temperatur og AP  -  så har vi vært vitne til ganske høy temperatur internt i AP i en del år nå. Noe som kan ligne på forfall.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
15.10.20 14:51
erdetslik: Støre burde vel ikke lenger bære en statsministerkandidat med et slikt valgresultatet som meningsmålingene viser nå.

Dersom AP havner under 25% ved valget neste år er jeg 73,9% sikker på at Støre ryker ut av jobben som partileder. Skulle AP havne under 20% er jeg 100% sikker på at AP har en ny leder i 2022.

Morra-DI-2

Morra-DI-2
15.10.20 19:31

AP burde vel være tilstrekkelig jekket ned nå til at de kan begynne å reise seg igjen. 

Jeg så en AP-mann fra Nordland var ute og snakket kystbefolkningens sak når det gjaldt Hurtigruta og næringsvirksomhet rundt kysten, der bedrifter ikke får sendt gods sørover ettersom alle havner sør for Bodø er innstilt nå. Det har den godeste Hareide gjort uten å tenke skikkelig over konsekvensene for næringslivet langs kysten. Så ja takk- flere slike stemmer fra AP, og mindre fjas. 

Her er det bare å stikke spaden i jorda og begynne å spa - Hvis de vil ha stemmene tilbake. 

(Innlegget ble redigert 15.10.20 19:33)

DrSchwei

DrSchwei
15.10.20 20:49

Nå har jo Tajik stått fram og sagt at hun har hatt vanskeligheter med å få barn, nå så stiger nok sympatien noe voldsomt.

erdetslik

erdetslik
15.10.20 21:58
DenSisteBohem: Dersom AP havner under 25% ved valget neste år er jeg 73,9% sikker på at Støre ryker ut av jobben som partileder. Skulle AP havne under 20% er jeg 100% sikker på at AP har en ny leder i 2022.

Det AP virkelig har vært flinke til  -  inntil Stoltenberg var heldig å fikk jobben i NATO  -  har vært å skjule og hemmeligholde sine skavanker.
Når etterhvert som dørene til det indre har glidd mer og mer opp og flere og flere har vist seg fram med sott rette jeg, så er det ikke mye verdighet og storhet igjen.
Når vi trodde vi hadde sett det meste, så trer "storhetene" fram og sier sin sanne mening om Jan Bøhler.
Avsløringene er nok ikke over for AP sin del.
Det synes å ha snudd seg til å være skamfullt å assosiere seg med AP.

For meg har det alltid vørt skremmende at så mange journalister har vært med skjule AP's indre liv. Og om de har vært uvitende, så er de skremmende dårlige journalister  -  eller vært redd for sin karriere . . . . .

erdetslik

erdetslik
15.10.20 22:00
DrSchwei: Nå har jo Tajik stått fram og sagt at hun har hatt vanskeligheter med å få barn, nå så stiger nok sympatien noe voldsomt.

Hun blir ikke noe bedre av den grunn.

vif_support

vif_support
15.10.20 22:01

Som jeg har skrevet en del ganger her inne. Trygve Magnus for Norge 2021

Det er på tide å gi Erna regjeringsfri....

erdetslik

erdetslik
16.10.20 08:02

Splid på  rødgrønn side . . . . .
Med den nye meningsmålingen skaper splittelse mellom partiene  -  det er ikke nå gitt at Støre blir den selvfølgelige statsminister

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/splid-p%C3%A5-r%C3%B8dgr%C3%B8nn-side-klart-det-er-en-forvirrende-situasjon/ar-BB1a4SjF?ocid=msedgdhp

Nå kan igjen Støre tape statsministerposten på målstreken.

vif_support

vif_support
16.10.20 08:10

Bortsett fra et par fanesaker vil AP gjøre akkurat som Høyre bare på en litt 'annen' måte. 

SP kjører klar tale. Vi trenger beredskap, By og land hand i hand, og har et klart NEI til EU standpunkt. Blir SP større enn de andre, selvfølgelig skapl SP ha statsministeren 

Ser forøvrig Frp prøver å lokke SP. Problemet til Frp er at de ikke vil si JA eller NEI til EU. Sånne folk kan man ikke stole på...

erdetslik

erdetslik
16.10.20 21:41

Jeg har i mange år beskyldt AP for å være mer en sekt enn et politisk parti . . . . . .
Nå viser det seg at flere mener det . . . . .

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/oslo-arbeiderparti-ligner-stadig-mer-en-sekt/ar-BB1a5ZiF?ocid=msedgntp

vif_support

vif_support
22.10.20 21:02

DB - Vil ha Trygve som statsminister
For første gang har Dagbladet stilt spørsmålet: «Vil du ha Støre eller Vedum som statsminister?» Det er Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum som er velgernes foretrukne kandidat.

erdetslik

erdetslik
22.10.20 22:30
vif_support: Det er Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum som er velgernes foretrukne kandidat.

Støre har lenge tapt mot Erna Solberg til og med blant sine egne velgere.
Og nå taper han altså mot Sp-leder Trygve S. Vedum.
Støre skal ha for sin standhaftighet, mer ikke ønsket av folket . . . . .
av en eller annen grunn . . . . . . eller det er vel flere grunner.

Folkflesk

Folkflesk
22.10.20 23:56
erdetslik: Støre har lenge tapt mot Erna Solberg til og med blant sine egne velgere.

Det er selvsagt en ren bløff at et flertall av APs egne velgere foretrekker Solberg fremfor Støre som statsminister. Eller siden det amerikanske valget nærmer seg - skal vi kalle det "en Trump"?

(Innlegget ble redigert 23.10.20 00:03)

erdetslik

erdetslik
29.10.20 12:16
vif_support: Nettavisen - Knallmåling for Sp – stjeler Ap-velgere

Og med oppslag som dette:

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/har-v%C3%A6rt-ap-medlem-siden-1972-f%C3%B8lger-b%C3%B8hler-over-til-sp/ar-BB1avmn8?ocid=msedgdhp

Som viser turbulensen etter behandlingen av Jan Bøhler, så spørs hvordan det går med AP ved valget i 2021.
Selv om Støre sier at det må arbeides hardt. Når vi ser på alle de gangene Støre har sagt etter dårlig målinger, så har ikke det gitt resultat hittil annet enn videre nedtur.

neondian

neondian
29.10.20 12:47

I denne voldsomme manien med å lage tråder etter enkeltmålinger, og ut frå det trekkje bastante konklusjonar om kva som kjem til å skje om knapt eit år, så kan det vere greit å sjå på ei enkeltmåling for ganske nøyaktig eit år sidan, den 30. oktober 2019.

Den viser at Ap, SP og SV ville fått reint fleirtal på stortinget om valresultatet vart likt denne målinga.

Den siste enkeltmålinga i år viser at Ap, SP og SV ville fått reint fleirtal på stortinget om valresultatet vart likt denne målinga.

Kva konklusjonar kan trekkjast av det? ABSOLUTT INGEN!

(Innlegget ble redigert 29.10.20 12:48)

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 14:54

Har litt vanskelig å se for meg at Ap er med i en regjering uten at de har statsministeren, men umulig er det vel ikke. 

Det er på tide at Støre snart trekker seg og lar Tajik ta over før Ap kjøres helt i grøfta. 

vif_support

vif_support
29.10.20 21:04

Ha ha, nå skal Ap kopiere Sp for å få tilbake velgere :)

By og land hand i hand (med EU)

(Innlegget ble redigert 29.10.20 21:05)

erdetslik

erdetslik
30.10.20 12:48
neondian: I denne voldsomme manien med å lage tråder etter enkeltmålinger, og ut frå det trekkje bastante konklusjonar om kva som kjem til å skje om knapt eit år, så kan det vere greit å sjå på ei enkeltmåling for ganske nøyaktig eit år sidan, den 30. oktober 2019. Den viser at Ap, SP og SV ville fått reint fleirtal på stortinget om valresultatet vart likt denne målinga. Den siste enkeltmålinga i år viser at Ap, SP og SV ville fått reint fleirtal på stortinget om valresultatet vart likt denne målinga. Kva konklusjonar kan trekkjast av det? ABSOLUTT INGEN!

Dette var en mani som var ganske utbredt blant venstresidens representanter for noen år siden (spesielt i en tid da Frp gikk nedover)  -  vi husker vel alle når en av erke-sosialistene skrev sitt famøse innlegg om at de "endelig hadde fått lønn for strevet" etter år med negativ vinkling av Frp. Da var "manien" om å lage tråder om meningsmålinger viktig.
At du ikke synes noe bra om den samme manien nå, forstår jeg godt.
Spesielt nå som AP ligger nede på 20% og vi kanskje kan vente enda mer nedgang etter siste tids hendelser.
Men for oss som gleder oss over AP's sterke fall er det en sann glede.

erdetslik

erdetslik
30.10.20 12:53
Idyllwild: Har litt vanskelig å se for meg at Ap er med i en regjering uten at de har statsministeren, men umulig er det vel ikke.  Det er på tide at Støre snart trekker seg og lar Tajik ta over før Ap kjøres helt i grøfta.

Nå leste jeg feil første gangen  -  kanskje jeg mer tenkte:

"slik at hun kan kjøre AP helt i grøfta . . . . .  "

Ljot

Ljot
30.10.20 13:56
Idyllwild: Har litt vanskelig å se for meg at Ap er med i en regjering uten at de har statsministeren, men umulig er det vel ikke.

I et kjøkkenbenk-intervju med VG i dag sier Støre bare at Arbeiderpartiet stiller til valg med han som statsministerkandidat. Han sier ikke noe om at det er uaktuelt å være i regjering under en annen statsminister.

Ellers kan man spørre seg som en lettbeint fredagskuriositet om partiledere er litt harde på flaska. Det innledende bildet i artikkelen viser at kjøkkenbenken bak Støre har er relativt rikholdig sortiment av brune, røde og hvite drikkevarer stående fremme klar til lettvint betjening.

Min kjøkkenbenk ser ikke slik ut og grevlinger spytter ikke i glasset, det er noe alle vet. Slik var det også hjemme på Erna Solberg sitt mildt sagt rotete kjøkken en gang Dagbladet var på besøk.

Hvordan forholder dette seg på kjøkkenet hos Siv Jensen? Moxnes, Vedum, Lysbakken, Melby, Bastholm og Ropstad? Hva skvulpes rundt i glassene der? Vil vi egentlig vite?

(Innlegget ble redigert 30.10.20 13:57)

Nabo

Nabo
30.10.20 14:02
Ljot: I et kjøkkenbenk-intervju med VG i dag sier Støre bare at Arbeiderpartiet stiller til valg med han som statsministerkandidat. Han sier ikke noe om at det er uaktuelt å være i regjering under en annen statsminister.

Vedum blir statsminister ved neste valg. Støre skal ha for at han i det minste har Jägermeister i samlingen sin, det er en drikk til og for arbeidsfolk.

Folkflesk

Folkflesk
02.11.20 19:55

Vedum fortsetter å ri på medgangsbølgen. Med +4,9% er SP kun få prosent unna å være landets største parti. Og med -4,9% så er det tydelig at Høyre ikke lenger kan surfe på corona-pressekonferansene til Solberg og Høie.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAAOKQ/vgs-partimaaling-naa-er-hoeyre-ap-og-sp-jevnstore

(Innlegget ble redigert 02.11.20 19:56)

Garindan

Garindan
02.11.20 20:00
vif_support: SP kjører klar tale. Vi trenger beredskap, By og land hand i hand

Gammelt AP-slagord. Hvorfor har ikke AP beholdt eierskapet til dette?

Folkflesk

Folkflesk
02.11.20 23:39
Garindan: Gammelt AP-slagord. Hvorfor har ikke AP beholdt eierskapet til dette?

AP kunne vært by og SP land i denne sammenhengen. Men AP har mistet stemmer til mindre venstreorienterte partier i byene og til SP på landet. Skal de bli klart større enn SP istedenfor jevnstore med dem, så må de iallefall gjøre noe med en av disse lekkasjene.

Greier ikke Støre det, så er det mulig de må ringe en rørlegger.

(Innlegget ble redigert 02.11.20 23:43)

EinarSalbu

EinarSalbu
03.11.20 09:37
erdetslik: Støre burde vel ikke lenger bære en statsministerkandidat

Nei, noen av dem kan være tunge.

erdetslik

erdetslik
03.11.20 13:10
EinarSalbu: Nei, noen av dem kan være tunge.

Ikke sant . . . .

Har du forresten sjekket headingen på din siste tråd:
"Grafen høyresiden vi ha i Norge"  -  den gir vel ingen mening slik den står . . . . .

(Innlegget ble redigert 03.11.20 13:12)

Ljot

Ljot
03.11.20 14:09
EinarSalbu: Nei, noen av dem kan være tunge.

Ad bæring av statsministerkandidater. Han ser mager og seig ut, den godeste Støre. Kanskje kunne han klart å bære Vedum i et brannmannsløft? Og Vedum skulle nok greit klare å slepe Støre ut av skauen om nødvendig. Men det stopper vel fort der for de begge to er jeg redd for. 

EinarSalbu

EinarSalbu
03.11.20 14:23
Ljot: Han ser mager og seig ut, den godeste Støre. Kanskje kunne han klart å bære Vedum i et brannmannsløft

Det er litt rart. Vedum har et slags barneaktig ansikt, rundt og smilende. Derfor har jeg trodd han var relativt kort av vekst, men når man ser ham i helfigur sammen med andre politikere som for eksempel Støres tynne og litt hengslete fremtoning så rager han høyere enn de fleste. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg