Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Solvik-Olsen, FRPs verste feiende ?

NYTT TEMA
Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 16:31

Ketil Solvik-Olsen (48) vil inn igjen i Frp-partiledelsen. Han ønsker seg et mildere og mer forsonende Frp. (VG)

Solvik-Olsens tankegods vil i realiteten være kroken på døra for FRP i norsk politikk. Hvis noen tror at FRP kan vokse seg større og sterkere ved å henge i skjørtet til Erna Solberg, og føre en mildere innvandringspolitikk, tar de åpenbart feil. Det eksperimentet har allerede FRP forsøkt seg på, uten særlig hell.

Selv uten Venstre og KRF som plagsomme premissleverandører til en borgerlig regjeringsplattform, risikerer FRP å havne i skyggenes dal - i en regjering sammen med Høyre. Derfor må FRP lære seg å stole såpass mye på seg selv, og sin egen politikk, at det nå er slutt på å gi ved dørene. Derfor er Solvik-Olsen sine tanker dødfødt. Fremtiden til FRP heter Sylvi Listhaug.

Heldigvis tok også Siv Jensen et oppgjør med Solvik-Olsen sine ønsker om et "FRP-light", i sin tale til landsmøtet i dag.

(Innlegget ble redigert 17.10.20 16:41)

InnocentBystander

InnocentBystander
17.10.20 17:49
Fjøsbonden: Heldigvis tok også Siv Jensen et oppgjør med Solvik-Olsen sine ønsker om et "FRP-light", i sin tale til landsmøtet i dag.

Det er jo fint for oss andre dersom FrP isolerar seg utafor allfarvei med stupid språkbruk (Sutre-Siv med sine Trump inspirerte tilnavn på politiske motstandarar) og harde språkbruk.

Av det eg har sett av sitater, så meinte vel Solsvik-Olsen mest at det er språkbruken som er problemet, ikkje politikken, og han klarte vel å poengtera det gjennom sitt stikk mot Stramme-Siv i sin tale.

Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 18:03
InnocentBystander: Det er jo fint for oss andre dersom FrP isolerar seg utafor allfarvei med stupid språkbruk (Sutre-Siv med sine Trump inspirerte tilnavn på politiske motstandarar) og harde språkbruk. Av det eg har sett av sitater, så meinte vel Solsvik-Olsen mest at det er språkbruken som er problemet, ikkje politikken, og han klarte vel å poengtera det gjennom sitt stikk mot Stramme-Siv i sin tale.

Ditt bidrag til "den stupide språkbruken" er åpenbart "Sutre-Siv" og "Stramme-Siv", slik jeg leser deg. Men du hører kanskje ikke selv lyden av knust glass ?

(Innlegget ble redigert 17.10.20 18:07)

Rhabagatz

Rhabagatz
17.10.20 18:15
Fjøsbonden: Ditt bidrag til "den stupide språkbruken" er åpenbart "Sutre-Siv" og "Stramme-Siv", slik jeg leser deg. Men du hører kanskje ikke selv lyden av knust glass ?

Du sammenligner altså du en ledende partileder med en middelmådig internettdebattant.

Det sier vel det meste om partilederen, og lite om internettdebattanten.

(Med en beklagelse til Innocent - "middelmådig" gjør poenget bedre!)

sisyf0s

sisyf0s
17.10.20 18:17
Fjøsbonden: Solvik-Olsens tankegods vil i realiteten være kroken på døra for FRP i norsk politikk.

Helt klart. Selv om jeg ikke akkurat helt har sansen for ham så er han altfor intelligent for FrP. Han har sågar en mastergrad.

sl500

sl500
17.10.20 18:21
Fjøsbonden: Ditt bidrag til "den stupide språkbruken" er åpenbart "Sutre-Siv" og "Stramme-Siv", slik jeg leser deg.

Ja,det var litt tamt dette her.
Er mer "swung" over Sviker-Siv.

(Innlegget ble redigert 17.10.20 18:30)

Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 18:25
InnocentBystander: så meinte vel Solsvik-Olsen mest at det er språkbruken som er problemet, ikkje politikken,

I mine øyne er Solvik-Olsen "en sleip ål", uansett hvor godt han prøver å pakke inn "puddelpratet" sitt. Tragedien til Solvik-Olsen og KRF, er at de enda ikke har funnet hverandre. I hvert fall ikke i skjønn forening. Sammen kunne de jo follet sine klamme hender. I KRF kunne han hatt en fremtid, til den dagen partiet forsvinner for godt, fra den politiske arena. I fremtidens FRP har han ingenting å gjøre. I sterk kontrast til Sylvi Listhaug, partiets redning og fremtid.

(Innlegget ble redigert 17.10.20 18:36)

InnocentBystander

InnocentBystander
17.10.20 18:26
Fjøsbonden: Ditt bidrag til "den stupide språkbruken" er åpenbart "Sutre-Siv" og "Stramme-Siv", slik jeg leser deg. Men du hører kanskje ikke selv lyden av knust glass ?

Eg må visst leva med at ikkje alle klarar å oppfatta litt overtydelig ironi.

Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 18:29
InnocentBystander: Eg må visst leva med at ikkje alle klarar å oppfatta litt overtydelig ironi.

Artig når man selv må ut og varsle om sitt eget forsøk på ironi.

InnocentBystander

InnocentBystander
17.10.20 18:34
Fjøsbonden: Artig når man selv må ut og varsle om sitt eget forsøk på ironi.

Det var vel ikkje varsling, meire ei korrigering til nytte for dei humørlause.

InnocentBystander

InnocentBystander
17.10.20 18:36
Fjøsbonden: I fremtidens FRP har han ingenting å gjøre.

Eg har også lurt litt på korleis ein presumptivt fornuftig fyr har havna i slikt selskap. Men han finn vel ut av det. Kanskje best for alle partar om han finn ut av det før han blir formann i partiet...

TheBracket

TheBracket
17.10.20 19:20

Jeg tror ikke det er dumt av FrP å dyrke profilen som seriøst og styringsdyktig parti i stedet for å skru tilbake tiden og bli Carl I. Hagens parti på ytterste Crocs-og trygdehøyre igjen. 

Torotto

Torotto
17.10.20 19:30
sisyf0s: Helt klart. Selv om jeg ikke akkurat helt har sansen for ham så er han altfor intelligent for FrP. Han har sågar en mastergrad.

Faktisk er spørsmålet om han burde finne ett annet parti og satse på.

Høyre? 

Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 19:32
InnocentBystander: Kanskje best for alle partar om han finn ut av det før han blir formann i partiet...

Her er vi definitivt helt enig, selv om jeg  vil poengtere at han nok aldri blir formann i FRP. Hvis da ikke partiet vil grave sin egen grav.

Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 19:38
Torotto: Faktisk er spørsmålet om han burde finne ett annet parti og satse på. Høyre?

Ja, Høyre eller KRF. Dog må han nok finne seg i å leve litt i skyggen, om han velger Høyre. Der har de nok av partiprofiler fra før, selv om mange av de nå begynner å virke litt slitne. Erna Solberg inkludert. Men partiet gir neppe slipp på sine trofaste slitere, før noen av dem eventuelt lar seg friste av AFP.

(Innlegget ble redigert 17.10.20 19:48)

Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 19:45
TheBracket: Jeg tror ikke det er dumt av FrP å dyrke profilen som seriøst og styringsdyktig parti

FRP vil aldri kunne bli "styringsdyktig" hvis de går inn i en regjering hvor de til stadighet må inngå kompromisser, og selge sjela si, i skyggenes dype og mørke dal. Da er det faktisk bedre at partiet er i opposisjon og venter på den dagen hvor et flertall i befolkningen erkjenner at "nok er nok". Fra den dag kan faktisk vein ligge åpen for FRP til å kunne styre Norge på egne premisser.

(Innlegget ble redigert 17.10.20 19:47)

erdetslik

erdetslik
17.10.20 19:54
Fjøsbonden: Heldigvis tok også Siv Jensen et oppgjør med Solvik-Olsen sine ønsker om et "FRP-light", i sin tale til landsmøtet i dag.

Nå når ingen parti synes å få noen klar majoritet i det politiske liv i Norge  -  Høyre og Sp rundt 20% og AP og Frp rundt 12 - 15% Og SV +/- 10% og de andre slåss med sperregrensa  -  må Frp stå fram med klare synspunkt som bl.a. minimal innvandring, mot bompengefinansiering av veier.
Krav til innvandrere om at de må tilpasse seg arbeidslivet og det sosiale liv i Norge  -  slik at barna deres kan få et integrert liv.

erdetslik

erdetslik
17.10.20 19:57
InnocentBystander: Eg har også lurt litt på korleis ein presumptivt fornuftig fyr har havna i slikt selskap.

M.a.o. så mener Frp du at Frp er fritt for fornuftige fyrer . . . . .
Mens derimot AP er fullt av fornuftige fyrer . . . . .

Fjøsbonden

Fjøsbonden
17.10.20 19:58
sisyf0s: Han har sågar en mastergrad.

Som jeg pleier å si, jo flere mastergrader - jo lengere unna er du unna sunt folkevett og "mannen i gata". 

InnocentBystander

InnocentBystander
17.10.20 20:58
erdetslik: Mens derimot AP er fullt av fornuftige fyrer . . . . .

Har eg påstått det? Det var nytt for meg...

erdetslik

erdetslik
17.10.20 21:45
InnocentBystander: Har eg påstått det?

Nei, det er riktig: du har ikke påstått at AP er fullt av fornuftige fyrer  -  for det er jo ikke det.

erdetslik

erdetslik
17.10.20 21:52
Fjøsbonden: Han ønsker seg et mildere og mer forsonende Frp.

Nå er det jo ikke politikken Solvik Olsen vil endre  -  kum formidlingen og ordvalgene.

Tempus

Tempus
17.10.20 23:10

Hvorfor har Solvik-Olsen valgt å være medlem av Frp, og ikke Krf mon tro.

nostalgikern

nostalgikern
18.10.20 10:06

Hun er vel egentlig det man (iallfall før i tida..) kaller/(kalte) en skarp kvinne, hun er ikke god å målbinde gitt.  Og så har hun den profesjonelle egenskapen at hun ikke smiler nærmest bestandig etter et utsagn, og det virker liksom mer seriøst og kledelig for en politiker, synes jeg, men det blir jo snakk om en balansegang her, mener jo ikke at en politiker skal være "sur" heller, så ikke misforstå (men man har jo i det partiet en annen kvinnelig politiker som jeg synes nok har hatt litt for lett for å smile veldig etter at seriøse argumenter er fremført, gode argumenter som regel, det er ikke det,  men all denne smilingen kan vel etter hvert bli i meste laget kanskje?..).

Det er bra hvis Siv kanskje begynner å snakke mer om avgifter og mindre om skatt (apropos skatt, i tilfelle så burde både dette partiet og andre være noe mer opptatt av pensjonsbeskatningen av folk som har jobbet "hele livet" og ikke akkurat vært i jobber med god lønn, når disse blir pensjonister og har greid gjennom sin lange arbeidsinnsats å skaffe seg en tilleggspensjon, så blir denne beskattet slik at forskjellen på netto utbetaling av denne sammenlignet med minstpensjon, som "alle" er så opptatt av å få stadig hevet, blir urettferdig liten.  Man bør huske på at en god del av de som får minstepensjon faktisk ikke har "giddet" å jobbe, noen har vært gift med en med rel.  høy inntekt f.eks., andre har etter eget ønske jobbet deltid,  pga. vurdert "bra nok" totalhusholdings-inntekter likevel osv.

Så egentlig burde rel. lave tilleggspensjoner vært skattefrie, som "takk for innsatsen", for å si det slik, jeg har mer sympati for disse enn mange av disse på minstepensjon (merk, jeg sa ikke alle på minstepensjon...).

Til slutt; - for et dumt uttrykk dette med innestemme og utestemme.

Eksempelvis gikk jeg senest i går forbi et par små ansamlinger av mennesker utenfor et kjøpesenter, de snakket med vanlig stemme-"høyde", hørtes det ut til, akkurat på samme måte som et par av dem gjorde da jeg senere passerte dem innendørs...

(Syntes forresten denne ambisiøse  Olsen hadde ganske så høylytt stemme i sin engasjerte tale i det som ble referert fra landsmøtet jeg, men han mente vel i mer overført betydning dette rådet han kom med, men likevel...).

(Innlegget ble redigert 18.10.20 10:12)

Arrcab

Arrcab
18.10.20 10:44

Jeg oppfatter dette som ren taktikk, der Solvik-Olsen opptrer som det moderate alibi.
Mange velgere liker nok denne rolige saksorienterte politikeren, samtidig som de usikre før et valg.

meco

meco
18.10.20 11:06

Følger langt på vei S Olsen her. Slik jeg oppfatter det, er det ikke snakk om et "Frp light", bare om å være voksne og anstendige i ordbruk og retorikk. Det syns jeg er et bra poeng.
Frp har mye mer å tjene på å framstå som skikkelige folk. Hvis det er mulig for dem da. Det er et sånt parti hvertfall jeg etterlyser, enten det heter Frp eller noe annet.

S Jensen syns jeg høres både tåpelig og ufordragelig ut i dag. Tiden er ute for hun der. Slipp til Solvik-Olsen og Bruun- Gundersen. Folk med sindighet, intelligens, oppførsel og folkeskikk i ordets rette forstand.

ulefos

ulefos
18.10.20 11:19
Fjøsbonden: Som jeg pleier å si, jo flere mastergrader - jo lengere unna er du unna sunt folkevett og "mannen i gata".

uttaler du deg på vegne av taperne?

ulefos

ulefos
18.10.20 11:24
Arrcab: Jeg oppfatter dette som ren taktikk, der Solvik-Olsen opptrer som det moderate alibi.

det har vi sett før

Fjøsbonden

Fjøsbonden
18.10.20 14:43
ulefos: uttaler du deg på vegne av taperne?

Artig at du Oppfatter "mannen i gata" som "tapere".

Fjøsbonden

Fjøsbonden
18.10.20 14:55
meco: Følger langt på vei S Olsen her. Slik jeg oppfatter det, er det ikke snakk om et "Frp light", bare om å være voksne og anstendige i ordbruk og retorikk

Hvis FRP slutter "å kalle en spade for en spade", spesielt på et følsomt område som i innvandringsdebatten, blir partiet kun en skygge av seg selv - og i realiteten et "FRP-light".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg