Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AP - gjør som vi sier! (ikke som vi gjør..)

NYTT TEMA
aIseboy

aIseboy
19.10.20 18:59
Solvgutt1: Har AP sagt at andre må velge forlag som trykker i Norge?

AP har veldig mange ganger krevd at andre må velge norske leverandører. Innforstått at de ikke bare må tenke pris men også ta et ansvar for norske arbeidsplasser.

Her hadde nestlederen en anledning til å gjøre ord om til handling. Det hadde kostet noen kroner på bunnlinjen, men garantert vært en fin sak å ta med seg videre inn i valgkampen.

I stedet hopper man rett i skyttergraven. Ikke ulikt et annet parti med hovedkontor på Youngstorget. 

DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.10.20 19:57
KongBob: Velger forfatterne hvor bøkene skal trykkes?...

Tajik kunne selvfølgelig stilt krav om dette, noe hun ikke gjorde.

Er det noen forlag som trykker bøkene sine i Norge?

Det er ihvertfall trykkerier i Norge som kunne gjort denne jobben, og som nok ville vært veldig glade for et slikt oppdrag i disse coronatider, men Tajik stilte ikke noe krav og forlaget ville selvfølgelig tjene mest mulig penger.

Det latterlige i denne saken er jo at Tajik går til angrep på de som stiller spørsmålet, og at forlaget kommer med en løgn om at det ikke er noen trykkerier i Norge som kunne gjort denne jobben.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.10.20 20:00
Solvgutt1: Du mener at partiprogrammet bør tilpasset hva enkeltmenneskene i partiet er i stand til å etterleve med dagens politikk for en høyreregjering?

Hva har regjeringen med trykkingen av Tajiks bok å gjøre?

Tajik kunne selvfølgelig lagt føringer her, og stilt som krav at boka skulle trykkes i Norge, men det valgte hun å ikke gjøre. Dette blir litt som da LO-lederen dro til Ungarn for å fikse tennene.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.10.20 20:02
madiba: Når det er sagt så er jo AP et parti som vel enn så lenge støtter EØS avtalen, så slik sett er det ikke noe særskilt at hennes forlag bruker et lavkostland med underbetalte arbeidere til trykkejobben. De forstår uansett ikke innholdet, godt er det.

Dette blir helt feil, eller mener du at de er underbetalt i det landet de jobber i?

erdetslik

erdetslik
19.10.20 20:17
InnocentBystander: Og du hadde ein ypperlig anledning til å ta med tilsvaret frå forlaget: Forlagssjef Kjetil Strømme Jørve viser til at det siden 2008 ikke har vært norske trykkerier som kan produsere sort/hvit-romaner eller sakprosa i større opplag i rotasjonstrykk. Å bruke trykkerier i utlandet er derfor vanlig praksis for samtlige norske forlag. Tiden trykker alle våre bøker hos eierforlaget Gyldendals samarbeidspartnere. Dette er ikke noe vi velger fra bok til bok, eller noe Hadia Tajik har hatt mulighet til å påvirke, svarer Jørve.

Og det synes du da er en god forklaring . . . . . .
Men om man tenker litt, så vil det si at Tiden ikke har såpass med bøker som kunne ha holdt et rotasjonstrykkeri i live . . . . .
Eller stått for 50-60% av et trykkeri som da kunne ha fått andre kunder i tillegg . . . . .
Nei, sannheten er enkel; TS har hekt rett, de røde gir f . . .  i norske arbeidsplasser om de kan spare penger eller tjene noe ekstra  -  slik er de alle. Men raskt ute å kritisere når andre gjør det.
Hyklere og dobbeltmoralister  -  noe flere og flere innser . . . . .

DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.10.20 20:28
InnocentBystander: Og du hadde ein ypperlig anledning til å ta med tilsvaret frå forlaget:

Hvorfor tok du ikke med det norske trykkeriets svar på dette? De sier jo følgende:

– Vårt produksjonsutstyr favner alt, og vi kunne selvfølgelig ha trykket Tajiks bok uten problemer. Jeg kan gjerne sende forlagssjefen eksempler på det. Hvis mye av denne typen produksjon kommer tilbake til Norge igjen, vil det også gi større variasjon, kapasitet og bedre priser, sier han.

Mener du at han lyver?

Ljot

Ljot
19.10.20 20:30
DenSisteBohem: Tajik kunne selvfølgelig lagt føringer her, og stilt som krav at boka skulle trykkes i Norge, men det valgte hun å ikke gjøre. Dette blir litt som da LO-lederen dro til Ungarn for å fikse tennene.

LO-lederen gjorde et bevisst valg hvor hun valgte bort norsk arbeidskraft for å spare penger. Jeg tror mer på at Tajik rett og slett ikke tenkte over denne problemstillingen. Noe som også er helt greit å kritisere en av arbeiderbevegelsens mest fremtredende representanter for. Man bør leve som man lærer.  Og en i Tajik sin posisjon har et ekstra ansvar i så måte.

Samtidig kan det glippe for noen og enhver i en travel hverdag. Da kunne nok Tajik stått seg på å la være å klikke i vinkel når en representant fra hennes egen bevegelse peker på glippen. Det klarte hun ikke. Hun kalte anklagene fremmet fra en i hennes egen bevegelse for grove og grunnløse når han åpenbart har et helt greit poeng. Hun burde heller tatt det til seg og lært av det. Men ydmykhet er kanskje ikke et av våre rikspolitikeres fremste kjennetegn.

madiba

madiba
19.10.20 20:37
DenSisteBohem: Dette blir helt feil, eller mener du at de er underbetalt i det landet de jobber i?

Litauen er blant landene i Europa med dårligst lønn. Det har bedret seg noe de siste årene, paradoksalt nok kan dette medføre at bransjer som trykkerier flyttes til land med enda lavere kostnader. Det er jo hele poenget med EU og EØS at det er fri flyt av varer, tjenester, personer og kapital.

erdetslik

erdetslik
19.10.20 20:55

AP-politikere mister troverdighet med ujevne mellomrom, men det blir kortere og kortere mellom disse mellomrommene . . . . . .
Tajik som (trolig) har ambisjoner og ønske om bli Norge¨s første muslimske statsminister er raskt ute med å kritisere andre . . . . . 
spesielt de som velger bort norske arbeidsplasser.
Og om (stakkars lille) ikke tenkte over denne problemstilling, så har hun ikke det som skal til for å bli statsminister.
Det er det vel heller ingen andre i AP som har . . . . . .

DenSisteBohem

DenSisteBohem
19.10.20 21:08
madiba: Litauen er blant landene i Europa med dårligst lønn.

Nå kjenner jeg ikke så godt til Litauen, men jeg kjenner ganske godt til f. eks. Ungarn og jeg vet at de som jobber i typiske industriyrker samt transportbransjen tjener ganske godt over snittet i landet, de er altså langtifra underbetalte i sitt eget land. Men regner man i forhold til Norge og norske lønninger er de veldig under betalt ja.

Speciale

Speciale
19.10.20 21:35
InnocentBystander: Akkurat. Og då brukar forlagene dei trykkeriene som markedsførar seg... Du forventar vel ikkje at forlagene skal gå gjennom "gule sider" for å finna trykkerier...?

Når jeg som er uføretrygdet og som aldri har jobbet i trykkeribransjen har oversikt over hva som finnes i landet, så bør i det minste en forlagssjef vite at det finnes konkurransedyktige alternativ her i landet, både på rotasjonstrykk og digitaltrykk. Om en vet så lite om bransjen man setter ut jobber til, så bør man muligens vurdere en annen bransje å jobbe i.

farout05

farout05
19.10.20 21:39
Garindan: Arbeiderpartiet nåtildags er like mye for arbeidere som Deutsche Demokratische Depublik var demokratisk.

Ja, sånn omtrentlig.

AP tok farvel med ivaretakelse av norske arbeidere da partiet begynte å jobbe for norsk integrering til EU for alvor på 60-tallet. Det var et stunt de måtte vite var å skifte over til ivaretakelse av rike eliter og mafialignende kriminelle nettverk, de to gruppene som har kommet best ut av den frie flyten, fraværende av kontroll på grensene og liberale regelverk for deres virksomheter.

(Innlegget ble redigert 19.10.20 21:40)

Solvgutt1

Solvgutt1
19.10.20 22:31
aIseboy: AP har veldig mange ganger krevd at andre må velge norske leverandører. Innforstått at de ikke bare må tenke pris men også ta et ansvar for norske arbeidsplasser.

Likevel så siterer du en helt rekke setninger fra programmet, der INGEN av dem stiller noe krav om at enkeltpersoner skal velge leverandører, som igjen har norske leverandører. 

Ljot

Ljot
19.10.20 22:41
Solvgutt1: Likevel så siterer du en helt rekke setninger fra programmet, der INGEN av dem stiller noe krav om at enkeltpersoner skal velge leverandører, som igjen har norske leverandører.

Meg og deg, Sølvgutten; vi er enkeltpersoner. Alseboy også. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at vi tre er noen knakende gode enkeltpersoner. Men vi svarer kun til og for oss selv. Eventuelt for familiens øverste kvinnelige overhode.

Hadia Tajik er nestleder i Ørnen blant partier. Hun er en person med en åpenbar statsministerlengsel i ryggmargen. Hun er ikke helt der nede sammen med oss enkeltpersoner. Hun har tatt på seg å representere noe større.

Solvgutt1

Solvgutt1
19.10.20 22:57
Ljot: Meg og deg, Sølvgutten; vi er enkeltpersoner. Alseboy også. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at vi tre er noen knakende gode enkeltpersoner. Men vi svarer kun til og for oss selv. Eventuelt for familiens øverste kvinnelige overhode. Hadia Tajik er nestleder i Ørnen blant partier. Hun er en person med en åpenbar statsministerlengsel i ryggmargen. Hun er ikke helt der nede sammen med oss enkeltpersoner. Hun har tatt på seg å representere noe større.

Det er ikke dette jeg snakker om. Hele tråden er basert på et premiss om at Hadia Tajik og AP formaner "vanlige folk" om at de ikke må handle fra bedrifter med utenlandske leverandører. Og at når Tajik skriver en bok, om utgis av et forlag som trykker i utlandet så blir det da hykleri.

Men ingenting som har kommet fram i denne tråden peker på at AP kommer med slike formaninger. De ønsker en politikk som legger til rette for mer produksjon i Norge, men i dag er ikke AP som styrer. Det er Høyre. APs politikk er ikke gjeldende. Og et forholdene i Høyres Norge er at nær sagt ingen forlag trykker i Norge. Konsekvensen er da at hvis man vil gi ut bok i Norge så blir den trykket i utlandet.

Tajik kunne selvfølgelig lagt føringer for forlaget, men det er ingen "gjør som vi sier, ikke som vi gjør" med mindre AP faktisk har sagt at forfattere ikke bør bruke forlag som trykker i utlandet eller lignende.

Jeg syns denne tråden har samme logikk som de som mener at de som ønsker mer skatt bare bør betale mer skatt selv. Det er ikke sånn politikk fungerer.

(Innlegget ble redigert 19.10.20 22:58)

Ljot

Ljot
19.10.20 23:17
Solvgutt1: De ønsker en politikk som legger til rette for mer produksjon i Norge, men i dag er ikke AP som styrer. Det er Høyre. APs politikk er ikke gjeldende. Og et forholdene i Høyres Norge er at nær sagt ingen forlag trykker i Norge. Konsekvensen er da at hvis man vil gi ut bok i Norge så blir den trykket i utlandet.

Det hjelper ikke å gjemme seg bak argumentet at 'de andre styrer'. Hvis man som politiker virkelig vil drive gjennom en forandring må man selv stå frem og være et eksempel. Tajik feilet der, dette var med overveiende sannsynlighet noe hun ikke ofret en tanke før boken gikk i trykk.

I etterpåklokskapens lys var nok det en tabbe. Hun kunne til og med brukt det som et salgsargument. En femtilapp mer for en norsktrykt bok. 

Men alternativet er verre. Hvis hun faktisk reflekterte over det og likevel lot boken trykkes i Litauen ville det være knusende for Arbeiderpartiets troverdighet som arbeiderbevegelsens representant. Nettopp derfor er det greit å pirke litt i dette og se hvordan Tajik reagerer. 

For, som konkludert i mitt forrige innlegg, Tajik er ikke en enkeltperson.

Hun er Arbeiderpartiet.

Solvgutt1

Solvgutt1
19.10.20 23:22

Men Arbeiderpartiet krever ikke at personer skal kreve at forlag trykker i Norge. Å forvente at politikere skal være overmennesker og at de er hyklere hvis de ikke er det blir for dumt.

Ljot

Ljot
19.10.20 23:35
Solvgutt1: Men Arbeiderpartiet krever ikke at personer skal kreve at forlag trykker i Norge. Å forvente at politikere skal være overmennesker og at de er hyklere hvis de ikke er det blir for dumt.

Hadia Tajik er ikke lengre en 'person' som meg og deg. Hun er Arbeiderpartiets nestleder. Hun kan være vårt lands øverste leder, statsminister om et års tid. Da er det helt på sin plass å forvente noe mere fra Tajik enn fra meg og deg.  

Hun hadde en sjanse her. Hun snublet. Jeg er en borgerlig velger, jeg gråter ikke.

aIseboy

aIseboy
19.10.20 23:42
Solvgutt1: Likevel så siterer du en helt rekke setninger fra programmet, der INGEN av dem stiller noe krav om at enkeltpersoner skal velge leverandører, som igjen har norske leverandører.

Når blir slike krav en del av et partiprogram? Et partiprogram tar for seg politikk i større linjer. I AP sitt program er det mange punkter som går på dette å styrke norske industriarbeidsplasser, gjøre dem mer konkuransedyktige slik at beslutningstakere velger norsk.

Kravene om å velge norsk ser vi gjennom taler på Stortinget, utspill i media etc.

Et eksempel kan f.eks være:

Ap krever at Statoil velger norsk

— Sverdrup må bli et norsk, ikke asiatisk industrieventyr, sier Ap-politikeren.

Han reagerer på at Statoil ikke vil favorisere norske verft for å redde norske arbeidsplasser med Johan Sverdrup-utbyggingen.

(Innlegget ble redigert 19.10.20 23:44)

Niffen

Niffen
19.10.20 23:46
Ljot: Hadia Tajik er ikke lengre en 'person' som meg og deg. Hun er Arbeiderpartiets nestleder. Hun kan være vårt lands øverste leder, statsminister om et års tid. Da er det helt på sin plass å forvente noe mere fra Tajik enn fra meg og deg.   Hun hadde en sjanse her. Hun snublet. Jeg er en borgerlig velger, jeg gråter ikke.

Pøh!!

aIseboy

aIseboy
19.10.20 23:46
Solvgutt1: en Arbeiderpartiet krever ikke at personer skal kreve at forlag trykker i Norge

Arbeiderpartiet krever heller ikke offentlig at du lar være å snike på trikken. 

Det blir likefullt mer oppstyr om Hadia Tajik blir tatt for sniking på trikken, enn om du blir det. Gjort deg noen tanker om hvorfor det nødvendigvis er sånn? 

Ljot

Ljot
19.10.20 23:56
Niffen: Pøh!!

Tommel opp for tunge argumenter.

For min egen del kan jeg si at jeg er vesentlig snillere med Tajik enn hva jeg for tiden er med de påstått borgerlige kreftene som styrer vårt land akkurat nå. 

HLund

HLund
19.10.20 23:58
Ljot: Hun er Arbeiderpartiet.

Det var da voldsomt.

Ljot

Ljot
19.10.20 23:59
HLund: Det var da voldsomt.

Men jeg tror nok Tajik ønsker at vi skal tenke slik.

BeNice

BeNice
20.10.20 09:32

Når det gjelder bokens innhold . Boken forklarer hvem AP sin nestleder er. Veldig befriende for alle med islamfobi og konspirasjonsteorier om Hadia som en del av snikislamiseringen av Norge.

Hadia er en av våre dyktigste og mest reflekterte politikere . Synd at AP ikke har valgt henne som partileder. Det tror jeg de hadde tjent på.

PerryAndre

PerryAndre
20.10.20 09:39
EinarSalbu: Nå er det slik at alle norske forlag går trykket sine bøker i utlandet. Det gjelder også mange undervisnibgsbøker til norske skoler og universiteter.

Det er mange boktrykkeri i Norge. Jeg kjenner prisene til boktrykkeriet - Scandinavianbook.  Prisen der med omslag er kr. 32 per bok med 160 sider, opplag 1.000. Prisen er den samme per bok hvis boken har 240 sider, opplaget er 3000. 

Boken vi snakker om har sikkert flere sider og trykkes i større opplag, kanskje 5000 bøker. 

Uansett, om det spares 100.000 kroner eller det dobbelte på trykkering av bøkene. Er det prisen på boken som teller mest sammen med hvor mange bøker som selges. 

Jo Nesbø er god for 250 millioner kroner. Han soper inn over 100 tusen per dag på sine bøker, som selges i Norge og utlandet. Likevel har han skiftet trykkeri. Fra et i Trondheim, Sverige til et i Tyskland, for å spare penger på trykking. 

(Innlegget ble redigert 20.10.20 09:47)

fargerik

fargerik
20.10.20 09:42

Jeg kan ikke huske at det noensinne har vært tatt opp i VGD at forlagene trykker bøker i utlandet.

Det er bare å takke Tajik for at hun skrev en bok, hadde hun ikke gjort det ville vi antagelig aldri fått vite at forlagene trykker omtrent rubbel og bit i utlandet.

Nabo

Nabo
20.10.20 09:57

Jeg var ung og dum og trengte pengene, dessuten skal to nå snart bli tre sier Tajik til Dyrenes Nyheter.

Videre sier Tajik, at dette med arbeiderenes rettigheter og sånn, er slikt som vi snakker mest om i festtaler, nå gjelder det å fylle på kontoen slik at det blir litt til dåpen, jeg håper dere forstår det.

fargerik

fargerik
20.10.20 10:09
Nabo: Jeg var ung og dum og trengte pengene, dessuten skal to nå snart bli tre sier Tajik til Dyrenes Nyheter. Videre sier Tajik, at dette med arbeiderenes rettigheter og sånn, er slikt som vi snakker mest om i festtaler, nå gjelder det å fylle på kontoen slik at det blir litt til dåpen, jeg håper dere forstår det.

hehehehe....men de utenlandske trykkeriene har jo hatt det ganske travelt, da. Politikere skriver jo bøker hele tiden. Men det ser ikke ut til at det er spesielt mye å tjene på det. Linken er noen år gammel, men nederst i artikkelen er det en liste over noen politikeres bøker og opplagstall. Carl I Hagen og Eli Hagen havner på topp, med Støre som en sterk nummer tre.

Politiske forfattere

Hva de tjener pr. solgte bok sies det ikke noe om.

(Innlegget ble redigert 20.10.20 10:12)

PerryAndre

PerryAndre
20.10.20 10:25

Jeg hadde planer om å kjøpe boken, men boken må tydeligvis mangle interessant innhold. For det har ikke vært debatt på TV eller radio om noe av det hun har skrevet om. 

Trodde nestleder og kanskje favoritten til å bli ny leder i Ap. Hadde visjoner om fremtiden. I følge Bergens Tiende er det gammel tankegods hun holder seg til. Aviser skriver:  "Er det ikkje nettopp i ei slik bok at det er rom for å gå inn i eit vanskeleg felt og kome med nye idear?"

(Innlegget ble redigert 20.10.20 10:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg