Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

fritidskarantene

NYTT TEMA
DenSisteBohem

DenSisteBohem
23.10.20 14:36
ulefos: hverken du eller jeg vet hvilke råd FHI gir

Det er da veldig mange av rådene til FHI som har blitt kommunisert ut offentlig. At du mener at regjeringen styrer hva FHI og Helsedirektoratet skal si er og blir nok en konspirasjonsteori, jeg er ganske så sikker på at Nakstad og Stoltenberg & co har integritet nok til ikke å la seg styre i hva de skal mene, du mener tydligvis noe helt annet.

(Innlegget ble redigert 23.10.20 14:38)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
23.10.20 14:37
ulefos: definisjon: Konspirasjonsteori er en forklaringsmodell som går ut på at ting som er galt i verden skyldes at mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda.

Ja, nøyaktig det du beskylder regjeringen for å gjøre. At du ikke ser det selv er faktisk ganske utrolig.

ulefos

ulefos
23.10.20 14:38
DenSisteBohem: jeg er ganske så sikker på at Nakstad & co har integritet nok til ikke å la seg styre i hva de skal mene, du mener tydligvis noe helt annet.

vi vet at FHI gikk mot stenging av skoler og barnehager, men de ytret ikke et ord om det offentlig, og slik må det selvsagt også være, sjefen bestemmer og undersåttene er lojale

DenSisteBohem

DenSisteBohem
23.10.20 14:39
ulefos: vi vet at FHI gikk mot stenging av skoler og barnehager, men de ytret ikke et ord om det offentlig, og slik må det selvsagt også være, sjefen bestemmer og undersåttene er lojale

Hvem er det da som har fortalt pressen at FHI ikke var enige? Donald Duck?

ulefos

ulefos
23.10.20 14:42
DenSisteBohem: Ja, nøyaktig det du beskylder regjeringen for å gjøre.

jeg skrev at regjeringen kommuniserte at munnbind kan øke smitterisikoen, det er korrekt

jeg skrev at asiatiske turister trålet apotek for munnbind, det er også korrekt

jeg skrev at det var stor mangel på smittevernutstyr, det er det vel ingen som i dag tviler på

og jeg skrev at jeg tror at årsaken til at regjeringen anbefalte folk å ikke bruke munnbind var av den enkel grunn at det ikke var munnbind å oppdrive, det er vel ikke en spesielt usannsynlig antagelse

til gjengjeld har jeg ikke påstått noe som helst, noe som er vanlig forekommende når det gjelder konspirasjonsteorier, jfr gamle Carl i hagen

DenSisteBohem

DenSisteBohem
23.10.20 14:45
ulefos: og jeg skrev at jeg tror at årsaken til at regjeringen anbefalte folk å ikke bruke munnbind var av den enkel grunn at det ikke var munnbind å oppdrive,

En ren konspirasjonsteori.

Du og Trump, dere er to snålinger.

ulefos

ulefos
23.10.20 14:46
DenSisteBohem: Hvem er det da som har fortalt pressen at FHI ikke var enige?

det er det bare vedkommende og pressen som vet, opplysningen kom ut noen uker etter nedstengningen

Disse tiltakene er FHI usikre på – men regjeringen innførte dem likevel

ulefos

ulefos
23.10.20 14:47
DenSisteBohem: En ren konspirasjonsteori. Du og Trump, dere er to snålinger.

hersketeknikk

Torotto

Torotto
23.10.20 15:45
EinarSalbu: Vi var ikke avhengige av arbeidsonnvandrere og bemanningsforetsk,men har på kort tid utviklet seg slik. Fsgforeninger advarte mot dettefir flere år siden.

Da har du ikke jobbet i industri og bygningsfag. 

Periodevis har det vært knapphet på fagarbeidere.  I mitt fag har vi vært ute og jobbet og fått utenlandske hit, men da på norske lønninger og vilkår. Hovedproblemet har vært EØS som AP og ledelse i LO har velsignet.  Derfor blir stadig flere både norske og utlendinger midlertidig ansatte, i steet for fast ansettelse. 

Så her har flere regjeringer manipulert og lagt til rette for å sette arbeidere opp mot hverandre. 

Det var vel Støre som kjørte reklame for en polsk maler, som brukte stiger i stedet for stilasjer? 

(Innlegget ble redigert 23.10.20 15:49)

Torotto

Torotto
23.10.20 15:57
ulefos: faktum er at mange bedrifter ser at regjeringens råd i forbindelse med arbeidsinnvandring i form av pendling er for svake og derfor har innført sine egne strengere regler

Ja! Hva så? 

Det vil jo være normalt, at arbeidsgiver som vet hvordan folk jobber sammen og smitterisiko på hjemstedet, tar de spesifikke tiltak og regjeringen de generelle.

Så løser man vel dette best, ved å se problemene og finne løsninger i den alvorlige pandemien?

TS blir jo bare utidig oppgulp i en kritisk situasjon. Finnes vel mange andre ting å ta regjeringen på?

ulefos

ulefos
23.10.20 16:32
Torotto: Det vil jo være normalt, at arbeidsgiver som vet hvordan folk jobber sammen og smitterisiko på hjemstedet, tar de spesifikke tiltak og regjeringen de generelle.

når regjeringens tiltak førte til 75 smittede på et lite sted som Hyllestad med 1350 innbyggere, så sier du at alt er normalt?

litt grovt regnet vil et tilsvarende smitteutbrudd i Oslo ført til mer enn 50 000 smittede i løpet av noen dager, mener du virkelig at det ikke skal kritiseres?

Torotto

Torotto
23.10.20 16:48
ulefos: mener du virkelig at det ikke skal kritiseres?

Jo. Men hovedansvaret her er faktisk bedriftenes, det blir praktisert mye strengere noen steder.  Hvor arbeidere må gjennom 2 tester og blir da isolert i egen brakkerigg og får ikke gå på butikk. 

Svensker som jobber i Norge, har også utrykt at de blir sett på som "spedalske" , selv om de bor im områder med liten smitte og tar forbehold. Hvor de reiser inn til jobber i Norge som er Rødere. 

Makro1

Makro1
23.10.20 16:54
EinarSalbu: Vi har friskt i minne da hyttefolket ikke fikk reise på hyttene sine. Begrunnelsen var at det lokale helsevesenet ikke ville kunne klare å takle annet enn å teste og behandle lokalbefolkningen.    I Hyllestad kommune bor det knapt 1300 mennesker utenom arbeidsinnvandrerne. De er mellom 400- 500. Om ikke en lokslbefolkning tåler hyttefolk  tåler de heller ikke dette.  Det sørgelige er at i over flere tiår har verftet gjort seg avhengig av utenlandsk arbeidskraft, mens kommunen har blitt offer for fraflytting av de unge, mens pensjonister fant tilbake til bygda etter å ha hatt sitt virke i andre byer og steder. Blandt annet mine foreldre og andre i min slekt som alle kommer fra Hyllestad. Selv har jeg fra barnsben av tilbrakt mine somre der. Jeg har hatt fetre som har jobbet på verftet helt tilbake til den gangen det het Løland Verft og seinere Kleven Løland.  Det har vært en sørgelig utvikling etter at arbeidsinnvandringen for alvor gjorde seg gjeldende. Mens lokalbefolkningen gradvis ble skjøvet ut, ble utlendinger ansatt.  Ikke fordi utlendingene var flinkere, men fordi de var billigere, kunne jobbe lange dager mot lengre fri i hjemlandet.  Parallellen er tydelig til Selzers hjemby i Usa, der det var illegale innvandrere som tok jobbene. Hadde det ikke vært for at vi har en velferdsstat, ville denne bygda også vært preget av rus, depresjon og kriminalitet.

Et godt innlegg!

Såpass godt at jeg ikke skal provosere med min løsning til dette åpenbare problemet. Men at det er et problem, er det ingen tvil om!

farout05

farout05
23.10.20 18:47
Torotto: Periodevis har det vært knapphet på fagarbeidere.  I mitt fag har vi vært ute og jobbet og fått utenlandske hit, men da på norske lønninger og vilkår. Hovedproblemet har vært EØS som AP og ledelse i LO har velsignet.  Derfor blir stadig flere både norske og utlendinger midlertidig ansatte, i steet for fast ansettelse.  Så her har flere regjeringer manipulert og lagt til rette for å sette arbeidere opp mot hverandre.  Det var vel Støre som kjørte reklame for en polsk maler, som brukte stiger i stedet for stilasjer?

Det er EØS-avtalen som har formet samfunnet siden myndighetene begynte å harmonisere norsk lovverk til EU sitt, allerede fra slutten av 80-tallet av.

Arbeidsgiverne ønsket billig arbeidskraft og politikerne gav dem det, EØS-avtalen.

Da måtte fagutdanning i Norge trappes ned, etterhvert ble det mangel på kompetanse hos nordmenn, mens utlendinger (med eller uten kompetanse) overtok. Er det noen malerlinje igjen i Oslo nå? Synes å huske at det var kun èn som søkte malerutdanning på Vestlandet i fjor.

Etterhvert har arbeidsgiverne fått spesialsydd sine ønsker gjennom endringer i arbeidslivsbestemmelsene. De ser gjerne at det er et "lager" med arbeidere, som de kan hente fra når behovet er der, og levere tilbake til når behovet skulle tilsi det.

Ja, AP og LO må ta på seg delansvar for denne utviklingen. AP er fortsatt ikke å rikke i synet på EØS.

ulefos

ulefos
23.10.20 19:03
Torotto: Jo. Men hovedansvaret her er faktisk bedriftenes, det blir praktisert mye strengere noen steder.

men først måtte altså store deler av det lille tettstedet Hyllestad bli smittet, og det var ikke regjeringen men næringslivet som innført strengere regler
de opprinnelige reglene som altså skapte denne lille katastrofen i Hyllestad, er regjerigens og regjeringens ansvar, å si noe annet kan ikke være utrykk for annet enn tinnsoldathjerne

noen av oss husker også Hurtigruten om smitten ombord, som etter alle sannsynligheten startet med lemfeldig kontroll med utenlandske arbeidere, resultatet ble at smitt ble spredd til mange steder i landet

(Innlegget ble redigert 23.10.20 19:11)

Torotto

Torotto
23.10.20 19:27
ulefos: noen av oss husker også Hurtigruten om smitten ombord, som etter alle sannsynligheten startet med lemfeldig kontroll med utenlandske arbeidere, resultatet ble at smitt ble spredd til mange steder i landet

Ja dette var Hurtigrutens ansvar og smittevernet i Tromsø fungerte etter plan. 

Det ligger liksom i kortene, at de bedrifter som er avhengig av denne arbeidskraften, faktisk innfører nødvendige tiltak. 

Ettersom denne pandemien er verdens omspennende og muterer, så vil slike oppblussinger oppstå, selv når man er forsiktig i forhold til totaliteten.  Folk som er avhengig av jobb, produksjon og levering.  I det konkrete tilfellet, så kunne disse overføres til Bergen.  

ulefos

ulefos
23.10.20 19:35
Torotto: Det ligger liksom i kortene, at de bedrifter som er avhengig av denne arbeidskraften, faktisk innfører nødvendige tiltak.

Nakstad sa i går at regjeringen hadde pålagt disse arbeidstakerne fritidskarantene

så nei dette er ikke arbeidsgivers ansvar det er regjeringens, som lager forordninger for idrettslag, industri, transport, frisører, teatre osv osv Blir regjeringens regler etterfulgt så kan du ikke laste arbeidsgiverne

men så er det altså slik at reglene for de skulle jobbe på hurtigruten eller på land i industri eller byggerosjekter er at de skal testes en gang, er testen negativ så er alt ok sa regjeringen, og det ga oss smitteutbruddet på hurtigruta og det har gitt smitteksplosjoner på diverse småsteder ute i landet, og trolig også på byggeplasser i byene

(Innlegget ble redigert 23.10.20 19:38)

Xavi7

Xavi7
23.10.20 19:49

Driftsdirektør Bernt Martini går av (les: må fratre) med virkning fra november. Martini ble superkyniske Skjeldams fall guy denne gangen. Hvem blir neste?

Torotto

Torotto
23.10.20 21:28
ulefos: så nei dette er ikke arbeidsgivers ansvar det er regjeringens, som lager forordninger for idrettslag, industri, transport, frisører, teatre osv osv Blir regjeringens regler etterfulgt så kan du ikke laste arbeidsgiverne

Så du mener at arbeidsgiver på Sunnmøre brøyt reglen og var uaktsomme når de innførte 2 tester og karantene inntil friskmelding kunne gis, samt at de ikke fikk beveg seg til butikker.  

Så det burde jo være klart selv for deg, at regjering gir generelle regler og at ulike arbeidsgivere står fritt å legge til sikkerhet utover minstekrav.   Hurtigruta fulgte faktiske ikke regjeringens krav, i tillegg forsøkte de skjule smitten og hevde ee var smitten annet sted, enn på skipet. 

Så må du vel klare å se forskjell på de som bor fast og folk som kommer inn for å gjøre en helt nødvendig jobb.   Slik som i Eidskog hvor leder for helse, sier de ikke klarer seg uten svenske sykepleiere og annet hjelpepersonell. 

ulefos

ulefos
23.10.20 21:37
Torotto: Så du mener at arbeidsgiver på Sunnmøre brøyt reglen og var uaktsomme

de brøyt regelen som regjeringen hadde bestemt, ved at de sørget for at sjansen for at folk bar smittefarlige når de gikk på jobb ble mindre. Det skal vi takk dem for, samtidig som vi skal spørre hva regjeringen driver med

ulefos

ulefos
23.10.20 21:39
Torotto: Så det burde jo være klart selv for deg, at regjering gir generelle regler og at ulike arbeidsgivere står fritt å legge til sikkerhet utover minstekrav.

regelen for utenlandske arbeidere som jobber i Norge er den samme uansett om det er en svenske, polakk eller rumener, og den er for dårlig. Jeg tar for gitt at dette blir innskjerpet i morgen.

når arbeidsgivere rundt om i landet fikk beskjed om at en test var tilstrekkelig, så forholdt de seg selvsagt til det

ulefos

ulefos
24.10.20 09:13

til uka vil regjeringa komme med nye krav for å stoppe den pågående smitteøkningen som nå legger mye større press på helsevesenet

det kommer til å bli langt strengere å reise inn til Norge for å jobbe

maskepåbud blir trolig nevnt av regjeringen for første gang og innføres på offentlige steder der man er i fare for å komme tett på fremmede, busser, t-bane, tog, butikker

innen kultur blir de gamle reglene med svært begrenset publikumstilstrømming gjeninnført

feite bøter for brudd på karantenebestemmelsene blir annonsert

alkohol blir ikke servert etter klokka 22

private sammenkomster får begrensninger, bøtlegging for overtredelse blir meddelt
----

akkurat nå er det i Norge 1934 smittede (personer som er registrert smittet de siste 14 dager, til sammenligning er det 330 i Kina, det er omtrent like mange som ble registrert i Norge bare i går - fredag

Vi vil klare å slå ned smitten, hvis regjeringa vil, men da må de slutte med å sette noen få arbeidsgiveres interesser foran landets

(Innlegget ble redigert 24.10.20 09:17)

Torotto

Torotto
24.10.20 12:33
ulefos: når arbeidsgivere rundt om i landet fikk beskjed om at en test var tilstrekkelig, så forholdt de seg selvsagt til det

Flere som gjorde mer.  Ettersom situasjon er forskjellig og innenfor helse, så vil firekantede regler, før til mangel på helsefaglig personell.

Her

ulefos

ulefos
24.10.20 13:56
Torotto: Flere som gjorde mer. Ettersom situasjon er forskjellig og innenfor helse, så vil firekantede regler, før til mangel på helsefaglig personell.

er ikke sykehus og sykehjem institusjoner der man absolutt må forsøke å unngå smittefarlige personer?

jeg ser at regjeringa innførte krav om to tester for helsepersonell, men de har meg bekjent ikke det samme krav til andre arbeidstakere, og da kan det jo veldig lett skje at smitten sprer seg først til andre ansatte arbeidsplassen som har bopel i Norge og så videre til deres kontaktnett, og da skal det ikke mye fantasi til for å forstå at noen av disse kan ha sitt arbeid på slike helseinstitusjoner

DenSisteBohem

DenSisteBohem
24.10.20 14:34
ulefos: hersketeknikk

Daaakar liten.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
24.10.20 14:42
ulefos: Vi vil klare å slå ned smitten, hvis regjeringa vil, men da må de slutte med å sette noen få arbeidsgiveres interesser foran landets

Noen få? Omtrent alle sykehus og tilnærmet alle transportselskaper med mer enn 3-4 ansatte er to bransjer der landet er 100% avhengig av utenlandske arbeidere. Det finnes ikke nok sykepleiere og sjåfører i Norge uten disse, og uten disse vil landet stoppe opp. 100% stoppe opp. Men du har helt sikkert løsningen klar, hvor skal jeg plukke opp 10-12 sjåfører over natta til de bilene som går med matvarer til et hundretall butikker hver eneste dag mandag til lørdag hver eneste uke? Hva med Schenker og Bring som har hundrevis av slike ansatte? Og hvor skal Ahus, Ullevåt, Rikshospitalet og alle de andre sykehusene hente mange hundre sykepleiere over natta?

Kom med løsningene dine nå, ikke bare denne slagordartige propagandaen din.

Torotto

Torotto
24.10.20 14:44
ulefos: da skal det ikke mye fantasi til for å forstå at noen av disse kan ha sitt arbeid på slike helseinstitusjoner

Fantasi er vel det du preges av. Når du mangler personell for å utføre livsviktig arbeid, så må man faktisk finne løsninger. Eller mener du virkelig at vi skal stenge ned og la folk dø, grunnet redsel for smitte fra utenlandske arbeidere?  

Smitte finnes uansett, så dette handler om å ha kapasitet, nettopp til å gi folk hjelp, ved alvorlige tilfeller. 

ulefos

ulefos
24.10.20 16:02
Torotto: Når du mangler personell for å utføre livsviktig arbeid, så må man faktisk finne løsninger. Eller mener du virkelig at vi skal stenge ned og la folk dø, grunnet redsel for smitte fra utenlandske arbeidere?

spar stråmennene til noen andre

jeg har ikke sagt at vi ikke trenger utenlandsk arbeidskraft på sykehusene, jeg har bare sagt at de ikke kan komme innenfor dørene før man med en rimelig grad av sikkerhet kan slå fast at de ikke er smittet

Noreger

Noreger
24.10.20 16:12

Vi trenger ikke utenlandsk, les utenomNordisk arbeidskraft i Norge. Det vi trenger er å forbedre arbeidsforhold i lavtlønnsgrupper, som helsevesen, samt å gjøre det lettere å jobbe der for de som allerede er der. 

Masseinvandringen til Norden er et ledd i det globale spill om å senke lønninger og levestandard til innfødte arbeidere, mens en kan frakte billig arbeidskraft overalt. Denne kampen vil fortsette og må til slutt medføre at vi blir kvitt EØS avtalen (av flere grunner og).

Torotto

Torotto
24.10.20 17:39
ulefos: jeg har ikke sagt at vi ikke trenger utenlandsk arbeidskraft på sykehusene, jeg har bare sagt at de ikke kan komme innenfor dørene før man med en rimelig grad av sikkerhet kan slå fast at de ikke er smittet

Sier legen ?  ;-) 

Klikk for å gå tilbake til toppen