Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kampen i gang om el-bil regnskapet

NYTT TEMA
Rainmaker

Rainmaker
25.01.21 15:57
TheFamous25: iler skrotes idag pga at det er for dyrt å fikse dem.

Og det forsikringselskapene setter som "for dyrt" er 60% av bilens kostnad.

Hva taper de på at dette heves, gjennom regelverk, til 100%?

TheFamous25

TheFamous25
25.01.21 15:58
fargerik: De har det litt lettere i Sverige. Landet hvor de bruker brukte deler og dermed reparerer biler som blir skrotet i Norge.

Uten tvil så har dei en bedre løsning der enn i Norge på dette problemet. Dei har også en vesentlig mindre el.bil andel enn det de har i Norge. Hvor mye det har å si er en anne ting

Rainmaker

Rainmaker
25.01.21 15:59
TheFamous25: Tror du at selskapen idag ikke gjør det på den måten som betyr minst mulig tap for dem?  Tror du at dei skraper dem bare for moroskyld? Du kan sett opp så mye prosenter du sjøl vil men de betyr fint lite for et forsikringselskap som vi ha minst mulig utgifter. Er utgiftene som betyr noe for dem og ikke din prosent regning

Mener du oppriktigtalt at de heller betaler 100% av bilens kostnad (ny bil) i stedet for 61% av bilens kostnad (ved reprasjon) for å spare penger?

At det ikke er andre mekanismer inne i bildet her?

TheFamous25

TheFamous25
25.01.21 16:02
Rainmaker: Og det forsikringselskapene setter som "for dyrt" er 60% av bilens kostnad. Hva taper de på at dette heves, gjennom regelverk, til 100%?

De hadde nok hevet det allerede idag hvis det var lønnsomt å heve det vil jeg tro. Er ingen som hindrer dem i å heve den til høyere % andel så er nok en grunn til at de  ikke har gjort det

Rainmaker

Rainmaker
25.01.21 16:08
TheFamous25: De hadde nok hevet det allerede idag hvis det var lønnsomt å heve det vil jeg tro. Er ingen som hindrer dem i å heve den til høyere % andel så er nok en grunn til at de  ikke har gjort det

Eventuelt at de lider av "slik har vi alltid gjort det"-tankegangen.

fargerik

fargerik
25.01.21 16:10
TheFamous25: Uten tvil så har dei en bedre løsning der enn i Norge på dette problemet. Dei har også en vesentlig mindre el.bil andel enn det de har i Norge. Hvor mye det har å si er en anne ting

Klart det har noe å si. I TV-programmet sto det jo flere biler som var 0 år gamle, og blir skrotet på grunn av at importøere og forhandlere nekter bruk av brukt batteri.

De fikk jo overta en skrotingsklar bil fra høgger`n, leverte den til et spesialverksted, fikk montert nytt (brukt) batteri For en mye lavere pris enn et nytt batteri, og bilen skal brukes videre i resten av programmene i denne serien. De leverte til og med bilen til et spesialverksted nummer to for å ta en kontroll, og dobbeltsjekken viste at batteriet var 100% i orden.

Her er det kun penga som rår. I Sverige satser de på gjenbruk. Hadde bilimportørmafiaen godtatt brukt batteri, ville mange biler blitt reparert for en lavere pris enn det forsikringsselskapene og merkeverkstedene setter som grense.

Det er rene mafiavirksomheten.

(Innlegget ble redigert 25.01.21 16:20)

fargerik

fargerik
25.01.21 16:14
Rainmaker: At det ikke er andre mekanismer inne i bildet her?

Jo. Batteriet er den dyreste delen, og koster langt på vei det samme som en ny bil, på grunn av moms.

Jeg har ment tidligere at det bør bli momsfritak på batterier når en ny bil blir kræsjet.

Utbrukte batterier på grunn av alderdom trenger ikke momsfritak. Det kan dog sikkert innføres for splitter nye biler som har kræsjet dersom det redder bilen.

Staten kan lett, kanskje med et pennestrøk, innføre noe slikt i miljøvernets navn.

(Innlegget ble redigert 25.01.21 16:19)

TheFamous25

TheFamous25
25.01.21 17:44

FARGERIK 

Finnes det ikke grenser for hvor mye  du syns staten skal Sponse el bilene? 

la1goa

la1goa
25.01.21 19:10
Rainmaker: Jo, det er nettopp det du gjør. Folk kjøper el-bil fordi det er det som er økonomisk gunstig for dem. At el-biler ikke er "bærekraftig" er noe du må uttdype/dokumentere.

Elbilen er ikke bærekraftig fordi den er avhengig av subsidier, så enkelt er det.

Når det er sagt så er det ikke jeg som dokumenterer at den skal selge. Det er politisk bestemt at den skal selge for enhver pris hinsidiges all fornuft! Når folk ikke forstår det så er det noe galt. Vi vet at det er folk som "ikke" forstår fordi det passer lommeboka. Det har blitt en utpreget snyltekultur i Norge, en snyltekultur som vi ikke trenger. el-bilen er hverken klima- eller miljøvennlig pr. def.

la1goa

la1goa
25.01.21 19:12
mscsts: Elbil er mer bærekraftig enn utslippbil.

Til opplysning: El-bilen har kraftige utslipp under produksjon.

fargerik

fargerik
25.01.21 19:18
TheFamous25: FARGERIK Finnes det ikke grenser for hvor mye du syns staten skal Sponse el bilene?

Jo. Jeg syns jeg var ekstra detaljert når jeg skrev hva jeg syns kunne være smart. Hva var uklart?

fargerik

fargerik
25.01.21 19:20
la1goa: Til opplysning: El-bilen har kraftige utslipp under produksjon.

Det er feil. Og det vet du selvfølgelig godt. Motbevist med dokumentasjon mange ganger.

TheFamous25

TheFamous25
25.01.21 19:26

FARGERIK 

Har ikke skrevet at noe er uklart eg bare at du vil ha enda mer SPONSING til el biler derfor eg spurte deg om det

la1goa

la1goa
25.01.21 19:32
fargerik: Det er feil. Og det vet du selvfølgelig godt. Motbevist med dokumentasjon mange ganger.

Dream on..... 

fargerik

fargerik
25.01.21 19:35
la1goa: Dream on.....

Jeg er ikke som deg en drømmer. Dog er nok du mer et troll enn en drømmer. Men det går for det samme. Du slenger jo uansett bare ut fjas du har drømt uansett. Vi andre vet jo at en elbil er mye mer klimavennlig og miljøvennlig.

la1goa

la1goa
25.01.21 19:44
fargerik: Jeg er ikke som deg en drømmer. Dog er nok du mer et troll enn en drømmer.

Kaller meg mer realistisk. Selvfølgelig har jeg forståelse for at folk ønsker at andre skal betale regningen deres. Regner med at du er en av disse uten at jeg skal påstå det. Men det er at faktum at samfunnet setter avgifter på bl.a. CO2 utslipp. Batteriproduksjonen har enorme CO2 utslipp som kunne blitt tillagt el-bileiere. Det sier jeg fordi jeg er mer realistisk enn en drømmer som deg.

fargerik

fargerik
25.01.21 19:46

Bare vrøvl fra ende til annen. Det er motbevist mange ganger med linker og dokumentasjon. Fra mange debattanter.

Hver gang du blir gruset, starter du med det samme....å begynne med å avspore deg selv med vikarierende argumenter.

(Innlegget ble redigert 25.01.21 19:47)

Langorm

Langorm
25.01.21 19:58

Hva med strømprisene? Hva om strømforsyningen uteblir? Hvor sårbare blir vi da? Diesel og bensin kan lagres, også under jorden. 

la1goa

la1goa
25.01.21 20:00
fargerik: Bare vrøvl fra ende til annen. Det er motbevist mange ganger med linker og dokumentasjon. Fra mange debattanter.

hehehe.... En må jo være ekstremt naiv i troen på at produksjonen av batterier ikke medfører utslipp. Vel, kom med et siste ord nå fargerik, jeg skal la det få stå i fred så vi slipper flere tårer.

fargerik

fargerik
25.01.21 20:03
la1goa: hehehe.... En må jo være ekstremt naiv i troen på at produksjonen av batterier ikke medfører utslipp. Vel, kom med et siste ord nå fargerik, jeg skal la det få stå i fred så vi slipper flere tårer.

Alt jeg sier har du fått servert med linker og dokumentasjon, likevel gir du bare knokk faen og troller videre. Du VET hvor mange år det tar før en elbil er klimanøytral. Både dersom den lades med strøm som i Norge og dersom den lades med med annen kraftmiks. Du vet det!

Du er en taper, konsekvent og hele tiden. Troll.

(Innlegget ble redigert 25.01.21 20:07)

Makro1

Makro1
25.01.21 21:54
la1goa: Elbilen er ikke bærekraftig fordi den er avhengig av subsidier, så enkelt er det. Når det er sagt så er det ikke jeg som dokumenterer at den skal selge. Det er politisk bestemt at den skal selge for enhver pris hinsidiges all fornuft! Når folk ikke forstår det så er det noe galt. Vi vet at det er folk som "ikke" forstår fordi det passer lommeboka. Det har blitt en utpreget snyltekultur i Norge, en snyltekultur som vi ikke trenger. el-bilen er hverken klima- eller miljøvennlig pr. def.

Hva er egentlig problemet? 

Er du bekymret for miljøet?

Er du irritert for at folk kan kjøre billig også i Norge?

la1goa

la1goa
25.01.21 22:42
fargerik: Du VET hvor mange år det tar før en elbil er klimanøytral. Både dersom den lades med strøm som i Norge og dersom den lades med med annen kraftmiks. Du vet det! Du er en taper, konsekvent og hele tiden. Troll.

Klimanøytral? Dette er det mest morsomme utsagnet ditt. Så el-bilen tar tilbake CO2 fra atmosfæren? Jeg beklager Fargerik, du er ikke mannen til å sette klistrelapper på folk. Men du er en flink vitseforteller, det skal du ha.

la1goa

la1goa
25.01.21 22:47
Makro1: Hva er egentlig problemet?  Er du bekymret for miljøet? Er du irritert for at folk kan kjøre billig også i Norge?

1. El-bilister må belastes avgifter på lik linje med alle andre bilister basert på regelverket som settes opp. bl.a. MVA. er en avgift som de slipper å betale men som alle andre må betale okke som. f.eks. tar du toget betaler du MVA i billett prisen ennå den forbruker alt annet en CO2. 

2. Både ja og nei

3. Nei, men da må det gjelde alle. Det finnes noe som heter likhet, hvilket vi burde etterstrebe. Hvis du mener at det skal være u-likhet i samfunnet så er det ditt syn. Det er en mening du i din fulle rett har lov å ha.

(Innlegget ble redigert 25.01.21 22:52)

Makro1

Makro1
25.01.21 23:59
la1goa: 1. El-bilister må belastes avgifter på lik linje med alle andre bilister basert på regelverket som settes opp. bl.a. MVA. er en avgift som de slipper å betale men som alle andre må betale okke som. f.eks. tar du toget betaler du MVA i billett prisen ennå den forbruker alt annet en CO2.  2. Både ja og nei 3. Nei, men da må det gjelde alle. Det finnes noe som heter likhet, hvilket vi burde etterstrebe. Hvis du mener at det skal være u-likhet i samfunnet så er det ditt syn. Det er en mening du i din fulle rett har lov å ha.

1. staten har nok penger.

2. OK

3. Alle kan kjøpe elbiler

Rainmaker

Rainmaker
26.01.21 08:45
la1goa: Elbilen er ikke bærekraftig fordi den er avhengig av subsidier, så enkelt er det. Når det er sagt så er det ikke jeg som dokumenterer at den skal selge. Det er politisk bestemt at den skal selge for enhver pris hinsidiges all fornuft! Når folk ikke forstår det så er det noe galt. Vi vet at det er folk som "ikke" forstår fordi det passer lommeboka. Det har blitt en utpreget snyltekultur i Norge, en snyltekultur som vi ikke trenger. el-bilen er hverken klima- eller miljøvennlig pr. def.

Det er så enkelt;

- El-bil er mer klima og miljøvennlig enn alternativet som er fossilbil

- Produksjonskostnaden er større for El-bil, sammenliknet med fossilbil

- For å gjøre el-bil til et reelt alternativ for "folk flest" har man bestemt at man ikke skal avgiftsbelegge el-biler

Enklere kan det ikke sies

Columbus_3

Columbus_3
26.01.21 08:52
Rainmaker: Det er så enkelt; - El-bil er mer klima og miljøvennlig enn alternativet som er fossilbil - Produksjonskostnaden er større for El-bil, sammenliknet med fossilbil - For å gjøre el-bil til et reelt alternativ for "folk flest" har man bestemt at man ikke skal avgiftsbelegge el-biler Enklere kan det ikke sies

Enklere kan det ikke sies, det har du rett i.
Men hvor riktig det er kan diskuteres, og det blir det også.

Spesielt er jeg skeptisk til ditt punkt tre. Hvor lenge kan vi gjøre det? I andre land som ikke har denne subsidieringen er det bare fanatikere som kjøper el-bil.
Det viser salgstallene som bare er en brøkdel av de vi har i Norge.

Rainmaker

Rainmaker
26.01.21 09:11
Columbus_3: Spesielt er jeg skeptisk til ditt punkt tre. Hvor lenge kan vi gjøre det? I andre land som ikke har denne subsidieringen er det bare fanatikere som kjøper el-bil.
Det viser salgstallene som bare er en brøkdel av de vi har i Norge.

Det viser at det Norge gjør er det som skal til for å faktisk få lagt om. Og det må legges om for at produsentene virkelig vil starte utvikling. 

Uten at markedet etterspør vil leverandører dra bena etter seg, og grunnlaget for regelverk vil heller ikke være der på samme måte.

Hvor lenge vi kan gjøre det? Svært lenge. Norges stat har ikke mangel på innkommende midler, men heller utfordringer på utbetalinger. 

Hvor lenge skal vi gjøre det? Så lenge det er behov. Altså enten til Det kun er el-biler på nybilmarkedet, eller til prisen på el-bil er konkurransedyktig med fossilbil også med avgifter.

trondhjem

trondhjem
26.01.21 09:54
Rainmaker: Det er så enkelt; - El-bil er mer klima og miljøvennlig enn alternativet som er fossilbil - Produksjonskostnaden er større for El-bil, sammenliknet med fossilbil - For å gjøre el-bil til et reelt alternativ for "folk flest" har man bestemt at man ikke skal avgiftsbelegge el-biler Enklere kan det ikke sies

Det kan ikke sier enklere, men det bør legges til et punkt: 

Elbilsubsidiene skaper et marked for slike biler som utløser et teknologisk kappløp i bilbransjen som vil gi stadig bedre elbiler til en stadig lavere produksjonskostnad. Økonomene kaller denne effekten for oppfostringshjelp og kan være svært effektiv i å utløse et teknologiskifte i markedet.    

Vi så den f.eks. da Tyskland innførte rundhåndene subsidier for solceller. Det tyske innenlandsmarkedet trigget en læringskurve i solcelleindustrien som har gitt verden langt bedre solceller til godt under en hundredel av kostprisen den gangen Tyskland innførte subsidiene. I store deler av verden er nå solcellestrøm den billigste strømmen man kan få og solcellesalget har en eventyrlig vekst.

Elbilen er inne i en teknologisk utvikling som minner om det vi så for solcellene. 

TheFamous25

TheFamous25
26.01.21 11:47
Rainmaker: Det viser at det Norge gjør er det som skal til for å faktisk få lagt om. Og det må legges om for at produsentene virkelig vil starte utvikling.

Håper du har dette i bakhodet neste gang du blir irritert over at det ikke er nok penger i statsbudsjettet til sykehus, sykehjem etc for denne kostnaden har nå passert 20milliarder årlig. Dette skal brukes av samme budsjettet som fordeles over hele landet.

Rainmaker

Rainmaker
26.01.21 12:08
TheFamous25: Håper du har dette i bakhodet neste gang du blir irritert over at det ikke er nok penger i statsbudsjettet til sykehus, sykehjem etc for denne kostnaden har nå passert 20milliarder årlig. Dette skal brukes av samme budsjettet som fordeles over hele landet.

Det er enormt enfoldig å tro at avgifter eller ikke avgifter på el-bil på noen som helst måte påvirker helsebudsjettet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg