Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Klimapartiene" stuper :-)

NYTT TEMA
xpoolman

xpoolman
23.10.20 14:21

De såkalte Klimapartiene, SV, MDG og Venstre stuper på den siste meningsmålingen fra Norstat, og FrP er nå større enn de tre partiene til sammen !

Dette tyder jo, heldigvis, på at det norske folk er i ferd med å gjennomskue klimaløgnene og nå gir tydelig beskjed om at nå er det nok løgner og svada angående "klimakrisa":

https://www.vl.no/nyhet/klimapartier-stamper-velgerne-sender-dem-nedover-1.1790878 

Cabal

Cabal
23.10.20 14:41
xpoolman: klimaløgnene

Hehe, dette er litt sånn vgd-frpere holder på. Er dette ironi?

Folkflesk

Folkflesk
23.10.20 16:19

Trumpisme på norsk. 

fargerik

fargerik
23.10.20 17:19

Meningsmålingstråd hver gang det er en måling man liker. Trodde dette var gått av moten i VGD, jeg. Men så feil kan man ta.

Jeg minner om at det fremdeles er et år til vi skal ha stortingsvalg.

(Innlegget ble redigert 23.10.20 17:20)

riksen77

riksen77
23.10.20 19:29

EN MÅLING betyr ingen verdens ting, en må se dette i sammenheng over tid. Hvor vanskelig kan det være??? Jeg ønsker disse privatbil hatere et visst sted men å bli usakelig hjelper ihvertfall ikke.  helt greit å redusere utslipp men at alle skal sykle til jobb hjelper lite.  Hva med stein fra Kina? Som Oslo kommune har bestilt, mange tusen liter diesel som trengs for frakt, bør de aldri ha skjedd, har nok stein i Norge. Men en burde være saklig og ikke bry seg om enkelt målinger

xpoolman

xpoolman

xpoolman
23.10.20 19:33
fargerik: Jeg minner om at det fremdeles er et år til vi skal ha stortingsvalg.

Det er jo greit å se hva hvor velgermassen beveger seg mellom "slaga" også da :-)

fargerik

fargerik
23.10.20 19:46
xpoolman: Det er jo greit å se hva hvor velgermassen beveger seg mellom "slaga" også da :-)

Det leser vi da i avisa. Jeg ser i linken din at AP har styrket seg (opp 0,9), men jeg gidder da ikke å opprette en tråd om det. Ser også at ditt FrP svekkes med 1,0%, men ser heller ingen grunn til å opprette en tråd av den grunn.

Men jeg er jo klar over hvor du er, du er en ekte fornekter av at det eksietsrer noen klimaendringer. Og skulle det mot formodning være tilfelle at det likevel eksisterer klimaendringer er de sannsynligvis fake. Er det bevist at det ikke er fake, er det uansett noe som ikke har noen som helst sammenheng med menneskelig aktivitet.

Ikke sant? Jeg prøver ikke å være slem eller vemmelig, inrøm at det jeg skriver stemmer. Hvorfor du er så intenst opptatt av dette vet jeg ikke, men du må nok innrømme at det jeg skriver er riktig. Jeg har sluttet å bry meg særlig med denne greia du og to- tre andre driver med. Bare fortsett. Alle er salige i sin tro, grisen også. Og det er nok en spennende hobby å være klimafornekter på heltid. God helg ;-)

(Innlegget ble redigert 23.10.20 19:56)

Cabal

Cabal
23.10.20 19:58
xpoolman: Tror du på all svadaen MSM serverer om denne påståtte "klimakrisa" du da ?

Nei, jeg har ikke behov for å tro noe som helst, hører bare på vitenskapen. Du vet, det dere vgd-frpere synes er skumlere enn muslimer. 

For en gjeng.

(Innlegget ble redigert 23.10.20 19:58)

_1917_

_1917_
23.10.20 20:08
xpoolman: Og så har vi alle de norske kommunene og fylkene som har erklært "klimakrise", uten at noen har fortalt hva denne "krisa" egentlig går ut på; og ingen har tydeligvis gjort, eller har tenkt å gjøre noe med den...:

Dette burde jo få store konsekvenser for dem. Å erklære krise uten å løfte en finger etterpå, er vel ganske alvorlig.

...eller kanskje de rett og slett ville sole seg i godhetsglansen, og egentlig ikke hadde så veldig tro på at det faktisk var krise? Man kan jo ikke mene det er krise, for så å fortsette som om ingenting hadde skjedd.

ehall

ehall
23.10.20 21:07

Veldig bra klimakommunistene går godt under sperregrensa, så vi spiller så mange av dem på Stortinget. Og ikke overraskende at Venstre blir svakere når vi ser hvilke ledertroika de valgte. Men SV er jo eneste med en større tilbakegang. Kan hende resten av landet ikke liker hva de gjør med Oslo?

perchri

perchri
23.10.20 22:19
xpoolman: De såkalte Klimapartiene, SV, MDG og Venstre stuper på den siste meningsmålingen fra Norstat, og FrP er nå større enn de tre partiene til sammen ! Dette tyder jo, heldigvis, på at det norske folk er i ferd med å gjennomskue klimaløgnene og nå gir tydelig beskjed om at nå er det nok løgner og svada angående "klimakrisa"

Det er vel heller etter en lengre tenking, vurdering, folk har funnet ut at  disse partiene vil sørge for at vi kommer til å sitte fast i gjørme, så gjennomtrykkelig, at vi ikke  klarer få føttene ut av støvlene engang.

Tempus

Tempus
23.10.20 23:13

Vi trenger ikke klimapartiene så lenge vi har corona til å begrense det meste:)

(Innlegget ble redigert 23.10.20 23:20)

xpoolman

xpoolman
23.10.20 23:33
fargerik: Jeg ser i linken din at AP har styrket seg (opp 0,9), men jeg gidder da ikke å opprette en tråd om det. Ser også at ditt FrP svekkes med 1,0%, men ser heller ingen grunn til å opprette en tråd av den grunn.

Jeg har verken nevnt eller sett hvordan AP og FrP gjør det på denne meningsmålingen.
Det interesserer meg akkurat der sola aldri skinner.

Men jeg konstaterer at det nå er langt flere enn meg som skjønner hva disse såkalte grønne partiene står for, og vender seg bort fra det.

Og det synes jeg er meget bra. 

(Innlegget ble redigert 23.10.20 23:33)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
23.10.20 23:35
fargerik: Jeg ser i linken din at AP har styrket seg (opp 0,9)

Og hva synes du om denne da? Her er SP og AP "nesten" like store. Interessant.

fargerik

fargerik
24.10.20 10:13
DenSisteBohem: Og hva synes du om denne da? Her er SP og AP "nesten" like store. Interessant.

SP og AP er på samme lag. Det er bare positivt at de to sammen blir sterkere. Det viktigste er at vi får skiftet ut regjeringen. Jeg tror personlig at Vedum er godt egnet som statsminister. Men jeg vil ikke spekulere i hva slags avtale AP og SP vil inngå om dette når det blir regjeringsskifte neste år. Det er mange departementer å fordele.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 10:14)

GiPazzini_85

GiPazzini_85
24.10.20 10:17

Hvorfor er det viktigst å skifte ut regjering? En må tross alt ha et regjeringsprosjekt også, noe opposisjonen ikke har pdd.

PerryAndre

PerryAndre
24.10.20 10:39
fargerik: SP og AP er på samme lag. Det er bare positivt at de to sammen blir sterkere

Merkelig å anvende ordet "sterkere" i denne sammenheng. Så lenge de to partiene ikke har flertall sammen. Blir de helt avhengig av andre partier for å få flertall på Stortinget. Mest sannsynlig må Sp og Ap støtte seg på både SV og MDG. 

Jeg tror mange som stemmer på Ap og Sp kommer til å få seg en overraskelse etter valget når de får se politikken, som den nye regjeringen kommer til å føre.

Jeg følger Lysbakken på Twitter. Han ser ikke for seg et samarbeid med Ap og SV uten at MDG er med. Lysbakken ønsker sammen med MDG blant annet å få slutt på leting etter mer olje og gass. Det er ett av kravene som kommer til å stilles, for at SV skal støtte Støre som ny statsminister. 

DenSisteBohem

DenSisteBohem
24.10.20 10:48
fargerik: SP og AP er på samme lag. Det er bare positivt at de to sammen blir sterkere.

Men poenget her er at de ikke blir sterkere sammen, de er tilnærmet like store sammen nå som ved valget i 2017, da hadde de en samlet oppslutning på 37,7%, på denne målingen har de samlet 37,3.

Ser man på snittet for september og oktober ligger de også marginalt under valgresultatet:
Oktober: 37,6%
September: 37,0%

Så de blir altså ikke sterkere samlet, men styrken flyttes fra AP til SP.

Langveg

Langveg
24.10.20 11:45

Slike meiningsmålingar er  på sett og vis ein reklame for det politiske systemet. Ein får aldri vitak kor mange som ikkje har tenkt å røysta. Der dreier seg nok om det største "partiet" i landet, og det  vert nok fleire og flire som ikkje har lit til yrkespolitikarar  i det  heile.  

Torotto

Torotto
24.10.20 13:45
xpoolman: Dette tyder jo, heldigvis, på at det norske folk er i ferd med å gjennomskue klimaløgnene

Så 13,2% i en måling er vel heller den nye summen av fornektere.  Alle andre partier er jo faktisk ening om klimatiltak. Erna har forpliktet seg til store kutt i Paris avtalen.  Hun er bare for feig til å ta ansvar og later som det er MDG som driver norsk miljøpolitikk og skriver under internasjonale avtaler om kutt. 

fargerik

fargerik
24.10.20 13:47
GiPazzini_85: Hvorfor er det viktigst å skifte ut regjering? En må tross alt ha et regjeringsprosjekt også, noe opposisjonen ikke har pdd.

Hva er det spesifikt du mener opposisjonen ikke har som prosjekt?

Savner du noen politisk retning? Fint om du kunne sette opp en liste over områder hvor ikke opposisjonen har en alternativ politikk.

Snakker du om et regjeringsprosjekt i seg selv, kan du jo tenke litt over sjansene Erna har til å sy sammen enda en regjering med FrP og Venstre og KrF i lag med Høyre. Hva tror du sannsynligheten er for at det skal fungere?

(Innlegget ble redigert 24.10.20 13:51)

xpoolman

xpoolman
24.10.20 14:14
Torotto: Erna har forpliktet seg til store kutt i Paris avtalen.

Forpliktet er vel å ta litt hardt i.

Det er som kjent ingen sanksjoner mot land som ikke oppfyller "forpliktelsene" sine, og det er nok derfor de fleste land har "forpliktet" seg til å foreta eventyrlige kutt også.
Kutt som vil vise seg å være umulige for de aller aller fleste.

Torotto

Torotto
24.10.20 14:47
xpoolman: Forpliktet er vel å ta litt hardt i.

Men hun er den myndighetsperson som har stått for dette og hvis hun ikke leverer, så skaper jo det konsekvenser og ikke minst et signal om at dette overlater jeg til en ny regjering å ta konsekvensene av. Nye avgifter etc. 

Reinspikka feighet!!!!!!!!

Noreger

Noreger
24.10.20 14:53

Jeg tror Sp og Ap i sammen kan oppnå rent flertall, men om de må trekke med SV er det likevel mulighet for at alle småpartiene (Venstre, KrF, MDG) ryker ut under sperregrensa slik at ingen av disse blir regjeringsmedlemmer. 

Senterpartiet isammen med Ap og SV tror jeg nok blir mer Norges vennlig enn EU-regjeringen nå. Ap og SV kunne sikkert og samarbeidet med Rødt og hatt en mer Norskvennlig politikk. En slik regjering ville nok også dempet mange av EU-streberne i Arbeiderpartiet og fått bort folk som Støre og Hyenen Hadia. De to sistnevnte er vel egentlig mer EU-politikere enn Norske.

legalize_it

legalize_it
24.10.20 14:53
Torotto: Hun er bare for feig til å ta ansvar

Hennes regjering foreslo nettopp å satse på et ganske stort CCS-prosjekt, så at hun ikke tar noe ansvar er feil å si. Heldigvis skjønner hun også at det er andre ting enn klima som må prioriteres her i landet.

fargerik

fargerik
24.10.20 15:16
legalize_it: Hennes regjering foreslo nettopp å satse på et ganske stort CCS-prosjekt, så at hun ikke tar noe ansvar er feil å si. Heldigvis skjønner hun også at det er andre ting enn klima som må prioriteres her i landet.

Det er vel ikke stor uenighet om CCS-satsingen så vidt jeg har oppfattet. Næringslivet er jo VELDIG fornøyde, og kontrakter skrives og arbeidsplasser skapes. Kritikken har gått på at ikke Klemetsrud med sine store utslipp tas med i denne omgang.

Jeg antar at den neste (rødgrønne) regjeringen vil satse mer på dette feltet, og dermed skape enda flere arbeidsplasser og enda mer virksomhet for norsk industri.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 15:19)

legalize_it

legalize_it
24.10.20 15:27
fargerik: Det er vel ikke stor uenighet om CCS-satsingen så vidt jeg har oppfattet. Næringslivet er jo VELDIG fornøyde, og kontrakter skrives og arbeidsplasser skapes. Kritikken har gått på at ikke Klemetsrud med sine store utslipp tas med i denne omgang. Jeg antar at den neste (rødgrønne) regjeringen vil satse mer på dette feltet, og dermed skape enda flere arbeidsplasser og enda mer virksomhet for norsk industri.

Kanskje litt defensivt å ikke også satse på Klemetsrud, men jeg tror det er spesielt to relativt gode grunner til dette:

1. Sementproduksjon slipper ut CO2 både fra forbrenning av fuel for å drive prosessen men også fra kalksteinen som er råstoffet til sementen. Høyere kosentrasjon gir lavere kost per enhet.

2. Ikke 100% sikker på denne, men mener å ha lest at søppelforbrenning ikke går under kvoteplikten da det i seg selv er en klima-nøytral prosess. Det kan nok muligens skape ytterligere usikkerhet mtp. kost/sparte penger. For klimaet spiller det jo ingen rolle om CO2en kommer fra biologiske eller fosille kilder og det er i så fall en svakhet med kvoteregelverket som eksisterer i dag.

Vi får håpe det blir ytterligere satsninger. Dersom det blir stort nok til å etablere rør fra utslipp til lagring, vil nok det gjøre prosessen langt mer effektivt.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 15:30)

ehall

ehall
24.10.20 15:48
PerryAndre: Jeg følger Lysbakken på Twitter. Han ser ikke for seg et samarbeid med Ap og SV uten at MDG er med. Lysbakken ønsker sammen med MDG blant annet å få slutt på leting etter mer olje og gass. Det er ett av kravene som kommer til å stilles, for at SV skal støtte Støre som ny statsminister.

Den største faren med Støre er at han bryr seg mest om makt og taburetter, politikk kan han gjerne forandre for å få det til. Så den største faren for Norge er at de går med kravene fra sosialistene, så oljen og vår framtid går rett i dass. 

fargerik

fargerik
24.10.20 16:33
legalize_it: 2. Ikke 100% sikker på denne, men mener å ha lest at søppelforbrenning ikke går under kvoteplikten da det i seg selv er en klima-nøytral prosess. Det kan nok muligens skape ytterligere usikkerhet mtp. kost/sparte penger. For klimaet spiller det jo ingen rolle om CO2en kommer fra biologiske eller fosille kilder og det er i så fall en svakhet med kvoteregelverket som eksisterer i dag.

Godt poeng. Det som skal regnes inn i CO2-regnskapet bør jo være det som brennes av fossile saker og ting. Hvor mye plast eller annet av fossilt snadder som brennes i ovnen på Klemetsrud aner jeg intet om.

Men jeg er uenig i din påstand, det er selvfølgelig en forskjell mellom å brenne biologisk og fossilt avfall.

Klikk for å gå tilbake til toppen