Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Senterpartitråden.

NYTT TEMA
Everenga

Everenga
14.01.21 11:20
PerryAndre: Hvis et innlegg skal karakterers som bortforklaringer, må det være jeg siterer. Sp satt i flertallsregjering i 8 år. Partiet kan ikke komme unna at de var med på å legge ned fødetilbud i distriktene, grendeskoler ble lagt ned på grunn av dårlig kommune økonomi.  Sist Sp satt i regjering ble det færre kuer, færre grendeskoler, færre gårdsbruk, men hurra, ikke færre, men flere mennesker i byene

Det som er interessant og som Vedum helt sikkert har fått med seg er at hans nye velgere ikke først og fremst er grendeskoleforkjempere eller gårdbrukere for de stemte allerede SP.

Det er folk i  småbyene som nå går til SP og der bor det utrolig mye folk som kjører mye bil, lever veldig gjennomsnittlige liv med ferie til Gran Canaria, campingvogn, småbåt og fotballtreninger. Det er derfor han har lagt seg på "oss små mot makta" linja framfor å kjøre "alt for bønda" politikken i første rekke. Ulv, ostetoll og skurtreskertillegg betyr lite for de nye velgerne hans, mens det betyr veldig mye for de tradisjonelle SP velgerne, det blir en interessant balansegang. 

I tillegg kommer Oslofolka som han får på Ullevaalsaken. Her er det også mye å hente på å kjøre på småfolk mot makta. Tror vi kan vente mange utspill av typen "hvor mange sykehussenger på Ullevaal får vi for prisen av et Munchmuseum" o.l.  Og han har jo her hekt rett, den offentlige pengebruken i Oslo er en vits. 

(Innlegget ble redigert 14.01.21 11:22)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
14.01.21 11:34
farout05: SP har vært et forholdsvis lite parti og kan ikke tilskrives å ha hatt makt til å dominere utviklingen i Norge, enten man ser ting som positivt eller negativt.

Mener du at det samme gjelder for FrP de årene de satt i regjering også? Eller gjelder dette kun for SP?

farout05

farout05
14.01.21 12:35
DenSisteBohem: Mener du at det samme gjelder for FrP de årene de satt i regjering også? Eller gjelder dette kun for SP?

Dette gjelder selvsagt alle små parti.

farout05

farout05
14.01.21 12:52
Everenga: Det som er interessant og som Vedum helt sikkert har fått med seg er at hans nye velgere ikke først og fremst er grendeskoleforkjempere eller gårdbrukere for de stemte allerede SP. Det er folk i  småbyene som nå går til SP og der bor det utrolig mye folk som kjører mye bil, lever veldig gjennomsnittlige liv med ferie til Gran Canaria, campingvogn, småbåt og fotballtreninger. Det er derfor han har lagt seg på "oss små mot makta" linja framfor å kjøre "alt for bønda" politikken i første rekke. Ulv, ostetoll og skurtreskertillegg betyr lite for de nye velgerne hans, mens det betyr veldig mye for de tradisjonelle SP velgerne, det blir en interessant balansegang.    I tillegg kommer Oslofolka som han får på Ullevaalsaken. Her er det også mye å hente på å kjøre på småfolk mot makta. Tror vi kan vente mange utspill av typen "hvor mange sykehussenger på Ullevaal får vi for prisen av et Munchmuseum" o.l.  Og han har jo her hekt rett, den offentlige pengebruken i Oslo er en vits.

Det er jo mange måter å skaffe seg oppslutning på, samt å få oppslutning om ei sak.

Hvis man holder ei sak unna offentlig debatt i 27 år, resulterer det i at velgerne ikke får kunnskaper om saken, og at det har normalisert seg at velgerne ikke har noe med saken å gjøre, "dette fikser politikerne".

Så blir de spurt om hva de mener om saken, og da kan de ikke svare ut fra kunnskap, men ut fra hva ministrene har sagt i TV-ruta. Dette resulterer i overveldende flertall for det ministrene har sagt.

Men saken gjelder forvitring av demokratiet, makt overført til utlandet, ergo mindre makt tilbake for velgerne og norske politikere. 

På meningsmålingen stemte flertallet for at de selv skal ha innskrenket makt. Ganske interessant.

Man kan altså ved bruk av hemmelighold skape flertall for ei sak og dermed tilslutning for partier.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
14.01.21 12:55
farout05: Hvis man holder ei sak unna offentlig debatt i 27 år, resulterer det i at velgerne ikke får kunnskaper om saken, og at det har normalisert seg at velgerne ikke har noe med saken å gjøre, "dette fikser politikerne".

Hvorfor godtok SP å gå i regjering som et kneblet parti da?

Columbus_3

Columbus_3
14.01.21 12:59
DenSisteBohem: Hvorfor godtok SP å gå i regjering som et kneblet parti da?

Tidligere har SP gjort nesten hva som helst for å komme i posisjon. Ved kommunevalgene har de samarbeidet med hvem som helst for å få makt. Kalles ikke "ordførerpartiet" for ingenting.
Hva de gjør ved årets valg gjenstår å se.

Everenga

Everenga
14.01.21 13:08
Columbus_3: Hva de gjør ved årets valg gjenstår å se.

De kan ikke gå til høyre (bokstavelig talt) nå, det vil ruinere stemmetilgangen deres fra AP men tror nok de fleste SP politikere heller vil samarbeide med Venstre og Høyre enn med SV så det blir å stå på at man setter sammen en mindretallsregjering med AP og søker støtte sak for sak. Så blir det enda mer interessant å se hva som skjer den dagen den regjeringen blir felt. 

farout05

farout05
14.01.21 13:45
DenSisteBohem: Hvorfor godtok SP å gå i regjering som et kneblet parti da?

Det må du spørre SP om.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
14.01.21 16:38
farout05: Det må du spørre SP om.

Nei, jeg spør deg som en av forumets fremste Vedumister.

farout05

farout05
14.01.21 19:42
DenSisteBohem: Nei, jeg spør deg som en av forumets fremste Vedumister.

He he, det gjorde sikkert veldig godt for deg å få vrengt dette fram;)

Jeg har intet med Vedum og SP å gjøre, så jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt.

Men du har jo en grei teori om utvalgte partier som går i regjering, de svarte limousinene ;)

vif_support

DenSisteBohem

DenSisteBohem
16.01.21 23:47
vif_support: Klassekampen - Gravide tvinges til Molde

Ja, her følges det som SP var med på i regjering opp, det å stenge fødeavdelinger var noe de rødgrønne var flinke til.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
16.01.21 23:54
vif_support: Nettavisen - Sp-topper til kamp mot utslippsfrie soner i Oslo sentrum

Dette er jo en ren bløff. Noen fakta om SP og dette med utslippsfrie soner i Oslo:

- SP har i Oslo bystyre (mai 2020) stemt for å søke om innføring av nullutslippssoner. FrP/FNB stemte imot

- Oslo SP program 2019-23 foreslår forbud for dieselvarebiler og skal innføre nullutslippsoner. Forslag om nullutslippssoner var også programfestet i 2015

- Oslo SP har programfestet «at Oslo blir den første by i verda der alle nye biler som blir selde, er nullutslippsbilar»

(Innlegget ble redigert 16.01.21 23:54)

Bagley-Towns

Bagley-Towns
17.01.21 08:16

Nå har vi fortsett en ganske streng nedstengning, fordi avtalen vår med EU fører  til utenlandsk arbeidskraft. Så for at de skal fortsette, så må vi andre fortsatt ha store begrensninger. Nok en konsekvens av å la andre bestemme over oss selv. Legg til andelen av utenlandsk arbeidskraft som driver lysskye virksomheter med mafiametoder og null skatt, så er galskapen komplett. Ikke rart Senterpartiet vokser..

Fortsatt er norske medier og mange politikere langt mer opptatt av USA og andre fjerne himmelstrøk enn hva som skjer rett rundt hjørnet til oss. Ikke rart Senterpartiet vokser..

Globalistene og deres organisasjoner dominerer nyhetsbildet, slik at media og politikere har fokus på alt annet enn på hva som skjer i vårt eget land. Ikke rart Senterpartiet vokser..

Forskjellene øker i Norge, samtidig har vi gitt bort masse av makta for å gjøre noe med dette. Vi lar EU og globalister som verken har norsk pass eller norsk bosted bestemme. Ikke rart Senterpartiet vokser.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
17.01.21 23:48
DenSisteBohem: Ja, her følges det som SP var med på i regjering opp, det å stenge fødeavdelinger var noe de rødgrønne var flinke til.

Det er helseforetaket i Møre og Romsdal som stenger fødeavdelingen i Kristiansund, mot stortingets vedtak.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
17.01.21 23:57
GARDSDATTRA: Det er helseforetaket i Møre og Romsdal som stenger fødeavdelingen i Kristiansund, mot stortingets vedtak.

Og hva har det med det faktum at det ble stengt flere fødestuer under de røgrønne enn nå å gjøre?

farout05

farout05
18.01.21 08:38
DenSisteBohem: Dette er jo en ren bløff. Noen fakta om SP og dette med utslippsfrie soner i Oslo

I artikkelen står: "SP-toppene Trygve Slagsvold Vedum og Jan Bøhler går til kamp mot Oslo som vil forby diesel- og bensinbiler i indre bydeler."

Tror du ikke på hva som står i artikkelen?

KongOlav2

KongOlav2
18.01.21 08:39
farout05: I artikkelen står: "SP-toppene Trygve Slagsvold Vedum og Jan Bøhler går til kamp mot Oslo som vil forby diesel- og bensinbiler i indre bydeler." Tror du ikke på hva som står i artikkelen?

Ola Elvestuen har et veldig godt poeng i denne debatten. Sp er veldig imot sentralstyring av kommuner i utkant-Norge, men er selv sterk motstander (nasjonalt) av at Oslo kommune skal få velge de løsningene som passer dem selv best. Det er hykleri så det holder!

farout05

farout05
18.01.21 08:55
KongOlav2: Ola Elvestuen har et veldig godt poeng i denne debatten. Sp er veldig imot sentralstyring av kommuner i utkant-Norge, men er selv sterk motstander (nasjonalt) av at Oslo kommune skal få velge de løsningene som passer dem selv best. Det er hykleri så det holder!

I en tid hvor "alle" har til oppgave å ta SP, må man regne med endel tvilsomme "analyser" om partiet.

Men slik er det jo foran et valg, det blir mye drittkasting. Siden det er SP som har hatt fremgang på målingene, er det selvsagt spesielt viktig å demonisere "bøndenes parti".

Men for all del, det blir vel ikke gull alt SP heller tar i.

Men hva er Høyres holdning til dette spørsmålet?

(Innlegget ble redigert 18.01.21 08:57)

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.01.21 09:01
farout05: Tror du ikke på hva som står i artikkelen?

Jeg forholder meg til programmet til Oslo SP. Så nei, jeg tror ikke på det som Bøhler og Vedum sier.

KongOlav2

KongOlav2
18.01.21 09:09
farout05: I en tid hvor "alle" har til oppgave å ta SP, må man regne med endel tvilsomme "analyser" om partiet. Men slik er det jo foran et valg, det blir mye drittkasting. Siden det er SP som har hatt fremgang på målingene, er det selvsagt spesielt viktig å demonisere "bøndenes parti". Men for all del, det blir vel ikke gull alt SP heller tar i. Men hva er Høyres holdning til dette spørsmålet?

Det er ikke drittkasting å påpeke det åpenbare hykleriet. 

Jeg aner ikke hva Høyres holdning er lokalt, men er det ikke regjeringen som har åpnet for denne muligheten? Det er derfor nærliggende å tro at Høyre nasjonalt synes det er greit. 

Personlig bryr jeg meg ikke så veldig mye om lokalpolitikken i Oslo, da jeg bor i Trondheim, og alternativet til Trondheim er å flytte tilbake til Nordmøre. Og jeg ville nok også foretrukket flere andre plasser (Bergen, Stavanger, mindre plasser langs Vestlandet) fremfor å flytte til ekstremt dyre, trafikkerte og tett befolkede Oslo.-

farout05

farout05
18.01.21 09:13
DenSisteBohem: Jeg forholder meg til programmet til Oslo SP. Så nei, jeg tror ikke på det som Bøhler og Vedum sier.

Det kan jo være forskjeller på omfang/innhold på utslippsfrie soner partiene ønsker, at SP vil ha forskjell på dette fra det som byrådet vil?

Regjeringen har gitt tillatelse til utslippsfrie soner, betyr det at f.eks Høyre er enig med byrådet?

farout05

farout05
18.01.21 09:30
KongOlav2: Det er ikke drittkasting å påpeke det åpenbare hykleriet.  Jeg aner ikke hva Høyres holdning er lokalt, men er det ikke regjeringen som har åpnet for denne muligheten? Det er derfor nærliggende å tro at Høyre nasjonalt synes det er greit.  Personlig bryr jeg meg ikke så veldig mye om lokalpolitikken i Oslo, da jeg bor i Trondheim, og alternativet til Trondheim er å flytte tilbake til Nordmøre. Og jeg ville nok også foretrukket flere andre plasser (Bergen, Stavanger, mindre plasser langs Vestlandet) fremfor å flytte til ekstremt dyre, trafikkerte og tett befolkede Oslo.-

Ja, regjeringen har tillatt utslippsfrie soner, regner med at vedtaket inneholder begrensninger, slik at den har en viss styring på utviklingen. Tanken er jo en gradvis overgang til utslippsfri veitrafikk.

Bor heller ikke i Oslo, men kjører igjennom en gang i blant. Det kan det vel bli problemer med etterhvert med min bensin-hybrid. Blir vel å betale klekkelig etterhvert.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
18.01.21 10:37
farout05: Det kan jo være forskjeller på omfang/innhold på utslippsfrie soner partiene ønsker, at SP vil ha forskjell på dette fra det som byrådet vil?

Siden du har litt vansker med å lese så gjentar jeg dette:

- SP har i Oslo bystyre (mai 2020) stemt for å søke om innføring av nullutslippssoner. FrP/FNB stemte imot

- Oslo SP program 2019-23 foreslår forbud for dieselvarebiler og skal innføre nullutslippsoner. Forslag om nullutslippssoner var også programfestet i 2015

- Oslo SP har programfestet «at Oslo blir den første by i verda der alle nye biler som blir selde, er nullutslippsbilar»

farout05

farout05
18.01.21 12:49
DenSisteBohem: SP har i Oslo bystyre (mai 2020) stemt for å søke om innføring av nullutslippssoner. FrP/FNB stemte imot - Oslo SP program 2019-23 foreslår forbud for dieselvarebiler og skal innføre nullutslippsoner. Forslag om nullutslippssoner var også programfestet i 2015 - Oslo SP har programfestet «at Oslo blir den første by i verda der alle nye biler som blir selde, er nullutslippsbilar»

Som jeg nevnte kan det være slik at partiene har ulike syn på innhold/omfang av slike soner. Alle partier har vel programfestet redusert forurensning fra biler, så jeg greier ikke hisse meg opp over enkeltstående utspill det ene eller andre partiet kommer med.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg