Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Må tette hull i valgloven

NYTT TEMA
Benkeslitern

Benkeslitern
29.10.20 10:47
Ljot: Stortingsvalget

Man stemmer på partier og ikke personer ved stortingsvalg. Som velger har man null innflytelse på hvem som kommer inn annet enn at den som står øverst kommer først inn, deretter neste på lista osv.

Også ved kommunevalget stemmer man hovedsakelig på partier, men der kan man innvirke på hvilke personer som kommer inn ved aktivt å stryke og/eller kumulere.

ostgote

ostgote
29.10.20 12:44

Helt greit så lenge det gjelder stortingsvalg og personen stiller opp om vedkommende blir valgt inn. Men det burde kanskje vært informert om dette på listene, hvilke andre lister personen står på. Da kan folk stryke personene på listene om de ikke er fornøyd.

Columbus_3

Columbus_3
29.10.20 12:57
Idyllwild: Det er ganske klart at partier ser på det som viktigere å få bestemte representanter inn på tinget enn at folket har lokale representanter.

Selvfølgelig er det partiene som bestemmer, hvem ellers? Men tror du har misforstått gangen i dette.
Lokalforeningene i partiene har nominasjonsmøter hvor de kommer med forslag til liste og velger sine representanter til fylkesnominasjonsmøtet.
De valgte representantene fra lokalforeningene samles så til møte hvor den endelige listen for fylket blir satt opp.
Ingen andre enn representanter fra lokalforeningene har stemmerett her.

Dersom disse representantene ønsker noen fra andre fylker på sin liste står de fritt til dette slik valgloven er i dag.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 13:00)

Columbus_3

Columbus_3
29.10.20 13:03
Benkeslitern: Man stemmer på partier og ikke personer ved stortingsvalg. Som velger har man null innflytelse på hvem som kommer inn annet enn at den som står øverst kommer først inn, deretter neste på lista osv.  Også ved kommunevalget stemmer man hovedsakelig på partier, men der kan man innvirke på hvilke personer som kommer inn ved aktivt å stryke og/eller kumulere.

Både ved kommunevalg, fylkesvalg og stortingsvalg har alle medlemmene i et parti innflytelse på hvem som skal stå på listene, og rekkefølgen på disse, ved å delta i nominasjonsprosessen.
Dessverre er de færreste interessert i å delta.

neondian

neondian
29.10.20 13:06
Nabo: De 19-fylkene vil bestå ved stortingsvalg.

Eller rettare: Valdistrikt.

Det står i §57 i Grunnlova og kan ikkje endrast i ei handevending.

Nabo

Nabo
29.10.20 13:10
neondian: Eller rettare: Valdistrikt. Det står i §57 i Grunnlova og kan ikkje endrast i ei handevending.

Det er nettopp det, i teorien kan Raja sitte på tre forskjellige benker i neste periode.

neondian

neondian
29.10.20 13:12
Nabo: i teorien kan Raja sitte på tre forskjellige benker i neste periode.

Eg ser ingen grunn til å endre vallova bortsett frå akkurat dette. Det bør ikkje vere lovleg å vere oppført på fleire lister.

Columbus_3

Columbus_3
29.10.20 13:15
Nabo: Det er nettopp det, i teorien kan Raja sitte på tre forskjellige benker i neste periode.

Nei.
Dersom han blir valgt inn på mer enn en, må han velge hvor han skal være. Nummer to på den lista han velger bort blir da representant for den lista.

neondian

neondian
29.10.20 13:18
Columbus_3: Nei.
Dersom han blir valgt inn på mer enn en, må han velge hvor han skal være. Nummer to på den lista han velger bort blir da representant for den lista.

Ja, ser at §63 i Grunnlova regulerer dette.

Idyllwild

Idyllwild
29.10.20 13:19
Columbus_3: Selvfølgelig er det partiene som bestemmer, hvem ellers? Men tror du har misforstått gangen i dette.
Lokalforeningene i partiene har nominasjonsmøter hvor de kommer med forslag til liste og velger sine representanter til fylkesnominasjonsmøtet.
De valgte representantene fra lokalforeningene samles så til møte hvor den endelige listen for fylket blir satt opp.
Ingen andre enn representanter fra lokalforeningene har stemmerett her. Dersom disse representantene ønsker noen fra andre fylker på sin liste står de fritt til dette slik valgloven er i dag.

Hvor i alle dager har jeg sagt at det ikke er partiet som bestemmer? Jeg skrev at det er opplagt at det er viktigere for partier at en bestemt person sitter på tinget enn at folk i f.eks. Finnmark blir representert av en person som kjenner til folk og forhold i Finnmark. Hvorfor skulle jeg ha misforstått gangen når det allerede er forklart flere ganger i tråden?

EinarSalbu

EinarSalbu
29.10.20 14:38
Benkeslitern: Så på under 24 timer nå så har du gått fra standpunktet om at vi ved stortingsvalg stemmer på partier til standpunktet om at vi stemmer på personer ?

Det har blitt slik at når de fleste av oss stemmer så gjør vi det ut fra parti, men som Ljot skrev,,,han stemte på person og det vet jeg flere som gjør. 

Jeg stemmer ikke på person, og politiske partier har faktisk ingen formell plass i vår konstitusjon....eller hva nå det heter på fint..

Columbus_3

Columbus_3
29.10.20 15:58
Idyllwild: Hvor i alle dager har jeg sagt at det ikke er partiet som bestemmer? Jeg skrev at det er opplagt at det er viktigere for partier at en bestemt person sitter på tinget enn at folk i f.eks. Finnmark blir representert av en person som kjenner til folk og forhold i Finnmark. Hvorfor skulle jeg ha misforstått gangen når det allerede er forklart flere ganger i tråden?

For å ta ditt eksempel:
Ingen partier har så langt jeg vet regler som gjør at en bestemt person bosatt utenfor fylket kan stille på en liste for Finnmark dersom ikke partiets medlemmer ønsker det. Og med partiets medlemmer menes her representanter til fylkespartiets nominasjonsmøte som er valgt i partiets lokallag.

Dersom du mener dette er feil er jeg nysgjerrig på hvilke partier du mener tillater dette.

Ljot

Ljot
29.10.20 16:05
Benkeslitern: Man stemmer på partier og ikke personer ved stortingsvalg. Som velger har man null innflytelse på hvem som kommer inn annet enn at den som står øverst kommer først inn, deretter neste på lista osv.

Nåvel. Sist stortingsvalg stemte jeg på FrP. I Hordaland. Det var helt uproblematisk på grunn av de personene som stod på den lista. Hadde jeg vært bosatt i Oslo ville jeg ikke tatt i FrP sin liste, selv med en meget lang ildtang og fulle røykdykkergevanter. 

ehall

ehall
29.10.20 21:08

Dessverre har vi i Norge partivalg og ikke personvalg, som betyr at politikerne kan gjøre hva de vil. Som sette seg på lister hvorsomhelst, som MDG har gjort til gangs. 

Benkeslitern

Benkeslitern
29.10.20 21:51
Ljot: Hordaland

Hvorfor har det noe å si for deg hvem som står på listene.

FrP-representantene Helge Andre Njåstad og Silje Hjemdal fra Hordaland har vel stemt akkurat likt i samtlige avstemninger i Stortinget som Oslo-representantene Siv Jensen (og hennes vararepresentant) og Christian Tybring-Gjedde.   Så hvem som faktisk er inne på Stortinget fra de forskjellige partiene betyr ingenting. Det er politikken til partiet man stemmer på som burde være det eneste som betyr noe når man velger parti.

EinarSalbu

EinarSalbu
30.10.20 08:43
Benkeslitern: FrP-representantene Helge Andre Njåstad og Silje Hjemdal fra Hordaland har vel stemt akkurat likt i samtlige avstemninger i Stortinget som Oslo-representantene Siv Jensen (og hennes vararepresentant) og Christian Tybring-Gjedde.   Så hvem som faktisk er inne på Stortinget fra de forskjellige partiene betyr ingenting. Det er politikken til partiet man stemmer på som burde være det eneste som betyr noe når man velger parti.

Den siste setningen er jeg helt enig i. Slik tenker jeg også.

Men dette handler om å hente velgere, ikke nødvendigvis hva representanten kommer til å stemme på Stortingen om hen får plass.

Det er ingen tvil om at Carl I. Hagen i sine glansdager, og dem var det mange av, var en velgermagnet for FrP. Folk sa også gjerne at de skulle stemme på Hagen, ikke FrP. Han snakket så klart å tydelig og lett å forstå, var et omkved man hørte ofte.

Det dukker opp slike karismatiske eller spesielt kunnskapsrike mennesker som folk flest legger merke til og tar sitt valg ut fra. For Hagen sin del var det nok mer karisma enn kunnskaper, for Torstein Dale i Bergen var det nok mer kunnskaper enn karisma. Listhaug har også sine tilhengere.

Det finnes ikke mange slike politikere, men de dukker opp rett som det er. Anders Lange var nok også en slik karismatiker, og sikkert også Einar Gerhardsen selv om jeg personlig ikke har minner om det. Vedum og Bøhler har åpenbar også opparbeidet seg en posisjon som folk liker.

På den annen side har man politikere mange ikke vil stemme på, fordi de er mislikt, uavhengig av politisk parti. Bare tenk på de tidligere AP- velgerne i Oslo som følger etter Bøhler til senterpartiet.....i OSLO!

Det er også en god del andre tidligere AP- velgere som vil stemme noe annet nettopp pga Støre....og noen stemmer bort Venstre pga Trine Skei Grande. 

Man kan snu og vende på dette så mye en vil, men personene har noe å si, ikke minst i valgkamper.

Personlig er jeg ikke så opptatt av f.eks. Støre. Det er partiets politikk som betyr noe for meg.

Så vil noen si at jeg er opptatt av person når det gjelder Siv Jensen, Sylvi Listhaug og tidligere om årene Carl. I. Hagen, og det er helt korrekt. Det er fordi jeg misliker sterkt den måten de fremfører sin poltikk på, ofte som privatpraktiserende av den, eller fordi de blir nesten som Trump. Løgnaktige og kyniske, to karaktertrekk jeg misliker sterkt.

(Innlegget ble redigert 30.10.20 08:52)

Ljot

Ljot
30.10.20 09:11
Benkeslitern: Hvorfor har det noe å si for deg hvem som står på listene.  FrP-representantene Helge Andre Njåstad og Silje Hjemdal fra Hordaland har vel stemt akkurat likt i samtlige avstemninger i Stortinget som Oslo-representantene Siv Jensen (og hennes vararepresentant) og Christian Tybring-Gjedde.   Så hvem som faktisk er inne på Stortinget fra de forskjellige partiene betyr ingenting. Det er politikken til partiet man stemmer på som burde være det eneste som betyr noe når man velger parti.

Politikk påvirkes av personer og konstellasjoner av personer. Hvis vi tar FrP som eksempel er det for eksempel et tydelig skille mellom en liberal fraksjon og de mer nasjonalkonservative kreftene. Da har det en betydning hvem man stemmer på - eller hvem man ikke stemmer på.

Frilynte borgerlige politikere med interesse for industri og næringsutvikling som også kan ta ordet individ i sin munn uten å rammes av akutt reguleringsfeber er hva jeg vil ha. Motsatt kan man si at angstbiterske gnagere som kjemper for å skape patriotiske fyrtårn ikke helt behager Grevlingens hjerte.

Så kan man selvsagt si - jammen, de stemmer jo likt på Stortinget, både de du liker og de du ikke liker. Ja, de stemmer ut fra enten partiprogrammet eller ut fra andre avtaler med samarbeidspartnere. Men både partiprogram og hva som vektlegges i avtaler med samarbeidspartnere vil styres av det interne styrkeforholdet. Og det kan man påvirke.

Derfor tenker jeg ikke bare på partiprogrammer, men også på personer/fløyer internt i partiene når jeg velger hvem jeg skal stemme på.

kval

kval
30.10.20 11:22
neondian: Det står i §57 i Grunnlova og kan ikkje endrast i ei handevending.

Første praktiske mulighet er i 2026 og gjeldende fra 2029. 

(Innlegget ble redigert 30.10.20 11:23)

Benkeslitern

Benkeslitern
30.10.20 11:34
EinarSalbu: Løgnaktige

Det er ganske fasinerende hvordan man oppfatter mennesker ut fra sine forutinntatte meninger.  

Jeg innrømmer at jeg tilhører den blå leiren, så selvfølgelig er mitt syn på personer forutinntatt ut fra det, men jeg sliter virkelig med å akseptere at du kaller disse tre FrP-politikerne løgnaktige, og da spesielt Carl I Hagen.  Mere ærlig politiker enn han er det etter min mening vanskelig å finne.  Men at du misliker det han og de to andre sier, samt synes de er kyniske, det har jeg ingen problemer med å akseptere.

Etter min mening er den mest kyniske og løgnaktige politikeren i dag Trygve Slagsvold Vedum.  Han prater på inn og utpust om høye drivstoffavgifter og sentralisering og om hvordan de skal reversere mange reformer, men han vet selv at dette bare er stemmesankende tomprat.  Senterpartiet har lagt inn økte drivstoffavgifter i sitt alternative budsjett og de har stemt for dette samt samtlige bompengeprosjekter som har vært oppe til avstemning i Stortinget.

Og selv med rekordoppslutning og regjeringsmakt etter neste valg vil ingen av de store reformene bli reservert.   Det eneste de kan få til er å gjenåpne noen få lensmannskontor bare for sånn nogenlunde ha noe å vise til. Men hovedtrekkene i politireformen vil bestå og sannsynligvis vil ikke en eneste kommunesammenslåing reverseres. 

Og jeg skal personlig avslutte min VGD-konto hvis et eneste av de sammenslåtte fylkene igjen splittes.  Det utrolige her er at faktisk mange mennesker i dette landet tror på han når han gang på gang gnåler om dette. Og innerst inne tror jeg ikke engang han tror at han vil få til denne reverseringen.

Columbus_3

Columbus_3
30.10.20 11:38
Benkeslitern: Etter min mening er den mest kyniske og løgnaktige politikeren i dag Trygve Slagsvold Vedum.  Han prater på inn og utpust om høye drivstoffavgifter og sentralisering og om hvordan de skal reversere mange reformer, men han vet selv at dette bare er stemmesankende tomprat.

Jeg hørte ham på politisk kvarter i morges i "duell" med Støre.
Det er virkelig tragisk å høre ham.

EinarSalbu

EinarSalbu
03.11.20 14:49

Nå ser det ut som om dette løser seg selv i dette tilfellet https://www.nrk.no/nyheter/oslo-frp-vraker-carl-i.-hagen-1.15228082, men jeg synes dette er en sak Stortinget bør diskutere.

KongBob

KongBob
03.11.20 14:58
InnocentBystander: tortingsvalget er jo rikspolitisk. I så måte er det jo passande at det er rikspolitiske saker som er i fokus. Lokale saker blir det fkusert på i  fylkestings og kommunsstyrevalg.

Både og...   Det er mange rikspolitiske saker som angår fylker og kommuner...  F.eks dobbeltspor gjennom Østfold, og hvor skal traseen gå... Man forventer at representantene på Østfoldbenken jobber for saker som er viktige for Østfold...

Benkeslitern

Benkeslitern
03.11.20 15:34
KongBob: Østfoldbenken

Selvfølgelig vil de fleste representerer argumentere innad i partiet på vegne av lokale interesser, men de blir tvunget til å stemme som resten av partiets representanter når partiet har bestemt seg for et standpunkt i saken.

perchri

perchri
05.11.20 08:47
Ljot: Godt poeng av trådstarter. Det virker besynderlig at en person kan stille til valg på lister fra mer enn ett valgdistrikt.

Godt eksempel på politiks sløvhet. Slikt burde vært rensket opp for leeeenge siden. Man sover og går i transe?

Arrcab

Arrcab
05.11.20 10:17
EinarSalbu: Det burde faktisk vært forbudt å kunne stille på to lister i samme valg. Man bør kun stille til valg i det fylket man bor i.

Det bør ikke være anledning til å stille til stortingsvalg i mer enn ett fylke, men om representanten må bo der, eller kan ha en tilhørighet, det er jeg mer usikker på.
Det stemmes på partier, men det er ikke uten betydning hvem som fronter listene, og kjente fjes bør ikke bare være reklameskilt for partiet, uten forpliktelser.

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.11.20 10:22
Arrcab: Det bør ikke være anledning til å stille til stortingsvalg i mer enn ett fylke, men om representanten må bo der, eller kan ha en tilhørighet, det er jeg mer usikker på.

Jeg mener at de absolutt bør ha bostedsadresse der. Blir feil om det skal sitte en trønder i Steinkjer og representere Viken eller en drammenser i Drammen og representere Nordland.

Arrcab

Arrcab
05.11.20 11:04
DenSisteBohem: Jeg mener at de absolutt bør ha bostedsadresse der. Blir feil om det skal sitte en trønder i Steinkjer og representere Viken eller en drammenser i Drammen og representere Nordland.

Det kan jo være folk på Storting eller i andre jobber, som må bo et annet sted enn der de kommer ifra, og hvem er trønder eller nordlending, for ikke å snakke om Oslotilhørighet.
Det blir komplisert, med mange unntak.

Benkeslitern

Benkeslitern
05.11.20 14:47
Arrcab: forpliktelser

Det er vel få ting som er mer forpliktende enn det å stå på liste til Stortingsvalget.  Blir man valgt inn er det så og si umulig å vri seg unna det å faktisk måtte sitte 4 år på Stortinget.   Men selvfølgelig kan man ikke sitte på to seter samtidig, så hvis man skulle stå på to lister og bli innvalgt på begge, så må nødvendigvis nestemann på en av listene trå til...

Benkeslitern

Benkeslitern
05.11.20 14:51
DenSisteBohem: bostedsadresse

Det kryr vel av stortingsrepresentanter her i landet som opprinnelig er fra og er innvalgt fra forskjellige fylker rundt om i landet, som har tatt med familien og flyttet til Oslo.  Skal du nekte disse å stille på liste for sitt opprinnelige hjemfylke ?

DenSisteBohem

DenSisteBohem
05.11.20 16:02
Benkeslitern: Det kryr vel av stortingsrepresentanter her i landet som opprinnelig er fra og er innvalgt fra forskjellige fylker rundt om i landet, som har tatt med familien og flyttet til Oslo. Skal du nekte disse å stille på liste for sitt opprinnelige hjemfylke ?

Jeg mener det ja.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg