Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skatt folk flest

NYTT TEMA
fargerik

fargerik
28.10.20 11:45

Jeg leste i avisa i går at skatten regjeringen skjerper for bussjåfører fra nyttår vil spise opp det de fikk streiket seg til av lønnsøkning.

Jommen sa de skattelettelser?

Er det noen i andre bransjer som også vil få skatteskjerpelse i form av "fordelsbeskatting" fra nyttår?

Link

Det var bra de fikk litt ut av streiken, da, ellers ville det jo blitt ren senking av kjøpekraft.

engafever

engafever
28.10.20 12:18
fargerik: Jeg leste i avisa i går at skatten regjeringen skjerper for bussjåfører fra nyttår vil spise opp det de fikk streiket seg til av lønnsøkning. Jommen sa de skattelettelser? Er det noen i andre bransjer som også vil få skatteskjerpelse i form av "fordelsbeskatting" fra nyttår? Link Det var bra de fikk litt ut av streiken, da, ellers ville det jo blitt ren senking av kjøpekraft.

Fordeler er forbeholdt de som har mer enn nok vil jeg tro, for det blir det sånne kjekke dynamiske effekter ut av.  

Benkeslitern

Benkeslitern
28.10.20 13:37
fargerik: skatteskjerpelse

Sikkert surt for mennesker som alltid har hatt et frynsegode og så miste det , for det er det det er, tap av frynsegode, ikke skatteskjerpelse som du kaller det.

Det er jo frivillig å motta dette, så bare å takke nei hvis man ikke mener det er verdt det.  Det har jo vært vanlig i både buss, tog og flyselskaper at de ansatte , og i noen tilfeller familien, har hatt et slags frikort med selskapets reiser.

Men i manges tilfeller overstiger jo verdien av det frikortet langt den bruken de faktisk har for det, så da sier man bare fra seg dette og kjøper reisen på normal måte den eller de gangene man bruker det selskapet man jobber i.

Det er vel en nedre grense for hva man kan få gratis fra arbeidsgiver før det blir betraktet som inntekt og det skal og må det være.

Eller synes du det hadde vært greit om de ansatte i matkjedene fikk tilbud om å gå ned 5 tusen i lønn i måneden og heller få gratis mat for 5 tusen i måneden?

Eller om ansatte i eiendomsselskaper fikk tilbud om å gå ned 10 tusen i måneden og heller få bo gratis i en av selskapets leiligheter?

Både ansatte og arbeidsgivere ville ha tjent på dette, men stat og kommune ville tape på dette pga lavere skatteinngang.

fargerik

fargerik
28.10.20 14:22
Benkeslitern: Sikkert surt for mennesker som alltid har hatt et frynsegode og så miste det , for det er det det er, tap av frynsegode, ikke skatteskjerpelse som du kaller det. Det er jo frivillig å motta dette, så bare å takke nei hvis man ikke mener det er verdt det. Det har jo vært vanlig i både buss, tog og flyselskaper at de ansatte , og i noen tilfeller familien, har hatt et slags frikort med selskapets reiser. Men i manges tilfeller overstiger jo verdien av det frikortet langt den bruken de faktisk har for det, så da sier man bare fra seg dette og kjøper reisen på normal måte den eller de gangene man bruker det selskapet man jobber i. Det er vel en nedre grense for hva man kan få gratis fra arbeidsgiver før det blir betraktet som inntekt og det skal og må det være. Eller synes du det hadde vært greit om de ansatte i matkjedene fikk tilbud om å gå ned 5 tusen i lønn i måneden og heller få gratis mat for 5 tusen i måneden? Eller om ansatte i eiendomsselskaper fikk tilbud om å gå ned 10 tusen i måneden og heller få bo gratis i en av selskapets leiligheter? Både ansatte og arbeidsgivere ville ha tjent på dette, men stat og kommune ville tape på dette pga lavere skatteinngang.

Det kan nok analyseres i det vide og brede, men kokes det ned til virkeligheten innfører altså regjeringen fordelsbeskatning.

I min virkelighet er dette det samme som å øke skattetrykket.

For bussjåførenes del regner jeg med at det stort sett er snakk om at de går på bussen og sitter på til den sjåføren som kjører buss skal gå av vakt, og at de på samme måte blir med bussen hjem når de blir avløst.

(Innlegget ble redigert 28.10.20 14:26)

oknext

oknext
28.10.20 16:59
fargerik: Jeg leste i avisa i går at skatten regjeringen skjerper for bussjåfører fra nyttår vil spise opp det de fikk streiket seg til av lønnsøkning.

Nå vil jo folket ha det slik. Partier som mener at alle fordeler skal beskattes er jo de største partiene. Hvis en maler , maler sitt eget hus, skal det også beskattes.

Jeg er enig i at denne beskatningen er feil for sjåførene sin del, men hvis alle andre fordeler skal beskattes så er det veldig vanskelig å finne gode argumenter for hvorfor akkurat de skal slippe unna.

En som eier ett firma og kjøper firmabil betaler mye mer for denne bilen enn andre gjør. Først skal bilen betales gjennom firmaet. Så må Eieren også betale for fordelen av bruk av bilen privat i tillegg. 

Kjøper man derimot bilen privat så kan man "trekke" ut penger fra firmaet igjennom kjøregodtgørelse og betale ned hele bilen omtrent på den måten. (uten at det blir beskattet  hvis man holder seg til den skattefrie satsen) 

Det er noen skjevheter i hele fordelsbeskatningen som burde vært tenkt igjennom på nytt mener nå jeg (som den over)

Torotto

Torotto
28.10.20 18:59
fargerik: Det var bra de fikk litt ut av streiken, da, ellers ville det jo blitt ren senking av kjøpekraft.

Da må de jo få dette kompensert i lokale avtaler. Kjøpe månedskort som vanlig.   Lønn økes tilsvarende. 

Så er det på tide å gå gjennom alle frynsegoder til politikere og fordelsbeskatning dem for rubbel og bit.   

(Innlegget ble redigert 28.10.20 19:01)

Makro1

Makro1
28.10.20 22:42
fargerik: Jeg leste i avisa i går at skatten regjeringen skjerper for bussjåfører fra nyttår vil spise opp det de fikk streiket seg til av lønnsøkning. Jommen sa de skattelettelser? Er det noen i andre bransjer som også vil få skatteskjerpelse i form av "fordelsbeskatting" fra nyttår? Link Det var bra de fikk litt ut av streiken, da, ellers ville det jo blitt ren senking av kjøpekraft.

Ja, skatter og avgifter er ALT for høye i Norge!

Trikkeren

Trikkeren
28.10.20 23:56
oknext: Hvis en maler , maler sitt eget hus, skal det også beskattes.

Nei.

Men om en håndverker tar fri fra jobb (en eller annen permisjon uten lønn), skal det beregnes skattepliktig inntekt for denne perioden.

Benkeslitern

Benkeslitern
29.10.20 07:41
fargerik: bussjåførenes

Det er nok snakk om mer enn det å sitte på bussen til og fra jobb. De får jo frikort enten til seg eller hele familien og dermed ubegrenset gratis bruk av selskapets bussreiser. 

Dette er jo helt klart en slags ytelse som er basert på deres arbeidsinnsats og bør derfor beskattes som lønn.  Skulle de ikke ønske dette frikortet, men heller få økt lønnen så er det helt greit, men det er da en forhandlingssak mellom arbeidsgiver og ansatte.

fargerik

fargerik
29.10.20 08:00
Benkeslitern: Det er nok snakk om mer enn det å sitte på bussen til og fra jobb. De får jo frikort enten til seg eller hele familien og dermed ubegrenset gratis bruk av selskapets bussreiser.

OK. Det visste jeg ikke. Får de frikort for hele familien, forstår jeg at det er riktig å fordelsbeskatte det. Månedskortene for en familie med to voksne og tre ungdommer koster minst 2500 kroner her jeg bor. Pr. måned.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 08:05)

farout05

farout05
29.10.20 09:22

Det var for to år siden regjeringen, med Siv som finansminister, som foreslo å øke beskatningen på denne måten.

Nå som partiet mot skatter og avgifter er ute av regjering, forventer man at partiet benytter anledningen til å foreslå at denne beskatningen frafalles?

Torotto

Torotto
29.10.20 09:26
Makro1: Ja, skatter og avgifter er ALT for høye i Norge!

Spørsmålet må jo være hva man får igjen og hvor utjevnende det er.

Så din påstand blir jo hengende i løse lufta. 

fargerik

fargerik
29.10.20 09:32
Torotto: Spørsmålet må jo være hva man får igjen og hvor utjevnende det er. Så din påstand blir jo hengende i løse lufta.

Samlet skatte- og avgiftstrykk i Norge er ikke spesielt høyt sammenlignet med resten av Europa. Vi har dreid det fra direkte beskatting på inntekt til skatt på forbruk. Moms, avgifter og slikt er økt, og inntektsskatt er senket.

Yazzy

Yazzy
29.10.20 09:40
fargerik: Vi har dreid det fra direkte beskatting på inntekt til skatt på forbruk. Moms, avgifter og slikt er økt, og inntektsskatt er senket.

Det synes som det mest akseptable for de fleste,  når en lester om skatte lettelser etc., så blir vi ikke direkte berør, men indirekte ved at bl.a arbeidsplasser opprettholdes etc., og vi har sjansen å tjene en slant

Torotto

Torotto
29.10.20 10:09
fargerik: Samlet skatte- og avgiftstrykk i Norge er ikke spesielt høyt sammenlignet med resten av Europa. Vi har dreid det fra direkte beskatting på inntekt til skatt på forbruk. Moms, avgifter og slikt er økt, og inntektsskatt er senket.

Nei!  Det er viktig at folk skjønner betydningen av å holde igang en god velferdsstat.  Ikke minst nå i disse tider. 

FrP er jo nå tydeligvis på en annen planet, når de vil møte store utfordringer for velferdstaten, med skatten og avgiftslette.  

Tenker jeg utover det å øke forbruket av helseskadelige varer, ved avgiftslette og flere problem i andre enden. 

Corvus

Corvus
29.10.20 10:11
Benkeslitern: Både ansatte og arbeidsgivere ville ha tjent på dette, men stat og kommune ville tape på dette pga lavere skatteinngang.

Nettopp. Så dermed blir det en skatteskjerpelse.

Slik ser man mange steder i samfunnet, i byggebransjen er det nå innført et tak på hvor mye man som ansatt kan handle til seg selv før man må skatte.

Arrcab

Arrcab
29.10.20 10:14
fargerik: Det visste jeg ikke. Får de frikort for hele familien, forstår jeg at det er riktig å fordelsbeskatte det. Månedskortene for en familie med to voksne og tre ungdommer koster minst 2500 kroner her jeg bor. Pr. måned.

Slik var det også i NSB før omorganiseringene, og en av grunnene til all motstanden, da noen av frynsegodene forsvant.
Egen familie, barn og barnebarn fikk fordeler, som gratis reise, billige lån og tilbud. Jeg antar at pensjonistene fortsatt har beholdt noen av frynsegodene.

farout05

farout05
29.10.20 10:24
fargerik: Vi har dreid det fra direkte beskatting på inntekt til skatt på forbruk. Moms, avgifter og slikt er økt, og inntektsskatt er senket.

Ei slik dreining fører til høyere beskatning for lavinntekter og andre i den kategorien, helt i tråd med regjeringens ønske om å treffe disse gruppene med beskatning.

Arrcab

Arrcab
29.10.20 10:39
farout05: Ei slik dreining fører til høyere beskatning for lavinntekter og andre i den kategorien, helt i tråd med regjeringens ønske om å treffe disse gruppene med beskatning.

Det er bred enighet på Stortinget om å beskatte forbruk høyere, spesielt er klimafolket sterke pådrivere for en slik politikk.
Ulempen er sjølsagt at dette går mest utover de med minst inntekt, mens folk med god råd, kan fortsette som før.  

farout05

farout05
29.10.20 10:55
Arrcab: Ulempen er sjølsagt at dette går mest utover de med minst inntekt, mens folk med god råd, kan fortsette som før.

Det stemmer, og det burde ikke være vanskelig å etablere et fradrag på skatteseddelen for lavinntektene, hvis man var interessert i en kompensasjon til denne gruppen.

Benkeslitern

Benkeslitern
29.10.20 10:57
Corvus: skatteskjerpelse

Du kan godt kalle det en skatteskjerpelse, men det er en uting at goder mottatt pga ens arbeidsforhold unndras beskatning. Derfor er det fornuftig at det er en lav maksgrense på slike ytelser før de eventuelt beskattes.   Da blir det mer likhet for alle, både arbeidstakere og arbeidsgivere.

Hvis dette medfører at arbeidstakere som har hatt slike goder enten mister de eller nå fremover beskattes for de, så er dette en sak i lønnsoppgjøret.  Dette fordi det har vært en del av total lønnspakke og derfor bør de kompenseres fra arbeidsgiver for det du kalker skatteskjerpelse.

Arrcab

Arrcab
29.10.20 11:00
Corvus: Så dermed blir det en skatteskjerpelse.

Dette blir nok å betrakte som en skatteskjerpelse, og frynsegoder over et fornuftig beløp kan være greit, men er sjølsagt et bidrag til ansattes skattepliktige lønn.
Ingen snakker om slike ekstrainntekter og andre rettigheter, under lønnsforhandlinger. Da er det grunnlønn til en nyansatt som gjelder, selv om det egentlige lønnsgrunnlag, er summen av alle inntekter og tillegg du får, for å kunne gjøre jobben. Frynsegoder kommer i tillegg.

Benkeslitern

Benkeslitern
29.10.20 11:03
Arrcab: utover

Det er vel ikke hele sannheten at høyere beskatning på forbruk går mest utover de lavtlønnede.    Folk med høy inntekt og formue forbruker jo normalt mer eller ihvertfall dyrere varer enn folk med lavere inntekt, så i kroner og øre vil høytlønnede måtte betale mer.

Torotto

Torotto
29.10.20 11:09
farout05: Det stemmer, og det burde ikke være vanskelig å etablere et fradrag på skatteseddelen for lavinntektene, hvis man var interessert i en kompensasjon til denne gruppen.

Ett annet element er jo at høyinntektsgrupper faktisk kan benytte seg av ulike tilskuddsordninger, som lavtlønnede ikke har råd til å benytte seg av.  Et merkelig moment er jo at denne regjeringen som sier de støtter næringslivet, fjerner en slik ordning som har medført at bedriften har gitt fordeler til ansatte; som derved blir mer lojale og stabil arbeidskraft.  Nå må disse gruppene kreve kompensasjon og på denne måten svekke bedriftens inntjening. Men det åpnér jo veien for ennå flere sjåfører fra Øst Europa og Gud vet hvorfra ellers. 

Arrcab

Arrcab
29.10.20 11:23
Benkeslitern: Det er vel ikke hele sannheten at høyere beskatning på forbruk går mest utover de lavtlønnede.    Folk med høy inntekt og formue forbruker jo normalt mer eller ihvertfall dyrere varer enn folk med lavere inntekt, så i kroner og øre vil høytlønnede måtte betale mer.

Det varierer sjølsagt voldsomt, og feil blir det for mange uansett.
Generelt kan det umulig være tvil om, at folk med god inntekt, kan prioritere friere med sitt forbruk, enn de med lav lønn, der det meste er bundet opp i faste utgifter.

Corvus

Corvus
29.10.20 11:57
Benkeslitern: Det er vel ikke hele sannheten at høyere beskatning på forbruk går mest utover de lavtlønnede. Folk med høy inntekt og formue forbruker jo normalt mer eller ihvertfall dyrere varer enn folk med lavere inntekt, så i kroner og øre vil høytlønnede måtte betale mer.

Men i prosent, som er det viktige, så betaler de høytlønte mye mindre.

Rainmaker

Rainmaker
29.10.20 14:06
Makro1: Ja, skatter og avgifter er ALT for høye i Norge!

Er det egentlig det? Eller er vi heller helt på det jevne.

I 2016 lå vi 2 prosentpoeng over OECD-snittet. Vi var på samme nivå som Hellas, Slovenia, Nederland og Tyskland, og under land Frankrike Belgia, Italia og samtlige nordiske land bortsett fra Island.

Vi hadde da et samlet skatte og avgiftstrykk på 38%. Så jeg ser ikke du har hold i påstanden din, med mindre det samtidig betyr at vi har gått betydelig opp i skattetrykk siden 2016.

I perioden 2011-2016 var det faktisk bare Irland som hadde en større reduksjon av skattenivået. Vi hadde i 2011 et skattetrykk på 42%

Kilde: 

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353

fargerik

fargerik
29.10.20 14:28
Rainmaker: I 2016 lå vi 2 prosentpoeng over OECD-snittet. Vi var på samme nivå som Hellas, Slovenia, Nederland og Tyskland, og under land Frankrike Belgia, Italia og samtlige nordiske land bortsett fra Island. Vi hadde da et samlet skatte og avgiftstrykk på 38%. Så jeg ser ikke du har hold i påstanden din, med mindre det samtidig betyr at vi har gått betydelig opp i skattetrykk siden 2016. I perioden 2011-2016 var det faktisk bare Irland som hadde en større reduksjon av skattenivået. Vi hadde i 2011 et skattetrykk på 42%

Ja. Det er jo det samlede skatte- og avgiftstrykket som er interessant.

De rødgrønne holdt jo som kjent samlet skatte- og avgiftsnivå uendret i to stortingsperioder.

Jeg spør nå på grunn av at jeg ikke vet :

Er samlet skatte- og avgiftstrykk blitt lavere i løpet av de siste syv år med borgerlig regjering?

Rainmaker

Rainmaker
29.10.20 14:38
fargerik: Er samlet skatte- og avgiftstrykk blitt lavere i løpet av de siste syv år med borgerlig regjering?

Det vet jeg rett og slett ikke (og gidder ikke google nå :-P)

Men jeg tviler på at all reduksjon i trykket fra 2011-2016 kom i perioden 2011-2013.

farout05

farout05
29.10.20 14:41
Torotto: Ett annet element er jo at høyinntektsgrupper faktisk kan benytte seg av ulike tilskuddsordninger, som lavtlønnede ikke har råd til å benytte seg av.

Ja, som f.eks kjøp av ny Tesla, hvor frafall av avgifter har den samme effekten som et tilskudd.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 14:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg