Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boken "Ulovlig Medisin" skrevet av Norsk lege!

NYTT TEMA
hennings

hennings
29.10.20 14:22

Nå har en Norsk lege, Andreas Wahl skrevet en seriøs bok om hvordan  kan brukes som medisin. Jeg syntes dette bare er utrolig bra, og viktig informasjon å få ut rundt et tabubelagt tema i samfunnet vårt.

I boken Ulovlig Medisin tar lege Andreas Wahl oss med på en fascinerende reise i de illegale stoffenes historie, men også inn i terapirom og bak dørene på lukkede institusjoner. På en faglig sterk og lettfattelig måte klarer han å nyansere narkotikabegrepet og formidle den nyeste forskningen på bruken av ulike rusmidler som medisin på engasjerende vis. Slik åpner han øynene våre for noe som har vært tabubelagt og mørkt i århundrer.

Hva om det fantes hjelp for tungt deprimerte personer? Et legemiddel som kunne få krigsveteraner til å se lyset? Et stoff som kunne lindre kroniske smerter? Noe for å redusere angst hos kreftsyke pasienter?

Disse medisinene finnes. De heter LSD, MDMA, cannabis og psilocybin. Samtaleterapeuter verden over har funnet nytteverdi i disse stoffene for lengst.

Er det på tide at vi får rusmidler på resept?" Jeg sier bare YES!

For de som ønsker å høre en podcast om boken, sjekk det ut her. Der snakker Andreas om hvorfor han valgte å skrive boken, og de forskjellige rusmidlene han har fokusert på. 

Hva tenker dere om boken? og temaet? 

(Innlegget ble redigert 29.10.20 14:23)

fargerik

fargerik
29.10.20 15:25
hennings: Hva tenker dere om boken? og temaet?

Jeg snappet opp en debatt i radioen i morges, og den var ganske interessant. Om temaet? Jeg ser ikke bort i fra at ting som f. eks. LSD og MDMA kan ha sine bruksområder og etterhvert bli godkjent som et legemiddel.

Skal høre podcasten. Det er et interessant tema.

Grunnen til at det er så FY!!! tror jeg personlig er at politikere med strikte holdninger har blokkert tema så grundig og så lenge.

(Innlegget ble redigert 29.10.20 15:28)

hennings

hennings
30.10.20 08:33

Enig med deg fargerik, her er det mye tabu og meninger som henger igjen i gammel utdatert fakta og informasjon..

Også er det jo alltid vanskelig for politikere å bytte meninger når de alltid har trodd på noe..

gugler

gugler
30.10.20 08:46
hennings: Er det på tide at vi får rusmidler på resept?" Jeg sier bare YES!

Jeg sier bre  NO ?

Disse "medisinene" er allerede på resept og de er skremmende sterke og skaper avhengighet.

Mange smertestillende preparater og "medisiner" benyttet i psykiatrien er medikamenter med opium som grunnbase. De sterkeste som kan fås på resept i UK er sterkere en heroin.

Å ty til morfin behandling er noe man benytter som et aller siste forøk.

hennings

hennings
30.10.20 14:09

Jeg tror du misforstår hele boken, og podcasten. Kanskje du bør lese hva den handler om gugler? :) 

perchri

perchri
02.11.20 08:45
hennings: Enig med deg fargerik, her er det mye tabu og meninger som henger igjen i gammel utdatert fakta og informasjon.. Også er det jo alltid vanskelig for politikere å bytte meninger når de alltid har trodd på noe..

det kommer til å bli frigitt.....man må bare bruke tid...og vi er spesialister i å bruke tid...lang tid. Canabiskaker som en kan få kjøpt i Holland, har meget gode effelter på mange smerterelaterte sykdommer. Noen eldre ektepar i Nordnorge, var på TV for noen år siden, dro hver sommer til Holland og kjøpte med seg canabis. Kona var ødelagt av leddgikt over de siste 30 åra , og med store smerter...dag etter dag. Hun har aldri hatt det så smertefritt som etter tipset om canabis. Som hunsa, i interviuet (Skygget), blir jeg tatt så er jeg 82 år og blanke faen, for disse smertene lå på kanten til selvmord. Selv har jeg hatt leddgikt siden 1970 og prøvet det son er av smertestillende...og det holder ikke mål. Spurte min lege om medesinsk canabis....ånei du, det fikk han ikke myndighet til å skrive ut, uten en større undersøkelse vedr min leddgikt. Tenker jeg skal ta en biltur  når koronaen er over og bli der noen uker og prøve stoffet. Eller må jeg gå ned ved akerselva...og finne en selger?

Reglene er satt av politikere som sjøl ikke lider, så enkelt er det. Egoister. Foretrekker faktisk korte levetid dersom den kunne være smertefri.....tenk å leve uten smerter daglig...jeg og mange andre har nok glemt hvordan det var........

hennings

hennings
02.11.20 09:52

Enig i det du sier. Det er mange som lever med store smerter, daglig, og ikke klarer å finne noe som hjelper. Tenk at det noenganger kan være så enkelt som cannabis..

sl500

sl500
07.11.20 15:50
hennings: Enig i det du sier. Det er mange som lever med store smerter, daglig, og ikke klarer å finne noe som hjelper. Tenk at det noenganger kan være så enkelt som cannabis..

Fint du skriver noen ganger for cannabis er ingen mirakelkur for mange.
Har en bekjent som har prøvd å døyve giktsmerter med cannabis.
Han opplevde det som svært lite egnet medisin du rusen gjorde at han fikk kontakt med sykdommen slik at han følte hvordan den spiste opp leddene.
Ikke hjalp det noen på smertene heller.
Når det er skrevet skal jeg ikke avfeie at det hjelper for noen og da skal de selvfølgelig ha lov til å bruke cannabis produkter som de selv ønsker.

I USA puscher legemiddel produsenter opioid preparater som ett vidundermiddel på alt som er galt i verden.
Det har ikke godt så veldig bra da millioner av amerikanere knasker dette som drops og er blitt totalt avhengige.
De er fortapte og ute av stand til å jobbe.

(Innlegget ble redigert 07.11.20 16:02)

Justice 96

Justice 96
07.11.20 16:00
sl500: Han opplevde det som svært lite egnet medisin du rusen gjorde at han fikk kontakt med sykdommen slik at han følte hvordan den spiste opp leddene.
Ikke hjalp det noen på smertene heller.

Da hadde han nok feil type cannabis for sine plager, for det er mange som har hatt god effekt av cannabis mot gikt.  Det finnes utallige varianter av cannabis, så det første folk må gjøre, er å sørge for at de medisinerer seg med riktig strain i forhold til plagene de vil behandle.

Men klart, cannabis vil ikke funke for alle. Like lite som Paralgin Forte, Sobril, osv osv, funker for alle. 

(Innlegget ble redigert 07.11.20 16:08)

sl500

sl500
07.11.20 16:40
Justice 96: Da hadde han feil type cannabis for sine plager. Det finnes utallige varianter av cannabis, så det første folk må gjøre, er å sørge for at de medisinerer seg med riktig strain i forhold til plagene de vil behandle.

Det gjorde han sikkert da de lokale langrene bare selger videre det de for tak i der og da.
Allså hasj og julegrønt med høyt rus innhold.

Tror han har fått noen biologiske legemidler siden den gang så nå går han normalt og er på jobb.

perchri

perchri
08.11.20 08:52
fargerik: Grunnen til at det er så FY!!! tror jeg personlig er at politikere med strikte holdninger har blokkert tema så grundig og så lenge.

Det er nok tiden....det er fali det, som Ludvig i Flåklypa. Vi har hauger med Ludviger styrende rundt oss. Og prøve,  er også fali det.

Når man bruker reflekterende vest og hjelm ute på et jorde som politikere skal beskue. Det er fali,fali og atter fali. Pussig at vi ettekrigsgenerasjonen klarte å overlebe oppveksten.....da var det virkelig fali allt i hop, med ammunisjon, dynamittkasser prosjektiler skarpe som dagen , våpen osv,gjenglemt etter demontering av antiskyts osv..osv. Vi hadde foreldre som fortalte om allt dette , og hva vi skulle og ikke skulle. 

Synes boka var på tide, en fin gest til diskusjonene om medesiner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg