Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Frp vil øke alders-pensjonen

NYTT TEMA
JOlsen

JOlsen
23.11.20 18:48
InnocentBystander: For min del har eg ingen problemer med at den som er i aktivt arbeid får meire tillegg enn den som ikkje er i aktivt arbeid.

Da er vi bare uenig, og det er fair. Så du mener at alle pensjonister bør jobbe til de dauer? For de fortjener ingen økning i pensjon?

startelver

startelver
23.11.20 18:59
Rainmaker: Det er ikke mer enn knappe 11 mnd siden vi ansatt noen over 50 hos oss. I en stilling som ikke krever utdannelse eller spesialkompetanse.

Spennende!  Kanskje du kan fortelle meg hva slags yrke det er er?   

Eneste jeg vet om her hvor jeg bor er eldre busssjåfører der man har eksempler på noen som lykkes med å bytte yrke ved å ta CE-lappen og kjøre buss frem til pensjonsalder. 

Fortell meg gjerne hva slags jobb dere har til en over 50 uten utdanning. 

skattesjefen

skattesjefen
23.11.20 23:35

"Men det er ein reint teknisk måte å betala forskuddstrekk. Det endrar ikkje noe på den faktiske skatten som blir betalt."

Nettopp. Med tilstrekkelig formue og/eller kapitalinntekt kan den faktiske skatten som betales stemme meget bra med forskuddstrekket på 27 %. Det går ikke an å fristille minstepensjonen fra resten av skattemeldingen og påstå at en minstepensjonist ikke betaler skatt. Da kan du ikke mye om skatt.

Rainmaker

Rainmaker
24.11.20 08:38
startelver: Spennende!  Kanskje du kan fortelle meg hva slags yrke det er er?    Eneste jeg vet om her hvor jeg bor er eldre busssjåfører der man har eksempler på noen som lykkes med å bytte yrke ved å ta CE-lappen og kjøre buss frem til pensjonsalder.  Fortell meg gjerne hva slags jobb dere har til en over 50 uten utdanning.

Hos oss var det i det man tidligere kalte resepsjon. Nå er det mer et slags "førstelinjekontor".

Vi har også tidligere ansatt både 40-åringer og 50-åringer i f.eks juriststillinger, ingeniørstillinger og stillinger som ikke krever utdanning.

(Innlegget ble redigert 24.11.20 08:39)

InnocentBystander

InnocentBystander
24.11.20 09:38
JOlsen: Så du mener at alle pensjonister bør jobbe til de dauer? For de fortjener ingen økning i pensjon?

Du må slutta å tillegga andre meiningar gjennom retoriske triks.

InnocentBystander

InnocentBystander
24.11.20 09:42
skattesjefen: Nettopp. Med tilstrekkelig formue og/eller kapitalinntekt kan den faktiske skatten som betales stemme meget bra med forskuddstrekket på 27 %. Det går ikke an å fristille minstepensjonen fra resten av skattemeldingen og påstå at en minstepensjonist ikke betaler skatt. Da kan du ikke mye om skatt.

Dersom ein person med minstepensjon i folketrygda har andre intekter, så er vedkommande etter min definisjon ikkje minstepensjonist, og det er inntektene utover minstepensjonen som utløyser skatten.

Dersom vi skal diskutera levekårene for minstepensjonistar, så er det veldig lite nyttig å diskutera personar som tener mange hundre tusen utover minstepensjonen.

JOlsen

JOlsen
24.11.20 15:30
InnocentBystander: Du må slutta å tillegga andre meiningar gjennom retoriske triks.

Hva med at du antyder at jeg ikke har peiling? Hva kaller du det? 

InnocentBystander

InnocentBystander
24.11.20 15:56
JOlsen: Hva med at du antyder at jeg ikke har peiling? Hva kaller du det?

Det er vel meire ein observasjon enn å tillegga deg ei meining.

Når du hardnakka har tatt feil både om størrelsen på minstepensjon for einslige og om skatt på minstepensjon, så blir det veldig fristande å levera ein karakteristikk. 

skattesjefen

skattesjefen
24.11.20 16:58
InnocentBystander: Dersom ein person med minstepensjon i folketrygda har andre intekter, så er vedkommande etter min definisjon ikkje minstepensjonist, og det er inntektene utover minstepensjonen som utløyser skatten. Dersom vi skal diskutera levekårene for minstepensjonistar, så er det veldig lite nyttig å diskutera personar som tener mange hundre tusen utover minstepensjonen.

Det trenger ikke nødvendigvis være kapitalinntekter, men formuesskatt på bolig og fritidseiendom.

Diskusjonen gikk ikke på levekårene til pensjonisten men din påstand om at det var opplagt feil at minstepensjonisten kunne betale 27 % skatt. At du prøver å vri deg unna den bastante påstanden med din egen definisjon på minstepensjonist som en som heller ikke har formue, er bare pinlig.

JOlsen

JOlsen
24.11.20 20:26
InnocentBystander: Når du hardnakka har tatt feil både om størrelsen på minstepensjon for einslige og om skatt på minstepensjon, så blir det veldig fristande å levera ein karakteristikk.

Og du tror du har peiling? Du er høy på deg selv nå. Alle kan ikke vite alt, at folk rundt meg sier at de som minstepensjonist bare har 200000 i året, er da bare sprøyt. 

nostalgikern

nostalgikern
24.11.20 21:05
Rainmaker: Disse budsjettene er ikke annet en populistisk stemmefisking.

Forklar nærmere hva "populistisk stemmefisking" er da..  Er det noe partiet (FrP) kommer med for å bli populære hos velgerne, eller dreier det seg for politiske partier generelt å fremme de sakene de står for og har internt vedtatt "for lengst", uavhengig av dagens situasjon osv.?  Mener du at partiet kommer med budsjettforslag som de ikke selv er enig i, men som de fremmer i håp om at en del velgere har sansen for de om ikke annet, eller hur?

Forresten virker det som at desto flere forslag det partiet kommer med til fordel for pensjonistene, desto færre stemmer får de fra den aldersgruppen, desto mer partiet viser til problematikken med gjengkriminalitet  i Oslo og div. alvorlige problemer med disse miljøene, desto mer "fornærmet" på disse miljøenes vegne ser det ut til at Oslos velgere blir og stemmer ikke på FrP.  Oslofolk later til å trekke på skuldrene av disse økende problemene.  

Desto mer FrP (som nesten eneste parti) ønsker å senke avgiftene på  varer som folk i hundretusener hvert år valfarter til Sverige (i normale tider) for å handle billigere der, desto lavere oppslutning får partiet, ser det ut til.  Og mange andre relativt gode forslag som kunne blitt gunstig for den jevne mann og kvinne (bompengesaken f.eks.), det får ikke partiet for tida noen markant fremgang for sine holdninger til (snarere tvert imot, ser det ut til), så det er ikke rare "stemmefisking" de får ut av sin "populistiske" forslag (ref. sitatet over), later det til.   Forresten ja til evt. populisme fra alle politikere, det er som regel bra det...  Lytt til folket, hvis mulig.  (Ref. vindkraftproblematikken f.eks.).

InnocentBystander

InnocentBystander
24.11.20 21:43
JOlsen: Og du tror du har peiling?

Nei, men eg sjekkar informasjon i lett tilgjengelige kilder. Google, veit du...

NAV har informasjon om pensjon.

Skatteetaten har informasjon om skatt.

InnocentBystander

InnocentBystander
24.11.20 21:50
JOlsen: Alle kan ikke vite alt, at folk rundt meg sier at de som minstepensjonist bare har 200000 i året, er da bare sprøyt.

Problemet er jo at tilogmed når vi gav deg kildene til informasjonen, så nekta du.

Eg har for vane at når noen påstår at eg tar feil, så dobbeltsjekkar eg påstandane mine. Då har eg adskillig lavare risiko for å dumma meg ut. Det er heit greit å ta feil, men når ein blir gitt dokumentasjon på at ein tar feil, så er det kanskje på tide å gi seg?

Elles er det ikkje bare sprøyt om ein minstepensjonist seier at at minstepensjonen er 200 000, for fram til 1 mai i år, så var den 198 818 for einslige minstepensjonistar. I dagligtale vil mange avrunda til nermaste tusen eller titusen på årsinntekt.

startelver

startelver
24.11.20 23:00
Rainmaker: Hos oss var det i det man tidligere kalte resepsjon. Nå er det mer et slags "førstelinjekontor".

Disse jobbene kan umulig vokse på trær. Og jeg har fulgt med jobbmarkedet en stund. 

Tar gjerne imot tips. 

Rainmaker

Rainmaker
25.11.20 11:06
nostalgikern: Forklar nærmere hva "populistisk stemmefisking" er da..

Det er budsjetter som ikke er økonomisk gjennomførbare, det har kjennetegnet FrPs alternative budsjetter i lang tid.

Rainmaker

Rainmaker
25.11.20 11:06
nostalgikern: Forresten ja til evt. populisme fra alle politikere, det er som regel bra det...  Lytt til folket, hvis mulig.  (Ref. vindkraftproblematikken f.eks.).

Populisme er aldri bra. 

Populisme fordrer nemlig at man ikke ser på helhetsbildet.

Rainmaker

Rainmaker
25.11.20 11:08
startelver: Disse jobbene kan umulig vokse på trær. Og jeg har fulgt med jobbmarkedet en stund.

Det er pr. nå 146 stilliger innenfor "resepsjonist" på finn.no. Kun Nordland fylke og Svalbard står med 0 slike stillinger.

Og det er midt i en pandemi...

utenforallfarvei

utenforallfarvei
25.11.20 11:28
JOlsen: . Pensjonistforbundet med leder Jan Davidsen sier at pensjonister har tapt store beløp de seks siste årene. Her kommer nok underregulering inn. Den kjenner du til. Synes du  det er rettferdig?

Jan Davidsen har aldri gjort annet enn aa klage, hele livet har
han jobbet i fagforbund.etc.  og han blir feitere og latere for
hvert aar.
Han har aldri hatt en normal jobb og blitt svett paa kroppen, un
paa hvitsnippen.

Jeg har tidligere hatt ufoerepensjon noen aar etter at ryggen
ble knekt av en tankbil som ikke stoppet -   og naa alderspensjon
i ca. 5 aar.   Jeg kan baade lese og regne, har bl.a. jobbet som
bokholder/regnskapsfoerer.
De tallene du refererer som Davidsen forteller er minst 5 ganger
hoeyere enn virkeligheten.   Trolig har han brukt egen gullpensjon
som eksempel.   Vanlige ufoere/minste- og alderspensjoner er
smaa drypp jfr. med hans.

Vi har ikke takt kjoepekraft, men svaert mange og deriblant du
har tapt gangsynet og fatter ikke hvem som maa betale for de
stadig oekende pensjonene.  Det er de som kommer etter oss
og som selv vil faa mye lavere pensjoner.
Asosiale krek som aldri fara nok.  Den som laerer seg aa husholde
med pengene, slik vi laerte som vokste opp under/etter krigen,
vi vet at vi faar mer enn nok pensjon.|

Davidsens klaging og loegner er det heldigvis bare 24 % av alle
pensjonister som tror paa, og er medlemmer i Pensjonistforbundet.
Burde faatt nytt navn: VVHM.   Vi Vil ha Mer .
saa skal jeg starte et motparti: VSBV. ViSom Bruker Vettet.

JOlsen

JOlsen
25.11.20 15:28
InnocentBystander: NAV har informasjon om pensjon. Skatteetaten har informasjon om skatt.

De jeg kjenner som har 200000 i året, de lyver de da i følge deg? Du sier at ingen har så lite. Hva om du tar feil? Du vet ikke alt, selv om du har google. 

InnocentBystander

InnocentBystander
25.11.20 16:32
JOlsen: De jeg kjenner som har 200000 i året, de lyver de da i følge deg?

Som eg skreiv, så er dagligtale ofte ikkje 100% nøyaktig.

Folk rundar av.

Før siste regulering var minstepensjonen litt under 200 000, no er den litt over 200 000. Ettersom reguleringa er frå 1. mai, så vil ein einslig minstepensjonist for kalenderåret 2020 få 202732 kroner.

Då er det enklare å si tohundretusen.

Eg ville for eksempel ikkje seia at eg tener eksakt 2 578 972 kroner. Eg ville rett og slett avrunda og forenkla til to og ein halv million.

Det eksakte tallet for pensjonsytelsar står altså på NAV sine nettsider. Om folk seier feil tall så er det faktisk (minst) tre muligheter:

- Avrunding

- Tar feil

- Lyg

(Innlegget ble redigert 25.11.20 16:32)

JOlsen

JOlsen
25.11.20 18:26
InnocentBystander: Før siste regulering var minstepensjonen litt under 200 000, no er den litt over 200 000. Ettersom reguleringa er frå 1. mai, så vil ein einslig minstepensjonist for kalenderåret 2020 få 202732 kroner.

Og det synes du er for mye? Du kan prøve å leve på en slik simpel pensjon. Ingen fortjener å ha det sånn. Er det slik vi tar vare på våre gamle? 

InnocentBystander

InnocentBystander
25.11.20 18:52
JOlsen: Og det synes du er for mye? Du kan prøve å leve på en slik simpel pensjon. Ingen fortjener å ha det sånn. Er det slik vi tar vare på våre gamle?

Det er eit problem at pensjonane ikkje har klart å holda følge mer prisstigninga. Problemet er jo at det er på grunn av at lønnsoppgjør har vore dårligare enn forventa. Det betyr at store grupper ikkje har hatt reallønnsvekst, og mange har hatt reallønnsnedgang.

Elles så skulle eg greit klara meg med minstepensjon om eg bare hadde meg sjølv å ta hensyn til. Eg har ikkje store krav. Bare nettilgangen er grei, så eg kan holda kunnskapsnivået på VGD på eit toppnivå.

startelver

startelver
25.11.20 18:56
Rainmaker: Det er pr. nå 146 stilliger innenfor "resepsjonist" på finn.no

Og hvor mange av de kommer til å bli besatt av en over 50 år?  Tipper 5% . 

Rainmaker

Rainmaker
26.11.20 08:33
startelver: Og hvor mange av de kommer til å bli besatt av en over 50 år?  Tipper 5% .

Det avhenger av kandidatene

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
26.11.20 09:16
Rainmaker: Det avhenger av kandidatene

Gretten person på 55 år som klager over alt og alle

vs

blid og hyggelig person på 25 år.

Klart at 55-åringen blir kraftig diskriminert her dersom vedkommende ikke får jobben.

Det eneste som er helt sikkert er at 55-åringen aldri noen gang selv er ansvarlig for at han ikke får seg jobb. Det er alltid noen andres feil.

Rainmaker

Rainmaker
26.11.20 10:55
BornOnThe4thOfJuly: Det eneste som er helt sikkert er at 55-åringen aldri noen gang selv er ansvarlig for at han ikke får seg jobb. Det er alltid noen andres feil.

Enkelte utvikler en slik innstilling ja.

Gjerne kombinert med en innstilling om at det samme skjer med andre er disse andres feil.

startelver

startelver
26.11.20 22:34
BornOnThe4thOfJuly: Gretten person på 55 år som klager over alt og alle vs blid og hyggelig person på 25 år.

Nå forhåndsdømmer du, jeg har ingen problemer med å se for meg en usikker, gretten 25-åring. 

Kontra en trivelig, blid 50-åring med lang livserfaring. 

BornOnThe4thOfJuly

BornOnThe4thOfJuly
26.11.20 22:40
startelver: Nå forhåndsdømmer du, jeg har ingen problemer med å se for meg en usikker, gretten 25-åring.  Kontra en trivelig, blid 50-åring med lang livserfaring.

Og hvem tror du blir valgt av en gretten 25-åring og en blid og hyggelig 55-åring?

Jeg tror det i både dette tilfellet og i det første tilfelle handler mest om hvem person man er og ikke om alder.

Jeg tror heller ikke at det er det hjelper på muligheten for å få jobb å klage over at ingen vil ansatte en.

nostalgikern

nostalgikern
26.11.20 23:34
Rainmaker: Populisme fordrer nemlig at man ikke ser på helhetsbildet.

Det er det vel sannelig nok av eksempler på at ikke gjøres av politikere som ikke ser på seg selv (eller blir omtalt) som "populister" heller...

startelver

startelver
26.11.20 23:42
BornOnThe4thOfJuly: Jeg tror det i både dette tilfellet og i det første tilfelle handler mest om hvem person man er og ikke om alder.

Og der er vi helt uenige. NAV er enige med meg i hvordan arbeidsgivere tenker. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg