Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alternativ for el

NYTT TEMA
jeolno

Innlegg: 13278
jeolno
19.11.20 10:34

Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler.

Hva er beat for klmaet? ? ? 

Makro1

Innlegg: 11889
Makro1
19.11.20 10:43
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler. Hva er beat for klmaet? ? ?

Det beste for klimaet er å fase ut kullkraft. Og deretter fase ut all annen fossil kraft.

Kraften til elbiler, og varmekablene/varmtvannet ditt for den saks skyld, bør komme fra utslippsfrie kilder.

Ganske opplagt, egentlig...

Rainmaker

Innlegg: 57302
Rainmaker
19.11.20 11:06
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler.

Hvem har satt opp det "valget"?

Det er en kjennsgjerning at vi må/bør i størst mulig grad gå over til fornybare og utslippsfrike energikilder.

Det er uavhengig av klimaendringer. Klimaendringene er bare et incentiv til å få til dette raskest mulig.

PerryAndre

Innlegg: 9213
PerryAndre
19.11.20 11:24
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler. Hva er beat for klmaet? ? ?

Er det en spørreundersøkelse? Du har ingen mening selv?

Tror du skal lete lenge for å finne noen her i landet som mener kull er fremtidens energikilde. Kan være en eller annen Trump tilhenger. 

Torotto

Innlegg: 21440
Torotto
19.11.20 11:34
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler.

Dette handler om flere valg.  Forbrukersamfunnet i nåværende form, er ikke bærekraftig.  Så det må det komme endringer på flere plan.

Eksempelvis at privatbilen inntar en mindre rolle og hvor folk i større grad, reiser kollektivt i urbane strøk med gode kollektivsystem. 

Vedrørende kull så står vi overfor land og krefter, lik de med oljen i Norge.  Arbeidsplasser og økonomi trumper miljø. 

Skal jorda overleve miljømessig og økonomisk, så må adferd endres. 

Problemet er jo å definere for andre hva et godt liv er, uten kjøp av stadig nye produkter og økning i «levestandard», som gjør de fleste av oss til slaver av tingene.  

 

(Innlegget ble redigert 19.11.20 11:35)

Benkeslitern

Innlegg: 1533
Benkeslitern
19.11.20 11:58
PerryAndre: spørreundersøkelse

 Han stiller jo et spørsmål der, men jeg forstod ikke hva han prøvde å si, så vanskelig å svare på.

 Men jeg tror han i likhet med mange andre tror at elbiler er den store strømforbrukeren fremover, men elbiler bruker veldig mye mindre strøm enn det mange tror.

 En gjennomsnittlig elbil bruker nok i underkant av 3.000. kilowattimer i året, så selv om alle biler i Norge var elbiler, så ville det fortsatt bare representere en liten brøkdel av strømforbruket her i landet.

 Jeg tipper at en familie på 4 personer bruker mer strøm på varmtvann til dusjen enn det elbilen deres bruker.

jeolno

Innlegg: 13278
jeolno
19.11.20 13:15

Strøm til elbiler minsker eksporten av ren el til Europa. Dette kan bare kompenseres ved økt produksjon av kullkraft.

Torotto

Innlegg: 21440
Torotto
19.11.20 14:11
jeolno: Strøm til elbiler minsker eksporten av ren el til Europa. Dette kan bare kompenseres ved økt produksjon av kullkraft.

Nei!  Utviklingen fordrer bruk av nye kilder og kanskje kjernekraft.  Så spørsmålet er like mye om de landene, med store forekomster av kull, vil la det ligge.  Det andre er manglende vilje til å investere i kull. 

Så må du ikke glemme kraftkrevende industri og svære dataanlegg som sluker strøm.  

Makro1

Innlegg: 11889
Makro1
19.11.20 14:15
jeolno: Strøm til elbiler minsker eksporten av ren el til Europa. Dette kan bare kompenseres ved økt produksjon av kullkraft.

Du får gå over til oljefyring igjen. Og bytte ut den elektriske motorsagen din med en bensindrevet. Kjører du rullestol bør du bytte ut el-motoren og montere en liten putrende moped-motor. Komfyren din bør du også bytte ut. Finnes mye bra med gass.

Skikkelig bra klima-opplegg du prøver å argumentere for. Blir sikkert veldig bra med ditt opplegg...

Umulius

Innlegg: 4073
Umulius
19.11.20 17:47
Benkeslitern: En gjennomsnittlig elbil bruker nok i underkant av 3.000. kilowattimer i året, så selv om alle biler i Norge var elbiler, så ville det fortsatt bare representere en liten brøkdel av strømforbruket her i landet.

Ca 5% av det norske strømforbruket ville gått til el-biler hvis samtlige biler i Norge gikk på strøm.

legalize_it

Innlegg: 14938
legalize_it
19.11.20 19:10
jeolno: Hva er beat for klmaet? ? ?

Å bygge ut mer fornybar/vindkraft hvor vi kan selge overskytende kraft til utlandet.

riksen77

Innlegg: 6487
riksen77
19.11.20 19:41

For Norges del er det vannkraft som er tingen, før andre blir det sol, vind og atomkraftverk som gjelder. Jeg mener nå der er bedre å sattse på vann enn vind. Hvorfor Tyskland valgte å stenge ned atomkraftverk sine er for meg en gåte, erstatte kull med atom, hvor  miljøvennlig er det??? 

jeolno

Innlegg: 13278
jeolno
19.11.20 20:37
legalize_it: elge overskytende kraft til utlandet.

Når vi øker eget forbruk, som til elbiler og oljeplattformer, vil eksporten til skitne EU-land reduseres tilsvarende.

Mindre import der, kan idag bare kompenseres med økt produksjon av skadelig kullkraft. 

 

legalize_it

Innlegg: 14938
legalize_it
19.11.20 20:59
jeolno: Når vi øker eget forbruk, som til elbiler og oljeplattformer, vil eksporten til skitne EU-land reduseres tilsvarende. Mindre import der, kan idag bare kompenseres med økt produksjon av skadelig kullkraft.

Det har du rett i, og derfor bør vi bygge ut mer. Når det er sagt er det vanskelig å regne på elbiler, da disse er såpass effektive i drift. Man må da ta med forbruket til produksjon, motregne det med hvor mye mer effektiv et kullkraftverk er enn en fossilbilmotor osv osv. Det er ikke et enkelt svar. Det er dumt å uttale seg så bastant om slike ting.

(Innlegget ble redigert 19.11.20 21:00)

ulefos

Innlegg: 121305
ulefos
19.11.20 22:35
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler. Hva er beat for klmaet? ? ?

begge deler

kullkraft er i ferd med å bli utkonkurrert av vind og sol

Peabody Energy, verdens største private kullprodusent, forhandler med långivere, og når de forhandler så vet vi at de er på konkursens rand, hvorfor jo ganske enkelt fordi det ikke er penger i kullkraftverk lenger

ulefos

Innlegg: 121305
ulefos
19.11.20 22:41
jeolno: Strøm til elbiler minsker eksporten av ren el til Europa. Dette kan bare kompenseres ved økt produksjon av kullkraft.

tror du Norge er det eneste landet som kan produsere elektrisk kraft?
se på dette geniale konseptet

solceller på land kan okkupere landareal som kan brukes på en mer fornuftig måte, så hvorfor ikke legge solcellepanelen ut i vannet, om det er noe vi har nok av så er det vann
Her til lands er det mangfoldige vann som er demmet opp, hvorfor ikke legge ut solceller på vannet og "stikke kontakten rett inn i overføringsnettet"

ulefos

Innlegg: 121305
ulefos
19.11.20 22:45
riksen77: For Norges del er det vannkraft som er tingen, før andre blir det sol, vind og atomkraftverk som gjelder. Jeg mener nå der er bedre å sattse på vann enn vind. Hvorfor Tyskland valgte å stenge ned atomkraftverk sine er for meg en gåte, erstatte kull med atom, hvor miljøvennlig er det???

nå kan vi vel ikke få så mange fler kilowatt av den vankrafta som allerede ligger i rør, men Norge er da veldig godt rustet til vindkraft, det kan bli den nye oljen, og da mener jeg ikke vindkraft på land som denne pljeministeren fra FRP ga oss alt for mye av, men vannkraft på havet både kystnært og -fjernt

(Innlegget ble redigert 19.11.20 22:45)

ostgote

Innlegg: 4887
ostgote
19.11.20 23:00
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler.

Finnes ikke et eneste kullkraftverk her i landet så det er bare en ting å velge av.

jeolno

Innlegg: 13278
jeolno
20.11.20 10:46
ostgote: Finnes ikke et eneste kullkraftverk her i landet så det er bare en ting å velge av.

Nei det finnes ingen norske kullkraftverk, men det nordiske  felles forsyningsnettet er helt avhengig av strøm fra andre lands kullkarftverk. Derfor vil økt forbruk krve en tilsvarende økt leveranse fra kullkraftverk. 

All ren el er allerede i bruk. Alternativet idag er kun mer kullkraft, og ytterligere elektrifisering, betyr derfor mer forurensning fra kullkraft.

Nyutviklet ren kraft utnyttes selvfølgelig best ved utfasing av skitten kraft.

Gunstein12

Innlegg: 18153
Gunstein12
20.11.20 10:57
jeolno: Når vi øker eget forbruk, som til elbiler og oljeplattformer, vil eksporten til skitne EU-land reduseres tilsvarende.
Mindre import der, kan idag bare kompenseres med økt produksjon av skadelig kullkraft.

Du har nok rett i det., men det er mange som ikke vil skjønne det.

Gunstein12

Innlegg: 18153
Gunstein12
20.11.20 11:01
Torotto: Så må du ikke glemme kraftkrevende industri

Hydro aluminium produserer metall som må til for å blant annet lage EL-biler.

Denne kraftkrevende industrien burde vel kanskje flyttet til et annet land, der utslippa ikke er så viktige?

ulefos

Innlegg: 121305
ulefos
20.11.20 11:10
jeolno: Derfor vil økt forbruk krve en tilsvarende økt leveranse fra kullkraftverk.

produksjon av elektrisk kraft fra kullkraftverk stuper, i 2019 med 19%, i løpet av en fire fem år så er dette problemet borte

jeolno

Innlegg: 13278
jeolno
20.11.20 12:39
ulefos: produksjon av elektrisk kraft fra kullkraftverk stuper, i 2019 med 19%, i løpet av en fire fem år så er dette problemet borte

Tyskland fikk ca. 20 prosent av sin el fra kullkraft og 20 prosent fra atomkraft; før kjernekraften ble faset ut.

Nå er altså  andelen kullkraft enda større, og avhengigheten av skitten kraft der har aldri vært større enn nå.

Makro1

Innlegg: 11889
Makro1
20.11.20 13:26
jeolno: Nei det finnes ingen norske kullkraftverk, men det nordiske  felles forsyningsnettet er helt avhengig av strøm fra andre lands kullkarftverk. Derfor vil økt forbruk krve en tilsvarende økt leveranse fra kullkraftverk.  All ren el er allerede i bruk. Alternativet idag er kun mer kullkraft, og ytterligere elektrifisering, betyr derfor mer forurensning fra kullkraft. Nyutviklet ren kraft utnyttes selvfølgelig best ved utfasing av skitten kraft.

Dette er riktig, og det betyr at vi bør bygge ut grønn kraft så fort og så mye vi bare kan!

På den måten vil klimautslippene gå ganske raskt ned. Egentlig ganske åpenbart, og enkelt!

Men å tro at du skal få ned klimautslippene ved å bytte ut den elektriske motorsagen din med en bensindrevet, blir bare tullete...

jeolno

Innlegg: 13278
jeolno
20.11.20 14:47

85 prosent av verdens aluminiumproduksjon foregår i Kina med strøm fra kullkraftverk.

Benkeslitern

Innlegg: 1533
Benkeslitern
20.11.20 15:30
jeolno: øker

 Selv om vi øker vårt forbruk av strøm til elbiler synker de totale utslippene, for elbiler er så effektive i forhold til bensin/diesel at selv elbiler på kullkraft gir mye mindre utslipp enn bensin og dieselbiler.    Elbiler bruker bare 1/3 - 1/4-del av den energien som bensin og dieselbiler bruker.

 

trondhjem

Innlegg: 11938
trondhjem
20.11.20 18:14
Gunstein12: Du har nok rett i det., men det er mange som ikke vil skjønne det.

Det skyldes nok at du og jeolno setter opp et regnskap basert på tulleptemisser. 

Det ene tullepremisset er at dere betrakter elkraftsystemet i Europa som noe statisk og evig uforanderlig. Det stemmer ikke. Det fases  fortløpende ut gamle kraftverk og det kommer regelmessig til nye kraftverk for å dekke bortfallet og økningen i samfunnets strømbehov. Denne utskifting gjør at vindkraft øker mens tradisjonell varmekraft  minker i EU. Mengde kull- og gasskraft inn på nettet i EU har minket til tross for at det er kommet til mange, mange tusen elbiler i samme tidsrom. 

Et annet tullepremiss er at dere legger til grunn at det er bare kullkraften som har reservekapasitet og kan ta unna økte kraftbehov. Hvor har dere dette fra? 

Et tredje tullepremiss er at dere setter opp et CO2-regnskap som sammenligner CO2-utslippene hvis elbilens strøm dekkes av ren kullkraft (som også er et tullepremiss) opp mot CO2-utlippet ut av eksosrøret til en fossilbil. Dere ser bort fra at den omfattende prosesseringen og raffineringen for å hente opp, frakte og lage drivstoff av råolje krever nesten like strøm per liter drivstoff som det en elbil krever for å kjøre samme distanse som en fossilbil kan på denne mengde drivstoff. M.a.o. det kreves nesten like mye kullkraft for å lade drivstoffet til en bensin/dieselbil som det en elbil krever for å kjøre like langt. Ergo vil det selv om, som slett ikke er tilfelle, at all strøm til elbilen kommer fra kullkraft bli en vesentlig CO2-reduksjon å kjøre elektrisk versus en ordinær dieselbil. 

 

Det fjerde og kanskje største tulleptremisset er at dere holder elbilister ansvarlige for at tradisjonell varmekraft er en relativt stor del av energimiksen til EU. De av elbilistene som kjører elbil av klimahensyn er sterkt imot den fossile energien og står på barrikadene for at samfunnet skal fase ut den fossile energien fra transportsektoren, elkraftsektoren og ellers i samfunnet. Er det noen som ikke skal holdes ansvarlig for at det går tregt med det grønne skiftet, er det de som går foran og kjører rent elektrisk. 

ulefos

Innlegg: 121305
ulefos
20.11.20 18:46
jeolno: Tyskland fikk ca. 20 prosent av sin el fra kullkraft og 20 prosent fra atomkraft; før kjernekraften ble faset ut.

kan du være snill å forholde deg til nåtid?

Corvus

Innlegg: 27036
Corvus
20.11.20 18:55
jeolno: Valget står mellom utfasing av kullkraft; ellerl til strøm for elbiler. Hva er beat for klmaet? ? ?

Best for klimaet er å kutte forurensing der det monner best. Kina er et godt sted å begynne. 

 

 

ulefos

Innlegg: 121305
ulefos
20.11.20 19:00
Corvus: Best for klimaet er å kutte forurensing der det monner best. Kina er et godt sted å begynne.

hvor lang tid vil det ta før turen kommer til Europa?

Klikk for å gå tilbake til toppen